Maasai Mara - Safari

09-09-2013 16:10 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Zoals sommigen misschien weten woont mijn vriend in Nairobi voor zijn werk. In Oktober ga ik hem eindelijk opzoeken!

We zijn van plan om een paar dagen op safari te gaan in de Maasai Mara. Ik heb al een en ander opgezocht en het lijkt me echt ontzettend mooi. Ik heb de Big Five nog nooit gezien! Helaas is de Wildebeest migratie dan net voorbij, dat had ik ook graag willen zien

Mijn vriend gaat het allemaal regelen omdat hij daar zit. We gaan of 3 dagen-2 of nachten of 4 dagen-3 nachten en je hebt de optie om in een tent of game lodge te overnachten. Hij stuurt me nu van alles toe en ik ben een beetje aan het vergelijken.

Er is natuurlijk genoeg op internet te vinden maar ik ben benieuwd naar de ervaringen hier!

Wat ik me vooral afvraag; hoeveel hebben jullie betaald? Ik zie prijzen voorbij komen van $650 - $5000. Een enorm verschil dus. Ik vraag me af waar dat verschil dan in zit.

Verder; wat trek ik aan? Vriend zei: oh gewoon wat comfortabels, sportschoenen en een trui voor 's avonds. Maar ik vraag me toch af of bepaalde kleding fijn is. En of ik nog wat moet aanschaffen.

Alvast bedankt voor de tips!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
prijs zal ook afhangen van hoe luxe je slaapt. eenvoudige tent of luxe lodge. ik ben alleen met een georganiseerde rondreis in Kenia geweest.

Kleding. Inderdaad lekker zittende kleding. Ook met lange mouwen. 's avonds kan het fris zijn en beschermt ook tegen muggen e.d.

Wij reisden door het land met een soort van truck/bus. best veel gehobbel dus in dat ding. een goede, stevige (sport)beha is dan een aanrader.
Oh zo mooi! Wij hadden twee dagen Masai Mara en hebben overnacht in een megatent. We hebben de Big Five gezien en 's avonds bij een kampvuur gezeten terwijl de Masai hun dansen (omhoog springen) deden.

Al die dierengeluiden 's nachts, ik kon niet slapen en was daar eigenlijk blij om anders had ik dat gemist.

Hoeveel het kostte weet ik niet meer maar het was zéker de moeite waard!

Geniet ervan!
Het is inderdaad heel mooi. Ik weet niet of je alle Big Five kunt zien, ik geef niet zo om dat soort lijstjes (ik weet niet eens precies welke dieren erop staan), maar ik vind bijvoorbeeld de gazelles en zebra's ook onwijs mooi. Staar je niet blind op lijstjes en geniet ook van de andere dieren, bomen en planten en de verhalen van je gids.

Soms ben je wel een tijd aan het rijden voordat je weer wat ziet. Maar de jeeps / minibusjes hebben ook radiocontact dus soms zie je opeens alle jeeps op een groepje leeuwen af stormen. Bij ons ging een leeuw op een gegeven moment tegen ons minibusje aan liggen. We hadden hem bij wijze van spreken kunnen aaien uit het raam. Maar de gids raadde ons aan om dat maar dicht te doen! (op de foto nog wel open...)

Ik was er ook niet tijdens de migratie maar heb enorm veel gnoes gezien, en zebra's, want die reizen samen. De ene heeft betere reuk en de andere beter ogen geloof ik... ze helpen elkaar.

Ik was er in 2004 dus hoeveel ik heb betaald doet niet meer zo ter zake (US$85 per dag voor 4 dagen; 3 dagen Masai Mara kamperen + 1 nacht en dag Lake Nakuru), want die prijzen zullen nu vast heel anders liggen.

Wat je aantrekt: gewoon iets comfortabels inderdaad. Je hoeft niks speciaals aan te schaffen, of je moet er graag zo bij willen lopen:

Draag liever geen spierwit want dat wordt vrijwel direct vies en het trekt ook insecten aan.

Je zit lang in een jeep. Dus draag gewoon iets wat lekker zit bij lang zitten. En het is handig als het laagjes zijn zodat je makkelijk kunt aanpassen als het kouder of warmer wordt.

Misschien heb je geen dak dus neem wel een pet of hoedje mee tegen de zon.

Ik zou ook DEET meenemen overdag de jeep in, want soms zitten er gemene steekvliegen, vooral in de buurt van buffels, en die prikten bij mij gewoon dwars door mijn kleding heen.

Verder een fijne zonnebril, een verrekijkertje (leuk om de wimpers van olifanten ook te kunnen zien, of een klein vogeltje veel beter te kunnen zien... en gewoon rustig kijken in plaats van alleen maar de hele tijd foto's maken), en genoeg geheugenkaartjes voor je camera.

Uiteraard is een lodge wel veel comfortabeler dan een tent. Ook kan het op sommige campings zo zijn dat er 's nachts beesten tussen de tenten kunnen lopen, dus als je naar de wc moet in het stikdonker kan dat wel eng zijn of zelfs gevaarlijk. Ik dronk in ieder geval na 8 uur 's avonds niks meer, zodat ik niet 's nachts uit mijn tent hoefde.

Dat gescharrel om je tent heen kan behoorlijk spannend zijn. Is het een aapje? Of een nijlpaard of leeuw??

Een keer werd ik (in Tanzania was dit) 's ochtends wakker van een hoop kabaal. Had een wild zwijn de tent van iemand open gescheurd omdat 'ie koekjes rook. Die persoon was vergeten de koekjes in te leveren bij de gids om ze achter tralies te bewaren.

Maar in principe zal geen enkel dier (ook leeuwen niet) je lastig vallen in je tent, of ook niet in een open jeep. Zo lang je maar geen eten in je tent bewaart.

Mocht je kans hebben een avondsafari te doen, dan kan ik dat van harte aanraden. Superspannend en heel mooi. Dan zijn veel dieren ook actiever. Ze doen dat tot uiterlijk 8 uur 's avonds (maar het is al om 6 uur / half 7 stikdonker) om de rest van de nacht de dieren met rust te laten.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Pittig pakje Cecilia Leuk uitgebreid verslag!

Wij hadden douche en toilet in de tent.

Ook ik vond de zebra's, olifanten, giraffes en de andere dieren mooi, het feit dat zij in hun eigen leefomgeving zijn en wij bij hun op bezoek zijn, heel bijzonder.

Wij zaten bij een restaurant dat hooggelegen lag en zagen de olifanten, zebra's en struisvogels op de grote waterplas zich badderen, heb met tranen in de ogen zitten kijken......

's Morgensvroeg kan het erg koud zijn, dus trek een warm vest aan wil ik ook nog even zeggen.
Ha ha ja ik zocht eigenlijk een plaatje van zo'n gilet met 400 vakjes. En liefst ook nog een helm met mini-klamboe.

Ja inderdaad ook voorbereid zijn op kou 's nachts en 's ochtends. Dat verwacht je misschien van tevoren niet bij 'Afrika'. Ik heb het daar wel een paar keer ijskoud gehad 's nachts en zelfs een keer met fleece muts op geslapen (maar dat was niet in Kenia).
safari in de masai mara is leuk. Er zit wel een groot verschil in wat er aangeboden wordt. Vliegen jullie naar de mara of ga je via land. Dat is echt een klote weg met kraters van gaten erin en dat heel veel km lang, trek daar dus de nodige tijd voor uit. Ga met een jeep voor jezelf dan kun je stoppen waar je wilt en net zo lang naar een beest kijken als je maar wilt. busjes kunnen niet overal komen en zijn geen aanrader

Ik vind de tented camps met een beperkt aantal tenten het mooist. Check bijvoorbeeld entim camp.

Qua kleding idd makkelijke kleding die ook warm is. Een safari begint om 6 uur en dan is het nog koud
Bedankt allemaal!

De tenten die ik heb gezien hebben allemaal eigen sanitaire voorzieningen, lijkt me ook fijner want moet heel vaak plassen 's nachts.

Is over de weg echt zo akelig? We vertrekken vanuit Nairobi en waren van plan vanaf daar met een busje te gaan. Zie net dat je ook met het vliegtuig kan. Maar weet niet of ik dat t geld wel waard vind.
Oh en btw het gaat me natuurlijk niet om perse the big five te zuen of een lijstje af te werken. Alles lijkt me indrukwekkend.
Die weg was toen en is nu ongetwijfeld ook nog afschuwelijk. Wij zaten in een tentenkamp, geregeld door de vrouw van een vriend die een eigen reisbureau heeft. Dat scheelde veel geld. Ik dacht toen wij aankwamen: lijkt wel Eurocamp. Dat was het niet helemaal maar het was goed te doen. Het is echt fantastisch. Maar ik denk dat Yasmijn wellicht jullie op weg kan helpen. Oh en echt koud heb ik het niet gehad wij waren er eind maart.
Over de weg is best een klus ja Maar er zijn al hele gedeeltes flink verbeterd, laatst gezien april 2012, hoe het nu is, geen idee.

Maar hee, je bent in Afrika!

Je hebt alles in verschillende prijsklasses, hangt van veel factoren af. Wil je een privé safari, of met meerdere mensen, wil je basic tented camp of een luxe tented camp met alles erop en eraan, wil je een simpele lodge of een lodge met alles erop en eraan....
We willen een beetje in het midden zitten qua luxe. Vriend wil graag in een tent slapen en voor mij maakt het niet uit. Dus een tent it is!

Privé safari hoeft niet, lijkt me wel leuk met een groep.

Waar, anders dan accomodatie, zit het verschil in met zulk groot verschil in prijs?
type vervoer dus een busje of een jeep en de grote van de groep. en idd de exclusiviteit van het kamp waar je heen gaat. Als je over de weg gaat zou ik wel voor 4 dagen gaan
quote:-Bladora- schreef op 10 september 2013 @ 18:43:

Waar, anders dan accomodatie, zit het verschil in met zulk groot verschil in prijs?

Kwaliteit van de gids: of diegene je echt wat kan vertellen over de dieren en de natuur, en of hij goed is in het spotten van (goed gecamoufleerde!) dieren. Een goede gids heeft een speciale studie gedaan en kan je ontzettend interessante en leuke dingen vertellen, bijvoorbeeld waarom een giraffe geen stem heeft, en waar de grote zware vruchten van de 'sausage tree' voor gebruikt worden (bv. abortussen), en hoe de Maasai leven.

Een goede gids kan het verschil maken tussen een geweldige safari die je nooit meer vergeet, of een zo-zo safari.
En neem een verrekijker mee!

Had ik zelf bij, en voor de rest van de mensen in de jeep was er 1 om te delen! En wat heb ik vaak door dat ding zitten turen!!! Ik was zo blij dat ik mijn eigen mee had.

Mogelijk met de duurdere toers zijn er genoeg voor iedereen aan boord, maar koop bij Argos een kleintje, neemt geen ruimte in en je zal er veel plezier van hebben!
quote:-Bladora- schreef op 10 september 2013 @ 18:00:

Bedankt allemaal!

De tenten die ik heb gezien hebben allemaal eigen sanitaire voorzieningen, lijkt me ook fijner want moet heel vaak plassen 's nachts.

Ja dat is zeker fijner! Mijn tentenkamp in de Masai Mara had zulke wc's

quote:-Bladora- schreef op 10 september 2013 @ 18:00:Is over de weg echt zo akelig? We vertrekken vanuit Nairobi en waren van plan vanaf daar met een busje te gaan. Zie net dat je ook met het vliegtuig kan. Maar weet niet of ik dat t geld wel waard vind.

Als de weg nog steeds zo'n kratergeval is als in 2004 dan is het wel een flinke 'massage' om het zacht uit te drukken.

Een jeep met open dak is leuker dan een minibusje omdat dan iedereen goed zicht heeft op de dieren. In een minibusje proppen ze meer mensen en heb je ook stoelen die niet direct bij het raam zijn. Dus als je kan kiezen dan zou ik voor een jeep gaan.
quote:-Bladora- schreef op 10 september 2013 @ 18:43:

We willen een beetje in het midden zitten qua luxe. Vriend wil graag in een tent slapen en voor mij maakt het niet uit. Dus een tent it is!

Privé safari hoeft niet, lijkt me wel leuk met een groep.

Nou.

Als het prijstechnisch niet uitmaakt, zou ik privé gaan. Jullie hebben het dan voor het zeggen bij de driver, als je met meerderen gaat moet je je conformeren aan de groep.

Stel jij wilt wat langer bij de leeuwen blijven maar je gezelschap wil naar de olifanten....
Thanks nogmaals! Verrekijker ga ik aanschaffen!

Prijstechnisch maakt het niet zoveel uit, in zoverre dat het niet low budget hoeft. Maar we willen ook niet $5000 per persoon lichter zijn in drie dagen. Ik heb me nog niet verdiept in de privé safari's Heb jij dat gedaan Yasmijn? Hoeveel kostte dat?
De enige keer in mijn leven dat ik een groepsreis had gedaan, was daar. De gids was dus al geregeld en ik was er heel blij mee. Hij reed bijv. naar een verlaten stuk toe en even later veranderde het in een mooi schouwspel waar een leeuw op zijn prooi ging jagen. Omdat hij de dieren kende, kon hij er veel spotten en dus op tijd dichtbij zijn. Ik vond het indrukwekkend. Ik sliep trouwens in een minitentje zonder wc en ik vond het spannend om in het park te slapen. Alleen jammer dat de apen de douche hadden ingepikt.

Privé had voor mij niet gehoeven, het is wel spannend om samen dieren te spotten. Ik had een boekje mee over de dieren en dan is het leuk om samen te kijken wat voor dier het precies is, omdat het allemaal mensen zijn die hiervoor gekomen zijn en dus even enthousiast zijn.
quote:yasmijn schreef op 11 september 2013 @ 18:03:

[...]

Nou.

Als het prijstechnisch niet uitmaakt, zou ik privé gaan. Jullie hebben het dan voor het zeggen bij de driver, als je met meerderen gaat moet je je conformeren aan de groep.

Stel jij wilt wat langer bij de leeuwen blijven maar je gezelschap wil naar de olifanten....

Ik kan me haast niet voorstellen dat het even duur zou zijn. Meestal is een safari voor 2 personen bijna 2x zo duur (per persoon) als eentje voor 4 personen of meer.

Maar als het betaalbaar is dan lijkt een privésafari mij inderdaad wel handiger en leuker. Kan je inderdaad wat langer blijven op een plek zonder afhankelijk te zijn van andere mensen.

Ik heb altijd safari's met groepen gedaan en dat kan gezellig zijn, samen dieren kijken, samen erover praten, 's avonds kaartspelletjes spelen... ik zat een keer bij een jongen die bij elk dier zei: zou die lekker smaken? en hij had het over 'Kentucky Fried Guinee Fowl' enzo.

Maar soms zitten er ook echt irritante mensen bij, die bijvoorbeeld wilde apen gaan voeren waar dat streng verboden is (en waardoor die apen vervolgens het eten van iedereen in de groep gaan stelen en dreigen te bijten als je je eten wilt beschermen, hartstikke gevaarlijk), of altijd de beste stoel in het busje 'bezetten' met hun tas voordat andere mensen de kans hebben, andere mensen opzij duwen omdat zij de mooiste foto willen maken, racistische praatjes hebben....
Een prive safari is toch wel een aanrader.

Wij waren met drie en de andere busjes zaten volgepropt.

Gids had veel tijd voor ons en we hebben zelfs een leeuwin met welp in haar bek gezien.

Met prijzen kan ik je niet helpen omdat we een drie daagse safari in Tsavo west en east hebben gedaan.

Allebei de keren in een lodge overnacht.

Tsavo west was zo prachtig.In de avond moest je een kaars aansteken en werdt je door een Massai naar restaurant gebracht.

Op dat moment hoorden we een luipaard brullen.

Onvergetelijk.

Helaas hebben we geen luipaard overdag gezien.

Heb veel informatie over safari bij een keniaans safari buro op gevraagd.

Het werdt inderdaad aangeraden om te vliegen naar Massai.

Benodigdheden safaribroek,sweater voor ochtend en avond,t shirt voor overdag.Verrekijker en deet.
Ik kan me haast niet voorstellen dat het even duur zou zijn. Meestal is een safari voor 2 personen bijna 2x zo duur (per persoon) als eentje voor 4 personen of meer.

Dat zeg ik niet.

Ik zeg tegen de TO: als het voor háár prijstechnisch niet uitmaakt.
Hoi allemaal!

Wilde na jullie reacties even een update geven, we hebben geboekt! We hebben gekozen voor een semi-privé safari, we gaan met nog één ander koppel, mijn vriend kent hun van zijn werk. We gaan voor twee nachten en overnachten in het Sarova Mara Game Camp http://www.sarovahotels.com/maracamp/accommodation.aspx waar we naartoe vliegen. Ik heb er zo'n zin in!

Wel een beetje gemixte gevoelens nu naar Nairobi te gaan, na alles wat er gebeurd is afgelopen week. Maar voor de tijd in Nairobi zelf heeft vriend een driver/security en zijn huis is ook goed beveiligd. Verder weet vriend/de security natuurlijk de plekken waar we veilig heen kunnen en wat we beter niet kunnen doen.

Nu ben ik bezig met de voorbereidingen. Heb al mijn injecties+malaria pillen en deet en mijn reisverzekering is afgesloten. Vriends werk heeft verrekijkers.

Nu mijn kleding nog. Vind het erg lastig te bedenken wat ik mee moet omdat het daar warm is (maar 's avonds koel) en het hier al zo koud is. Moet ik echt een safaribroek aanschaffen? Is dat zo'n afritsbroek? Verder ben ik van plan om een paar Palladiums of all stars te kopen.

Als iemand nog tips heeft wat betreft kleding hoor ik het graag!
quote:-Bladora- schreef op 29 september 2013 @ 01:05:

Nu mijn kleding nog. Vind het erg lastig te bedenken wat ik mee moet omdat het daar warm is (maar 's avonds koel) en het hier al zo koud is. Moet ik echt een safaribroek aanschaffen? Is dat zo'n afritsbroek? Verder ben ik van plan om een paar Palladiums of all stars te kopen.

Als iemand nog tips heeft wat betreft kleding hoor ik het graag!

Tof dat jullie gaan!

Wel naar van Nairobi inderdaad. Al zul je zelf waarschijnlijk niet eens in de buurt komen, je zult er vast wel over horen van de mensen daar.

Ik dacht dat ik qua kleding al wel goed duidelijk had gemaakt wat je wel en niet aan zou moeten doen, en dat je in principe niks speciaal hoeft te kopen. Lees alle antwoorden nog eens.

En voor als het niet duidelijk was: dat safaripak-plaatje was een grapje! Zo hoef je er absoluut niet bij te lopen.

Doe gewoon aan wat je lekker vindt zitten als je lang moet stilzitten, dus niet een broek die trekt in je kruis. Zo warm is het misschien niet hoor. En 's avonds al helemaal niet. Doe geen spierwit aan. Dat is meteen vies, en trekt insecten aan.

Maar verder maakt het echt geen zier uit: gewoon een broek die lekker zit. En nog eentje voor als de eerste te vies wordt.

Neem een pet of hoedje mee voor als je in een open busje of jeep gaat. Fijne zonnebril mee.

Qua schoenen maakt het echt niet uit wat je aan hebt, je zit de hele dag in een auto. Ik denk dat je misschien een verkeerd beeld hebt van wat een safari inhoudt?? Of zijn jullie van plan om daarnaast ook trekkings te maken ofzo?

Hier een voorbeeldje van wat mensen zoal dragen, niks bijzonders dus... eentje heeft toevallig een afritsbroek aan maar de rest allemaal niet.

Ook als je bijvoorbeeld Googlet op 'safari group', zie je allerlei soorten kleding. Ja ook wat afritsbroeken en speciale lichtgewicht reisbroeken maar dat is ook omdat de meeste mensen wekenlang reizen door een land met alleen maar een backpack, of net als jij denken dat het nodig is.

Een eigen verrekijker is fijner dan elke keer moeten wachten tot anderen de hunne willen uitlenen. Een kleintje hoeft niet veel te kosten. En kun je daarna ook gebruiken bij concerten!

Neem ook DEET mee overdag in de jeep voor als je wordt gestoken door van die steekvliegen die vaak bij buffels uithangen.

En genoeg geheugenkaartjes voor je fototoestel.

Safari njema!
Ik vond de Massai Mara geweldig! Het is de enige plek waar ze met 'bakkies' onderling overleggen over waar de dieren zitten, dus een stuk succesvoller dan andere safari's die ik gedaan heb.

Nog twee tips:

- Foto's maken: natuurlijk, maar denk er ook om dat je dat ding ook af en toe weglegt en gewoon geniet! Het zou zonde zijn als je eigenlijk de halve ervaring mist omdat je alleen maar door een lens/scherm alles hebt gezien.

- Als je er van houdt moet je het doen, maar ik zou me niet (weer) laten ompraten (ook door de gids) om naar het Massai dorp te gaan, dat vond ik echt verschrikkelijk. Verveelde vrouwen die hun mobiel neerleggen om 'speciaal voor jou' een traditionele welkomstdans te houden, een rondleiding 'omdat ze zo trots zijn dat jij ze komt bezoeken' en een markt met opdringerige souvenir verkopers. Ik werkte in Kenya, dus ik had dagelijks 'gewoon' met keniaanse mensen te maken in een gelijkwaardige situatie, in dat dorp heb ik een uur plaatsvervangende schaamte gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven