Let jij bij reisbestemming op mensenrechten?
maandag 11 augustus 2025 om 21:20
dinsdag 12 augustus 2025 om 08:47
Mijn kritiek gaat precies over jouw taalgebruik, dus daar heeft het alles mee te maken.
dinsdag 12 augustus 2025 om 08:47
It-is-joysjuhhh schreef: ↑11-08-2025 21:59Als ik wist dat ik in een hotel of restaurant door een slaaf of slavin word bediend dan zou ik bedanken, maar ik hoop dat dit in Europa niet zoveel aan de orde is.
Vergeet ook de housekeeping die je kamer fris en schoon poetst niet. Typisch een sector waarin je makkelijk zonder de juiste papieren aan de slag kunt, dacht ik.
dinsdag 12 augustus 2025 om 08:48
Ik heb het daar wel over. Dat staat me vrij.Yildizlar2 schreef: ↑12-08-2025 08:45Edit
Het gaat over mensenrechten icm met reizen voor je plezier . Niet over zakelijk verkeer .
Het gaat mij om de dubbele moraal.
Je hebt het zelf in een eerdere post overigens over het bezoeken van familie. Dat is toch ook niet noodzakelijk voor je plezier?
Maar succes met het starten van posts bij de mods hoor.
paradise wijzigde dit bericht op 12-08-2025 08:53
26.98% gewijzigd
dinsdag 12 augustus 2025 om 08:53
Paradise schreef: ↑12-08-2025 08:38Je hebt ook nog eens ongelijk. Winst maken is voor de definitie van zaken doen geen criterium. Het gaat om het drijven van handel.
En als het toch om winst gaat: veel Nederlanders tanken en maken via die brandstof winst. Door naar hun werk te gaan of door spullen te vervoeren.
Die brandstof is dan geen kostenpost, maar een noodzakelijke investering om winst te kunnen draaien. Zo werkt het in de economie.
Wat een rare redenering. Zonder eten kan ik ook niet werken, zonder onderdak kan ik ook niet werken en zo kan ik nog wel even doorgaan. Geen kosten, maar blijkbaar investeringen. Kan ik die investeringen ook aftrekken bij de Belastingdienst? Zakelijke kosten toch?
dinsdag 12 augustus 2025 om 08:53
Ik kies voor het links laten liggen van bepaalde bestemmingen, net zoals dat ik geen kiloknallers koop in de supermarkt.
Helpt mijn ene keus? Neu, maar helpt het als veel mensen dat doen? JA
zie bijvoorbeeld de afname van reizigers naar de VS. Het doet financieel nog geen pijn, maar het is wel een signaal.
Dat is geen dubbele moraal, dat is keuzes maken. Zo maken we die allemaal.
zie bijvoorbeeld de afname van reizigers naar de VS. Het doet financieel nog geen pijn, maar het is wel een signaal.
dinsdag 12 augustus 2025 om 08:57
Lila-Linda schreef: ↑12-08-2025 08:53Ik kies voor het links laten liggen van bepaalde bestemmingen, net zoals dat ik geen kiloknallers koop in de supermarkt.
Precies. Niemand doet het 100% goed. Een vegetariër die een leren riem draagt, Een XR-demonstrant die met de auto naar de demonstratie gaat, etc. Dat betekent nog niet dat je dan maar al je principes over de schutting moet gooien. Beter half goed dan helemaal fout.
nerdopviva wijzigde dit bericht op 12-08-2025 08:57
1.44% gewijzigd
Ik begrijp inderdaad heel goed dat je met de post was ik in eerste instantie op reageerde mensen als hypocriet wilde wegzetten omdat ze kritiek hebben op dubai als vakantiebestemming maar wel tanken. Daarbij gebruikte je een overdrijving waar ik kritiek op heb.
Nee hoor. Veel vervoer in Nederland is zakelijk. Die benzine wordt afgenomen om winst mee te maken.nerdopviva schreef: ↑12-08-2025 08:53Wat een rare redenering. Zonder eten kan ik ook niet werken, zonder onderdak kan ik ook niet werken en zo kan ik nog wel even doorgaan. Geen kosten, maar blijkbaar investeringen. Kan ik die investeringen ook aftrekken bij de Belastingdienst? Zakelijke kosten toch?
Dat geldt ook voor een werkgever die kilometervergoeding uitkeert aan personeel.
Het is een tussenproduct.
dinsdag 12 augustus 2025 om 08:58
Zucht. Het is geen overdrijving. Het is wat het is.
Ik begrijp die keuze hoor. Maar het is en blijft een dubbele moraal. Wat je jezelf ook probeert wijs te maken.
dinsdag 12 augustus 2025 om 09:01
Maar je ontkomt er dus bijna niet (of helemaal niet) aan dat wanneer jij een product afneemt dat een ander daar winst uit haalt. En dat is op zich niet per definitie heel verkeerd maar je kan dus indirect (of misschien wel direct) medeverantwoordelijk zijn voor wat de hoge CEO's met die winst gaan doen (als in: niet alleen investeren in het bedrijf maar ook: zichzelf een levensstijl aanmeten die ik veracht...)
dala wijzigde dit bericht op 12-08-2025 09:02
6.65% gewijzigd
dinsdag 12 augustus 2025 om 09:02
het is geen dubbele moraal, vervoer is noodzaak. Vakantie niet
En daarbij kun je niet kiezen uit welk land je je benzine haalt, we hebben geen Duitse Diesel.
Het blijven keuzes.
Ik doe zoveel mogelijk op de fiets, maar niet alles. Dus soms benzine nodig
Jij hebt minder keuzestress omdat je minder nadenkt, voor je iets doet. En dat is ook fijn.
Zo zijn we allemaal verschillend.
Je maakt geen winst als je werknemer bent. Echt hoor, je redenering klopt niet.
Fijn dat je mijn keuze begrijpt om de betekenis van 'goede zaken doen' te zien als waar dat in normaal taalgebruik naar verwijst.
dinsdag 12 augustus 2025 om 09:03
Hoezo niet? Je houdt toch geld over aan het einde van de maand?nerdopviva schreef: ↑12-08-2025 09:02Je maakt geen winst als je werknemer bent. Echt hoor, je redenering klopt niet.
dinsdag 12 augustus 2025 om 09:04
Maar als die werknemer zijn auto tankt draagt hij bij aan de winst van de oliemaatschappij. Dat is toch wat bedoeld wordt?nerdopviva schreef: ↑12-08-2025 09:02Je maakt geen winst als je werknemer bent. Echt hoor, je redenering klopt niet.
dinsdag 12 augustus 2025 om 09:04
Het ging niet om die keuze. Nogmaals: je snapt mijn punt toch.
We kunnen het ook over China hebben hoor.
Of over de afname van Amerikaanse olie.
dinsdag 12 augustus 2025 om 09:06
Ook dat. Snap niet dat mensen zich in bochten wringen om dat te erkennen.
Ik ben ook niet bepaald de enige die kritiek heeft op dit soort handelsbetrekkingen.
dinsdag 12 augustus 2025 om 09:07
dinsdag 12 augustus 2025 om 09:11
Ik ben het gewoon niet met je eens.
Punt is dat het maken van keuzes en het opkomen voor principes geld kost. Dat zag je goed toen we eenmaal minder Russisch gas gingen afnemen.
Als we stoppen met olie uit Saudi-Arabië kost dat bijna elke Nederlander geld. Maar dat doet pijn.
Er niet op vakantie gaan doet veel minder pijn. Zeker niet financieel.
Maar goed, jij vindt een merkwaardige semantische discussie waarbij de fijnmazigheid en complexiteit van de economie je ontgaat blijkbaar belangrijker.
dinsdag 12 augustus 2025 om 09:19
Je denk dat je het niet met me eens bent omdat je aan mijn opmerkingen over jouw taalgebruik allerlei veronderstellingen ophangt over wat mijn inhoudelijke opinie zou zijn, terwijl je dat helemaal niet weet want daar heb ik het niet over.Paradise schreef: ↑12-08-2025 09:11Ik ben het gewoon niet met je eens.
Punt is dat het maken van keuzes en het opkomen voor principes geld kost. Dat zag je goed toen we eenmaal minder Russisch gas gingen afnemen.
Als we stoppen met olie uit Saudi-Arabië kost dat bijna elke Nederlander geld. Maar dat doet pijn.
Er niet op vakantie gaan doet veel minder pijn. Zeker niet financieel.
Maar goed, jij vindt een merkwaardige semantische discussie waarbij de fijnmazigheid en complexiteit van de economie je ontgaat blijkbaar belangrijker.
dinsdag 12 augustus 2025 om 09:19
Maar Paradise, kun je daar dan eigenlijk aan ontkomen? Dan krijg je er een dagtaak aan om al je producten aan grondig onderzoek te onderwerpen of het niet afkomstig is uit een bedrijf met dubieuze reputatie.
En dan ben je er dus nog niet eens helemaal. Want zelfs een bedrijf dat het op dat gebied best prima doet daar kan de eigenaar misschien van de winst een enorm vervuilende vakantie betalen mede mogelijk gemaakt door slavernij en uitbuiting en een bontjas kopen en een bloeddiamant voor zijn vrouw.
En dan ben je er dus nog niet eens helemaal. Want zelfs een bedrijf dat het op dat gebied best prima doet daar kan de eigenaar misschien van de winst een enorm vervuilende vakantie betalen mede mogelijk gemaakt door slavernij en uitbuiting en een bontjas kopen en een bloeddiamant voor zijn vrouw.
dinsdag 12 augustus 2025 om 09:24
Over veel spullen is het allang bekend waar ze vandaan komen en dat ze problematisch zijn.Dala schreef: ↑12-08-2025 09:19Maar Paradise, kun je daar dan eigenlijk aan ontkomen? Dan krijg je er een dagtaak aan om al je producten aan grondig onderzoek te onderwerpen of het niet afkomstig is uit een bedrijf met dubieuze reputatie.
Er aan ontkomen is lastig, maar niet onmogelijk.
Maar inleveren vinden heel veel mensen lastig. Ik ook.
Dan vind ik een vraag over een vakantie die voor veel mensen hypothetisch is, daarom niet zo boeiend. Dit omdat onze rijkdom mede is gebaseerd op uitbuiting in andere landen. Of de rijkdom van leiders ergens anders. Niet op het maken van vakanties.
dinsdag 12 augustus 2025 om 09:27
Ik probeer op vakantie (en daarbuiten) niet direct bij te dragen aan de schending van mensenrechten. Dus landen waar veel uitbuiting plaats vind in bijvoorbeeld de hotel-sector zal ik vermijden maar landen waar het vooral het regime is en niet de sector heb ik minder moeite mee. Natuurlijk draag je dan indirect bij maar ik ga ook niet zeggen dat ik daar heilig in ben.
En ook de uitbuiting in de sector is niet altijd te 'voorspellen', dat blijkt maar weer uit het Saints&Stars verhaal van vorige maand.
Oh en daarnaast wil ik wel dat het veilig is voor mezelf en mijn reisgezelschap. De VS vind ik op dat gebied op het moment dubieus, net als veel Arabische landen, en als ik met LGBTQ vrienden reis ga ik uiteraard niet naar landen waar zij risicos lopen.
En ook de uitbuiting in de sector is niet altijd te 'voorspellen', dat blijkt maar weer uit het Saints&Stars verhaal van vorige maand.
Oh en daarnaast wil ik wel dat het veilig is voor mezelf en mijn reisgezelschap. De VS vind ik op dat gebied op het moment dubieus, net als veel Arabische landen, en als ik met LGBTQ vrienden reis ga ik uiteraard niet naar landen waar zij risicos lopen.
anappleaday wijzigde dit bericht op 12-08-2025 09:30
20.00% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in