Met de auto naar Frankrijk

25-05-2020 11:14 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien ik liever niet met het vliegtuig ga, willen we dit jaar voor het eerst met de auto op vakantie. Ik zat zelf te denken aan Frankrijk. Ik ben een complete leek, dus ik weet niet waar ik moet beginnen met zoeken. We houden van zon, strand, shoppen, maar ook van cultuur en natuur.

Hebben jullie tips voor hotels (het liefst met een (Tesla)laadpaal), of in welke streken ik het beste kan kijken? Andere nuttige tips qua reis oid zijn ook welkom!
Snouth schreef:
02-06-2020 23:09
Wij hadden dit dit jaar al geboekt en als ik dit lees dan wil ik zo ontzettend graag. Maar omdat ik in de risicogroep val van corona ga ik het echt niet doen. Bovendien lijkt het me ook een stuk minder relaxed met allerlei regels en mondkapjes. Dus dit jaar slaan me maar over.
Ik kan het me goed voorstellen. Thuis heb je toch veel meer controle over de mate waarin je met mensen in contact komt.
Het is mij nog onduidelijk welke regels er allemaal gaan gelden deze zomer in Frankrijk en in hoeverre dan ons gaat beperken.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
27-05-2020 17:14
Grappig dat je dat noemt. We gaan dus juist voor Versailles, omdat mijn dochter daar graag eens heen wilde.

Vanaf zaterdag open

https://www.sortiraparis.com/arts-cultu ... -ouverture
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
03-06-2020 09:03
Ik kan het me goed voorstellen. Thuis heb je toch veel meer controle over de mate waarin je met mensen in contact komt.
Het is mij nog onduidelijk welke regels er allemaal gaan gelden deze zomer in Frankrijk en in hoeverre dan ons gaat beperken.
Ik dacht nu enkel nog mondkapjes bij openbare gelegenheden zoals musea (voor ons niet heel interessant, want met een hond toch niet te doen, dus ik weet dat niet helemaal exact) en openbaar vervoer. En winkels mogen dat verplicht stellen. Verder ook de afstand zoals bij ons.
Ik dacht niet dat het verder heel andere maatregelen zijn dan in NL.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees net terrassen max 10 personen per gezelschap. Dan zouden we daar zowaar als gezin kunnen zitten, haha. Doen we nooit, maar hier in NL zou het ook nog niet kunnen nu.
Alle reacties Link kopieren
https://www.frankrijk.nl/2020/05/corona ... s-winkels/
Alle reacties Link kopieren
Dat met die mondkapjes is wel goed geregeld hier vind ik. Ze zijn echt overal te koop en er staat ook een doos bij de ingang van restaurants. Maar het blijft een crime om ze te dragen!
Alle reacties Link kopieren
Er is dus nog steeds niet bekend of we überhaupt naar Frankrijk zouden kunnen. Wordt pas ergens tussen 15 juni en 15 juli bekend gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de andere reacties niet gelezen maar houd hier rekening mee:
- Normaal zijn er al "zwarte zaterdagen", dat zijn de dagen waarop duizenden, miljoenen mensen met de auto naar het zuiden proberen te komen en er helse files ontstaan, vooral op de 'Route du Soleil'. Ik verwacht voor dit jaar nog veel meer "zwarte weekenden" omdat nog meer mensen binnen Europa blijven (die normaal zouden vliegen naar andere continenten), en ook nog meer mensen (die normaal wel in Europa blijven) nu met de auto gaan in plaats van de trein of het vliegtuig. Dus ik zou je echt aanraden om 's nachts of op een doordeweekse dag te gaan rijden.
- De tolwegen in Frankrijk zijn erg duur. Reken op honderd euro om naar het zuiden te komen. Er zijn vast wel websites waarop je kunt uitrekenen hoeveel tol je kwijt bent van A naar B. En zoek even uit of je op een handigere manier kan betalen met bijvoorbeeld iets op je voorruit.
Bijvoorbeeld hier vind je al info over tol en over de zwarte zaterdagen (maar nogmaals ik denk dat het dit jaar complete zwarte weekenden zijn en nog veel vaker dan normaal) https://nl.france.fr/nl/bereid-je-reis- ... tolprijzen
- Er zijn vast ook wel apps en websites om je route zo te plannen dat je vaak genoeg langs snellaadpalen komt.
- Vermenigvuldig de rijtijd die Google Maps zegt altijd met 1,5. Als Google Maps zegt dat iets 4 uur rijden is, ben je in de praktijk vaak 6 uur kwijt. Google lijkt te denken dat stoplichten en ander verkeer niet bestaan, net zo min als volle blazen of lege accu's / benzinetanks.
- Op de ANWB site vind je info over landen en de regels omtrent corona daar. Per land best wel verschillend! En check ook de site van Buitenlandse Zaken.
- Behalve hotels heb je in Frankrijk ook veel gîtes (huisjes). Veel lekkerder toch? Tegenwoordig misschien wel via Airbnb te vinden, vroeger vooral via ingewikkelde Franse websites.

Zelf vind ik het op een autovakantie altijd ideaal om mijn vouwfiets bij me te hebben. Stadje bekijken op de fiets, tochtje langs een meer maken, even boodschappen halen, dat soort dingen. Maar ik weet niet of jullie vouwfietsen hebben.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Als je al gaat zou ik niet kamperen. Vrienden van ons hebben er een camping. Regels worden streng. Zwemmen in 20 minuten shifts in het zwembad (lekker als het bloed heet is), problemen met het sanitair etc etc.

Bijvoorbeeld naast elke douche moeten er aan beide kanten een gesloten zijn etc. Ook zo met toiletten. Dus wachttijden voor dat soort zaken loopt nog meer op. Is de douche of toilet niet 1,5 meter breed moeten er aan beide kanten 2 gesloten blijven.
buzziebee wijzigde dit bericht op 04-06-2020 17:39
37.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
disney1 schreef:
03-06-2020 11:01
Vanaf zaterdag open

https://www.sortiraparis.com/arts-cultu ... -ouverture
Ik laat het nu even afhangen van Disneyland. Momenteel zijn alle boekingen tot 15/7 geannuleerd. Wij gaan een week later, maar ik heb er nog niets over gehoord (hotel van Disney geboekt). Als die niet door Disney wordt geannuleerd zullen we wel ‘moeten’ gaan. Als er dan nog allerlei beperkingen zijn in de stad (waar we aansluitend een hotel hebben), kan ik dat hotel nog kort van tevoren annuleren. Ik vind het ook niet leuk om te gaan als je vervolgens voorzichtig door de stad moet bewegen of mondkapjes in het OV en winkels en zo.
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
04-06-2020 11:38
Als je al gaat zou ik niet kamperen. Vrienden van ons hebben er een camping. Regels worden streng. Zwemmen in 20 minuten shifts in het zwembad (lekker als het bloed heet is), problemen met het sanitair etc etc.
Wat voor problemen met het sanitair?
Dat zwembad geloof ik wel, wij zijn geen grote zwemmers en zeker niet in een bomvol zwembad en anders zoeken we wel een meer.
Sanitair vind ik wel een interessante.
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben we een prive huisje via gites geboekt.Dus we gaan als alles door gaat.We gaan niets anders doen als in Nederland.Zoveel mogelijk maar in de buitenlucht.Dan maar wat minder shoppen enz.De stranden gaan ook weer gewoon open.We wachten nog maar even af.
jennie77 wijzigde dit bericht op 04-06-2020 21:32
0.38% gewijzigd
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Alle reacties Link kopieren
Taartje34 schreef:
04-06-2020 14:37
Wat voor problemen met het sanitair?
Dat zwembad geloof ik wel, wij zijn geen grote zwemmers en zeker niet in een bomvol zwembad en anders zoeken we wel een meer.
Sanitair vind ik wel een interessante.
Bijvoorbeeld naast elke douche moeten er aan beide kanten een gesloten zijn etc. Ook zo met toiletten. Dus wachttijden voor dat soort zaken loopt nog meer op. Is de douche of toilet niet 1,5 meter breed moeten er aan beide kanten 2 gesloten blijven. Dit gaat overigens over Frankrijk. In andere landen weet ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
En over het zwemmen in meren. De meeste Fransen gaan in eigen land op vakantie. Rondom de meren dus ook drukte Ivm de zwembad ‘shifts’ en ook daar gelden de afstandsregels. Het zal vaak dus zoeken zijn naar een plekje bij een meer.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
04-06-2020 12:06
Ik laat het nu even afhangen van Disneyland. Momenteel zijn alle boekingen tot 15/7 geannuleerd. Wij gaan een week later, maar ik heb er nog niets over gehoord (hotel van Disney geboekt). Als die niet door Disney wordt geannuleerd zullen we wel ‘moeten’ gaan. Als er dan nog allerlei beperkingen zijn in de stad (waar we aansluitend een hotel hebben), kan ik dat hotel nog kort van tevoren annuleren. Ik vind het ook niet leuk om te gaan als je vervolgens voorzichtig door de stad moet bewegen of mondkapjes in het OV en winkels en zo.
mondkapjes in het ov blijft nog wel even verplicht hier en sommige winkels.

Disneyland heeft nog geen openingsdatum. waarschijnlijk meer info rond 21 juni.
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
04-06-2020 17:43
En over het zwemmen in meren. De meeste Fransen gaan in eigen land op vakantie. Rondom de meren dus ook drukte Ivm de zwembad ‘shifts’ en ook daar gelden de afstandsregels. Het zal vaak dus zoeken zijn naar een plekje bij een meer.
Oké, goed om te weten. Nou ja, ik kan me ook geen vakantie heugen dat wij naar een meer zijn geweest, maar het was maar een idee. Wij zijn voornamelijk wandelaars en natuurmensen. Het gebied waar wij heen gaan is rustig, dus ik verwacht dat we daar prima afstand kunnen houden in de natuur.

Kwa douches en toiletten weet ik dat ze op de camping waar wij heen gaan er als een razende in de afgelopen tijd extra privé sanitair bij gemaakt hebben. We zullen zien hoe het loopt. Komt vast goed.
Alle reacties Link kopieren
En anders rijden we weer naar NL als het niet te doen is. Dan zijn we alleen de brandstof extra kwijt. Als we nu annuleren zijn we ook al ons geld kwijt.
Alle reacties Link kopieren
ik woon in Montpellier (al 10 jaar) en heb vanmorgen nog liggen zonnen op het strand. En ook drankje op een terrasje is weer gewoon hoor. Niets aan de hand. En inderdaad, men is best voorzichtig. Maar dat is alleen maar goed denk ik. De sfeer is hier prima.
Nog wel een tip:
Een tiental nederlandse kleinschalige vakantiedomeinen hebben zich een soort verenigd. In Frankrijk zijn heel veel grootschalige 'campings' en als tegenhanger nu in de coronatijd, is wat zij bieden heel mooi: kleinschalig, ideaal voor kinderen, met zwembad en table d'hotes. Ieder zijn eigen sanitair. Helemaal gericht op kinderen. En ook leuk: je kan als je 3 weken gaat er gewoon 3 uitkiezen. Ook zeer ideaal met peuters in het najaar en voorjaar.
http://www.lespetitesperles.fr

Zitten allemaal ten zuiden van de Loire, sommigen dichtbij zee, sommigen in de Dordogne, Lot etc. Gemeenschappelijk is: kleinschalig, zwembad, gericht op kinderen, table d'hotes.
Alle reacties Link kopieren
Stuur ff wat van die zon naar de alpen, ik zit al een week in de regen!
Alle reacties Link kopieren
Op de ANWB site kan je je abonneren op reisinfo (over coronamaatregelen) over een specifiek land. https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer/aanmelden
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
https://www.diplomatie.gouv.fr/fr/le-mi ... Yj2KLlOPjk

Het is nu echt officieël, de Franse grenzen gaan 15 juni om 0.00 uur open voor alle EU landen, behalve Spanje, die grenzen gaan een week later open.
Alle reacties Link kopieren
Iemand van jullie weleens in Futuroscope geweest?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
13-06-2020 16:43
Iemand van jullie weleens in Futuroscope geweest?
Ja, vroeger toen het net open was een aantal keer. Vond het toen erg leuk, geen idee hoe het nu is.
Alle reacties Link kopieren
Ben er 10 jaar geleden geweest. Toen vond ik het erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Nee nog nooit geweest

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven