Mogen messen mee in je baggage?

15-01-2012 11:51 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik heb even een neurotisch momentje... Ik heb een mooie messenset gekregen in NLD en vlieg zometeen terug naar Engeland. Mag deze gewoon ingecheckt worden..?

Ik zit al even bij de baggageinformatie te kijken bij de luchtvaartmaatschappij en daar mogen messen niet meegenomen worden ''into the security restricted area and the cabin of an aircraft''. Ik neem aan dat dat dus je handbaggage is.

Onder ''The following prohibited items shall not be placed in checked-in baggage/hold baggage:'' staat echter niets over messen (wel over radioactief materiaal maar dat was ik dus niet van plan...). Ik ga er dan dus vanuit dat het wel mee het ruim in mag..?

Iemand ervaring? Dan reis ik net wat fijner want mijn koffer is zo mooi ingepakt

Dank!
Nou dan mag het toch!
Als ze behoorlijk ingepakt zijn mogen die gewoon mee in je bagage, volgens mij.
In de handbagage niet.

Ik heb van uit de Domenicaanse rep. machete mee genomen en dat mocht omdat het geen mes maar gereedschap is.Douane pikte mij er tussen uit koffer controle en kreeg al mijn spullen weer terug.
Ruimbagage wel, handbagage niet.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wij hebben een keer een mooi keukenmes meegenomen van Engeland naar Nederland in de ingecheckte koffer. Geen problemen mee gehad.
Ja hoor, zolang je bagage niet als handbagage meegaat, mag dat.

goede reis
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
In de koffer mag je je (zak)mes meenemen, alleen niet in de handbagage.
Ah, iedereen is het met elkaar eens - fijn.

En eigenlijk staat het ook letterlijk op de site maar heb traumas overgehouden aan het openen van mijn koffer lang lang geleden dus vandaar een driedubbele check..!

Dank allen!
Ik las "mensen"....ik dacht: wat krijgen we nu weer?!!
quote:panadol schreef op 15 januari 2012 @ 11:56:

In de handbagage niet.

Ik heb van uit de Domenicaanse rep. machete mee genomen en dat mocht omdat het geen mes maar gereedschap is.Douane pikte mij er tussen uit koffer controle en kreeg al mijn spullen weer terug.Da's ook krom eigenlijk. Want een schaar is ook geen mes, heeft ook andere doeleinden dan steken, maar ik moest 'm ooit toch inleveren (zat in handbagage uiteraard).
quote:TheEmpress schreef op 15 januari 2012 @ 12:02:

Ik las "mensen"....ik dacht: wat krijgen we nu weer?!! Ha! Nou ja, als ik een heel leuk iemand tegenkom onderweg sluit ik niets uit
quote:noamski schreef op 15 januari 2012 @ 11:59:

En eigenlijk staat het ook letterlijk op de site maar heb traumas overgehouden aan het openen van mijn koffer lang lang geleden dus vandaar een driedubbele check..!

Je kunt er altijd uitgepikt worden bij de customs in Engeland, om je koffer te openen. Maar als het een heel normale messenset is en geen werpsterren oid (die onder de wapenwet vallen) dan kun je gewoon je spullen weer inpakken en doorlopen.

Of is het zo'n dure set dat je misschien boven het invoerbedrag komt? Dat weet ik weer niet.

Maar dan nog, hoe groot is de kans dat je er uit gehaald wordt? Ik heb al heel veel gereisd en heb nog nooit mijn koffer rugzak open hoeven te maken.
quote:himalaya schreef op 15 januari 2012 @ 12:05:

[...]

Je kunt er altijd uitgepikt worden bij de customs in Engeland, om je koffer te openen. Maar als het een heel normale messenset is en geen werpsterren oid (die onder de wapenwet vallen) dan kun je gewoon je spullen weer inpakken en doorlopen.

Of is het zo'n dure set dat je misschien boven het invoerbedrag komt? Dat weet ik weer niet.

Maar dan nog, hoe groot is de kans dat je er uit gehaald wordt? Ik heb al heel veel gereisd en heb nog nooit mijn koffer rugzak open hoeven te maken.

Nee, zo duur was het ook niet hoor. Het is een hele standaard messenset (zonder werpsterren!) en ze zitten nog netjes in de verpakking.

Ik vlieg dit stukje ongeveer 5 keer per jaar - moet je nagaan hoe neurotisch ik word als ik naar een ander continent vlieg!
Ooit een aardappel schil mesje meegenomen in de de ingechekte tas. Hoefde gelukkig bij aankomst tas niet te openen, had het mesje al gedaan. Wijze les, pak het goed in! Doordat de koffers en tassen over de banden gaan naar het vliegtuig schudden ze veel en kunnen je messen de rest in de tas beschadigen.
quote:molly74 schreef op 15 januari 2012 @ 12:04:

[...]

Da's ook krom eigenlijk. Want een schaar is ook geen mes, heeft ook andere doeleinden dan steken, maar ik moest 'm ooit toch inleveren (zat in handbagage uiteraard).

Mes zat wel in mijn koffer maar het is gewoon krom.

Een machete is gewoon een super groot mes in mijn ogen en geen gereedschap,ik kap er geen kokosnoten mee uit eigen tuin.
Ik heb een mooi Zwitsers zakmes, met heel veel mogelijkheden en die neem ik dan mee op vakantie. Maar op Schiphol moest ik hem in de koffer doen, mag niét in handbagage!
quote:sandt schreef op 15 januari 2012 @ 12:54:

Ooit een aardappel schil mesje meegenomen in de de ingechekte tas. Want aardappelschilmesjes zijn typisch Hollands, hebben ze nergens anders en zijn onbetaalbaar?
Mag gewoon mee in de handbagage als gemiddelde passagier. Niet druk om maken dus. Ook niet meteen tegen het plafond aanschieten als stomtoevalig de koffer in jouw bijzijn geopend wordt, steekproefsgewijze controles horen er ook bij en staan niet gelijk aan grote problemen. Komt goed.quote:molly74 schreef op 15 januari 2012 @ 12:04:

[...]

Da's ook krom eigenlijk. Want een schaar is ook geen mes, heeft ook andere doeleinden dan steken, maar ik moest 'm ooit toch inleveren (zat in handbagage uiteraard).

Weet je, het leven is niet eerlijk. Dit is ook zo'n gevalletje daarvan. Sowieso is geen enkele vorm van controle 100%. Dat iemand dus iets heeft mee kunnen nemen betekent daarmee ook niet direct dat het dús toegestaan was in die situaties. Kan het betekenen, hoeft het niet. Zoveel landen, zoveel regels, zoveel ambtenaren, zoveel controlemethodes. Zo heb ik ooit onbewust een mes in mijn rolstoel door security op Schiphol en 2 US airports gekregen. Mes was eerder kennelijk in een pocket gerold en was mij niet opgevallen. Security ook niet, ondanks dat ze die pockets handmatig gecontroleerd hebben.

En dan komt daar ook nog de factor passagier bij. De een zal vaker en strenger gecontroleerd worden dan de ander, de een zal meer mogen dan een ander. Zo zijn er uitzonderingsgronden waarop zaken die normaalgesproken niet in handbagage vervoerd mogen worden, dat onder die gronden wel mogen. De eventuele schadelijkheid blijft natuurlijk net zo goed bestaan.

Security is geen veilig of eerlijk proces. Het is een poging tot risicodemping, gecombineerd met een hoop onzinsmaatregelen en show. Jij moet de schaar inleveren, maar de kans is levensgroot dat er iemand aan boord is die wel een schaar voor je zal hebben. Sja. c'est la vie. Meer dan op de hoogte zijn van wat je wel mag in de lokaties die je van plan bent aan te doen en vooral ook; wat niet, en je daar aan houden kun je niet.
when you wish upon a star...
quote:Nammma schreef op 15 januari 2012 @ 13:18:

Ik heb een mooi Zwitsers zakmes, met heel veel mogelijkheden en die neem ik dan mee op vakantie. Maar op Schiphol moest ik hem in de koffer doen, mag niét in handbagage!Mijn man had een mooi Zwitsers zakmes, met de nadruk op had ...... Sinds zijn koffer een keer doorzocht is op Paris Charles de Gaulle tijdens een tussenlanding loopt er in Frankrijk een douanebeambte rond met een mooi Zwitsers zakmes
Zou TO opgepakt zijn wegens illegaal binnenbrengen van wapens, of heeft ze gewoon nog geen tijd gehad om hier haar veilige landing te melden
Haha, ik ben niet tegen de grond geworsteld bij de douane dus het is goed afgelopen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven