Onderhoud caravan

18-04-2007 08:43 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wij hebben nog nooit een caravan gehad en nu hebben wij een kleine caravan van ca 15 - 20 jaar oud gekregen van een opa/oma. Wij hebben nog nooit een caravan gehad en ik vroeg me af of jullie zo'n caravan ieder jaar voor een beurt naar de garage brengen net als bij een auto? Brengen jullie hem gewoon naar de kwikfit? Mijn opa/oma onderhielden hem zelf maar zij doen alles zelf.
Wij laten toch 1 maal per jaar de caravan checken door een goede vriend die automonteur is.

Ook heel belangrijk, letten op de banden, door het staan in de stalling op 1 plek worden deze snel poreus en kun je een klapband onderweg krijgen.

Dit hebben mijn ouders vorig jaar ondervonden.

Veel plezier in ieder geval.
Dankje voor je reactie. De banden willen wij inderdaad wel laten vernieuwen maar dat is dan ook zoveer het enige wat wij van een caravan afweten. :D

Toch maar eens een garage bellen dan.
Mijn ouders hebben ook een caravan en die laten ze iedere 2 jaar doormeten (controleren) en volgens mij moet dat ook voor de verzekering. Krijg je ook zon keuringssticker. Zij doen het bij een caravandealer (wat volgens mij ook moet) en dit kan bij een merkdealer (van je eigen merk) of niet.

Zij hebben de caravan (1e) enkele jaren geleden ook tweedehands gekocht en die was toen 9 jaar oud. Voor hun eigen gemoedsrust hebben ze de caravan toen meteen laten keuren (was niet het off. keuringsjaar). Mss ook goed voor jouw gemoedsrust??

Met name de gasinstallatie (gasfornuis) is belangrijk om deze regelmatig te keuren en er zijn maar weinig (auto)beunhazen die dit kunnen.
Het is idd verstandig om je caravan eens in de 1 à 2 jaar te laten controleren. Het beste is om dit bij een caravandealer te doen. Die mensen hebben er meer verstand van dan een gemiddelde automonteur en hebben alle materialen om iets te repareren, mocht dat nodig zijn.
Wij hebben er eentje van 30 jaar oud en laten hem tweejaarlijks controleren.

Je krijgt dan een sticker inderdaad. Heerlijk hoor, op stap met de caravan, zeker met kinderen.
Bedankt voor de reacties. Het liefst laten wij hem ook door een dealer nakijken, alleen een vriendin had dat gedaan en kreeg een rekening van 800 euro gepresenteerd dus we zijn er een beetje huiverig voor. Ik zou dat voor dit caravannetje veel te veel vinden.
Een caravan net zo behandelen als een auto. Gewoon elk jaar even laten nakijken.
Die van ons is 20 jaar oud en in 2007/2008 voor het laatst gekeurd. Banden moeten eens in de 7 jaar vervangen worden ongeveer. De onze is wel nagekeken vorig jaar, ivm overstroming op de camping. Remmen zijn vervangen toen. Maar elk jaar of om het jaar hoeft niet. Het is niet verplicht, ook niet voor de verzekering. Wel ligt het ook aan je stalling. De onze staat het hele jaar binnen en word 3 weken gebruikt per jaar. Dan ga ik echt niet elk jaar voor een keuring. Zo'n ding heeft op zich weinig te lijden in die 3 weken. Alleen banden en de rem vind ik wel erg belangrijk en dat houden we in de gaten. En net zo onderhouden als een auto vind ik echt overdreven. De auto gebruik ik 365 dagen per jaar. De caravan 21, waarvan hij er 4 op de weg zit hooguit. Nogal een verschil.
Wij laten hem 1x per jaar of 1x per 2 jaar bij een caravangarage helemaal nakijken. Wij maken er veel gebruik van, dus hij heeft het zwaar bij ons. Dit jaar is hij niet voor een beurt geweest, in het voorjaar hebben we er 3 maanden mee op een voorseizoenplaats gestaan, toen hebben we zelf een aantal dingen gedaan (nieuwe boiler, nieuwe stoppenkast, problemen met een kraan). Vorig jaar had hij een hele uitgebreide beurt gehad en nieuwe banden, dus dit jaar vonden we het wel goed zo. Volgend jaar weer.

Die van ons is trouwens 13 jaar oud, maar heeft de eerste 2 jaar in een showroom gestaan en daarna 7 jaar op een camping, waar hij ook in de stalling stond. Toen wij hem met 9 jaar oud kochten had hij nog geen 25 km over de weg gereden. Inmiddels ongeveer 20.000 schat ik. Oh, echt erg als ik het zo bereken...
..
quote:reizigster2004 schreef op 31 augustus 2011 @ 22:27:

Wij laten hem 1x per jaar of 1x per 2 jaar bij een caravangarage helemaal nakijken. Wij maken er veel gebruik van, dus hij heeft het zwaar bij ons. Dit jaar is hij niet voor een beurt geweest, in het voorjaar hebben we er 3 maanden mee op een voorseizoenplaats gestaan, toen hebben we zelf een aantal dingen gedaan (nieuwe boiler, nieuwe stoppenkast, problemen met een kraan). Vorig jaar had hij een hele uitgebreide beurt gehad en nieuwe banden, dus dit jaar vonden we het wel goed zo. Volgend jaar weer.

Die van ons is trouwens 13 jaar oud, maar heeft de eerste 2 jaar in een showroom gestaan en daarna 7 jaar op een camping, waar hij ook in de stalling stond. Toen wij hem met 9 jaar oud kochten had hij nog geen 25 km over de weg gereden. Inmiddels ongeveer 20.000 schat ik. Oh, echt erg als ik het zo bereken...Wat een kostenpost is een caravan dan, hè? Voor de goedkopigheid hoef je écht niet te gaan kamperen. Je bent veel goedkoper uit als je een huisje huurt, dan dat je een eigen caravan hebt.
Sito wat heb jij met het omhoog halen van topic uit het jaar stilletjes?
Ach inderdaad een stokoud topic, stom niet gezien.
..
Ik ook niet :P
Toch nog even een reactie op dit overjarige topic voor Sito:

Nou Sito, ik vind het wel meevallen.

We hebben hem in 4 jaar geleden gekocht voor 5000 euro. Het model is erg gewild, zeker als hij goed onderhouden is zoals de onze. Als ik op marktplaats kijk zie ik een aantal dezelfde caravans staan en daar wordt nog steeds 4-5000 euro voor gevraagd, dus erg afschrijven doet hij nog niet.

Wij betalen per jaar voor de caravan:

250 voor stalling

250 voor onderhoud

150 voor verzekering

= 650 totaal vaste kosten

Dit jaar hebben we hem 3 maanden op een voorseizoenplaats gehad voor 450 in totaal, waar we in totaal 31 nachten hebben doorgebracht. Daarna zijn we er bijna 4 weken mee rondgetrokken door Frankrijk. Dat heeft aan overnachtingen ongeveer 900 euro gekost. We hebben er tot nu toe dit jaar 58 nachten in geslapen.

In totaal heeft die caravan ons dit jaar dus 2000 euro gekost, ofwel nog geen 35 euro per nacht met z'n vieren. Dat redt je vaak niet in een huisje of hotel, denk ik. Maar zoals ik al eerder schreef, wij zijn grootverbruikers wat vakantie betreft, als je hem maar 3 weken per jaar gebruikt drukken kosten van stalling, verzekering en onderhoud natuurlijk veel zwaarder.
..
Dan hebben jullie er optimaal van genoten. Wij hebben ook overwogen om een caravan te kopen, maar toch van gedachten veranderd. Die ene keer dat wij op vakantie gaan, zet ook geen zoden aan de dijk. Wij zijn goedkoper uit als we een huisje huren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven