Midweekje weg ZONDER processierupsen

09-05-2020 23:44 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
In juni wil ik graag een midweekje weg in eigen land. Vriend en ik houden van natuur en wandelen/fietsen. Maar nu bedenk ik me net dat naast Corona de processierupsenplaag ook voor behoorlijk wat beperkingen kan zorgen. Waar kunnen we het beste heen? Welke delen van het land hebben amper last van de jeukrups? Mij leek omgeving Valkenburg leuk maar denk iK qua rupsenoverlast niet te doen.

Iemand ideeën?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
11-05-2020 09:11
Ik heb iets in Breskens op het oog als alternatief voor de zomervakantie. Maar daar hebben ze dus teken? Dat vind ik erger dan rupsen, brrr. Ik denk wel dat je er gevoelig voor moet zijn. Wij hebben hier ook duingebied, maar teken zien we eigenlijk zelden tot nooit ( vier keer in 20 jaar of zo).
Tekenspray kopen. En jezelf goed controleren.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
11-05-2020 09:11
Ik heb iets in Breskens op het oog als alternatief voor de zomervakantie. Maar daar hebben ze dus teken? Dat vind ik erger dan rupsen, brrr. Ik denk wel dat je er gevoelig voor moet zijn. Wij hebben hier ook duingebied, maar teken zien we eigenlijk zelden tot nooit ( vier keer in 20 jaar of zo).
Tekenspray kopen. En jezelf goed controleren.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
11-05-2020 09:11
Ik heb iets in Breskens op het oog als alternatief voor de zomervakantie. Maar daar hebben ze dus teken? Dat vind ik erger dan rupsen, brrr. Ik denk wel dat je er gevoelig voor moet zijn. Wij hebben hier ook duingebied, maar teken zien we eigenlijk zelden tot nooit ( vier keer in 20 jaar of zo).
Je moet gewoon niet in het hoge gras gaan lopen van duinen of dijken. Bovenop de dijk wandelen is geen enkel probleem want daar is asfalt. Je moet jezelf gewoon daarna controleren.

Ik controleer mijn kinderen dagelijks op teken en ze nemen het regelmatig mee ondanks ik instructies geef met niet in hoog gras lopen. Je moet uiteraard voorzichtig blijven want ik ken hier een paar mensen die de lymfe ziekte hebben gehad.
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
11-05-2020 07:51
In het heuvelland, rondom valkenburg, staan heus wel eikenbomen, maar het valt best mee.

Ik vind het wel grappig, door de cirona hoor je niemand over de eikenprocessierupsen.
Misschien komen ze niet, door de corona :lol:

Helaas zal dat vast niet gaan gebeuren :|
Afgelopen week was al in het nieuws dat er een tekort is aan beschermende kleding voor de eikenprocessiebestrijders.
En net een nieuw bericht:
De eerste eikenprocessierupsen ontwikkelen op dit moment brandharen en vormen nesten, meldt Nature Today maandag in een persbericht. Met name in juni, als het aantal nesten een piek bereikt, lijkt de rups problemen te gaan veroorzaken.

Als de eerste nesten rond 20 mei zichtbaar worden, kunnen deze worden weggezogen door eikenprocessierupsbestrijders. Brancheorganisatie Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG) meldde echter begin april dat er een tekort aan beschermende kleding dreigt. Dat kan de werkzaamheden belemmeren.

https://www.nu.nl/binnenland/6050437/ee ... -juni.html
Aankomende week gaan de temperaturen flink omlaag, maar dit zal slechts voor korte duur zijn. We verwachten op grond van de langetermijnweersverwachting dat de eerste zichtbare nesten rond 20 mei zullen worden waargenomen. Het is op dit moment nog niet duidelijk hoe groot het aantal eikenprocessierupsen is. Vanaf het moment dat de rupsen hun brandharen hebben, kunnen ze ook gezondheidsklachten geven als men met deze brandharen in contact komt. Toename van de overlast is pas in juni te verwachten, als het merendeel van de nesten is gevormd. (langer artikel met video)
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=26178
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik woon midden op de Veluwe, maar los van wat nesten die ik zag hangen tijdens de avond4daagse (vorig jaar) heb ik tot nu toe nog geen enkel teken van die beestjes gezien.

je moet uit de buurt ven eikenbomen blijven
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
In Breskens zitten geen teken hoor Minke.
Breskens is hartstikke leuk, leuke omgeving om te fietsen, lekker eten in Cadzand en terrasjes pakken in Sluis! Geniet ervan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven