Maleisië Topic
dinsdag 1 januari 2019 om 19:26
Wij hebben afgelopen september in Noordin Mews overnacht. Was echt een geweldig hotel! Auto kun je gewoon in de straat zelf kwijt, genoeg plek. Wij vonden het erg prettig dat het iets verder van het centrum ligt maar met een 15min lopen sta je in het centrum. Anders is er altijd Grab, super goedkoop sta je dan ook snel in de stad alleen vanwege de drukte is lopen toch vaak sneller. Service is echt geweldig bij NM ze helpen je ook met vervoer naar de stad. Aanrader dusLucky1976 schreef: ↑26-10-2018 11:13Mayou, kun je ook nog iets zeggen over de accommodatie in Georgetown:
Ik heb dus nu het Noordin Mews voorlopig geboekt. Maar Tien.Hotel Residences ziet er ook erg goed uit en is een stuk voordeliger. Deze ligt alleen wel een stuk meer in de drukte, of niet?
We reizen trouwens met 2 kinderen van 14 en 11 en hebben in beide hotels 2 x een 2pk op het oog.
woensdag 23 januari 2019 om 17:15
Ik heb vandaag besloten dat ik mijn Azië-reisje ga beginnen met een enkeltje naar Kuala Lumpur. Dat lijkt me praktisch. Dan wil ik naar de Perhentian Islands en ik zie dat er een jungle line treintje heen gaat en daar word ik al helemaal blij van. Verder nog tips voor absolute must sees in en om Maleisië? Ik ben alleen op Tioman geweest. Wil in totaal 1-1.5 maand in Azië blijven en zo min mogelijk vliegen (en zo goedkoop mogelijk reizen).
woensdag 23 januari 2019 om 18:13
Als je alleen bent is Kecil leuker dan Besar denk ik want dat is meer een familie eiland. Kecil is meer voor backpackers. En nee, uitgaan kun je daar ook niet echt als je bedoelt naar een nachtclub of pub want die zijn er niet. Wel strandbarretjes
ed waar je een biertje kunt drinken. Als je uit wilt kun je beter naar koh Tao in Thailand, is ook kleinschalig maar veel meer te doen.
Qua tips in en om Maleisië: lees het topic maar door, er staan genoeg tips in.
Veel plezier!
ed waar je een biertje kunt drinken. Als je uit wilt kun je beter naar koh Tao in Thailand, is ook kleinschalig maar veel meer te doen.
Veel plezier!
woensdag 23 januari 2019 om 18:58
Thanks Mayou, ik ga het lezen!mayou schreef: ↑23-01-2019 18:13Als je alleen bent is Kecil leuker dan Besar denk ik want dat is meer een familie eiland. Kecil is meer voor backpackers. En nee, uitgaan kun je daar ook niet echt als je bedoelt naar een nachtclub of pub want die zijn er niet. Wel strandbarretjes
Veel plezier!
woensdag 23 januari 2019 om 20:46
Ik weet het, ik woonde er toen de Russische verdween. Die is trouwens verdronken tijdens het free diving. Van de andere doden is nog steeds niet duidelijk hoe en wat. Sommige zelfmoord, sommige teveel drank en drugs. Alleen van nr 2 en 3 weten ze zeker dat ze omgebracht zijn. Niet door die 2 Birmezen, maar door de zoon van de Thaise lokale godfather.
Desondanks blijft het een heerlijk eiland.
Desondanks blijft het een heerlijk eiland.
maandag 11 februari 2019 om 22:38
Hoi allemaal,
Ik had al een nieuw topic geopend, maar ik werd op deze gewezen. Bedankt Poldervrouw! Ik zal het topic morgen even doornemen. Voor nu vast een vraag; Aankomende zomer ga ik (alleen) een reis maken door het schiereiland van Maleisië. Ik heb mij hier uiteraard al in verdiept, maar omdat er zoveel moois is vind ik het lastig om tot een goede reisroute te komen. Ik ben tot nu onderstaande route gekomen.
Dag 1: Begin van de avond aankomst Singapore
Dag 2: Singapore
Dag 3: Naar Tioman (bus-boot)
Dag 4: Tioman
Dag 5: Naar Malakka (boot-bus)
Dag 6: Malakka
Dag 7: Naar Kuala Lumpur (bus)
Dag 8: Kuala Lumpur
Dag 9: Kuala Lumpur
Dag 10: Kuala Lumpur
Dag 11: Naar Perhentian Islands (vliegtuig, bus, boot)
Dag 12: Perhentian Islands
Dag 13: Perhentian Islands
Dag 14: Perhentian Islands
Dag 15: Naar Taman Nagara (boot + bus + boot)
Dag 16: Taman Nagara
Dag 17: Naar Cameron Highlands (boot + bus)
Dag 18: Cameron Highlands
Dag 19: Naar Penang (bus + boot)
Dag 20: Penang
Dag 21: Naar Langkawi (boot)
Dag 22: Langkawi
Dag 23: Langkawi
Dag 24: Naar Singapore (vliegtuig)
Dag 25: Singapore, 's avonds vliegtuig terug
Het ligt al vast dat ik zowel heen als terug vlieg vanuit Singapore. De vliegtickets zijn al geboekt. Voor de rest nog niks 100% vast, maar de twee binnenlandse vluchten wil ik wel zo snel mogelijk gaan vastleggen. Ik graag tips en feedback op (de haalbaarheid van) deze route. Alvast heel erg bedankt!
Ik had al een nieuw topic geopend, maar ik werd op deze gewezen. Bedankt Poldervrouw! Ik zal het topic morgen even doornemen. Voor nu vast een vraag; Aankomende zomer ga ik (alleen) een reis maken door het schiereiland van Maleisië. Ik heb mij hier uiteraard al in verdiept, maar omdat er zoveel moois is vind ik het lastig om tot een goede reisroute te komen. Ik ben tot nu onderstaande route gekomen.
Dag 5: Naar Malakka (boot-bus)
Dag 6: Malakka
Dag 7: Naar Kuala Lumpur (bus)
Dag 8: Kuala Lumpur
Dag 11: Naar Perhentian Islands (vliegtuig, bus, boot)
Dag 12: Perhentian Islands
Dag 13: Perhentian Islands
Dag 14: Perhentian Islands
Dag 15: Naar Taman Nagara (boot + bus + boot)
Dag 16: Taman Nagara
Dag 17: Naar Cameron Highlands (boot + bus)
Dag 18: Cameron Highlands
Dag 19: Naar Penang (bus + boot)
Dag 20: Penang
Dag 21: Naar Langkawi (boot)
Dag 22: Langkawi
Dag 23: Langkawi
Het ligt al vast dat ik zowel heen als terug vlieg vanuit Singapore. De vliegtickets zijn al geboekt. Voor de rest nog niks 100% vast, maar de twee binnenlandse vluchten wil ik wel zo snel mogelijk gaan vastleggen. Ik graag tips en feedback op (de haalbaarheid van) deze route. Alvast heel erg bedankt!
dinsdag 12 februari 2019 om 06:14
Voor 1 dag naar Tioman is echt niet lekker want je bent toch wel even onderweg. Zelfde geldt voor daarna door naaar Melakka. Ik zou dan eerst naar KL gaan (en dan een dag minder want 3 dagen KL is best veel) en dan door naar Melakka. Eerlijk gezegd zou ik dan of Tioman er helemaal uitgooien, of langer blijven op Tioman (1 dag KL minder) en/of Langkawi eruit (grote kans op slecht weer).
1 dag Penang is trouwens echt te weinig, minimaal 2/3 dagen voor nodig
1 dag Penang is trouwens echt te weinig, minimaal 2/3 dagen voor nodig
dinsdag 12 februari 2019 om 09:58
Heel erg bedankt voor je reactie!
Tioman een dag langer had ik in eerste instantie ook, maar die heb ik ingekort omdat ik tijd te kort kwam. Het is een idee om daar inderdaad een dag bij te doen en dan van Kuala Lumpur een dag af. Ik vraag mij alleen af of twee dagen Kuala Lumpur niet te kort is. Ik had in eerste instantie 1 van de dagen gereserveerd voor excursies buiten de stad (batu grot en vuurvliegjes excursie). Wat betreft Melakka dacht ik dat 1 hele dag wel voldoende zou zijn, aangezien het ook vaak als dagtrip wordt gedaan/aangeraden vanaf Kuala Lumpur? Bij Penang gaat het mij voornamelijk om Georgetown. Ik had begrepen dat de rest van het eiland/de stranden tegenvalt in vergelijking met de andere plekken die ik ga bezoeken, vandaar dat ik hier 1 dag voor heb aangehouden. Eventueel zou ik een dag van de Perhentian Islands kunnen afhalen en die bij Penang voegen, of wordt mijn tijd op de Perhentian Islands dan te kort?
Of inderdaad Langkawi skippen en dan vanuit Kuala Lumpur eerst de Cameron Highlands, Taman Nagara en dan afsluiten op de Perhentian Islands en vanaf daar terug naar Singapore vliegen? Dat scheelt dan ook een binnenlandse vlucht tussendoor. Levert 3 extra dagen op waarvan ik er 1 bij Tioman kan voegen, 1 bij Penang en dan nog 1 ergens anders. Maar moet zeggen dat Langkawi mij wel erg trekt en dat ik het idee had dat de regen redelijk meevalt (1 heftige bui per dag?).
Tioman een dag langer had ik in eerste instantie ook, maar die heb ik ingekort omdat ik tijd te kort kwam. Het is een idee om daar inderdaad een dag bij te doen en dan van Kuala Lumpur een dag af. Ik vraag mij alleen af of twee dagen Kuala Lumpur niet te kort is. Ik had in eerste instantie 1 van de dagen gereserveerd voor excursies buiten de stad (batu grot en vuurvliegjes excursie). Wat betreft Melakka dacht ik dat 1 hele dag wel voldoende zou zijn, aangezien het ook vaak als dagtrip wordt gedaan/aangeraden vanaf Kuala Lumpur? Bij Penang gaat het mij voornamelijk om Georgetown. Ik had begrepen dat de rest van het eiland/de stranden tegenvalt in vergelijking met de andere plekken die ik ga bezoeken, vandaar dat ik hier 1 dag voor heb aangehouden. Eventueel zou ik een dag van de Perhentian Islands kunnen afhalen en die bij Penang voegen, of wordt mijn tijd op de Perhentian Islands dan te kort?
Of inderdaad Langkawi skippen en dan vanuit Kuala Lumpur eerst de Cameron Highlands, Taman Nagara en dan afsluiten op de Perhentian Islands en vanaf daar terug naar Singapore vliegen? Dat scheelt dan ook een binnenlandse vlucht tussendoor. Levert 3 extra dagen op waarvan ik er 1 bij Tioman kan voegen, 1 bij Penang en dan nog 1 ergens anders. Maar moet zeggen dat Langkawi mij wel erg trekt en dat ik het idee had dat de regen redelijk meevalt (1 heftige bui per dag?).
dinsdag 12 februari 2019 om 10:02
Batu cave kan je prima op eigen gelegenheid doen. Wij hadden heen een Grab genomen en terug met de trein.
KL waren wij 5 dagen en dat vond ik zelf veel te lang. Ik was na 3 dagen al uitgekeken. Maar aangezien ik niet alleen was
Ik ben sowieso niet zo van de grote steden.
Malakka zijn wij met bus vanuit KL gegaan, 3 uur met de bus. 1 dag vonden wij genoeg. Wij waren in laagseizoen en nog was het bizar druk met busladingen vol chinezen en die herrie fietsen... argh..
Verder zijn we daarna naar Borneo gevlogen
Dus over de rest van je route kan ik niets zeggen. Wij zaten in ander seizoen dus andere keuzes
KL waren wij 5 dagen en dat vond ik zelf veel te lang. Ik was na 3 dagen al uitgekeken. Maar aangezien ik niet alleen was
Malakka zijn wij met bus vanuit KL gegaan, 3 uur met de bus. 1 dag vonden wij genoeg. Wij waren in laagseizoen en nog was het bizar druk met busladingen vol chinezen en die herrie fietsen... argh..
Verder zijn we daarna naar Borneo gevlogen
dinsdag 12 februari 2019 om 12:37
Ik zou niet én Tioman én Langkawi én Perhentian doen. Skip er één of twee en gebruik die extra dagen voor Melaka en Penang.
In Melaka is het bijvoorbeeld 's ochtend vroeg en 's avonds laat aanzienlijk rustiger, omdat dan veel busladingen Singaporezen weg zijn.
En in Penang is zoveel te zien, dat één dag echt jammer is. Ik was na een week nog niet uitgekeken.
In Melaka is het bijvoorbeeld 's ochtend vroeg en 's avonds laat aanzienlijk rustiger, omdat dan veel busladingen Singaporezen weg zijn.
En in Penang is zoveel te zien, dat één dag echt jammer is. Ik was na een week nog niet uitgekeken.
dinsdag 12 februari 2019 om 13:46
dinsdag 12 februari 2019 om 16:38
Het kan mooi weer zijn op Langkawi maar het kan ook kloteweer zijn met de hele dag regen. Ik heb beide gehad in juli. Het blijft tenslotte moessontijd.
Van de 3 'bounty' eilanden die je nu hebt staan zou ik er 1 skippen inderdaad. Tioman of Langkawi. Als je graag naar Langkawi wil zou ik dus Tioman skippen. Langkawi, zelfs in juli, heeft supermooie fauna (met name vogels) en de kabelbaan is leuk. Je kunt er alleen niet goed zwemmen (kwallen) en snorkelen (geen zicht).
De stranden van Penang vallen idd tegen, maar Georgetown is een heerlijke slenterstad met goeie restaurants, mooie muurschilderingen en leuke musea, en je moet natuurlijk ook naar de Kek Lok Si tempel en Penang Hill op. Daar zou ik dus 2 dagen minimaal voor uittrekken.
Mevr Iglesias, 1 hele dag voor allebei (dus met de avond ervoor en de ochtend erna) is voldoende voor allebei wanneer je op doorreis bent.
Van de 3 'bounty' eilanden die je nu hebt staan zou ik er 1 skippen inderdaad. Tioman of Langkawi. Als je graag naar Langkawi wil zou ik dus Tioman skippen. Langkawi, zelfs in juli, heeft supermooie fauna (met name vogels) en de kabelbaan is leuk. Je kunt er alleen niet goed zwemmen (kwallen) en snorkelen (geen zicht).
De stranden van Penang vallen idd tegen, maar Georgetown is een heerlijke slenterstad met goeie restaurants, mooie muurschilderingen en leuke musea, en je moet natuurlijk ook naar de Kek Lok Si tempel en Penang Hill op. Daar zou ik dus 2 dagen minimaal voor uittrekken.
Mevr Iglesias, 1 hele dag voor allebei (dus met de avond ervoor en de ochtend erna) is voldoende voor allebei wanneer je op doorreis bent.
dinsdag 12 februari 2019 om 19:25
Super al deze reacties, ontzettend bedankt allemaal! 
Mevrouw Iglesias, leuk dat je ook gaat. Ik ben wel benieuwd naar jouw planning?
Ik ben er al achter dat ik inderdaad het een en ander in mijn planning ga omgooien. Van Tioman ga ik twee dagen maken en dan haal ik van Kuala Lumpur een dag af. De reis van Malakka naar Kuala Lumpur duurt volgens mij niet zolang, dus ik verwacht dat ik op die reisdag ook al het een en ander van Kuala Lumpur kan zien. Langkawi had ik bewust aan het einde gepland met het idee om de reis daar relaxed af te sluiten, maar gezien jullie ervaringen (regen, kwallen, geen zwemomstandigheden) denk ik dat ik hier van af zie en dat ik i.p.v. daarvan de Perhentian Islands aan het eind doe. De tweede helft van mijn reis draai ik dan als het ware om. Ik denk dat ik dan van Langkawi een dag af haal en die bij Penang voeg. Mijn bedoeling is om vanaf Kuala Lumpur naar Langkawi een ochtendvlucht te nemen en voor zover ik begreep gaat de ferry van Langkawi naar Penang wat later op de dag, waardoor ik dan op die beide reisdagen alsnog redelijk wat tijd heb op Langkawi. Wat denken jullie hiervan? Ik heb in onderstaande planning wel alle drie de bounty-eilanden gehouden, maar Langkawi dan dus niet voor het strand, maar inderdaad de kabelbaan etc. Het stukje Cameron Highlands en Taman Nagara lijkt mij inderdaad behoorlijk intensief, maar ik hoop daarvan dan bij de te komen op de Perhentian Islands
Dag 5: Tioman
Dag 6: Naar Malakka (boot-bus)
Dag 7: Malakka
Dag 8: Naar Kuala Lumpur (bus)
Dag 11: Naar Langkawi (vliegtuig)
Dag 12: Langkawi
Dag 13: Naar Penang (boot)
Dag 14: Penang
Dag 15: Penang
Dag 16: Naar Cameron Highlands (bus)
Dag 17: Cameron Highlands
Dag 18: Naar Taman Nagara (bus + boot)
Dag 19: Taman Nagara
Dag 20: Naar Perhentian Islands (boot, bus, boot)
Dag 21: Perhentian Islands
Dag 22: Perhentian Islands
Dag 23: Perhentian Islands
Mevrouw Iglesias, leuk dat je ook gaat. Ik ben wel benieuwd naar jouw planning?
Ik ben er al achter dat ik inderdaad het een en ander in mijn planning ga omgooien. Van Tioman ga ik twee dagen maken en dan haal ik van Kuala Lumpur een dag af. De reis van Malakka naar Kuala Lumpur duurt volgens mij niet zolang, dus ik verwacht dat ik op die reisdag ook al het een en ander van Kuala Lumpur kan zien. Langkawi had ik bewust aan het einde gepland met het idee om de reis daar relaxed af te sluiten, maar gezien jullie ervaringen (regen, kwallen, geen zwemomstandigheden) denk ik dat ik hier van af zie en dat ik i.p.v. daarvan de Perhentian Islands aan het eind doe. De tweede helft van mijn reis draai ik dan als het ware om. Ik denk dat ik dan van Langkawi een dag af haal en die bij Penang voeg. Mijn bedoeling is om vanaf Kuala Lumpur naar Langkawi een ochtendvlucht te nemen en voor zover ik begreep gaat de ferry van Langkawi naar Penang wat later op de dag, waardoor ik dan op die beide reisdagen alsnog redelijk wat tijd heb op Langkawi. Wat denken jullie hiervan? Ik heb in onderstaande planning wel alle drie de bounty-eilanden gehouden, maar Langkawi dan dus niet voor het strand, maar inderdaad de kabelbaan etc. Het stukje Cameron Highlands en Taman Nagara lijkt mij inderdaad behoorlijk intensief, maar ik hoop daarvan dan bij de te komen op de Perhentian Islands
Dag 5: Tioman
Dag 6: Naar Malakka (boot-bus)
Dag 7: Malakka
Dag 8: Naar Kuala Lumpur (bus)
Dag 11: Naar Langkawi (vliegtuig)
Dag 12: Langkawi
Dag 13: Naar Penang (boot)
Dag 14: Penang
Dag 15: Penang
Dag 16: Naar Cameron Highlands (bus)
Dag 17: Cameron Highlands
Dag 18: Naar Taman Nagara (bus + boot)
Dag 19: Taman Nagara
Dag 20: Naar Perhentian Islands (boot, bus, boot)
Dag 21: Perhentian Islands
Dag 22: Perhentian Islands
Dag 23: Perhentian Islands
dinsdag 12 februari 2019 om 20:25
Je kunt altijd daar nog beslissen of je naar Langkawi gaat, kwestie van het weer in de gaten houden. De vliegtickets kosten geen bal dus je kunt sowieso een ticket kopen en later besluiten er geen gebruik van te maken en ipv Langkawi naar Penang te vliegen.
Ik kan je adviseren om de ferry te nemen die via Pulau Payar van Langkawi naar Penang gaat. Dat is een katamaran en daar word je niet zeeziek op. Qua reistijd maakt het niets uit met de rechtstreekse ferry (waar veel mensen kotsend in de cabine zitten, met name in de moessontijd, heerlijk!). Je kunt ook gaan vliegen naar Penang. Ticket is erg goedkoop
Naar of van Taman Negara met de boot. 1x boot daar is genoeg want het duurt een uur of 3 en je krijgt een houten kont. Je kan ook van Jerantut met de bus naar KualaTembeling
Ik kan je adviseren om de ferry te nemen die via Pulau Payar van Langkawi naar Penang gaat. Dat is een katamaran en daar word je niet zeeziek op. Qua reistijd maakt het niets uit met de rechtstreekse ferry (waar veel mensen kotsend in de cabine zitten, met name in de moessontijd, heerlijk!). Je kunt ook gaan vliegen naar Penang. Ticket is erg goedkoop
Naar of van Taman Negara met de boot. 1x boot daar is genoeg want het duurt een uur of 3 en je krijgt een houten kont. Je kan ook van Jerantut met de bus naar KualaTembeling
dinsdag 12 februari 2019 om 20:38
@Happy, ik heb nog geen vliegtickets maar al wel vergevorderde plannen. Ik heb overigens maar 2 weken en die gaan er ongeveer zo uitzien:
-3 dagen Kuala Lumpur,
-3 dagen Cameron Highlands,
-3 dagen Taman Negara
-3 dagen Perhentians.
Maar ik twijfel of ik misschien ook niet via Singapore wil vliegen aangezien die tickets goedkoper zijn en ik dan een dag van de CH en TN skip. Ik weet het nog niet precies.
-3 dagen Kuala Lumpur,
-3 dagen Cameron Highlands,
-3 dagen Taman Negara
-3 dagen Perhentians.
Maar ik twijfel of ik misschien ook niet via Singapore wil vliegen aangezien die tickets goedkoper zijn en ik dan een dag van de CH en TN skip. Ik weet het nog niet precies.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
maandag 25 februari 2019 om 12:30
Ik zit op dit moment een beetje in twijfel om Taman Nagara over te slaan. Ik hoor er wisselende berichten over en ik ga sowieso plekken aandoen waar ook jungle/regenwoud is. Op het moment dat ik inderdaad niet naar Taman Nagara ga heb ik twee extra dagen te besteden, waarvan ik dan één aan Langkawi wil voegen (dan heb ik daar twee hele dagen) en één aan Kuala Lumpur, zodat ik daar toch weer drie dagen heb. Twee dagen voor de stad en één dag voor activiteiten buiten de stad (Batu Caves).