Planning steden Andalusië

05-09-2011 20:19 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het Andalusië topic al gepost, maar nu toch even apart. Ik geef mijn moeder een Andalusië tripje cadeau. Daarvoor heb ik een planning gemaakt. Dat vindt mijn moeder fijn. Iemand tips / aanvullingen / dingen die echt anders moeten?

Dag 1: vlucht en overnachting in almunecar (is volgens mij wel te doen na de vlucht wbt afstand)

Dag 2: granada

Dag 3: granada

Dag 4: cordoba

Dag 5: cordoba

Dag 6: sevilla

Dag 7: sevilla

Dag 8: jerez de la frontera

Dag 9: ronda

Dag 10: ronda

Dag 11: ronda – malaga - amsterdam
Fortis et liber
ik zou proberen nog even naar Tarifa te gaan...ook een erg leuk dorpje...of een dagje marbella erbij doen...
Jaren geleden dat ik daar was, en toen ben ik ook een dagje naar Gibraltar geweest. Was leuk. Ronda vond ik wel aardig, maar niet echt om 3 dagen te blijven.
Cordoba en Ronda heb je vrij snel gezien. Cordoba heeft buiten de Mezquita geen echte bezienswaardigheden en de rest van het centrum bestaat vooral uit leuke smalle witte steegjes die na een uur allemaal op elkaar gaan lijken. Ronda ligt heel mooi maar is vrij klein.

Sevilla en Granada vond ik erg mooi. Bij Granada hoort natuurlijk een bezoek aan het Alhambra. Vergeet niet op tijd tickets te regelen, de ticketuitgifte is namelijk beperkt. Sevilla is levendig en heeft wél genoeg te bieden voor een paar dagen vermaak en cultuur. Mijn tip zou zijn om vooral voor Sevilla wat meer tijd uit te trekken en Ronda en Cordoba in te korten.

En als je toch in het zuiden bent... wat is er mis met een dagje strand?
Moet eerlijk zeggen dat ik Ronda niet ken dus weet niet of 3 dagen teveel is, maar ik zou in Sevilla zeker een dagje langer blijven! Zo'n leuke stad Genoeg te zien, maar ook heerlijk om niet alleen maar dingen te bezichtigen maar de tijd te nemen om lekker te eten en echt van de sfeer te genieten (heb er 6 maanden gewoond, dus mijn mening is mss wat gekleurd haha)
quote:ondernemer schreef op 05 september 2011 @ 20:48:

Cordoba en Ronda heb je vrij snel gezien. Cordoba heeft buiten de Mezquita geen echte bezienswaardigheden en de rest van het centrum bestaat vooral uit leuke smalle witte steegjes die na een uur allemaal op elkaar gaan lijken. Ronda ligt heel mooi maar is vrij klein.

Sevilla en Granada vond ik erg mooi. Bij Granada hoort natuurlijk een bezoek aan het Alhambra. Vergeet niet op tijd tickets te regelen, de ticketuitgifte is namelijk beperkt. Sevilla is levendig en heeft wél genoeg te bieden voor een paar dagen vermaak en cultuur. Mijn tip zou zijn om vooral voor Sevilla wat meer tijd uit te trekken en Ronda en Cordoba in te korten.

En als je toch in het zuiden bent... wat is er mis met een dagje strand?

Helemaal mee eens.

Wij hebben dezelfde plaatsen aangedaan en als extra Cadiz. Is ook leuk, maar na zwaargewichten als Granada en Sevilla viel het iets tegen.

Tickets voor het Alhambra zeker vooraf al reserveren. Heeft het voordeel dat je zeker weet dat je binnen komt (beperkt aantal tickets per dag) en dat je de kaarten kunt afhalen bij de pre-booked tickets kassa (die met de korte rij). Wel een paspoort meenemen bij afhalen, anders krijg je ze niet mee.
Dank voor jullie tips!

Wat is een leuke badplaats in het zuiden?

Heeft iemand enig idee hoe lang het rijden is naar Tarifa en Cadiz?
Fortis et liber
Waarom wil je de eerste nacht in Almunecar overnachten ipv gelijk doorrijden naar Granada? Ik neem aan dat je op Malaga vliegt en gelijk door naar Granada is qua afstand prima te doen. Bovendien denk ik dat je wat krap in je tijd komt als je eerst naar Almunecar gaat.

Leuk in Granada:

* Alhambra

* dwalen in het Albaycin en afsluiten met thee

* dansvoorstelling in een grot in Sacromonte

* cathedraal en Capilla Real

* churros en dikke chocolademelk op Bib Rambla

* het uitzicht langs de rivier op de besneeuwde bergen van de Sierra Nevada

* drankjes & tapas - ga zeker ook naar Bodega Espadafor (vlak onder Gran Via)

* hammam (banos arabes)

Ik logerde in het Macia Granada, prima centrale locatie en de kamers zijn misschien wat simpel, maar wel lekker ruim en betaalbaar.

Als je perse een dagje naar het strand wilt vind ik Tarifa ook leuker, je kunt er meestal aan de overkant Marokko zien liggen en de surfervibe is leuk, ik sliep er zo'n beetje tegen de muur in een prima en goedkoop hostal, weet de naam alleen niet meer... Jerez de la Frontera viel mij tegen en evenveel tijd uittrekken voor Ronda als voor Granada vind ik het niet waard, kun je ook onderweg stoppen (het is mij te druk daar).

Verdorie, nou wil ik ook weer en ben net op vakantie geweest.....
@bergamot, dat was ik net aan het veranderen. Inderdaad wat overbodig om de tussenstop te maken op almunecar. Nu even de rest bedenken.
Fortis et liber
Jullie tips heb ik ter harte genomen. Dit is de nieuwe planning. Is het wat?

Dag 1: vlucht en reis naar granada

Dag 3: granada – cordoba

Dag 4: cordoba – sevilla

Dag 5: sevilla

Dag 7: sevilla - jerez de la frontera - cadiz

Dag 8: cadiz - ronda

Dag 9: ronda – marbella

Dag 10: marbella

Dag 11: marbella – malaga – amsterdam
Fortis et liber
Nou heb je wel weer veel Marbella. Zou voor mij een doorreis-oord zijn en geen blijf-oord (ook al omdat ik verwacht dat de hotels daar duurder zijn).
@thaisweetchili: Vanuit Sevilla is Cadiz ongeveer 120km. Goed te doen om voor een dagje naar het strand te gaan, want de wegen zijn niet druk Er zijn parkeergarages aan het strand, kost geen drol En er zijn erg leuke strandtentjes waar je voor 5euro per dag een bedje + parasol kunt huren.
anoniem_123165 wijzigde dit bericht op 05-09-2011 22:51
Reden: herkenbaar
% gewijzigd
Oh, dat strand vindt mijn moeder harstikke leuk. Ik heb daarom maar twee dagen Cadiz er tussen gezet. Dat gaat dan ten koste van Marbella. Op zich niet heel erg denk ik, want ik lees op internet veel over vergane glorie. Is het nog wat?

Dag 1: vlucht en reis naar granada

Dag 3: granada – cordoba

Dag 4: cordoba – sevilla

Dag 5: sevilla

Dag 7: sevilla - jerez de la frontera - cadiz

Dag 8: cadiz

Dag 9: cadiz

Dag 10: cadiz- ronda - malaga

Dag 11: malaga – amsterdam
Fortis et liber
ik heb zelf een paar jaar in Gibraltar gewoond, maar vind het niet echt de moeite waard om er speciaal heen te gaan. Maar als je gaat...wees voorzichtig met de apen op de rots...ja die zijn agressief en je zou de eerste niet zijn die gebeten zou worden door die beestjes...gewoon even met een gibbo in de taxi gaan...

verder is Gibraltar weinig aan...je zou naar casemates kunnen gaan...het plein met alle kroegjes en restaurantjes...maar voor lekker eten zou ik dan even naar la linea gaan (op loopafstand van gibraltar) Patagonia is een absolute aanrader of één van de argentijnse tapas restaurantjes...yummieeee
@gelukkigmeisje, goed om te weten. Het lijkt me op zich wel een aardige plek om te zien. Maar misschien niet meer dan dat.
Fortis et liber
quote:apegaapje schreef op 05 september 2011 @ 22:50:

@thaisweetchili: Vanuit Sevilla is Cadiz ongeveer 120km. Goed te doen om voor een dagje naar het strand te gaan, want de wegen zijn niet druk.

Die afstand is inderdaad heel goed te doen. De wegen zijn prima en rustig (het is echt een hoofdverbinding).

Cadiz is best schilderachtig (het oude deel!). Bij eb liggen de bootjes op de zeebodem met op de achtergrond het oude fort. In de binnenstad zijn mooie tuinen en leuke terrassen en pleinen. Taxi's waren er rond 2007 niet duur (wij zijn toen vanuit de binnenstad met de taxi naar ons hotel terug gegaan en dat kostte 4 euro of zo).

Op het plein bij de kathedraal kun je heerlijk lunchen met bijvoorbeeld verse zwaardvis. Vanaf de kathedraal heb je een mooi uitzicht op de grote haven. Daar liggen regelmatig cruiseschepen.

Zonsondergang vanaf de muren langs het strand is erg mooi.
Vliegen jullie met een lijndienst trouwens? En heb jij vaker in Spanje gereden?

Als jullie later op de dag aankomen is direct naar Granada rijden misschien niet zo fijn. Je moeder houdt van strand? Is een overnachting in Nerja dan misschien iets? Vanuit Nerja kun je ook weer makkelijk naar Granada.

Trouwens, als je navigatie hebt, echt doen, zeker voor Granada. Het vinden van ons hotel in Granada was een helse klus, zeker omdat hij tegen de oude wijk aanzat en daar zijn heel veel eenrichtingstraten. En de parkeerplaatsen staan overvol. Gelukkig hebben de meeste stadshotels wel een parkeergarage en parkeerservice. Kost wat, maar dan heb je tenminste parkeerruimte.
Ik zou minder tijd besteden in sevilla. Na granada en cordoba stelt sevilla qua schoonheid niet zoveel meer voor. Verder zou ik meer tijd vrijmaken in de omgeving ronda, die is namelijk prachtig. Je zou bijvoorbeeld in grazalema kunnen overnachten.

Cadiz is erg leuk voor een dagje maar niet langer. Als je een dagje strand wil doen zou ik een badplaats kiezen waar voornamelijk spanjaarden komen, zoals chipiona. Ik denk dat marbella na cordoba en granada tegenvalt.

Spreek je wat spaans? Dat is wel vaak handig, de meesten spanjaarden spreken geen of slecht engels. Een navi is idd een must, zeker in granada....
Hoi,

Ik kom uit Granada. Er is een park waar je moeder echt heen moet en niet zo bekend is: El carmen de los Martires. En na afloop kan ze een kop koffie bij Hotel Alhambra drinken. Dat is echt een aanrader.

Voor de Alhambra kan je online al vast een afspraak maken. Als ze niet zo veel tijd heeft, kan ze beter er zeker van zijn dat je naar binnen kan.

Nog een leuke plek is achter de Plaza de Colon lopen. Albaicin en Sacromonte zijn ook aanraders. En als het niet te koud is, kan ze aan de voeten van Alhambra, bij Paseo de los Tristes, een terras pakken. Trouwens, Paseo de los tristes betekent Laan van de droevigen, omdat dat was de weg naar het kerkhof.

Wil je nog meer weten?
Ik vond van alle steden absoluut Sevilla 't mooiste.

Granada is vooral gezellig, Alhambra is mooi en idd ticket vooraf reserveren.Cordoba heeft buiten de Mezquita inderdaad weinig meer te bieden, het oude centrum heb je zo gezien.

Tarifa vond ik inderdaad ook heel leuk!
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:Miek_ schreef op 06 september 2011 @ 09:00:

Ik zou minder tijd besteden in sevilla. Na granada en cordoba stelt sevilla qua schoonheid niet zoveel meer voor. Verder zou ik meer tijd vrijmaken in de omgeving ronda, die is namelijk prachtig. Je zou bijvoorbeeld in grazalema kunnen overnachten.

Ik ben het bijzonder oneens met je mening over Sevilla, maar wel weer eens met je opmerking over de omgeving van Ronda.
Je kan ook gelijk mijn ouders een knuffel van me geven
Ik ga binnenkort ook naar andalusie, alleen, terwijl ik alleen met mijn man zou gaan. Vind het dus best moeilijk, maar wil er echt even tussenuit. Ik wil een combi strand en cultuur, ik land in seville, dus daar wil ik sowieso een paar dagen blijven. Het leek me ook leuk om een dag of 2 naar portugal te gaan.

Is een dagje marokko (tanger) aan te raden? Gibraltar is niet echt een aanrader lees ik?

waar zijn leuke, gezellige, mooie stranden?
Mijn broer vond Tanger vreselijk.
Oh, als je een huuauto hebt, moet je wel vooraf melden bij de verhuurder dat je naar Portugal wilt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven