Reizen vs. het normale leven

05-04-2013 09:59 176 berichten
Ik ben, net als zoveel anderen, gek op reizen. Helaas heb ik de financiële middelen niet om regelmatig een mooie reis te maken. Er zijn mensen die hun leven inrichten rond 'het reizen'. Een paar maanden in Nederland verblijven, zich drie slagen in de rondte werken en vervolgens hun boeltje weer bij elkaar pakken en húp, naar het buitenland. Hoe doen ze dat? Werk, woning, de onzekerheid bij terugkomst? Zijn er hier mensen die dat zo doen?

Zelf heb ik de financiële middelen niet om elk jaar een mooie reis te maken. Ik spaar zoveel mogelijk per maand, maar altijd zijn er weer financiële plichten die voldaan moeten worden en blijft er per maand een relatief klein bedrag over om opzij te zetten. Nu draait mijn leven eigenlijk veel om werk, studie en andere verplichtingen. Het is niet dat ik niet van mijn leven geniet, maar ik heb het gevoel alsof dit leven niet bij me past. Als ik naar mensen om me heen kijk, zie ik dat het leven inderdaad draait om werk, hypotheken betalen, nieuwe keukens en badkamers, kinderen.

Ik vind het lastig om onder woorden te brengen wat ik precies bedoel, maar ik heb behoefte aan wat meer avontuur. De wereld ontdekken enzo. Er moet toch meer zijn dan het geijkte leven dat iedereen leidt? Moet het perse draaien om carrière, geld verdienen, kinderen grootbrengen en af en toe een leuke uitspatting zoals een weekendje weg of een vakantie? Voor mij voelt het alsof ik niet alles uit het leven haal wat erin zit. Ik zou het zo graag helemaal anders aanpakken, baan opzeggen en gaan reizen (ik besef me ook wel dat dit enigszins kinderlijk klinkt). Maar hóe dan? Of zit iedereen vast aan hetzelfde soort leven omdat er nu eenmaal brood op de plank moet komen en er een dak boven je hoofd moet zijn?

Wellicht een wat wazig topic, maar ik ben op zoek naar mensen voor wie dit enigszins herkenbaar is.
Ik heb altijd heul veul gereisd maar had de mazzel dat ik altijd op de zaak van mijn vader aan de slag kon voor 3/4 maanden. Hij heeft ook buitenlandse vestigingen dus kon ik daar het aangename met het noodzakelijke combineren.

Verder stond ik ingeschreven bij mijn ouders en huurde, als ik in NL was een chalet/stacaravan op een vakantiepark.

Inmiddels heb ik een eigen zaak en reis ik lang niet zoveel meer.
Alle reacties Link kopieren
Eeuh Ja, het leven draait om geld verdienen. En daarmee leuke dingen doen. reizen is de ultime luxe. Biologisch gezien nergens goed voor

Heb je weleens overwogen bijvoorbeeld van riezen je beroep te maken?
Veel mensen zoeken zekerheid. Die willen zeker weten dat ze volgende maand óók een dak boven hun hoofd hebben en voldoende geld om voor zichzelf en hun eventuele kroost te zorgen. Die kiezen (net als ik) voor een vaste baan, huis met hypotheek, etc.

Maar dat hoef jij toch niet te willen? Als jij kunt leven met die onzekerheid, of dat in elk geval voor de komende paar jaar wilt en kunt doen, waarom niet? Spiegel je niet aan andere, jij leeft je eigen leven.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
als je nu geen geld hebt voor een reis, hoe denk je dat dan met slechts 3 maanden werken wel te hebben?

Ik reis veel en werk ook veel om dat te betalen. Maar ik heb geen kinderen, geen duur huis en een oude auto/keuken/badkamer.
.
quote:impala schreef op 05 april 2013 @ 10:05:

als je nu geen geld hebt voor een reis, hoe denk je dat dan met slechts 3 maanden werken wel te hebben?Dat denk ik juist helemaal niet...
Er is een verschil tussen reizen en vakantie. Ik zie vakantie als iets dat een hoop geld kost, waarvoor je dus een berg moet sparen, en in de tijd dat je weg bent, doe je alleen leuke dingen.

Reizen betekent voor mij: genoeg sparen voor een ticket en een beetje kunnen leven de eerste weken, en dan onderweg zelf je geld op de een of andere manier gaan verdienen. Klusje hier, baantje daar.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Omdat je het had over je drie maanden een slag in de rondte werken en dan weer vertrekken...
.
quote:impala schreef op 05 april 2013 @ 10:08:

Omdat je het had over je drie maanden een slag in de rondte werken en dan weer vertrekken...Nee ik had het over drie slagen in de rondte werken, maar het lijkt erop Ik ken inderdaad iemand die het op die manier doet overigens. Zij is een paar maanden in NL, werkt dan in een strandtent, doet een krantenwijk en doet zwart allerlei klusjes. Zodra ze genoeg geld heeft vertrekt ze weer. In de tijd in NL woont ze bij haar ouders. Daar doelde ik op, maar ik heb niet de illusie dat ik in een paar maanden tijd genoeg geld bijelkaar kan sprokkelen.
Misschien dat mensen die zo'n leven leiden als jij beschrijft, in hun NLleven genoegen nemen met minder? Heel goedkoop wonen, geen dure kleren, geen studie (want meer tijd om te werken en geld te verdienen) enzovoort?

Ik herken een klein beetje wat je beschrijft, maar heb daarnaast ook een grote behoefte aan zekerheid. Zoals Claude ook zegt, ik wil graag zeker weten dat ik volgende maand, volgend jaar ook nog ergens woon waar ik het fijn vind.

Ik ben dan ook niet zo'n grote reisfan, maar houd wel heel erg van andere culturen en het avontuur van wonen in een ander land. Heb zodoende verschillende keren in verschillende buitenlanden gewoond en daar erg van genoten. In vergelijking met andere studenten/NL in het buitenland heb ik in de betreffende landen weinig gereisd, maar ik vond het juist leuk om de omgeving waar ik woonde goed te leren kennen en vooral veel mensen te ontmoeten. Zou dat je behoefte ook kunnen vervullen?

Al met al denk ik wel dat het een kwestie is van bewust keuzes maken, en dat is voor sommige mensen ook al heel moeilijk.
quote:ClaudeFiolle schreef op 05 april 2013 @ 10:07:

Er is een verschil tussen reizen en vakantie. Ik zie vakantie als iets dat een hoop geld kost, waarvoor je dus een berg moet sparen, en in de tijd dat je weg bent, doe je alleen leuke dingen.

Reizen betekent voor mij: genoeg sparen voor een ticket en een beetje kunnen leven de eerste weken, en dan onderweg zelf je geld op de een of andere manier gaan verdienen. Klusje hier, baantje daar.

Helemaal eens.

De 'reizen' variant kost ook een stuk minder geld. TO, hoe zie jij dat voor je? Heb je wel eens naar WWOOF gekeken? (of was het nou WOOFF... ff zelf googelen )
Dan doe je dat toch lekker? Wat houdt je tegen? Het is jouw leven!
Ga in therapie!
wat zoek je precies?

Welk gemis heb je nu?

En hoe kun je dat oplossen?

Baan/studie in het buitenland? andere cultuur opsnuiven?

Reisleider worden?

Baan die veel reizen meebrengt? (exportmanagersachtige banen).

of het gevoel van vrijheid, vakantie?
Nee ik had het over drie slagen in de rondte werken, maar het lijkt

erop Ik ken inderdaad iemand die het op die manier doet overigens. Zij is een paar maanden in NL, werkt dan in een strandtent, doet een

krantenwijk en doet zwart allerlei klusjes. Zodra ze genoeg geld heef tvertrekt ze weer. In de tijd in NL woont ze bij haar ouders. Daar doelde ik op, maar ik heb niet de illusie dat ik in een paar maanden tijd genoeg geld bijelkaar kan sprokkelen.

Ja stom niet goed gelezen.

Tja, die vriendin woont bij haar ouders. Dat scheelt nogal.

Ik weet niet hoe oud jij bent?
.
Als het nog niet te laat is: neem géén kinderen! Dat kost kapitalen en dan kun je zeker niet sparen voor reizen.

Zelf maak ik ongeveer 1 keer per jaar (zal nu wegens gebrek aan voldoende inkomsten 1 keer per 2 jaar worden) een verre reis van 'n maand. Daar leef ik naartoe, daar haal ik m'n energie uit en na zo'n reis kan ik nog heel lang teren op de herinneringen.
Ik ben 26. En nee Elninjoo, kinderen staan niet op mijn planning. Kinderen nemen zou voor mij voelen als een belemmering in mijn vrijheid. Als ik me niet vergis meen ik gelezen te hebben dat jij op dit moment geen baan hebt toch? Mag ik vragen hoe je het dan toch doet, geld sparen om weg te kunnen voor een maand?

Ik denk dat ik misschien nog een beetje zoekende ben met wat ik nu echt in het leven wil. Op dit moment uit NL vertrekken is geen optie, want ik moet nog minimaal een jaar studeren (ik studeer deeltijd, dus het gaat allemaal niet zo snel).

Lilalinda, goede vragen! Ik heb al een beroep waar ik vrij veel voor reis, maar dat is niet wat ik zoek heb ik gemerkt. Ik denk dat ik wil vrij komen van alle verplichtingen hier. Het voelt alsof het verloop van mijn leven al bepaald is; na mijn studie een baan vinden die erop aansluit, veel geld verdienen, leuk huisje kopen met vriend. Dat wil ik eigenlijk niet. Ik zou graag willen rondreizen, of misschien emigreren voor een tijdje. Maar ik vind het zo lastig om hier een concrete invulling aan te geven.
en waarom heb je het gevoel dat je na je afstuderen veel moet gaan verdienen en een huis moet gaan kopen (met je vriend nog wel) ?

En dat reizen de enige manier zou zijn om daaraan te ontsnappen?
.
Als je dit echt wil, ik ken mensen die het doen, ga in een studiootje wonen of op een kamer of antikraak. Werk je inderdaad zo lang het nodig is 3 slagen in de rondte en dan kan je weer vertrekken. Het is het handigst als je dan een soort flexwerk doet met 0-uren contract, je kan dan zo weg, maar je moet in de tijd dat je hier bent wel bereid zijn om alle werk aan te nemen. Het helpt dan wel als je een mooi doel voor ogen hebt.

Je kan ook kijken of je dat gevoel van 'meer avontuur nodig hebben' op een andere manier kan opvullen zoals hierboven beschreven.

Mensen die levens hebben die draaien om carrière, huis, gezin, hebben misschien gewoon andere behoeftes dan jij. Veel mensen voelen zich juist fijn en veilig als ze een fijne plek voor zichzelf gecreëerd hebben, een thuis, de mensen die ze het allermeeste liefhebben om zich heen. Daar valt ook wat voor te zeggen.

En hoe je het ook wendt of keert, of dat romantisch in je uppie de wereld over is of saai en burgerlijk in een vinexwijk (om even twee uitersten te nemen) het draait om geld. Voor beide moet je geld hebben, voor een leuk leven met gezin, maar ook voor een avontuurlijk leven in het buitenland.

Als je het echt wil, dan is het haalbaar, maar als het toch altijd maar niet haalbaar lijkt kan je je afvragen of er niet iets anders achter die wens/droom zit. Misschien mis je ergens wel een doel, passie, motivatie in je leven een 'waar doe ik het voor?'

"If you really want to do something, you’ll find a way. If you don’t, you’ll find an excuse." Jim Rohn
quote:vogelkip schreef op 05 april 2013 @ 10:27:

Ik ben 26. En nee Elninjoo, kinderen staan niet op mijn planning. Kinderen nemen zou voor mij voelen als een belemmering in mijn vrijheid. Als ik me niet vergis meen ik gelezen te hebben dat jij op dit moment geen baan hebt toch? Mag ik vragen hoe je het dan toch doet, geld sparen om weg te kunnen voor een maand?

Op dit moment gaat er geen geld naar mijn spaarrekening. En omdat ik 'n hele lieve uitnodiging van vrienden in Australie kreeg heb ik toch 'n mooie reis kunnen maken voor ongeveer de helft van 't geld wat 't me normaal had gekost. Ik had natuurlijk wel m'n vliegticket, autohuur en hotels voor 10 dagen in Tasmanie, maar daarna 2 weken kost en inwoning bij m'n vrienden. Dat scheelt toch wel 'n slok op 'n borrel en ik ben weer helemaal opgeladen.

Verstandig trouwens dat je niet aan kinderen begint als je van vrijheid en reizen houdt!
quote:vogelkip schreef op 05 april 2013 @ 10:27:

Lilalinda, goede vragen! Ik heb al een beroep waar ik vrij veel voor reis, maar dat is niet wat ik zoek heb ik gemerkt. Ik denk dat ik wil vrij komen van alle verplichtingen hier. Het voelt alsof het verloop van mijn leven al bepaald is; na mijn studie een baan vinden die erop aansluit, veel geld verdienen, leuk huisje kopen met vriend. Dat wil ik eigenlijk niet. Ik zou graag willen rondreizen, of misschien emigreren voor een tijdje. Maar ik vind het zo lastig om hier een concrete invulling aan te geven.

Het eerste wat je hier zegt, gaat (denk ik) niet zo maar het tweede vetgedrukte deel. Tenminste, dat is mijn ervaring. Als je in een ander land woont, kom je er vrij snel achter dat de mensen daar ook voornamelijk bezig zijn met hun werk en gezin en dat er brood op de plank moet komen, enzovoort.

Voor je zulke drastische stappen gaat nemen, zou ik zorgen dat je heel goed weet wat je nu echt wil, maar daarvoor hebben anderen in dit topic inmiddels al goede vragen gesteld.
Het is trouwens niet echt nuttig om te denken dat je niet "alles" uit het leven haalt wat erin zit. Wat verwacht je dan van jezelf? Dat jij voor world peace gaat zorgen? Dat je arts wordt en honderden levens gaat redden? Dat je elk plekje van de wereld hebt gezien?

Ik bedoel, wat is precies dat "alles" waar je op doelt? Wat zit er allemaal precies in het leven wat je eruit moet halen? Het klinkt als een blik die je opentrekt, alleen het blik des levens ( ) is bodemloos.
Je hebt nu een vriend? Waarom heb je gekozen voor een relatie, baan en studie als je vrijheid en reizen belangrijker vindt? Die verplichtingen ben je vrijwillig aangegaan.
Ga in therapie!
Ik heb het jarenlang gedaan, in de winter nam ik voor 3 maanden onbetaald verlof en ging op reis. Ben ook weleens 2 maanden gegaan, toen had ik vakantiedagen opgespaard en voor 6 maanden. Dat viel goed te regelen op mijn werk. Tegenwoordig heb ik een andere baan en ik voel me echt beperkt in mijn vrijheid.
Cum non tum age
Ik ken inderdaad ook een aantal mensen die zo leven. Heb het zelf ook overwogen (en ook een paar jaar gedaan), maar ik heb toch echt behoefte aan meer stabiliteit, comfort en zekerheid.

Het is dus een keuze die je maakt, de mensen die ik ken, wonen in nederland bij hun ouders of op een goedkope studentenkamer. Ook bij een laag salaris kun je dan al snel veel sparen. Een auto, (duur) telefoonabbonement en andere vrij standaard dingen voor mensen in Nederland, zit er dan niet in. Ook het leven in het buitenland is heel anders, altijd op je geld letten.

Toch heeft het ook heel veel voordelen en geeft het een groot gevoel van vrijheid (wat je niet hebt, kun je ook niet verliezen). Ik heb er erg van genoten, maar toen ik wat ouder werd wou ik toch meer. Ik vond het toen ook wel lastig dat ik in verhouding met mijn leeftijdsgenoten op een materiële achterstand zat. Maar uiteindelijk nergens spijt van gehad. Soms mis ik die tijd nog wel eens, maar je moet kiezen waar je je echt fijn bij voelt en voor mij is dat op de lange termijn toch niet die onzekerheid. Sommige mensen geven daar echter niets/weinig om en dan is zo'n leven echt iets voor je.

Aan jou dus de keus, echt reizen zoveel je wilt en veel financiele middelen hebben is maar voor een heel select groepje weggelegd. 95% zal echt moeten kiezen of delen...
Er zijn trouwens zat mensen die dit doen, in bijvoorbeeld in Australie en Nieuw Zeeland is het volkomen normaal om na je studie veel geld te sparen en dan je grote OE te doen (overseas experience) waarbij je de wereld over reist, of een deel daarvan, en vervolgens weer terug naar huis komt. Doen heel veel jong volwassenen daar. Als je aan het reizen bent kom je dan ook veel Australiers en Nieuw Zeelanders tegen, vakantie vieren of ergens even aan het werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven