overstappen

16-06-2010 01:01 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe werkt precies het overstappen op een luchthaven..

ik wil naar budapest... en nu moet ik overstappen of in oosterijk of in frankrijk!!! Maar ben helemaal niet zo'n held.. dus wie kan mij even helpen, door uit te leggen hoe het werkt!?
Tja, het lijkt mij ook krap hoor. Het is al 14 jaar geleden dat ik voor het laatst in de VS was, maar ik kan me nog herinneren dat we toen in Atlanta idd met een soort treintje van het ene naar het andere gebouw moesten.

Ik probeer nu via internet uit te vogelen hoe we het best onze reis kunnen indelen. We willen 4-5 weken weg, in elk geval 3 weken kamperen in Canada, een paar dagen naar New York en als het even lukt terug via een warme bestemming met stopover voor een paar daagjes strand/relaxen. De prijzen van de tickets vallen me ontzettend mee, maar via internet moet je dan wel alles met 1 maatschappij doen en dat betekent soms gruwelijk vaak overstappen met ook vaak hele korte overstaptijden. Ik vraag me af of we dit niet beter via een reisbureau kunnen laten uitzoeken, omdat die misschien wel meerdere maatschappijen kunnen gebruiken.
..
quote:isisnice schreef op 16 juni 2010 @ 12:10:

@ Allemaal, super bedankt voor jullie reacties, ik wist dus niet of je bij een overstap opnieuw moest inchecken (want op schiphol zie je vaak wel achter de douane die balies) en hoe dat dan in zijn werk gaat...

@leveline1: ja alleen KLM vliegt er rechtstreeks naar toe!! Maf he!Is niet waar Malev vliegt ook direct en is goedkoop en betrouwbaar. Rond de 100 euro voor een retour!!!
quote:evelynv schreef op 30 januari 2012 @ 00:05:

[...]

Is niet waar Malev vliegt ook direct en is goedkoop en betrouwbaar. Rond de 100 euro voor een retour!!!

Laat maar zie nu pas dat het een oud topic is!
@reizigster, als ik moet overstappen boek ik juist liever bij dezelfde maatschappij, omdat zij veel meer voor je kunnen betekenen als het overstappen krap wordt. Soms laten ze een vliegtuig zelfs nog even 10 minuutjes wachten op een andere vlucht van dezelfde maatschappij, als er veel mensen moeten overstappen. Dat gebeurt natuurlijk niet voor vluchten van een andere maatschappij.

Als je direct bij de maatschappij boekt is het volgens mij hun verantwoordelijkheid of je aansluiting in beginsel haalbaar is of niet. Dit verschilt natuurlijk afhankelijk van de lokale wetgeving van verschillende landen waarin de maatschappij opereert.
50 Minuten is wel krap.

In dit geval zou je niet te maken hebben met immigrations en koffer ophalen etc.

Maar laten we er even vanuit gaan dat je om 1 uur landt. Dan ben je om 1 uur het vliegtuig nog niet uit! Dat duurt even.

En je andere vlucht zou dan vertrekken om 1.50, maar begint al met boarden een half uur voor die tijd, en de gate sluit officieel altijd 20 minuten van te voren (onofficieel iets later).

Dus je zou echt maar een paar minuten om van gate naar gate te komen.

Minneapolis is niet zo groot als bijvoorbeeld Atlante, waar je inderdaad met een treintje tussen de gates gaat (niet eens perse de terminals, maar zelfs de gates, zo groot is het).

Maar als je dit bij de airline zo kan boeken, en de airline dus zelf deze overstap tijd aan geeft, dan zou ik het gewoon doen.

Dan hebben zij namelijk de verantwoordelijkheid, net als wat Gember net zegt.

En mis je de vlucht, dan zetten zij je op de volgende, daar zijn ze best makkelijk mee in Amerika.

Kijk wel eens wanneer een eventueel volgende gaat, want als die pas de volgende dag gaat, verlies je wel weer een dag van je vakantie tijd.
Met meerdere maatschappijen bedoelde ik ook: met maatschappij A naar New York met een rechtstreekse vlucht, 3 dagen later met B naar Vancouver met een rechtstreekse vlucht etc. Zodat je niet hoeft over te stappen. Kan me voorstellen dat de chaos anders inderdaad nog groter wordt.
..
De ene luchtvaartmaatschappij vangt dat soort problemen goed op, de andere minder. Althans dat is mijn ervaring.

Wij kwamen ooit terug uit Zuid-Amerika met maatschappij A en arriveerden te laat in Londen voor de vlucht naar huis met maatschappij B, maar die laatste stonden wel netjes aan de deur van het vliegtuig te wachten met de mededeling dat ze ons omgeboekt hadden naar een vlucht een uurtje later. Andere passagiers die door vlogen en voor wie het nipt werd, werden met zo'n elektrisch karretje naar de gate gebracht.

Ik heb ook ooit (en dat waren twee vluchten met dezelfde maatschappij) een spurtje moet trekken door de luchthaven van Oslo om een aansluitende vlucht te halen. Niemand die daar ook maar iets geregeld had of voorstelde om ons even met een golfkarretje te brengen. Als je het kan vermijden om al te nipt te boeken, zou ik dat gewoon doen.

Maar waarom zou je niet op de ene dag met de ene maatschappij kunnen vliegen en drie dagen later met een andere? Dat is toch prima zelf te regelen via internet.
Ja, maar dan betaal je allemaal enkele reisprijzen en dat is vele malen duurder dan dat je het in 1 boeking via 1 maatschappij regelt, heb ik ontdekt. Het rondje dat ik oorspronkelijk wilde boeken kostte voor 4 personen (A'dam-NY-Vancouver-Puerto Vallarta of Miami-Amsterdam), zo'n 5500 euro. Als ik dat met enkele reizen moet boeken ga ik ver over de 10.000.

Maar goed, het heeft nog wel even, dus ik ga nog even verder zoeken en ook nog eens langs het reisbureau om te kijken of die het beter (minder overstappen) en net zo goedkoop kunnen.
..
De meeste maatschappijen staan stopovers toe, vaak gratis, soms tegen een paar tientjes. Dan kun je gewoon deel 1 van je vlucht op dag 1 doen, en deel 2 een paar dagen later.

Op internet boek je dit door te zoeken met 'meerdere bestemmingen' of 'multiple destinations'.

Dan is vlucht 1 van Amsterdam naar New York, vlucht 2 van New York naar Vancouver en vlucht 3 van Vancouver naar Amsterdam (bijvoorbeeld).

Bij de maatschappij zelf boeken is vaak goedkoper en flexibeler dan via zo'n verzamelsite als vliegwinkel.

50 minuten overstap is veel te krap, zeker voor de VS.
Wij zijn afgelopen jaar naar Hawaii geweest en moesten verschillende keren overstappen in de VS en hadden ook 1x een overstaptijd van 45 minuten,was het vliegtuig uit en 5 gates verderop er weer in.Geen probleem.
Hoi Mikoshin, bedankt voor de tip, ik heb idd gezocht via een verzamelsite (vliegfabriek.nl), dus misschien dat rechtstreeks bij de maatschappijen die daar opkwam betere vluchten te vinden zijn. Ga ik naar kijken!
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven