Let jij bij reisbestemming op mensenrechten?

11-08-2025 21:20 141 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van het topic over Dubai.

Let jij bij het kiezen van je reisbestemming op hoe het in dat land zit met de mensenrechten? Denk aan hoe men daar omgaat met arbeidsmigranten, politieke tegenstanders, lhbti-mensen enzo.

Ik trap zo af.
Ik ben qua vakanties niet zo avontuurlijk maar ik zeg wel al jaren dat als ik ooit het geld heb, ik naar Amerika zou willen. Ik ben eindelijk op het punt gekomen dat ik het kan betalen.. maar gezien de ontwikkelingen daar heb ik besloten dat het hem niet gaat worden.
Paradise schreef:
12-08-2025 14:13
Ik reageerde aanvankelijk ook op mensen die zeiden niet naar China en Saudi-Arabië te gaan.

Terwijl dat helemaal niet zulke gebruikelijke vakantielanden zijn en onze economie ondertussen drijft op de handel die we met die landen hebben.

Ik vind dat niet je best doen om eerlijk te zijn.

Ik doe ook niet genoeg mijn best hoor. Maar de inzet is nogal hoog: mensen worden gedood, uitgesloten en gemarteld om wie ze zijn. En ondertussen is de wereld straks onleefbaar. En daar hebben veel Nederlanders een rol in. Passief of actief.

Dan mag je best een gesprek voeren of we collectief echt ons best doen.

Dit kan ook helpen om politieke actoren aan te zetten tot meer actie.

Verder wat Dala zegt.
Is dan eigenlijk jouw punt van kritiek vooral: ja maar nu noemt men iets wat men waarschijnlijk toch al niet (gauw) zou doen dus dat is te makkelijk gezegd (niet naar China of Saoedi-Arabië gaan). Zoals iemand zegt: ik laat vlees achterwege (maar die feitelijk gewoon vlees niet lust in plaats van bewust achterwege laat) of dat ik zou zeggen: Ik koop weinig kleding en mijn kledingkast is minimalistisch, terwijl dat voor mij geen opgave is (ben geen fashionista) dus die lege kledingkast en een gebrek aan tassen en juwelen is voor mij geen opgave maar gewoon wie ik ben.
En dat ik nooit in China of Saoudi Arabië kom omdat ik eigenlijk gewoon een eurofiel ben die het liefst uitkijk heeft op het meer van Genève maar dat eigenlijk ook een vorm van welvaart uiten is.
Dala schreef:
12-08-2025 14:27
Is dan eigenlijk jouw punt van kritiek vooral: ja maar nu noemt men iets wat men waarschijnlijk toch al niet (gauw) zou doen dus dat is te makkelijk gezegd (niet naar China of Saoedi-Arabië gaan). Zoals iemand zegt: ik laat vlees achterwege (maar die feitelijk gewoon vlees niet lust in plaats van bewust achterwege laat) of dat ik zou zeggen: Ik koop weinig kleding en mijn kledingkast is minimalistisch, terwijl dat voor mij geen opgave is (ben geen fashionista) dus die lege kledingkast en een gebrek aan tassen en juwelen is voor mij geen opgave maar gewoon wie ik ben.
En dat ik nooit in China of Saoudi Arabië kom omdat ik eigenlijk gewoon een eurofiel ben die het liefst uitkijk heeft op het meer van Genève maar dat eigenlijk ook een vorm van welvaart uiten is.
Onder andere.

En we hebben daar allemaal last van. Maar ik heb er wel wat moeite mee.

Dat geldt ook voor het niet-reizen naar de VS in vergelijking met het blijven gebruiken van Amerikaanse spullen en producten.

Ik weet niet of een boycot zin heeft, maar die dubbele laag vind ik wrang.
Er is toch altijd in alles een dubbele laag? De enige manier om volledig non-hypocriet te zijn, is jezelf van het leven beroven. Dan kan je niks verkeerd meer doen. Maar dat gaat de meeste mensen terecht te ver en dus zul je in je bestaan keuzes maken die hypocriet zijn.

- Geen vlees eten, maar wel een mug dood meppen.
- Niet naar Dubai vanwege slavernij, maar wel tomaten uit Italië eten.
- Alleen maar bij Ekoplaza lokaal eten kopen, maar daar wel met een benzine auto naartoe.
- Een elektrische auto rijden, maar die is wel met foute grondstoffen gemaakt.
- Geen auto rijden, alleen maar lokale producten kopen of uit je eigen moestuin, niet op vakantie, maar…….wel een paar kinderen gekregen.

Iedereen is altijd op manier hypocriet dus het ‘je doet hypocriet’-argument slaat nergens op.
Tavistock schreef:
12-08-2025 15:09
Er is toch altijd in alles een dubbele laag? De enige manier om volledig non-hypocriet te zijn, is jezelf van het leven beroven. Dan kan je niks verkeerd meer doen. Maar dat gaat de meeste mensen terecht te ver en dus zul je in je bestaan keuzes maken die hypocriet zijn.

- Alleen maar bij Ekoplaza lokaal eten kopen, maar daar wel met een benzine auto naartoe.
- Geen auto rijden, alleen maar lokale producten kopen of uit je eigen moestuin, niet op vakantie, maar…….wel een paar kinderen gekregen.

Iedereen is altijd op manier hypocriet dus het ‘je doet hypocriet’-argument slaat nergens op.
Ik geloof dat het beslist beter kan.

Het lijstje dat je opsomt is niet wat ik bedoel.

Ik doel erop om land A te mijden ivm vakantie maar land A alsnog te gebruiken voor andere producten.

En dat in dit topic door mensen ook nog eens wordt ontkend wat de band met betreffend land. Of dat er wordt gezegd: ja, maar het ene is voor de lol, het andere dat moet.
Dat maakt niet uit. De mens is een hypocriet wezen, anders kan hij niet voortbestaan. En iedereen maakt zijn eigen keuze waar hij die grens legt. Naar Dubai op vakantie misschien niet, maar tanken omdat dat nodig is voor vervoer, wel. Dat vind ik niet gek en geen wezenlijk andere dubbele moraal dan de voorbeelden die ik noemde.
Nee heel eerlijk gezegd niet. Ik let er wel op waar mijn geld terecht komt. Dus dubai is voor mij een onnodige reisbestemming. Egypte, Marokko, en meer Arabische landen, zuid Amerika dan weer niet. Ook al is daar vanalles mis. Net als hier in Spanje of Italië.
Tavistock schreef:
12-08-2025 15:30
Dat maakt niet uit. De mens is een hypocriet wezen, anders kan hij niet voortbestaan. En iedereen maakt zijn eigen keuze waar hij die grens legt. Naar Dubai op vakantie misschien niet, maar tanken omdat dat nodig is voor vervoer, wel. Dat vind ik niet gek en geen wezenlijk andere dubbele moraal dan de voorbeelden die ik noemde.
Hoe kom je erbij dat de mens niet kan voortbestaan zonder hypocrisie. Klinkt ook een beetje als een vrijbrief om niets te doen.

En het gaat ook om de mate. Benzine en gezond/verantwoord willen eten sluiten elkaar niet uit en zijn ook niet schokkend.

Niet naar China willen en je huis ondertussen volhangen met Chinese spullen vind ik echt een ander soort voorbeeld.

Het gaat ook om wat wij collectief doen. Ook via de staat Nederland.
Trixie schreef:
11-08-2025 22:55
Nee, ik let daar niet op. Net als bij het boodschappen doen, kleding kopen, tanken, de aanschaf van een nieuwe telefoon. Mensenrechten hebben geen invloed op mijn aankoopgedrag.

Ik ga op reis naar landen die me nieuwsgierig maken en dat zijn soms ook landen waar zaken niet deugen naar onze westerse maatstaven. Ik leg geen verantwoording af over mijn bestemmingen.
Dit geldt ook voor mij.
De beperking voor bepaalde landen is mijn eigen veiligheid. Ik zal niet naar een land gaan waar actief gevochten wordt of waar ik als vrouw op straat risico loop.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Tavistock schreef:
12-08-2025 15:09

Wat is er mis met tomaten uit Italië? :O
Danae schreef:
12-08-2025 15:59

Worden regelmatig onder slechte arbeidsomstandigheden door moderne slaven geplukt.

En zo is er met alles wel iets: bananen (of elk ander buitenlands fruit) is niet duurzaam, in de Nederlandse fruitteelt worden pesticiden gespoten die de biodiversiteit ernstig aantasten. Palmolie is slecht voor ontbossing, maar goed voor de lokale bevolking. En dat gaat alleen nog maar over eten. De stenen waar je huis van zijn gemaakt zijn minder duurzaam dan houtbouw. En weet je wel welke arbeidsomstandigheden die Polen hebben die je muren (ooit) hebben gestuit?

Over je huis gesproken: er kan vast nog wel een bewoner bij. Is het niet in het bijgebouw, dan wel in de logeerkamer of op de bank. Door wel te doneren aan vluchtelingenwerk of links te stemmen, maar niet jouw slaapbank niet op te offeren aan een vluchteling, ben je ook al hypocriet bezig.

Niet naar Amerika willen, maar wel een Amerikaanse webbrowser gebruiken om deze post te tikken: hypocriet.

Alles en iedereen kent meerdere kanten, goed en slecht. En het is aan een ieder om zelf de keuze te maken waar hij of zij de grens trekt. Maar leven zonder enige mate van hypocrisie is m.i. onmogelijk.
Paradise schreef:
12-08-2025 14:37
Onder andere.

En we hebben daar allemaal last van. Maar ik heb er wel wat moeite mee.

Dat geldt ook voor het niet-reizen naar de VS in vergelijking met het blijven gebruiken van Amerikaanse spullen en producten.

Ik weet niet of een boycot zin heeft, maar die dubbele laag vind ik wrang.
Ik snap je punt wel een beetje maar de ene "boycot" hoeft toch niet per se met de andere te maken te hebben. Ik reis liever niet (meer) buiten Europa, maar mijn koffie, thee en rijst komt wel van buiten Europa.

En als wijnliefhebber zou ik dan alleen nog maar Europese wijnen mogen drinken? Ik koop deze denk ik wel 90% Europees maar het is niet zo dat ik heel veel moeite heb met een Zuid-Afrikaanse of Argentijnse wijn.
dala wijzigde dit bericht op 12-08-2025 16:29
0.13% gewijzigd
@Tavistock: als jij daar tevreden mee bent: dat moet je zelf weten.

Ik hoop in ieder geval dat die vrije keuze hier een stuk minder wordt en dat de EU en Nederland strengere eisen gaan stellen.

De prijs: misschien hogere kosten hier. Maar principes mogen best een prijs hebben.
Danae schreef:
12-08-2025 15:59
https://pointer.kro-ncrv.nl/moderne-slavernij

Wel wat ouder artikel, maar nog steeds aan de orde. Ook in Nederland komt uitbuiting voor, recent nog bij Saint&Stars bijvoorbeeld.

Keuringsdienst van waarde heeft een uitzending gemaakt over o.a. de tomatenpluk in Italië
Ik vind het woord hypocriet een beetje raar in deze discussie.

Als ik geen kiloknaller koop, maar wel vlees eet dan zie ik dat niet als hetzelfde laken en pak.

GroenLinks stemmen/vluchtelingenhulp financieel steunen, maar niet extra bed opgeven.
Niet naar China op vakantie, maar wel Chinese meuk.

Ik vind het het helemaal niet zo hypocriet, maar een begin van bewustwording.
Dat gaat niet allemaal in een dag, dat heeft tijd nodig.

Straks gaan we niet meer naar China en stoppen we ook nog eens met al die TEMU meuk.

Win win
Precies, en perfectie bestaat niet. Niet in een mensenleven in elk geval.

Dus moet je ergens met je eigen normen en waarden beslissen wat je wel en niet doet. Voor mij liggen die ergens anders, dan voor anderen. Dat maakt mij in hun ogen hypocriet, maar andersom is dat volgens dezelfde maatstaven ook heel goed het geval.

Ik ga dus niet zo gemakkelijk meer naar Amerika (maar zeg nooit nooit), omdat het me minder aanspreekt dan vroeger. Maar ik gooi mijn computer of TV toch echt niet het raam uit.
Tavistock schreef:
12-08-2025 16:15
Worden regelmatig onder slechte arbeidsomstandigheden door moderne slaven geplukt.

Over je huis gesproken: er kan vast nog wel een bewoner bij. Is het niet in het bijgebouw, dan wel in de logeerkamer of op de bank. Door wel te doneren aan vluchtelingenwerk of links te stemmen, maar niet jouw slaapbank niet op te offeren aan een vluchteling, ben je ook al hypocriet bezig.
Ik vind dit voorbeeld onzin. Ik ben voor een ruimhartig asielbeleid. En het bouwen van woningen. Maar dat betekent toch niet dat ik anderen in huis wil?
Of dat ik dat vraag van anderen?

Hoezo maakt dat mij hypocriet?

Verder noem je allemaal zaken op waar iets mee mis is. Maar wat heeft dat met hypocrisie te maken? Dat hangt toch af van je morele opvattingen?
paradise wijzigde dit bericht op 12-08-2025 16:44
1.09% gewijzigd
Felidaez schreef:
12-08-2025 16:29
Ik vind het woord hypocriet een beetje raar in deze discussie.

Als ik geen kiloknaller koop, maar wel vlees eet dan zie ik dat niet als hetzelfde laken en pak.

GroenLinks stemmen/vluchtelingenhulp financieel steunen, maar niet extra bed opgeven.
Niet naar China op vakantie, maar wel Chinese meuk.

Ik vind het het helemaal niet zo hypocriet, maar een begin van bewustwording.
Dat gaat niet allemaal in een dag, dat heeft tijd nodig.

Straks gaan we niet meer naar China en stoppen we ook nog eens met al die TEMU meuk.

Win win
Die zaken die jij opnoemt zijn toch heel anders?

Je kunt biologisch vlees prima vinden maar geen kiloknallers willen.

Daar is niets hypocriets aan.

Niet naar China willen omwille van de mensenrechten maar daar wel spullen kopen vind ik weer heel anders.

Het hangt echt af waar je je druk om maakt op de wereld en wat je wilt stoppen.
En als we met zijn allen hierover in gesprek blijven, elkaar ergens op aan durven spreken, artikelen lezen dan zal daar nog steeds wel een hoop "hypocrisie" of "cherry picking" bij zitten maar het kan best het begin van een mentaliteitsverandering zijn.

Nu vinden heel veel mensen zo'n decadente Dubai reis nog gewoon maar over 25 jaar zeggen we misschien: jee dat mensen dat toen déden!

Zoals we nu ritjes op een olifant of een dansende beer nog nauwelijks kunnen voorstellen terwijl dat in de 20e eeuw nog door best veel mensen is gezien of gedaan.

Het zou mooi zijn toch als op gebied van reizen een hele omslag komt? Ook als het aanschaffen van producten daar wat op achter loopt?
Phlox24 schreef:
12-08-2025 16:28
https://pointer.kro-ncrv.nl/moderne-slavernij

Wel wat ouder artikel, maar nog steeds aan de orde. Ook in Nederland komt uitbuiting voor, recent nog bij Saint&Stars bijvoorbeeld.

Keuringsdienst van waarde heeft een uitzending gemaakt over o.a. de tomatenpluk in Italië
Wist ik echt niet. :"-( Je zou toch hopen dat dit in Europa niet zou kunnen.
Ik ga op vakantie voor de lol. En ik vind het niet lollig om naar een ondemocratisch land te gaan. Ik vind het ook spijtig dat we niet loskomen van onze afhankelijkheid van dubieuze regimes, absoluut. Maar op vakantie ga ik waar ik naartoe wil en dat zijn dus Europese democratieën.
Si abra la puerta hay lobos.
Ligt eraan of het land zelf een beetje leuk is, maar ik heb geen behoefte om naar Honduras, Qatar, SA of andere vrouwenhatende landen heen te gaan. Dan maar wat minder spannend in Europa blijven.

De VS vind ik een lastige, zou er zelf wel graag naartoe gaan (zeker naar de natuurreservaten!), maar dan wel als de rust weer wat is teruggekeerd, Trump weg is, ICE normaal doet en de republikeinen wat minder hoog van hun heilige toren blazen.
Ik word een beetje moe dat alle, met de nadruk op alle Arabische landen vrouwenhaters zouden zijn. Sommige onderdrukken ja, maar haten? Nee, dan liep daar geen kind of vrouw meer rond.
Danae schreef:
12-08-2025 16:50
Wist ik echt niet. :"-( Je zou toch hopen dat dit in Europa niet zou kunnen.
Nederland kan er ook wat van hoor, lees de verhalen over OTTO Workforce er maar op na.
Ik houd er rekening mee, in zoverre dat ik dat soort landen minder leuk vind om te bezoeken.
Ben wel een paar keer in Turkije geweest, terwijl dat eigenlijk op mijn zwarte lijst stond en in Rusland.

Was wel interessant.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven