Let jij bij reisbestemming op mensenrechten?

11-08-2025 21:20 141 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van het topic over Dubai.

Let jij bij het kiezen van je reisbestemming op hoe het in dat land zit met de mensenrechten? Denk aan hoe men daar omgaat met arbeidsmigranten, politieke tegenstanders, lhbti-mensen enzo.

Ik trap zo af.
Ik wil sowieso als vrouw veilig over straat kunnen. India valt dan bijvoorbeeld al automatisch af.
Paradise schreef:
12-08-2025 09:24
Over veel spullen is het allang bekend waar ze vandaan komen en dat ze problematisch zijn.

Er aan ontkomen is lastig, maar niet onmogelijk.

Maar inleveren vinden heel veel mensen lastig. Ik ook.

Dan vind ik een vraag over een vakantie die voor veel mensen hypothetisch is, daarom niet zo boeiend. Dit omdat onze rijkdom mede is gebaseerd op uitbuiting in andere landen. Of de rijkdom van leiders ergens anders. Niet op het maken van vakanties.
Ik vind dit toch echt wel heel moeilijk hoor. Stel dan dat ik bijv. een nieuwe laptop wil gaan kopen of een andere auto. Zou jij dan zo kunnen zeggen: oh maar dan is merk X wel echt een vele betere en duurzamere keuze dan merk Y want dat merk wordt én duurzamer geproduceerd en de directeur van de onderneming is geen decadent figuur met een jacuzzi in zijn achtertuin die op skivakantie gaat in Dubai.

Dat soort dingen zou ik echt helemaal niet weten. Ik denk of vermoed héél vaak dat winst tot decadentie leidt.
Dala schreef:
12-08-2025 09:42
Ik vind dit toch echt wel heel moeilijk hoor. Stel dan dat ik bijv. een nieuwe laptop wil gaan kopen of een andere auto. Zou jij dan zo kunnen zeggen: oh maar dan is merk X wel echt een vele betere en duurzamere keuze dan merk Y want dat merk wordt én duurzamer geproduceerd en de directeur van de onderneming is geen decadent figuur met een jacuzzi in zijn achtertuin die op skivakantie gaat in Dubai.

Dat soort dingen zou ik echt helemaal niet weten. Ik denk of vermoed héél vaak dat winst tot decadentie leidt.
Het ging volgens mij over landen. En daarbij is ook een rol voor de Nederlandse overheid weggelegd die eisen kan stellen aan wat onder welke voorwaarden hier allemaal de grens over komt. Dan hoef je het zelf allemaal niet meer uit te zoeken.

Of het nu valt onder het breed interpretabele woord ‘zaken doen’ of niet.

Het blijft lastig, maar niets doen is weer het andere uiterste.

Decadentie vind ik op zich niet erg. Een jacuzzi ook niet. Dit topic gaat over mensenrechtenschendingen.

Als je mensenrechtenschendingen wil aanpakken, is niet op strand A maar op strand B gaan liggen wel de weg van de minste weerstand. Met in veel gevallen een zeer beperkt effect.
paradise wijzigde dit bericht op 12-08-2025 10:18
3.09% gewijzigd
vivapimpelmees schreef:
11-08-2025 21:54
Ik wel. Ben heeeeel veel jaren geleden in Turkije geweest maar nu doe ik dat niet meer. Hoe hoog Istanbul ook op mijn wensenlijst staat. Dubai trekt mij sowieso niet. Egypte weiger ik ook, net zoals Amerika.
Hier hetzelfde. Sinds Erdogan in Turkije aan de macht is ben ik daar niet meer geweest. Wij gingen in 1976 voor het eerst naar Spanje. Voor die tijd was Franco aan de macht en heerste daar een facistisch regime. Mijn pa had de oorlog meegemaakt en wilde er in die tijd echt niet naar toe.
Landen als Tunesie en Egypte hebben mijn nooit getrokken oa door hun houding tegenover vrouwen.
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
Ik let op m'n eigen veiligheid als vrouw alleen.

En ik wil geen haren hoeven bedekken etc. Dan vallen veel landen al af. Ik wil in bikini op een strand een cocktail kunnen drinken. Als dat niet kan, dan ga ik niet. Voor een kerk of op straat wil ik me best een beetje aankleden.

Plus, een overstap op een Dubai Airport is natuurlijk best even mooi, al die sjeiks en gesluierde dames en bling bling overal... maar dat geeft me weinig behoefte om de rest van het land te bekijken.

Ik vind het wel jammer dat ik nog niet in St Petersburg ben geweest, of heb gereisd langs de westkust van Amerika. Maar daar ga ik voorlopig allemaal ook even niet aan beginnen. Ook dit gaat weer terug op eigen veiligheid.
Paradise schreef:
12-08-2025 08:48
Ik heb het daar wel over. Dat staat me vrij.

Het gaat mij om de dubbele moraal.

Je hebt het zelf in een eerdere post overigens over het bezoeken van familie. Dat is toch ook niet noodzakelijk voor je plezier?

Maar succes met het starten van posts bij de mods hoor.

Kolere wat een topicvervuiling dit geneuzel over en weer over goede handel.
Lila-Linda schreef:
12-08-2025 09:02
het is geen dubbele moraal, vervoer is noodzaak. Vakantie niet
En daarbij kun je niet kiezen uit welk land je je benzine haalt, we hebben geen Duitse Diesel.

Het blijven keuzes.
Ik doe zoveel mogelijk op de fiets, maar niet alles. Dus soms benzine nodig

Jij hebt minder keuzestress omdat je minder nadenkt, voor je iets doet. En dat is ook fijn.
Zo zijn we allemaal verschillend.
Rondom de winning en levering van grondstoffen speelt een hoop schimmigs.

Dat vervoer allemaal noodzakelijk is, valt te betwisten.

De overheid kan hier wel degelijk iets aan doen. De vraag is of mensen bereid zijn hier offers voor te maken.

En dat is gewoon een dubbele moraal: we willen in het westen niets inleveren om de positie van anderen op de wereld in te verbeteren.

Sterker nog: we maken het voor anderen vooral slechter dankzij onze levensstijl.
BeeDifferent schreef:
12-08-2025 10:40
Kolere wat een topicvervuiling dit geneuzel over en weer over goede handel.
Ik begon daar niet mee. Richt je agressieve pijlen op de juiste persoon.
Lila-Linda schreef:
12-08-2025 08:53
Ik kies voor het links laten liggen van bepaalde bestemmingen, net zoals dat ik geen kiloknallers koop in de supermarkt.
Helpt mijn ene keus? Neu, maar helpt het als veel mensen dat doen? JA

Kan het niet beter verwoorden dan bovenstaande.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Paradise schreef:
12-08-2025 10:41
Ik begon daar niet mee. Richt je agressieve pijlen op de juiste persoon.

Ga nog even door. Het hele topic verpest zo. Door jou én degenen die erover door blijven letterneuken.
BeeDifferent schreef:
12-08-2025 10:42
Ga nog even door. Het hele topic verpest zo. Door jou én degenen die erover door blijven letterneuken.
Die discussie was al voorbij. Maar jij vond het nodig daar nog even over heen te pissen blijkbaar.
Klaar nu?
Kan het weer inhoudelijk?
Ik doe mijn best om zo veel mogelijk in alles verantwoorde keuzes te maken. Vakantiebestemmingen maar ook andere aankopen die ik doe.
Kleding bij voorkeur tweedehands of biomateriaal, vegan eten, waar mogelijk met de fiets, etc. Dat is soms echt best lastig en het lukt niet altijd perfect.

Maar waarom roept dat toch zo'n weerstand op? Doe je het niet in alles tegelijkertijd goed dan heb je een dubbele moraal, doe je het wel in alles goed dan ben je een irritante deugneus. Alsof het een slecht streven is om de aarde op lange termijn leefbaar te houden.
Paradise schreef:
12-08-2025 10:40
Rondom de winning en levering van grondstoffen speelt een hoop schimmigs.

Dat vervoer allemaal noodzakelijk is, valt te betwisten.

De overheid kan hier wel degelijk iets aan doen. De vraag is of mensen bereid zijn hier offers voor te maken.

En dat is gewoon een dubbele moraal: we willen in het westen niets inleveren om de positie van anderen op de wereld in te verbeteren.

Sterker nog: we maken het voor anderen vooral slechter dankzij onze levensstijl.
Natuurlijk is mijn footprint groter dan die van iemand uit Angola. Maar ik houd hem graag zo klein mogelijk

Dus geen Temu voor mij of Shein of goedkope speklappen of Dubai.

En jij hebt vast ook jouw eigen grenzen. Producten die je niet koopt. Winkels die je niet bezoekt?

En in 'nood' verschuift mijn grens.

Waarom jouw noodzaak om mensen te betichten van 'dubbele moraal'?
Lila-Linda schreef:
12-08-2025 11:06
Natuurlijk is mijn footprint groter dan die van iemand uit Angola. Maar ik houd hem graag zo klein mogelijk

Dus geen Temu voor mij of Shein of goedkope speklappen of Dubai.

En jij hebt vast ook jouw eigen grenzen. Producten die je niet koopt. Winkels die je niet bezoekt?

En in 'nood' verschuift mijn grens.

Waarom jouw noodzaak om mensen te betichten van 'dubbele moraal'?i
Omdat die dubbele moraal een belangrijk element is in deze discussie waar je denk ik niet om heen kunt.

Ongemakkelijk en onprettig? Dat zal best.

Maar het westen heeft deze dubbele moraal zo’n beetje uitgevonden. Het is niet voor niets dat mensen in landen waar schendingen plaatshebben er niets van begrijpen en dit westen ook zat zijn.

Nogmaals: ongemakkelijk en waarschijnlijk onprettig, maar ik vind het zelf belangrijk om het ook over andere zaken te hebben.
paradise wijzigde dit bericht op 12-08-2025 11:37
0.16% gewijzigd
Paradise schreef:
12-08-2025 11:17
Omdat die dubbele moraal een belangrijk element is in deze discussie waar je denk niet om heen kunt.

Maar het westen heeft deze dubbele moraal zo’n beetje uitgevonden. Het is niet voor niets dat mensen in landen waar schendingen plaatshebben er niets van begrijpen en dit westen ook zat zijn.

Nogmaals: ongemakkelijk en waarschijnlijk onprettig, maar ik vind het zelf belangrijk om het ook over andere zaken te hebben.
Het concept 'dubbele moraal' is gevaarlijk.
Je kunt elke poging van iemand om iets te verbeteren daar heel erg mee platslaan. Als je pas je mond ergens over open mag doen als je de hele rest perfect doet, komt er nooit iets van de grond. Het slaat alles lam.

Je hebt wel gelijk dat je altijd verder moet kijken. Er was een keer een minister voor wie de gehele inspanning voor een betere aarde bestond uit 'de kraan dichtdoen tijdens het tandenpoetsen.' Nou, dat zet nog eens zoden aan de dijk.

Maar als dat verder kijken en verder praten leidt tot lethargie uit een soort van paniek van 'waar moet ik in godesnaam beginnen', dan heb je er helemaal niets aan.
Paradise schreef:
12-08-2025 11:17
Omdat die dubbele moraal een belangrijk element is in deze discussie waar je denk niet om heen kunt.

En voor jou persoonlijk?
Waar ligt jouw grens??
Waar is jouw dubbele moraal?
En weer ontopic dan maar:

Ja, ik let hier zeker op, met als basis LGBTQ+ en vrouwenrechten.

En hoe ouder ik word, hoe meer ik hier rekening mee houd.
Vroeger stond ik daar veel minder bij stil.

Ik denk dat mijn persoonlijke keuzes niet veel uitmaakt, maar als veel mensen dit blijven doen, dan gaat het toch zeker effect hebben.
Wombat schreef:
12-08-2025 11:29
Het concept 'dubbele moraal' is gevaarlijk.
Je kunt elke poging van iemand om iets te verbeteren daar heel erg mee platslaan. Als je pas je mond ergens over open mag doen als je de hele rest perfect doet, komt er nooit iets van de grond. Het slaat alles lam.

Je hebt wel gelijk dat je altijd verder moet kijken. Er was een keer een minister voor wie de gehele inspanning voor een betere aarde bestond uit 'de kraan dichtdoen tijdens het tandenpoetsen.' Nou, dat zet nog eens zoden aan de dijk.

Maar als dat verder kijken en verder praten leidt tot lethargie uit een soort van paniek van 'waar moet ik in godesnaam beginnen', dan heb je er helemaal niets aan.
Hier heb je helemaal gelijk in. Ik vind ook niet dat je mensen monddood moet maken.

Maar een gesprek hierover is zinvol denk ik.

Ook omdat veel onbekend is. Hoezeer van alles met elkaar vervlochten is.

En ik weet ook niet of inconsequente idealisme altijd de juiste weg is.

De vraag hierbij is of we wel genoeg doen. En soms is dat wel pijnlijk duidelijk hoe weinig we collectief doen. Hoe Europa bijvoorbeeld weinig actie ondernam toen Poetin De Krim innam en er mensenrechten werden geschonden in Rusland. Maar hoe Europa pas echt in actie kwam toen we het niet meer konden negeren.
Maar dit geldt naast mensenrechten ook voor klimaat.

Gesprekken over idealisme zijn belangrijk. En we hebben hierbij ook mensen nodig die zeggen dat we veel meer moeten doen. En dat we ook moeten willen inleveren.
Ik ben zelf niet zo, maar maak me ook zorgen over het tempo waarmee de wereld naar de klote gaat. En of het tempo waarmee we proberen de boel te redden niet te laag is. En wat het nut is van het overslaan van vakantielanden.
Paradise schreef:
12-08-2025 11:43
Hier heb je helemaal gelijk in. Ik vind ook niet dat je mensen monddood moet maken.

Maar een gesprek hierover is zinvol denk ik.

Ook omdat veel onbekend is. Hoezeer van alles met elkaar vervlochten is.

En ik weet ook niet of inconsequente idealisme altijd de juiste weg is.

De vraag hierbij is of we wel genoeg doen. En soms is dat wel pijnlijk duidelijk hoe weinig we collectief doen. Hoe Europa bijvoorbeeld weinig actie ondernam toen Poetin De Krim innam en er mensenrechten werden geschonden in Rusland. Maar hoe Europa pas echt in actie kwam toen we het niet meer konden negeren.
Maar dit geldt naast mensenrechten ook voor klimaat.

Gesprekken over idealisme zijn belangrijk. En we hebben hierbij ook mensen nodig die zeggen dat we veel meer moeten doen. En dat we ook moeten willen inleveren.
Ik ben zelf niet zo, maar maak me ook zorgen over het tempo waarmee de wereld naar de klote gaat. En of het tempo waarmee we proberen de boel te redden niet te laag is. En wat het nut is van het overslaan van vakantielanden.
Maar wat doe jij dan? Tegen de ten ondergang.
Want elkaar daarbij helpen, heb je meer aan, dan polariseren
Lila-Linda schreef:
12-08-2025 12:25
Maar wat doe jij dan? Tegen de ten ondergang.
Want elkaar daarbij helpen, heb je meer aan, dan polariseren
Ik koop weinig kleding, weinig vlees, weinig spullen, vlieg weinig etc.

En ik stem links. Ik hoop dat dat werkt.

En polarisatie? Een gesprek over dit soort morele vraagstukken hoort bij een democratie.

Zonder komen we nergens.

Ik vind ook best dat je elkaar mag aanspreken op gewoonten die slecht zijn voor de wereld.

En iemand helpen die ergens niet op vakantie gaat? Waarom moet ik iemand daarbij helpen?

Je vindt het zinnig dat we elkaar vooral schouderklopjes geven?
Paradise schreef:
12-08-2025 13:03
Ik koop weinig kleding, weinig vlees, weinig spullen, vlieg weinig etc.

En ik stem links. Ik hoop dat dat werkt.

En polarisatie? Een gesprek over dit soort morele vraagstukken hoort bij een democratie.

Zonder komen we nergens.

Ik vind ook best dat je elkaar mag aanspreken op gewoonten die slecht zijn voor de wereld.

En iemand helpen die ergens niet op vakantie gaat? Waarom moet ik iemand daarbij helpen?

Je vindt het zinnig dat we elkaar vooral schouderklopjes geven?
Ik heb geen schouderklopjes gegeven en ook niet gezegd dat mijn manier de juiste is

Ik geloof wel in het beste doen, binnen je mogelijkheden.
En ik vind het niet nodig ook om mensen die hun best doen te betichten van een dubbele moraal.
Daar schiet je zo weinig mee op.
Je kunt je altijd nog beter richten op mensen die zelf al gemotiveerd zijn tot bewuste keuzes, dan op de rest.
Maar het erover hebben is an sich toch niet verkeerd? Dat je daardoor misschien nét wat mensen "overtuigt" om bijvoorbeeld niet (te vaak) op vliegvakantie te gaan of vooral in Europese landen te blijven. Ook al is het iemand die verknocht is aan een of ander parfum, een luxe tas of veel vlees eet.

Sommige mensen doen het op heel veel fronten al heel goed maar zoals jij redeneert lijkt het een beetje: Ja laat dat gesprek dan maar helemaal zitten, want iedereen doet wel iets verkeerd.

Een ander zal misschien wel een verre reis maken maar leeft het hele jaar door vrij duurzaam.

In deze discussie gaat het over mensenrechten. Als daardoor ook maar 1 of een paar mensen hier dan door denken: ja verrek, dat is iets waar ik eigenlijk best wel eens beter stil kan staan, dan is dat toch mooi meegenomen?

Ik vind elk gesprek hierover zinvol. Ik heb n.a.v. deze discussie bijvoorbeeld gevonden dat mijn lievelings cosmeticaproduct één van de allerslechtste merken ter wereld is en de eigenaar een decadente kwal en ga nu kijken voor een ander merk.
Lila-Linda schreef:
12-08-2025 13:08
Ik heb geen schouderklopjes gegeven en ook niet gezegd dat mijn manier de juiste is

Ik geloof wel in het beste doen, binnen je mogelijkheden.
En ik vind het niet nodig ook om mensen die hun best doen te betichten van een dubbele moraal.
Daar schiet je zo weinig mee op.
Je kunt je altijd nog beter richten op mensen die zelf al gemotiveerd zijn tot bewuste keuzes, dan op de rest.
Ik reageerde aanvankelijk ook op mensen die zeiden niet naar China en Saudi-Arabië te gaan.

Terwijl dat helemaal niet zulke gebruikelijke vakantielanden zijn en onze economie ondertussen drijft op de handel die we met die landen hebben.

Ik vind dat niet je best doen om eerlijk te zijn.

Ik doe ook niet genoeg mijn best hoor. Maar de inzet is nogal hoog: mensen worden gedood, uitgesloten en gemarteld om wie ze zijn. En ondertussen is de wereld straks onleefbaar. En daar hebben veel Nederlanders een rol in. Passief of actief.

Dan mag je best een gesprek voeren of we collectief echt ons best doen.

Dit kan ook helpen om politieke actoren aan te zetten tot meer actie.

Verder wat Dala zegt.
paradise wijzigde dit bericht op 12-08-2025 14:15
4.11% gewijzigd
Ik laat juist iedereen vrij in wat ze willen doen. Ik ga namelijk niet over wat een ander doet. Hooguit geef ik aan dat ik hen veel plezier wens, maar dat ik voor geen goud naar plek X zal gaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven