Let jij bij reisbestemming op mensenrechten?

11-08-2025 21:20 141 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van het topic over Dubai.

Let jij bij het kiezen van je reisbestemming op hoe het in dat land zit met de mensenrechten? Denk aan hoe men daar omgaat met arbeidsmigranten, politieke tegenstanders, lhbti-mensen enzo.

Ik trap zo af.
Ja.
Ik moet bekennen dat het voor mij niet doorslaggevend is. Ik ben nogal fan van Afrika en daar is de spoeling dun qua landen met acceptabele mensenrechten. De tolerantie tegenover LGBTQ neemt helaas wereldwijd af, dus dan kom je niet ver meer. De VS en een groot deel van Azië heeft nog de doodstraf.
Nou ja, als je het goed wilt doen, wordt het wel een puzzel.
Ja ik let daar wel op. Ik had graag naar China gegaan en terug naar de VS maar ik doe dat hierom niet.
Overigens niet alleen vanwege mensenrechten maar ook omgang met dieren die als vegetariër voor mij niet te snappen zijn en wat ik ook gewoonweg echt niet wil zien.

Ik veroordeel niemand die andere keuzes maakt hoor want diegene zal wel wat vinden van keuzes die ik wel maak en dat mag ook. Soms zijn principes ook niet echt uit te leggen zelfs niet aan jezelf.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik ben me ervan bewust, maar het weerhoudt me niet altijd te gaan. Soms wel.

Mensenrechtenschendingen zijn volgens zeker in niet westerse landen in meer of mindere mate aanwezig.

Ik ben in landen geweest waar absoluut mensenrechten worden geschonden, maar waar de rol van de overheid hierbij niet altijd eenduidig is. Er zijn wel degelijk actoren binnen de overheid die er iets aan trachten te doen bijvoorbeeld.
Ook heb ik veel in deze landen geleerd. Van de lokale bevolking en hoezeer mijn eigen vooroordelen niet klopten.

Iedereen moet het zelf weten, maar ik wel moeite me de selectieve en beperkte verontwaardiging.

Ik hoor mensen zeggen nu niet naar de VS te gaan. Terwijl mensenrechten daar al decennia worden geschonden.

En in landen als Brazilië en Mexico worden ook al lang forse mensenrechtenschendingen gepleegd. Daar hoor je dan weer weinig mensen over.

Als ik besluit structureel niet naar dit soort landen te gaan, leer ik ook minder van de wereld. Ik weet niet of de lokale bevolking daarmee geholpen is. Ook met het feit dat ik dan geen geld uitgeef aan lokale ondernemers.
Smuik schreef:
11-08-2025 23:17
Nee. Met niet bezoeken maak je geen statement en je maakt niets beter. Sterker nog, de vrienden die ik heb uit een aantal landen waar mensenrechten en welzijn onder druk staan zeggen juist: ga wel (hierbij wel reisadviezen opvolgend uiteraard) Geld uitgeven op de juiste plek, een gesprek aangaan al dan niet met gebaren. Kort door de bocht: Als je wel gaat is dat juist onderdeel van het verzet tegen de bestaande (soms) dictatuur.
Voor sommigen in die landen zijn buitenlandse bezoekers/toeristen inderdaad een levenslijn.
Jazeker. Maar ik vind het wel lastig en ik ben vast hypocriet geweest in het verleden. Ik weet niet van alle landen de situatie precies. En ik wil ook eigenlijk ook niet vliegen ivm klimaat en vind ook de kosten van verre reizen in het hoogseizoen echt te hoog. Dus ik heb momenteel makkelijk praten, omdat ik dus meerdere redenen heb om bepaalde landen niet te bezoeken.
In het verleden ben ik wel in Thailand geweest, misschien zou ik dat nu niet meer doen. Maar precies zoals hier al vaak genoemd is: Turkije, Egypte, Dubai maar ook helaas Iran en India, zou ik nooit naartoe gaan. VS wil ik ook heel graag heen vanwege het natuurschoon maar zolang daar Republikeinen aan de macht zijn, mensen zonder rechterlijk proces gedeporteerd worden, en ik als vrouw en moeder van een dochter geen zekerheid heb op adequate gezondheidszorg, ga ik niet.
appelflap wijzigde dit bericht op 12-08-2025 00:06
0.53% gewijzigd
En niet naar China gaan en Saudi-Arabië gaan is begrijpelijk. Maar wel dubbel aangezien de meeste Nederlanders goede zaken doen met die twee landen.

Komt op mij een beetje over als: wel vlees eten, maar een slachthuis niet willen zien.

Maar principes hoeven natuurlijk niet te kloppen. Dat snap ik ook wel.

En een slachthuis hoef ik ook niet te zien en Saudi-Arabië evenmin.
Wat is volgens de posters die aangeven hier wel rekening mee te houden bij hun vakantiekeuze, de toegevoegde waarde hiervan?

Ik zie dat niet zo?

Een land is zijn regime niet. De mensen die verdienen aan jouw vakantie zijn hoogstwaarschijnlijk niet de bedenkers/uitvoerders van de mensenrechten in dat land?

Het is toch niet zo dat als je een land bezoekt je daarmee ook de situatie in dat land goedkeurt?
Ja natuurlijk. Ik ga echt niet naar een hotel in Dubai dat door slaven is neergezet.
Zarah schreef:
12-08-2025 01:22
Wat is volgens de posters die aangeven hier wel rekening mee te houden bij hun vakantiekeuze, de toegevoegde waarde hiervan?

Ik zie dat niet zo?

Een land is zijn regime niet. De mensen die verdienen aan jouw vakantie zijn hoogstwaarschijnlijk niet de bedenkers/uitvoerders van de mensenrechten in dat land?

Het is toch niet zo dat als je een land bezoekt je daarmee ook de situatie in dat land goedkeurt?
Dit is wel een aardig punt vind ik. Een vriend van mij heeft een voorliefde voor vakanties naar ex-sovjet staten. Hij is al meerdere malen naar Rusland, Oekraine (voor de oorlog) geweest, Belarus, Transnistrië, op dit moment zit hij in Moldavie. Hij ontmoet en spreekt daar de meest vriendelijke mensen zegt hij en houdt er ook vriendschappen aan over waar hij later naar terugkeert. Het zijn allemaal niet de meest frisse regimes daar maar desondanks weerhoudt dat hem er niet van om er heen te gaan. Zou het dan verder uitmaken als hij om die reden voortaan niet meer gaat? Die inwoners daar kunnen er verder ook niet zo veel aan doen of zijn er gewoon niet mee bezig.
.
Paradise schreef:
12-08-2025 00:06
En niet naar China gaan en Saudi-Arabië gaan is begrijpelijk. Maar wel dubbel aangezien de meeste Nederlanders goede zaken doen met die twee landen.

Komt op mij een beetje over als: wel vlees eten, maar een slachthuis niet willen zien.

Maar principes hoeven natuurlijk niet te kloppen. Dat snap ik ook wel.

En een slachthuis hoef ik ook niet te zien en Saudi-Arabië evenmin.
De meeste Nederlanders doen natuurlijk helemaal geen zaken met Saudi-Arabië, laat staan goede.
Tavistock schreef:
11-08-2025 22:27
De glans gaat vanzelf wat af van een land als er zoveel mensenrechten worden geschonden. Dat heb ik nu met Amerika. Ik zou echt wel graag gaan, maar met Trump aan de macht is de lol er voor mij wel een beetje af.

Dubai vind ik verschrikkelijk omdat het een ontzettend oppervlakkig rijkeluisoord is. Ik hou niet van dat showoff-gebeuren. Dat vind ik echt heel stom en plat. Maar dat heeft niet zoveel met mensenrechten te maken. Ook met top mensenrechten zou ik daar niet heen willen.
Precies dit. Zou graag een rondreis door de VS willen maken maar stel dat nog maar ff uit.

Egypte wel geweest 25 jaar geleden, toen dacht ik helemaal niet over zulke dingen na maar ik vond de mensen gewoon niet zo prettig daar dus hoef niet meer terug.
India, veel te druk. Wat iemand hier ook zegt.
Danae schreef:
12-08-2025 07:03
De meeste Nederlanders doen natuurlijk helemaal geen zaken met Saudi-Arabië, laat staan goede.
Eh, olie?
Paradise schreef:
12-08-2025 08:00
Eh, olie?
Jij noemt tanken zaken doen met Saudi-Arabie? Rare definitie van zaken doen.
Danae schreef:
12-08-2025 08:13
Jij noemt tanken zaken doen met Saudi-Arabie? Rare definitie van zaken doen.
Dat is het toch gewoon?

Ik vind het afnemen van olie anders definiëren wegduiken voor de realiteit.
Zarah schreef:
12-08-2025 01:22

Ik zie dat niet zo?

In de eerste plaats (niet de enige nee, en ja dat is dus deels heel egoïstisch...) mijn eigen veiligheid.
Paradise schreef:
12-08-2025 08:15
Dat is het toch gewoon?

Ik vind het afnemen van olie anders definiëren wegduiken voor de realiteit.
Nee hoor, goede zaken doen met een land betekent dat je winst maakt op een handel die je hebt opgezet met dat land.
Tanken betekent dat je een product koopt dat uit dat land afkomstig is. Twee wezenlijk verschillende dingen. Vraag maar aan een zakenman.
Danae schreef:
12-08-2025 08:30
Nee hoor, goede zaken doen met een land betekent dat je winst maakt op een handel die je hebt opgezet met dat land.
Tanken betekent dat je een product koopt dat uit dat land afkomstig is. Twee wezenlijk verschillende dingen. Vraag maar aan een zakenman.
Die Saudi's maken gewoon winst. Dus er worden zaken gedaan. Of is dat iets eenzijdigs? Saudi-Arabië maakt winst mede dankzij Nederlanders. Om precies te zijn: de overheid aldaar.

Verder wordt er ook geëxporteerd naar Saudi-Arabië en zijn de handelsbetrekkingen goed. Als gevolg daarvan stroomt hier ook Saudische olie uit de slang.

Maar houd jezelf vooral voor de gek als jij vindt dat er geen zaken gedaan worden.
Danae schreef:
12-08-2025 08:30
Je hebt ook nog eens ongelijk. Winst maken is voor de definitie van zaken doen geen criterium. Het gaat om het drijven van handel.

En als het toch om winst gaat: veel Nederlanders tanken en maken via die brandstof winst. Door naar hun werk te gaan of door spullen te vervoeren.
Die brandstof is dan geen kostenpost, maar een noodzakelijke investering om winst te kunnen draaien. Zo werkt het in de economie.
Paradise schreef:
12-08-2025 08:35
Die Saudi's maken gewoon winst. Dus er worden zaken gedaan. Of is dat iets eenzijdigs? Saudi-Arabië maakt winst mede dankzij Nederlanders. Om precies te zijn: de overheid aldaar.

Verder wordt er ook geëxporteerd naar Saudi-Arabië en zijn de handelsbetrekkingen goed. Als gevolg daarvan stroomt hier ook Saudische olie uit de slang.

Maar houd jezelf vooral voor de gek als jij vindt dat er geen zaken gedaan worden.
ik zeg niet dat er geen zaken gedaan worden. ik zeg dat niet zo is dat ‘de meeste Nederlanders goede zaken doen met Saudi-Arabie’
En wat als er familie woont zouden jullie dan ook niet naar bv de VS gaan ?
Danae schreef:
12-08-2025 08:41
ik zeg niet dat er geen zaken gedaan worden. ik zeg dat niet zo is dat ‘de meeste Nederlanders goede zaken doen met Saudi-Arabie’
Slaap lekker.
Paradise schreef:
12-08-2025 08:38
Je hebt ook nog eens ongelijk. Winst maken is voor de definitie van zaken doen geen criterium. Het gaat om het drijven van handel.

En als het toch om winst gaat: veel Nederlanders tanken en maken via die brandstof winst. Door naar hun werk te gaan of door spullen te vervoeren.
Die brandstof is dan geen kostenpost, maar een noodzakelijke investering om winst te kunnen draaien. Zo werkt het in de economie.
Je had het over goede zaken doen, waarbij winst natuurlijk in het ‘goede’ zit. Maar als jij echt wil zeggen dat iedereen een zakenman is omdat hij met de auto naar zijn werk gaat, dan mag dat natuurlijk. Met normaal taalbegruik heeft het alleen weinig te maken.
Danae schreef:
12-08-2025 08:43
Je had het over goede zaken doen, waarbij winst natuurlijk in het ‘goede’ zit. Maar als jij echt wil zeggen dat iedereen een zakenman is omdat hij met de auto naar zijn werk gaat, dan mag dat natuurlijk. Met normaal taalbegruik heeft het alleen weinig te maken.
Sorry, wat een flauwekul.

Het heeft ook niets met 'normaal taalgebruik' te maken, maar alles met hoe de economie werkt.

Je hoeft ook geen zakenman te zijn om zaken te doen uiteraard.
paradise wijzigde dit bericht op 12-08-2025 08:45
17.65% gewijzigd
Edit
Het gaat over mensenrechten icm met reizen voor je plezier . Niet over zakelijk verkeer .

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven