Marokko!

17-12-2008 18:23 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi Kim, Marokko is een prachtig land om doorheen te trekken. De maand maart is een goede periode om te reizen - over het algemeen lekkere temperaturen. Ik zou niet zo snel voor het openbaar vervoer kiezen, kan wel, maar een taxi is makkelijker en kost niet veel. Ik weet niet hoe het is om als vrouw alleen te reizen, ik ben er een paar keer met mijn man geweest, maar volgens mij moet het te doen zijn. Je krijgt als westerse vrouw wel veel aandacht, maar als je duidelijk je grenzen aangeeft wordt je met rust gelaten. Mijn ervaring is dat de bevolking heel vriendelijk en gastvrij is. Mooie steden om te bezoeken zijn Marrakech, Fes, Essaouira en in het noorden Chefchaouen. Ik weet dat je daar kunt paardrijden, waarschijnlijk ook raften. Ik zal eens in de reisgidsen kijken voor je. Kosten van levensonderhoud vallen mee, maar je kunt het natuurlijk zo duur maken als je wilt. Ook afhankelijk waar je bent; toeristische gebieden zijn wat duurder dan landelijke gebieden. Maaltijd excl. alcohol 8 - 10 Euro, eenvoudige overnachting 15 - 20 Euro.
Is wel 'n beetje 'n vaag verhaal zo . In ieder geval: overdag bijna over lekker weer, korte mouwen. Marrakech kan al behoorlijk warm zijn. 's Avonds frisser, vooral in de bergen en woestijn. Dat is duidelijker denk ik
Hi Isiss!

Dank voor je uitgebreide uitleg, hoor, ik snap 'm helemaal !

Wel een beetje raar weer trouwens daar: ik moet dus zowel shirtjes als dikke truien meenemen. Wordt wat!

Maar goed, ik heb er zin in.

Ben er aan toe. Heerlijk. Weg, weg, weg!

Ik zal je een bericht sturen voor de foto's, lijkt me leuk namelijk.
@kym: ben zelf ook in Marokko geweest. het is niet veel onveiliger dan Amsterdam (daar heb je ook enge, nauwe straatjes die je 's nachts beter kan mijden), maar er zullen waarschijnlijk wat mannen achter je aanlopen e.d., maar gewoon flink boos terugdoen doet wonderen, evenals het woordje "haram" (verboden). ik vond het wel meevallen, zeker als ik het vergelijk met verhalen van vriendinnen die in Egypte zijn geweest.

Zelf ben ik in Chefchouen (maar da ga je al heen), Fes, Rabat (wordt vaak overgeslagen, maar ik vind het een erg leuke stad en je kan er lekker aan het strand liggen), Casablanca (overgewaardeerd, geen mooie stad, op de moskee na), en Marrakech (ga met een trip de woestijn in voor drie/vier dagen) geweest. Al met al een van de mooiste vakanties ooit.

Geniet ervan! ik ben jaloers!
Kym leuk dat je gaat! Marokko heeft vele gezichten. Het is maar net welke route je uitstippelt. Als je de grote drukke toeristenplaatsen vermijd dan kun je prachtige ervaringen opdoen. Ik ben zelf Marokkaanse en ben in de grote steden ook lastiggevallen (ja zelfs met broers aan mijn zijde) De mensen uit dorpen (zeker in het Zuiden) zijn veel vriendelijker, fatsoenlijker en behandelen toeristen veel respectvoller. Als je gaat, sla Ouarzazte niet over Atlasgebied is ook prachtig!

Heel veel plezier en ben benieuwd naar je ervaringn als je weer terugbent
Marokko is een geweldig, gevarieerd land om te bereizen.

Ik ben zelf diverse malen in het zuiden (Anti-Atlas) geweest, prachtige natuur, lieve mensen, nog traditioneel.

Een Nederlandse vrouw is eigenaresse van een hotel in Tafraoute, was leuk om haar te ontmoeten en zij heeft me veel informatie gegeven over het gebied, zie www.chezamaliya.com

Woestijn heb je bij Merzouga en ook bij Zagora (M'Hamid), de moeite waard om te bezoeken. Als vrouw alleen reizen in Marokko? Geen enkel probleem als je niet te uitdagend gekleed bent en niet 's avonds laat alleen over straat gaat. Je zal wel veel aandacht krijgen, aangesproken worden. Dat is normaal in Marokko. Als je dat niet wilt, moet je diegene gewoon negeren.

Openbaar vervoer is goed te doen, bussen en grand-taxi's rijden zeer regelmatig tussen alle steden.

Probeer een paar Arabische en Berber woordjes te leren, zoals begroetingen, succes verzekerd!

Maart is één van de mooiste maanden van het jaar, nog niet te heet om van alles te ondernemen. De natuur is dan op z'n best.

Je kan het in Marokko zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt, vergeet niet af te dingen!!!

Over paardrijden en raften kan ik je weinig vertellen.

Veel plezier!!!!
Super, jullie reacties! Ik krijg alleen maar meer zin!

En bedankt voor die goede tip van dat hotel Pingouin, die houd ik absoluut in gedachten

Ik heb allemaal hele goede en leuke outfitjes voor mijn reis! Dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt
Precies. en als je echt te veel last krijg van mannen, kun je altijd nog een hoofddoek omdoen (vond ik zelf ook wel fijn tegen de zon). Komt helemaal goed!
Ja, precies Koetje, ik ben er ook niet zo bang voor, hoor, dat lastigvallen. Ik wil het eerst eens zien, dan oordeel ik wel
Kym, ik heb je 'n berichtje teruggestuurd, weet niet of je iets hebt ontvangen?
Oh! Ik ga even kijken! (kom nauwelijks op Kym's emailadres )
Ja, binnen Isiss! En de eerste indrukken zijn inderdaad geweldig zeg! Precies zoals ik het me voorstel (Babel!).

Geweldig!
Leuk! (wilde alleen effe checken of 't werkte om berichtjes via hier te sturen, zat niet om reactie te vissen)
Oh, zo had ik het ook niet opgevat hoor Isiss.

Wat ik me trouwens nog afvraag is of jullie me aanraden in Tanger te overnachten na de (korte) boottocht of door te reizen naar een andere plek. Als het laatste het geval is, welke plaats dan?

Hoor het weer graag!
Wowie, het duurt nog maar héél eventjes tot ik ga! Wat is dat snel gegaan!

Ik ben al langzaamaan aan blikken in mijn kledingkast aan het werpen om te bedenken wat ik allemaal mee zal nemen. Ik vind het maar lastig eigenlijk. Vind de temperaturen in Marokko maar onduidelijk

Maar wel veel zijn nog steeds!
Hi kym!

Ik heb je topic een beetje gevolgd en wil je veel plezier wensen.

Ik ga as dinsdag naar marrakech (ook alleen aaah..) en zit ook een beetje te dubben wat wel mee te nemen en wat niet...ik hou het weer online in ieder geval goed in de gaten.

Succes! Beslama
Wanneer ga je? Leuk man!

Doe wat dingen die je over elkaar heen kan. Shirtje met korte mouwen met eventueel 'n vestje erover. Overdag is 't vooral in Marrakech lekker (korte mouwen), noordelijk is het iets frisser maar onder de 15 graden zal 't waarschijnlijk niet zijn. Weeronline idd.

Veel plezier!
Hoi Lulu!

Gaaf dat je ook alleen gaat, ben benieuwd hoe je Marrakech vindt..hoe lang ga je eigenlijk?

En hoi Isis!

Ik ga over een paar weekjes, dus al gauw. Ik neem denk ik linnen broeken mee en leggings voor evt. eronder (tevens handig voor onder makkelijke jurkjes) en inderdaad longsleeves, een vestje en wat shirtjes.

Aan schoenen een paar hippe gympen en slippers/open schoenen.

Nou, het komt vast goed allemaal

Bedankt maar weer voor jullie reacties!
Hi! Ik ga bijna twee weken, o.a. mensen opzoeken die ik vorig jaar ontmoet heb (toen ging ik vijf weken hoogzomer en niet alleen). Voor de rest hopelijk een lekker zonnetje pakken en even uitrusten van de studiestress. Eventueel nog naar Essaouira.

Helaas niet zo spannend rondreizen als jij gaat doen maar dat wordt misschien van de zomer het plan. Ik hoor in ieder geval graag je ervaringen etc!

Thanks voor de kledingtips beide!

Groetjes
Psst!

Nog even op de valreep: weet iemand nog een budget-ho(s)tel in Marrakech? Of had ik dat al gevraagd?

Ik vind 't toch behoorlijk prijzig allemaal wat ik vind via internet en in de LP!
Ey Kym!

Ik ben net terug uit Marokko en vond het helemaal super!

Wat vind je budgetprijzen? Een stel dat ik ontmoette hebben overnacht dicht bij het Djemaa el Fna plein voor 150 Dirham (zeg maa 15 euro). Wel een gedeelde badkamer en een kutmatras, maar dat hoort er denk ik een beetje bij . Wel een fijne locatie denk ik, want de andere riads waar wij zijn geweest (duurder, zo'n 600/700 dirham per nacht) waren alleen te bereiken door nauwe donkere steegjes zoals isiss ook beschrijft. Ik vond het niet echt prettig 's avonds, zelfs met stoere kerel aan mijn zijde.

Zij zijn gewoon op de bonnefooi gegaan.

Verder: als je met een supratours bus wil, wel even reserveren van te voren, die wij wilden zat al vol.

Verder idd veel aandacht van mannen, ook met diezelfde stoere kerel aan mijn zijde Maar gewoon negeren en dan is er niets aan de hand.

Ik heb het land als erg gastvrij en vriendelijk ervaren, met uitzondering van sommige souk-verkopers en een niet zo'n hele koshere "gids". Wees op je hoede als mensen je zomaar aanbieden een tour te geven/dingen te laten zien als de berbermarkt in Marrakech, is niet per se helemaal verkeerd, maar ook niet helemaal zuiver. Achteraf willen ze dan ineens geld, bijvoorbeeld. Maar dit was een incident en zeker niet een graadmeter. Mensen zijn gewoon heel desperate om een beetje geld te verdienen.

Verder heb ik Marrakech ervaren zoals Isiss beschrijft: heel mooi en indrukwekkend, maar ook druk, chaotisch en vermoeiend door zoveel indrukken. Wij waren er de laatste 3 dagen en dat was eigenlijk net iets teveel voor mijn gevoel.

De meeste riads zijn idd heerlijk rustig.

Wat even wennen was, waren de lange afstanden. Over 145 km doe je met de auto zo 3 uur. Is handig om te weten

Het was heel erg mooi weer! 25 graden (misschien wel warmer) en zon, zon, zon! Zowel in Essaouira&zuidelijker als in Marrakech.

Ik had een paar van die 'mouwtjes' bij me (een vestje, maar dan alleen de mouwtjes, bij de coolcat bijv.) en dat was heel handig voor over hemdjes en t-shirts. Ik hoefde verder nergens mijn haar te bedekken oid

eeeeeeeeeh dat was het eerst volgens mij :P

Heel Veel Plezier alvast! En als je nog iets wil weten, let me know! (al ben ik niet zo ervaren als isiss )
Hey hoi Sophy! Dank voor je reactie. Klinkt goed allemaal! Ik heb het hotel gegoogled, maar de foto's zien er weinig spectaculair uit hè.. en het ligt aan een weg? Is dat wel wat? Ik mag ook niet te kieskeurin zijn natuurlijk voor een budgetprijs (zo'n 20 euro max. ofzo per nacht?).

Ik zal het in elk geval zeker in gedachten houden!

Buiten dit vraag ik me ook af of de mensen die al door Marokko hebben gereisd ranches (paarden) zijn tegengekomen of aanbod van trekkingen van een paar dagen door de Sahara/bergen/steden of whatever. Zoals ik eerder al had aangegeven wil ik dat namelijk ook een onderdeel van mijn reis laten zijn: een dag of 4/5 trekken te paard. Via internet stuit ik wel op wat organisaties, maar die vragen echt belachelijk hoge prijsen (hónderden euro's). Nu is het natuurlijk zo dat als je dingen ter plekke boekt, het veel goedkoper is, alleen vraag me dus af of ik die gok kan wagen. Iemand?

Bon, c'est ca, merci beaucoup!
(Isiss is niet meer zo de toerist aan 't uithangen, dus 't is juist leuk om verhalen van anderen te lezen vind ik )

Probeer hotel Ali 'ns te googelen, het is heel simpel, ligt aan 't djemaa el fna plein en kost 'n paar euro per nacht (zo'n 8 denk ik). Internetcafé erbij, hamam onderin (geen geweldige), en eten voor niet veel geld. Geen wijn & bier te krijgen, d'r zitten veel backpackers. In diezelfde straat liggen nog 'n paar zo'n zelfde hotels, maar ik weet de namen niet. De straat heet le rue de prince, bij de Banque Marocain en bij het postkantoor.

Via hostelworld kun je trouwens ook hostels vinden zag ik laatst.

Ik weet niet of je vooraf moet boeken, kan me voorstellen dat je dat wel een fijner idee vindt. Maar er zijn zo superveel hotels, die erg te lijden hebben onder het slechte toerisme van afgelopen jaar, dus een slaapplek vinden gaat zeker lukken.

Vanuit Essaouira kun je paardrijtochten maken, maar ik heb geen idee van prijzen. Als het door buitenlanders geregeld wordt weet je al dat je europese prijzen krijgt.
Dank je wel weer Isiss voor de info.

Punt is dat ik het hotel in Marrakech inderdaad al wil boeken voordat ik vertrek, aangezien ik daar iemand tref en zeker wil zijn van een plek, zonder gedoe/

Ik zal eens gaan kijken ook naar hotel Ali!
Hej Kym,

zag bij show je fotografisch talent dat je terug bent, ben benieuwd hoe je 't hebt gehad!

(en ben zeer benieuwd naar meer foto's ook, is er ergens meer te zien?)
Hey meiden... ahh, als ik dit topic lees, dan krijg ik weer extra zin om ook naar Marokko te gaan! Ik was dat al van plan, maar ik kon geen vrij krijgen van mijn werk. Nu heb ik het plan om met een georganiseerde rondreis mee te gaan, alleen dan kom ik net aan op de dag voor het suikerfeest. Ik ben zelf geen moslim, dus ik doe niet mee. Nu twijfel ik weer, of de timing wel goed is. Heeft iemand hier een idee over? Ik wilde 15 dagen gaan, en de eerste dagen zitten we in Marrakech.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven