Lompe acties van landgenoten op vakantie in het buitenland.

12-11-2017 14:00 235 berichten
Ben nog maar zelden op vakantie geweest naar een land waar ik geen andere Nederlanders tegen kwam. Soms erg leuk maar soms ook plaatsvervangende schaamte omdat men zich niet kan gedragen etc.

- Hard schreeuwen in het openbaar vervoer terwijl het juist de bedoeling is dat je niet te hard praat om een ander niet te storen.
- Stug Nederlands blijven praten tegen een verkoper in Parijs en dan boos worden dat verkoper je niet snapt.

Kan er even niet meer bedenken maar ben benieuwd wat anderen zoal zijn tegen gekomen op vakantie.
blijfgewoonbianca schreef:
13-11-2017 13:35
Je kunt tegenwoordig nergens meer heen zonder dat er 300 Japanners foto's staan te maken.
Solobackpackers, bussen toeristen,.... Ze gaan allemaal naar hetzelfde uitkijkpunt. Kun je jezelf wel zien als een reiziger, ipv doorsnee ( Nederlandse ) toerist, maar uiteindelijk schiet je dezelfde foto, heb je hetzelfde gedaan of bekeken . Je tempo is anders, je verblijf minder luxe en je doet er langer over. En laten we nou niet doen of de backpackers , die vaak zo'n strak en krap budget hebbn, wel " bon ton " zijn om over elk bedrag dat gvraagd wordt te gaan lopen steggelen.
Laten we wel zijn : we zijn gewoon tientalln jaren te laat om nog iets te ontdekken, om geen andere toeristen tegen te komen en om iets puur authentieks te ervaren.

Tuurlijk, heb je gelijk in, maar je verwacht op dat soort plekken nu eenmaal wel minder Nederlanders slash toeristen dan op Kreta of Torremolinos.
Ik ben geen steggelende backpacker hoor, ik kan het gewoon niet vinden in het standaard reisaanbod, heb de schurft aan groepsverbanden en ik ben gewoon niet goed in compromissen sluiten. Op vakantie dan.
Ik bespaar anderen gewoon een hoop leed :proud:
Alle reacties Link kopieren
Als er teveel van 1 nationaliteit op 1 plaats zijn, wordt het gedrag van die overheersende groep vaak storender vind ik ... anders blijft het bij "dat irritante Duitse jongetje" of "die blèrende franse kleuter".

Wel eens meegemaakt dat ik op een cruise aan de "restjes" tafel kwam te zitten. Ze hadden de Duitsers zoveel mogelijk bij de Duitsers gezet. De Nederlanders bij de Nederlanders. De Russen ... you get the picture.
Maar onze tafel was dus: 2 Amerikanen, 2 Fransen, 2 Duitsers en wij (2 Belgen die alles spraken). Ik voelde me meer een vertaler-tolk dan een toerist de hele reis. Elk gesprek ging via ons. Bovendien gingen alle aankondigingen aan boord in het Engels en het Grieks en het Russisch. De Duitsers en de Fransen snapten niet eens Engels... stonden dus de hele reis constant bij ons voor uitleg. Zeer vermoeiende vakantie was dat :)

Nederlanders vind ik over het algemeen niet vervelend, maar wel aanwezig (luid).
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
PowerCube schreef:
13-11-2017 14:02
Geen lompe actie verder, maar het valt mij wel op dat als je mannen in witte driekwartbroek en strak t-shirt ziet dit 99 van de 100 keer Nederlanders zijn. Niet-afgeritste afritsbroeken worden ook bovengemiddeld vaak door Nederlandse mannen gedragen.
Tja, ik herken Britse en Amerikaanse toeristen ook al vanaf een paar honderd meter afstand.

Britten: altijd in groepjes en rood verbrand
Amerikanen: polyester kleding in pastelkleuren en grote witte sportschoenen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-11-2017 14:04
kunnen ook heel goed Engelsen zijn, maar die combineren het dan weer graag met een voetbal-shirt
Ik kan ze er hier meestal ook uitpikken aan de hand van hun kleding, haha.
Weggevers zijn schreeuwerige kleuren, felle prints en denim op denim. Maar ook: anoraks/bodywarmers, bruine herenschoenen, witte leggings (voor vrouwen, vaak in combi met een kortpittig roodgeverfd kapsel en een bril). Of voor de zogenaamd 'hippe' types vintage jurkjes, stijl King Louie. Maar vrijwel altijd in kleuren die pijn doen aan je ogen.

En verder: gaan eten in tourist trap restaurants waar locals geen voet binnen zetten wegens overprijsd en schandelijk slechte kwaliteit, en dat dan allemaal dolenthousiast 'héérlijk!' vinden.
anoniem_353572 wijzigde dit bericht op 13-11-2017 14:15
1.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier in Zweden denkten de Zweden dat hun medelanders de meest aanstootgevende, brutale, onopgevoede, anderszins irritante vakantiegangers zijn die je tegen elke prijs moet zien te mijden.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-11-2017 14:04
kunnen ook heel goed Engelsen zijn, maar die combineren het dan weer graag met een voetbal-shirt
Of een hemdje a la Onslow :D van keeping up appearances.
Alle reacties Link kopieren
kastella schreef:
13-11-2017 14:15
Hier in Zweden denkten de Zweden dat hun medelanders de meest aanstootgevende, brutale, onopgevoede, anderszins irritante vakantiegangers zijn die je tegen elke prijs moet zien te mijden.
Echt? Ik vind Zweden juist meestal beleefd, welopgevoed én stijlvol eruit zien (nu we het hierboven ook over kleding hebben).
amarna schreef:
13-11-2017 14:14
Tja, ik herken Britse en Amerikaanse toeristen ook al vanaf een paar honderd meter afstand.

Britten: altijd in groepjes en rood verbrand
Amerikanen: polyester kleding in pastelkleuren en grote witte sportschoenen
Ja, en een bepaald type spijkerbroek! Een type dat hier gewoon niet verkocht wordt volgens mij. Met een heel rare wassing en dito vorm (vormeloos eigenlijk). Maar vooral die schoenen. En ook de baseballpetten, zelfs bij hoogbejaarde mannen.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
13-11-2017 14:01
Ik vind dat hameren op 'puur en authentiek' ook wel iets sneus hebben. Laten we wel wezen: als je in Europa naar dorpjes gaat die niemand kent, dan zul je ook heel vaak meemaken dat je op een plek komt waar weinig aan is.
Geen Bertolli-families aan een grote tafel, maar alle luiken dicht en een hoop plastic troep langs de kant van de weg.

Voor elke keer dat ik in een echt onbekend plaatselijk restaurantje zonder toeristen goddelijk lekker heb gegeten voor een habbekrats, heb ik ook wel in een doodsaai dorp rondgekeken zonder ook maar één schattig kerkje of winkeltje te vinden.

En de keer dat we gingen wildkamperen (ja dat mocht daar) op een plek waar alleen maar lokale sportvissers bleken te komen werden we om 6 uur 's ochtends op vrij chagrijnige wijze weggebonjourd. Heel authentiek en helemaal niet erg, maar het is dus niet zo dat authentiek gelijk staat aan leuk en mooi en charmant.

Belgische cafés zijn in de bierreclames en in de toeristenplaatsen ook een stuk gezelliger dan in de dorpen in the middle of nowhere. TL-licht, plastic tafels en rioollucht, check :lol:
Dit.
Er is een reden dat bepaalde plekken heel toeristisch zijn en dat is omdat er iets te zien is.
Mensen willen graag geloven dat zij altijd de enigen zijn die ergens naar toe gaan maar dat is tegenwoordig gewoon niet meer mogelijk.
Dat betekent niet dat er niks zit tussen de kust van Alanya/de Ramblas/Gran Canyon en uitgestorven dorpjes in de middle of nowhere. Maar volgens die zelfbenoemde 'authentieke backpackers' gaan alle andere mensen alleen maar naar trekpleisters met foto's van eten en zij ontdekken de wereld (waar alle andere reizigers die hier tussenin vallen ook gewoon naar toe gaan).
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
13-11-2017 14:01
Ik vind dat hameren op 'puur en authentiek' ook wel iets sneus hebben. Laten we wel wezen: als je in Europa naar dorpjes gaat die niemand kent, dan zul je ook heel vaak meemaken dat je op een plek komt waar weinig aan is.
Geen Bertolli-families aan een grote tafel, maar alle luiken dicht en een hoop plastic troep langs de kant van de weg.

Voor elke keer dat ik in een echt onbekend plaatselijk restaurantje zonder toeristen goddelijk lekker heb gegeten voor een habbekrats, heb ik ook wel in een doodsaai dorp rondgekeken zonder ook maar één schattig kerkje of winkeltje te vinden.

En de keer dat we gingen wildkamperen (ja dat mocht daar) op een plek waar alleen maar lokale sportvissers bleken te komen werden we om 6 uur 's ochtends op vrij chagrijnige wijze weggebonjourd. Heel authentiek en helemaal niet erg, maar het is dus niet zo dat authentiek gelijk staat aan leuk en mooi en charmant.

Belgische cafés zijn in de bierreclames en in de toeristenplaatsen ook een stuk gezelliger dan in de dorpen in the middle of nowhere. TL-licht, plastic tafels en rioollucht, check :lol:
Ja, dit herken ik ook wel.
Er is vaak een reden waarom bepaalde plekken populair geworden zijn. Omdat ze simpelweg vaak leuk en mooi zijn.
Ik vind er ook niks mis mee om die dan ook te bezoeken. Al probeer ik daarnaast ook wel het 'echte leven' ook op te snuiven.

Ik let wel heel erg op met tourist trap restaurants, dat dan weer wel. Liever die misschien wat 'vuiler' ogende brasserie aan de rand van Parijs die vol locals zit, met beperkte menukaart en een plat du jour, dan een clean en strak ogend etablissement pal in het centrum met 'internationale keuken' voor weinig geld.
Alle reacties Link kopieren
PowerCube schreef:
13-11-2017 14:18
Ja, en een bepaald type spijkerbroek! Een type dat hier gewoon niet verkocht wordt volgens mij. Met een heel rare wassing en dito vorm (vormeloos eigenlijk). Maar vooral die schoenen. En ook de baseballpetten, zelfs bij hoogbejaarde mannen.
Jawel hoor, als je zoekt op 'mom jeans' vind je die ook.
Is helemaal hip tegenwoordig :proud:
AnAppleADay schreef:
13-11-2017 14:24
Jawel hoor, als je zoekt op 'mom jeans' vind je die ook.
Is helemaal hip tegenwoordig :proud:
Dat meen je niet O_O *gaat googlen*
Alle reacties Link kopieren
In de eighties en nineties kwam ik nog wel eens 'typische Nederlanders' tegen. De types die de halve inhoud van AH meezeulen uit angst 'niets' te kunnen eten. Of 'allergisch' waren voor knoflook en dan al het eten gingen besnuffelen.

Kan mij ook nog levendig herinneren dat mijn broertje ooit in Scheveningen in het opvoedkundige kader 'als je iets wil bestellen dan kun je dat ook zelf' eens gecomplimenteerd werd. Serveerster helemaal 'Awww wat leuk! Wies, kom eens. Wieeeeees! Luister nou. Dat Duitse jochie praat al een beetje Nederlands". Ik zie hem nog zitten met zijn extra lolly: "Papa, wij zijn toch Nederlanders?" :hyper:

Mij zijn Nederlanders niet echt opgevallen (ja omdat je hen verstaat wellicht) de laatste jaren. Afgelopen jaar vloog ik met zoon, man met de auto. Staan we op het vliegveld op de transferbusjes te wachten, hoor ik een hele klaagzang naast mij van een Belgisch gezin die de hele vlucht schijnbaar naast hondsbrutale Nederlandse kinderen hadden gezeten. De vader maakte zich erg druk over het feit dat ze wellicht in hetzelfde hotel zouden zitten of hetzelfde busje zouden hebben: "Allez, geen Hollanders meer alstublieft zeg". Zoon kijkt de man aan en zegt: "Wij zijn ook Nederlanders, wij komen uit Limburg". De man kijkt een beetje betrapt naar zoon en zegt: "Afin, Limburg? Da's bijkans hetzelfde als bij ons, da's dik in orde manneke, dan zijn wij buren van elkander". Zoon verheugd over de kans om weer iemand de oren van het hoofd te praten: "Dus u komt uit Duitsland?" :facepalm:.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
13-11-2017 13:46
Puur en authentiek is nog moeilijk te vinden, maar ik ben op sommige plekken weinig Nederlanders tegengekomen.
Op Griekse eilanden bijvoorbeeld. Op mijn favoriete eilanden Skiathos en Chios kwam 1 x per wk. een vlucht uit NL aan en stapten er zo'n 50 toeristen uit. Helaas zijn er geen directe vluchten meer naar deze eilanden.
Jl. augustus waren we op Zakynthos. Daar komt gemiddeld 2x per dag een vliegtuig met Nederlanders aan. Maar die zitten verspreid over het hele eiland. Je overloopt elkaar niet.
Wij waren dit jaar aan de Picardische kust en zijn ook zeer weinig Nederlanders tegengekomen. Dat wil niet zeggen dat het daar niet ontzettend toeristisch was - integendeel - maar je zag er met name Franse toeristen. Verder werd er nog steeds dezelfde standmeuk verkocht, ijsjes, suikerspinnen, enzovoorts. Parkeerplaatsen waren er nog steeds stervensduur.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Tourist trap restaurants... Die naam :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Euh... dat heet gewoon zo. :-|
framboos1981 schreef:
13-11-2017 16:35
Tourist trap restaurants... Die naam :rofl:
En soms vind ik die dingen net handig.

Weet ik tenminste wat er op mijn bord komt (omdat er foto's ophangen of de menu-kaart in 7 talen is).
En is het blijkbaar al goedgekeurd door andere toeristen :-).

In tegenstelling tot bepaalde restaurants in achterstraatjes waar je maar moet gokken of het eetbaar is en wat je kan verwachten.

(Niets tegen een lekker restaurantje in zo'n achterstraat.
Maar je moet ze weten te vinden én weten wat er op hun kaart staat.)
Alle reacties Link kopieren
Vaak zijn ze juist 'afgekeurd'. Want je komt er soms terecht doordat ze op een bepaalde centrale plek zitten en je geen zin meer hebt om nog ver te lopen, of te blijven zoeken, of omdat je geen zin had in research dmv van je reisgids. Maar dan smaakt het (vaak) nergens naar en als je dat dan checkt op Tripadvisor, regent het vernietigende recensies.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
13-11-2017 16:37
En soms vind ik die dingen net handig.

Weet ik tenminste wat er op mijn bord komt (omdat er foto's ophangen of de menu-kaart in 7 talen is).
En is het blijkbaar al goedgekeurd door andere toeristen :-).

In tegenstelling tot bepaalde restaurants in achterstraatjes waar je maar moet gokken of het eetbaar is en wat je kan verwachten.

(Niets tegen een lekker restaurantje in zo'n achterstraat.
Maar je moet ze weten te vinden én weten wat er op hun kaart staat.)
Daar heb je Tripadvisor voor. Sindsdien nooit meer in een tourist-trap gegeten.
Charlie82 schreef:
13-11-2017 16:40
Vaak zijn ze juist 'afgekeurd'. Want je komt er soms terecht doordat ze op een bepaalde centrale plek zitten en je geen zin meer hebt om nog ver te lopen, of te blijven zoeken, of omdat je geen zin had in research dmv van je reisgids. Maar dan smaakt het (vaak) nergens naar en als je dat dan checkt op Tripadvisor, regent het vernietigende recensies.
Ik had juist een enorme tegenvaller die wel werd geprezen op tripadvisor. Nu was 't maar 'n ontbijttent, dus niet zo boeien, maar hoe kan men in godsnaam die pancakes de hemel in prijzen? Veel te zout en de blueberries waren niet eens vers.
Alle reacties Link kopieren
Ik check ook altijd de nationaliteiten op Tripadvisor. Door de band genomen: op culinair vlak vertrouw ik eerder Fransen, Belgen, Italianen ed dan pakweg Duitsers, Amerikanen en ja, Nederlanders. ;)
Op vlak van hotels vertrouw ik Amerikanen en Nederlanders dan weer wel, en Fransen en Belgen minder. ;)
Ja ik ben ook wel allergisch voor mensen die afgeven op toeristen maar zelf ondertussen net zo goed toerist zijn.

Ik vind het helemaal niet erg om de toeristische route te doen. Ik ben altijd alleen op reis. Dan ga je nou eenmaal minder snel naar een afgelegen dorpje waar niemand Engels spreekt (in mijn geval dan). Ik blijf dan liever op de gebaande paden. Maar goed. Ik bedoel dan de gebaande paden in Japan, of in Midden-Amerika. Niet in Chersonnisos ofzo haha.
Ik eet in Bangkok ook graag bij de toeristische plekken. Dat is alsnog prima eten namelijk. Echte tourist trap restaurants vind ik bijvoorbeeld in Amsterdam. Als ik op de Dam sta, dan weet ik echt niet waar ik in de buurt fatsoenlijk kan eten. Allemaal crappy restaurants die in hun formule hebben staan dat mensen toch nooit meer terug komen. Dan moet je al snel weer een eind wandelen om wat goeds te vinden (zoals Nam Kee ofzo). Dat zullen de Thai in Soi RamButtri ook wel hebben. Maar ja, ik vond het daar prima toeven hoor.
Playa del Carmen in Mexico vond ik ook maar zo-zo. Maar daar is het weer heel anders: de meeste toeristen zitten in van die resorts. Dus het plaatsje zelf had nog genoeg leuke eettentjes. En ik ben best wel honk-vast. In Cancun heb ik elke avond bij dezelfde taco-tent gegeten. Zat ik dan ook als enige gringa. Dat vind ik dan avontuurlijk genoeg :).
Alle reacties Link kopieren
Charlie82 schreef:
13-11-2017 16:37
Euh... dat heet gewoon zo. :-|
Nou, weer eens wat geleerd toch :yes:
Charlie82 schreef:
13-11-2017 16:54
Ik check ook altijd de nationaliteiten op Tripadvisor. Door de band genomen: op culinair vlak vertrouw ik eerder Fransen, Belgen, Italianen ed dan pakweg Duitsers, Amerikanen en ja, Nederlanders. ;)
Op vlak van hotels vertrouw ik Amerikanen en Nederlanders dan weer wel, en Fransen en Belgen minder. ;)
Ik lees alleen reviews die in het Engels geschreven zijn, dus denk dat ik weinig door Fransen geschreven reviews tegen zal komen (of is mijn vooroordeel dat die lui alleen in hun eigen taal schrijven onterecht?)

Over 't algemeen kan ik wel 'n goeie inschatting maken ondanks vernietigende of juist lovende reviews, maar dit was toevallig 'n enorme misser.
Ben ik de enige die Tripadvisor gewoon niet leest?
Ik boek altijd via Booking en daar lees ik de commentaren qua hotels.

Maar qua eten ... Zoek ik gewoon zelf wel iets terplekke.
Echt niet dat ik 2 weken van tevoren al ga bepalen dat ik in stad X bij restaurant Y ga eten.

Bovendien ... Die ene keer dat ik dat wel deed ... was restaurant Y totaal onvindbaar in die wirwar van kleine straatjes.
Na 2 uur zoeken had ik toch écht gewoon honger, was mijn vent mijn gezoek beu en werd het iets anders ubertoeristisch op een groot plein.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven