Marokko!

17-12-2008 18:23 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi Kim, Marokko is een prachtig land om doorheen te trekken. De maand maart is een goede periode om te reizen - over het algemeen lekkere temperaturen. Ik zou niet zo snel voor het openbaar vervoer kiezen, kan wel, maar een taxi is makkelijker en kost niet veel. Ik weet niet hoe het is om als vrouw alleen te reizen, ik ben er een paar keer met mijn man geweest, maar volgens mij moet het te doen zijn. Je krijgt als westerse vrouw wel veel aandacht, maar als je duidelijk je grenzen aangeeft wordt je met rust gelaten. Mijn ervaring is dat de bevolking heel vriendelijk en gastvrij is. Mooie steden om te bezoeken zijn Marrakech, Fes, Essaouira en in het noorden Chefchaouen. Ik weet dat je daar kunt paardrijden, waarschijnlijk ook raften. Ik zal eens in de reisgidsen kijken voor je. Kosten van levensonderhoud vallen mee, maar je kunt het natuurlijk zo duur maken als je wilt. Ook afhankelijk waar je bent; toeristische gebieden zijn wat duurder dan landelijke gebieden. Maaltijd excl. alcohol 8 - 10 Euro, eenvoudige overnachting 15 - 20 Euro.
Met dag voor het suikerfeest bedoel je de laatste dag van de ramadan neem ik aan? (het ligt nu nog niet 100% vast wanneer het exact is, ligt aan de stand van de maand, kan 'n dag of 2 afwijken)

Ik zou zelf niet 2 weken middenin de ramadan gaan, maar de laatste dag (of laatste 2) is echt geen enkel probleem. Suikerfeest (zo heet het trouwens alleen in NL, niet in Marokko) merk je als toerist niet heel veel van, dat wordt nml. thuis gevierd. Je kunt overal koekjes kopen, dat is wel een (klein) verschil. En het is zo dat Marokkaanse restaurants & clubs tot 3 of 4 dagen na afloop van de ramadan geen alcohol schenken aan Marokkanen, daar kan je wat van merken.

Verder is het echt geen punt om dan te gaan. Als je nog 1 of 2 dagen ramadan meemaakt getuigt het van respect om niet in de openbaarheid op straat te eten of drinken. Er zullen wel wat restaurants overdag gesloten zijn, maar in Marrakech valt het heel erg mee door de hoeveelheid toeristen. Gewoon gaan dus.
Ahhhhhhhhhh dames, ik kom net van 2 weken vakantie terug uit Marokko. Zaaaalig!

Ben in Agadir geweest. Vanuit het (Riu) hotel trips geregeld naar enkele oases, dorpjes, woestijn en natuurlijk Marakkesch.

Onzettend leuk!

Ik kom zelfs uit het noorden van MArokko en verbaas me telkens weer over de diversiteit van dat land.

Misschieen dat je als tourist weinig van merkt, maar kwa mentaliteit, gebruiken en taal is er zo veel verschil tussen de Marokkaanen.

Geen probleem shada, als het maar om die 1,2 dagen gaat zou ik het zeker doen.

Kym, ben wel met een kameel een jeep door de woestijn getrokken en daar zijn de prijzen heel betaalbaar.

Zo duur?! Voor honderden euros kun je wel zelfs een paard kopen! Misschieen dat het toch speciaal getrainde paarden zijn?

Om het te plekke te boeken zou ook kunnen.

Als het dan georganiseerde paardverhuurder zijn.

Misschien dat je dan ook nog af kan dingen (en dat kan áltijd in Marokko!).
@ Smurfi: leuk dat een noordeling dus ook eens in het zuiden komt. Ik hoor het ook altijd dat alles zo anders is, en zelfs de taal. Zelf in Marrakech geweest en Essaouira (en even geland op Agadir) We wilde deze zomer gaan, maar das veranderd, we gaan nu in december. Lekker geshopt in Marrakech? Waar van het noorden kom je?
Hey hoi,

Lees nu pas weer hier. Inderdaad weer terug Isiss en zowel fantastisch mooi gehad, maar ook pittig zo in je eentje in zo'n land. Al met al een ervaring om nooit te vergeten!

Ik heb meer foto's natuurlijk, ik zal je er wat doorsturen, goed?

Groetjes!
He Kym!

Ik vertrek vanavond voor 2,5 week naar Marokko, ook in m'n eentje. Heb jij toevallig nog tips voor leuke/schone budgethotelletjes in Fez/Chefchaouen/Rabat/Marrakech/Essaouira?
Hoeveel is budget voor je, Jody?
Maximaal rond de 15 euro per nacht voor 1 persoon.
Ooh, zat.

Ik heb ook bij families geslapen, dus in bepaalde plaatsen ken ik de hotels niet. Wel in:

Chefchaoen: Hotel Koutoubia

In Marrakech heb ik luxer gezeten, in een riad. Er is veel aanbod, maar ook erg shabby vaak.
Isiss en smurfi, bedankt voor jullie reactie. Met het suikerfeest bedoel ik natuurlijk eid al fitr (of hoe je dat wilt spellen), de afsluiting van de ramadan. Maar ik dacht dat dat in Nederland altijd suikerfeest werd genoemd. En ik wist ook dat de datum niet precies vast ligt

Maar toch bedankt En ik blijf lekker lezen, het blijft leuk, al die enthousiaste verhalen.
Ik heb nu toch alweer voor de tweede keer een geweldige reis gemaakt in Marokko!

Helemaal in het zuiden, een prachtig gebied. De laatste stad voor je de Sahara in gaat: Guelmim. Kijk maar eens op de site www.guelmimreizen.nl

Via via kwam ik aan het adres van dit piepkleine, maar betrouwbare reisbureautje, dat gerund wordt door twee vrouwen. Een Nederlandse, die voor de boekingen in Nederland zorgt en een Marokkaanse, die de uitvoering van de reizen voor haar rekening neemt. En hoe! Ze spreekt uitstekend Nederlands en je kunt haar echt alles vragen over de Marokkaanse maatschappij.

Je wordt ondergebracht in een appartement, met woonkamer, keuken, slaapkamers met goede bedden, badkamer en gewone toilet.

Vanuit het appartement maak je iedere dag tripjes naar bezienswaardigheden in de omgeving.

Heb je eenmaal de bescheiden reissom betaald, dan heb je eigenlijk geen uitgaven meer, behalve voor souvenirs.

Khadija kookt voor je en wil je eventueel ook leren Marokkaans te koken. Je maakt kennis met haar Nederlands sprekende familieleden en voelt je al heel gauw op je gemak bij die gastvrije en vriendelijke mensen.

Ik vond het een vakantie om nooit te vergeten.
Laat me raden, je bent toevallig zelf de Nederlandse die voor de boekingen zorgt?
hahahahha issis zo had ik nou helemaal weer niet gedacht, hahahahah ik dacht gewoon ahhhh leuk iemand ook dol op Marokko....hahahahahha
quote:isiss schreef op 12 mei 2009 @ 18:50:

Laat me raden, je bent toevallig zelf de Nederlandse die voor de boekingen zorgt?

Haha, nee ik ben niet die vrouw die de boekingen doet. Ik ken haar alleen van naam omdat ik al twee keer deze reis heb geboekt.

Khadija begeleidt de reis in Marokko en ze is een kanjer. Improviseren kan en eigen wensen kunnen vervuld worden. Bij welke reisorganisatie heb je dat nou?

Je bent bij haar echt als vriendinnen. Kijk maar op de site bij de reacties, die zijn niet overdreven maar zo is het gewoon. www.guelminreizen.nl
Up!

Ik ben van plan een groepsreis te boeken naar Marokko! Ik heb de reizen van verschillende touroperators op het oog, namelijk Baobab, Shoestring en Koning Aap.

Shoestring biedt alleen een twee-weekse reis aan die door het zuiden van Marokko gaat. Het programma klinkt wel heel erg mooi, maar ik vraag me af of het het een groot gemis is als ik het noorden oversla?

Reisroute Shoestring is als volgt:

1 Marrakech, 2 - 3 Marrakech, 4 Aït Benhaddou, 5 Merzouga, 6 Merzouga, 7 Gorge du Todra, 8 Gorge du Todra, 9 Ouarzazate, 10 Taroudannt, 11 Taroudannt, 12 Essaouira, 13 Essaouira, 14 Casablanca, 15 Amsterdam

Reisroute Baobab (vrijwel gelijk aan Koning Aap):

1 Vertrek naar Casablanca

2 Casablanca - Rabat - Sale - Meknès

3 Meknès - Volubilis - Moulay Idriss - Fès

4 Fès

5 Fès - Ifrane - Azrou - Midelt

6 Midelt - Erfoud - Merzouga

7 Merzouga -Todrakloof - Tineghir - Dadès

8 Dadès - Ouarzazate - Ait Ben Haddou - Marrakech

9 Marrakech

10-11 Marrakech -Essaouira

12 Essaouira -Marrakech

13 Terugvlucht

Als ik voor Shoestring ga mis ik dus bijvoorbeeld Fès, Mèknes en Rabat. Zijn dit steden die je echt móet hebben gezien? Ben benieuwd!
Die route van Baobab is mooier eigenlijk. Het noorden is zeker de moeite waard, vooral Fez (en ook Chefchaouen, maar die zie ik er niet tussen staan).

Het is wel een race tegen de klok zeg. Als ik het allemaal goed begrijp, zijn alleen dag 4 en 9 dagen waarop je niet onderweg bent...

De reis van Shoestring klinkt wat rustiger (ook relatief hoor).
Bedankt voor je reactie Jody!

Ik ben druk aan het lezen op andere forums ed en Fès schijnt inderdaad toch wel heel mooi te zijn. Een drukke reis is het zeker, de reis van Shoestring is wat rustiger (is ook 15 ipv 13 dagen).

Lastig kiezen hoor! Hopelijk komen er hier nog meer reacties
Hoi Amber,

Ik heb de reis van shoestring gedaan. Was een mooie reis, maar ook hier zit je redelijk veel in de bus en er is weinig vrije tijd. Ik vond het een erge mooie reis en kijk er meet veel plezier op terug!

Ik vond het een mooie afwisselende reis. Het jammere was wel dat er onderweg geluncht werd bij een soort van wegrestaurants, en dat eten was dus niet heel denderend en ook geen leuke plekjes, maar goed,dat overleef je ook wel weer.

Als je meer concrete vragen hebt, dan hoor ik het wel!

Groetjes
Hey Amber, hier ben ik dan

Zie de opties van je routes; ik zou voor de Baobab gaan.

Ik ben zelf niet georganiseerd gegaan, maar denk dat ik je dat wel aan kan raden (je gaat alleen toch?). Als je meer wil weten, roept u maar!
Bedankt voor jullie reacties! Ik zit momenteel echt ontzettend in dubio! (En dan hierbij te bedenken dat ik me al maanden aan het oriënteren ben...) Ik hou erg van natuur dus daardoor neig ik wat meer naar de reis van Shoestring. Daarnaast is ie 15 dagen ipv 13 voor hetzelfde geld. In dertien dagen het noorden en zuiden zien lijkt me best pittig (qua aantal reisuren). Al begrijp ik van jou Monieksque dat je ook veel in de bus zat. Het zal ook wel onvermijdelijk zijn met zo'n groot land!

De groep van Shoestring is ook wat kleiner. Aan de andere kant, bij Baobab zie ik van zowel het noorden als zuiden wat. Moeilijk moeilijk moeilijk!

Ik zal maar accepteren dat ik hoe dan ook niet alles kan zien

Niet georganiseerd op reis gaan is inderdaad ook een optie, Kym. Ik heb hier bewust niet voor gekozen, omdat dit mijn eerste verre reis is en ik dus niet zo'n ervaren reizigster ben. Bovendien lijkt Marokko me niet een van de meest makkelijk reisbare landen, al weet ik dat er genoeg mensen zijn die het goed afgaat Waaronder jij

Hebben jullie nog verder tips? Qua kleding en hygiënevoorschriften ben ik in ieder geval op de hoogte. Nog bepaalde dingen die ik absoluut niet moet vergeten?

Ik dub hier nog even verder!
Gewoon twee keer gaan dus, dit jaar naar het zuiden en volgend jaar het noorden

Ik ben ook alleen gegaan (was mijn eerste helemaal-alleen-reis) en het is mij goed bevallen. Ik wil volgend jaar nog een keer!

Wat je echt niet moet vergeten... uhm, niet zoveel eigenlijk. Alles is te koop Een beetje kennis van de Franse taal is best handig, en een paar basiswoordjes Arabisch.
Wat leuk dat het je zo goed is bevallen Jody! Waar ben je vorige keer geweest en wat heb je voor volgend jaar in de planning?

Wie weet ga ik volgend jaar gewoon nog een keer, haha

Gelukkig kan ik wel een klein beetje Frans, dus dat is wel handig. Vanmiddag duik ik even de boekhandel in voor een leuk en praktisch reisboek!
Ik ben vorig jaar in mei 2,5 week geweest. Retourvlucht op Fez, daar een paar dagen bijna een week geweest en toen ben ik rond gaan reizen naar Chefchaouen, Rabat, Marrakech en Essaouira.

Alles op m'n dooie gemakje dus, met het idee dat ik nog wel een keer terug kan om andere dingen te zien.

Volgend jaar wil ik ongeveer een week naar Fez terug en dan ook Meknes, Sefrou en Ifrane bekijken. Ben helemaal verliefd geworden op Fez, zo mooi!
Klinkt goed! 2,5 week voor die steden is wel relaxt denk ik. Met zo'n groepsreis ligt het tempo wat hoger en om dan noord en zuid te doen... ik neig toch steeds meer naar Shoestring!

En dan een keer terugkomen voor een stedentrip naar Rabat, Fès en Mèknes! De wereld heeft gewoon te veel mooie plekjes he

Vind het in ieder geval superspannend, voor het eerst buiten Europa.

Nog een stomme vraag misschien, maar hoort Marokko officieel bij Afrika of bij het Midden-Oosten? Op de sites van de verschillende aanbieders verschillen ze hierover van mening.
Meestal wordt Marokko niet tot het Midden Oosten gerekend, dat houdt bij Egypte wel een beetje op vaak. MO is sowieso geen continent, dus Marokko is gewoon Afrika.
Dubbel, had ruzie met de muis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven