Reizen vs. het normale leven

05-04-2013 09:59 176 berichten
Ik ben, net als zoveel anderen, gek op reizen. Helaas heb ik de financiële middelen niet om regelmatig een mooie reis te maken. Er zijn mensen die hun leven inrichten rond 'het reizen'. Een paar maanden in Nederland verblijven, zich drie slagen in de rondte werken en vervolgens hun boeltje weer bij elkaar pakken en húp, naar het buitenland. Hoe doen ze dat? Werk, woning, de onzekerheid bij terugkomst? Zijn er hier mensen die dat zo doen?

Zelf heb ik de financiële middelen niet om elk jaar een mooie reis te maken. Ik spaar zoveel mogelijk per maand, maar altijd zijn er weer financiële plichten die voldaan moeten worden en blijft er per maand een relatief klein bedrag over om opzij te zetten. Nu draait mijn leven eigenlijk veel om werk, studie en andere verplichtingen. Het is niet dat ik niet van mijn leven geniet, maar ik heb het gevoel alsof dit leven niet bij me past. Als ik naar mensen om me heen kijk, zie ik dat het leven inderdaad draait om werk, hypotheken betalen, nieuwe keukens en badkamers, kinderen.

Ik vind het lastig om onder woorden te brengen wat ik precies bedoel, maar ik heb behoefte aan wat meer avontuur. De wereld ontdekken enzo. Er moet toch meer zijn dan het geijkte leven dat iedereen leidt? Moet het perse draaien om carrière, geld verdienen, kinderen grootbrengen en af en toe een leuke uitspatting zoals een weekendje weg of een vakantie? Voor mij voelt het alsof ik niet alles uit het leven haal wat erin zit. Ik zou het zo graag helemaal anders aanpakken, baan opzeggen en gaan reizen (ik besef me ook wel dat dit enigszins kinderlijk klinkt). Maar hóe dan? Of zit iedereen vast aan hetzelfde soort leven omdat er nu eenmaal brood op de plank moet komen en er een dak boven je hoofd moet zijn?

Wellicht een wat wazig topic, maar ik ben op zoek naar mensen voor wie dit enigszins herkenbaar is.
Alle reacties Link kopieren
@Mayou, "vogelkip" heeft meer posts geplaatst in deze thread dan alleen de eerste. Daarin schreef ze over die doelloosheid en het 'is dit alles?'.

Bijvoorbeeld:

"Er zit ook wel een kern van waarheid in, want ik heb ook niet een doel of een passie in het leven. Dat gevoel 'waar doe ik het voor' heb ik ook wel een beetje. Begrijp me niet verkeerd, ik heb een mooi leven. Een geweldige vriend, lieve vrienden om me heen, een fijne band met mijn ouders, nog nooit een dierbare verloren, ik krijg de kans om te studeren etc. Dus ik voel me ergens ook wel schuldig dat er een licht gevoel van onvrede heerst, maar ik weet niet hoe ik die weg kan nemen."

En in het oorspronkelijke bericht schrijft ze over mensen die een paar maanden per jaar werken en de rest reizen. Nou, ik ken ze niet.

Ja tuurlijk, een jaar reizen heb ik ook wel eens gedaan. Maar daar heb ik jaren voor gespaard, geleend en achteraf terugbetaald. En onderweg ook nog 4 van de 12 maanden gewerkt.

Ik ken niemand die élk jaar 9 maanden kan reizen zonder te werken. Dat bedoel ik dus met: realistische wensen hebben en niet denken dat er zoveel mensen zijn die dat wel kunnen betalen (met prof voetballers en andere rijken als voorbeeld).
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven