Rondreis Ierland
maandag 22 juli 2019 om 12:18
Volgend jaar (juli) willen we graag een rondreis in Ierland maken.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Is de ring van Kerry rijden echt belachelijk druk en te toeristisch? En een rondreis vanaf ze maar Cork tot hoogste punt Galway en weer terug naar Cork, is dat te doen in 2,5 week?
En natuurlijk het allerleukst: heeft iemand daar gereden (in zuidwest Ierland) en tips over trips, dorpjes, dé pub die niet in de reisgidsen staan? Of moeten we niet naar zuidwest Ierland maar juist de oostkust?
Alle ervaringen zijn meer dan welkom!
Dank alvast.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Is de ring van Kerry rijden echt belachelijk druk en te toeristisch? En een rondreis vanaf ze maar Cork tot hoogste punt Galway en weer terug naar Cork, is dat te doen in 2,5 week?
En natuurlijk het allerleukst: heeft iemand daar gereden (in zuidwest Ierland) en tips over trips, dorpjes, dé pub die niet in de reisgidsen staan? Of moeten we niet naar zuidwest Ierland maar juist de oostkust?
Alle ervaringen zijn meer dan welkom!
Dank alvast.
maandag 22 juli 2019 om 12:59
Zuidwest is prachtig!
Ik zou zeker de Healy pass doen. En The Burren. En Connemara.
De kliffen zijn supermooi, maar die van Moher zijn helaas megatoeristisch. Maar er zijn gelukkig wel heel veel andere mooie kliffen.
Verder vonden we Galway erg de moeite waard en Cork en Dublin.
Wij zijn 10 dagen geweest en hebben redelijk kalm aan gedaan, dus 2,5 week is prima te doen.
Ik zou zeker de Healy pass doen. En The Burren. En Connemara.
De kliffen zijn supermooi, maar die van Moher zijn helaas megatoeristisch. Maar er zijn gelukkig wel heel veel andere mooie kliffen.
Verder vonden we Galway erg de moeite waard en Cork en Dublin.
Wij zijn 10 dagen geweest en hebben redelijk kalm aan gedaan, dus 2,5 week is prima te doen.
maandag 22 juli 2019 om 13:43
Heel Ierland is prachtig! Google ook eens op Wild Atlantic Way, een schitterende aangegeven autoroute die grotendeels langs de kust loopt. Je hoeft hem niet helemaal te rijden, maar sla dan vooral het stuk door Connemara niet over. Wij hebben tien dagen met de camper door heel Ierland gezworven en dat was heel relaxt (alleen Dublin overgeslagen omdat we die stad al vrij goed kennen), dus in 2,5 week moet het helemaal lukken. Verder eens met alles wat Lizzy75 hierboven schrijft. Veel plezier met de voorbereidingen.
O, en in plaats van de Ring of Kerry zou ik de Ring of Beara nemen, minstens zo mooi en veel minder toeristisch.
O, en in plaats van de Ring of Kerry zou ik de Ring of Beara nemen, minstens zo mooi en veel minder toeristisch.
evenreagerenhoor wijzigde dit bericht op 22-07-2019 13:44
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
9.90% gewijzigd
dinsdag 23 juli 2019 om 19:02
Ah, wat een enthousiaste reacties! Fijn zeg.
Ook heerlijk te lezen dat 2,5 week niet te krap is. Daar houden we wel van.
Zouden we beter met een camper kunnen, of toch prettiger met auto en dan onderweg pensions of B&B of huisjes? Is dat laatste makkelijk te doen? Of vooraf wel reserveren....
Supertips! Ik neem ze allemaal mee in het uitzetten van een mooi rondje in 2020
Ook heerlijk te lezen dat 2,5 week niet te krap is. Daar houden we wel van.
Zouden we beter met een camper kunnen, of toch prettiger met auto en dan onderweg pensions of B&B of huisjes? Is dat laatste makkelijk te doen? Of vooraf wel reserveren....
Supertips! Ik neem ze allemaal mee in het uitzetten van een mooi rondje in 2020
woensdag 24 juli 2019 om 09:49
Oh super leuk! Een auto huren in Ierland is erg goedkoop! Wij hebben al verschillende keren bij budgetcar een auto gehuurd, nooit problemen mee gehad.eilandje2015 schreef: ↑24-07-2019 08:12Wij gaan ook naar Ierland
Heeft iemand nog een goede tip voor een autoverhuurmaatschappij?
Tip: zorg wel voor een minimale limiet van ongeveer 2000€ op je creditcard. Ze rekenen meestal 1500€ borg en dan ook nog het bedrag van een volle tank, dus dan kom je boven de 1500€ uit. Wij hebben daar ooit eens problemen mee gehad (hadden maar een limiet van 1500€) Mijn man mocht toen niet ook mijn creditcard gebruiken, moest op 1 creditcard, op naam van de huurder. Als je hier rekening mee houdt is er geen enkel probleem!
Het linksrijden viel ons ook heel erg mee! Na 2 dagen ben je dat helemaal gewend, maar juist dan wel alert blijven!
woensdag 24 juli 2019 om 10:01
Inmiddels al zo’n 10x in Ierland geweest, man en ik vinden het echt een fantastisch land! We hebben inmiddels een groot deel van de Wild Atlantic Way gereden (dit is een autoroute langs zo’n beetje de gehele westkust van Ierland, staat met bordjes langs de weg steeds duidelijk aangegeven)
Ring of Kerry is inderdaad populair en toeristisch. Wij waren er in mei, en konden toen met de auto gewoon oa door de Gap of Dunloe rijden. Volgens mij kan dit in de zomer niet, is de weg op een gegeven moment afgesloten en moet je te voet verder. Maar ook als je een klein stukje loopt zie je genoeg.
Ook de Dingle Peninsula Loop is een leuke route, met natuurlijk een stop in het leuke dorpje Dingle. Vanuit Dingle kun je weer andere korte ‘loops’ (routes) afleggen, deze staan eigenlijk allemaal heel duidelijk aangegeven langs de weg, zie je vanzelf!
Mocht je noordelijker richting Galway gaan, dan zijn de Aran Islands echt een aanrader. Vanuit oa Doolin (waar ook de Cliffs of Moher liggen) kun je met de boot naar de eilanden. Wij zijn op Inish Mor geweest en hebben met een fiets het eiland verkend, echt de moeite waard. Het eiland zelf heeft ook duizelingwekkende cliffs! Kaartjes voor de boot in het hoogseizoen wel vooraf boeken denk ik!
Tip voor Galway: O’Connors pub in Salthill. Een bekende maar geweldige pub!
Have fun, Ierland is geweldig, en eigenlijk is het het allerleukste om je te laten verrassen door de leuke charmante dorpjes en kneuterige tearooms! Overal kun je wel lekker eten en drinken (hot food served all day)
Ring of Kerry is inderdaad populair en toeristisch. Wij waren er in mei, en konden toen met de auto gewoon oa door de Gap of Dunloe rijden. Volgens mij kan dit in de zomer niet, is de weg op een gegeven moment afgesloten en moet je te voet verder. Maar ook als je een klein stukje loopt zie je genoeg.
Ook de Dingle Peninsula Loop is een leuke route, met natuurlijk een stop in het leuke dorpje Dingle. Vanuit Dingle kun je weer andere korte ‘loops’ (routes) afleggen, deze staan eigenlijk allemaal heel duidelijk aangegeven langs de weg, zie je vanzelf!
Mocht je noordelijker richting Galway gaan, dan zijn de Aran Islands echt een aanrader. Vanuit oa Doolin (waar ook de Cliffs of Moher liggen) kun je met de boot naar de eilanden. Wij zijn op Inish Mor geweest en hebben met een fiets het eiland verkend, echt de moeite waard. Het eiland zelf heeft ook duizelingwekkende cliffs! Kaartjes voor de boot in het hoogseizoen wel vooraf boeken denk ik!
Tip voor Galway: O’Connors pub in Salthill. Een bekende maar geweldige pub!
Have fun, Ierland is geweldig, en eigenlijk is het het allerleukste om je te laten verrassen door de leuke charmante dorpjes en kneuterige tearooms! Overal kun je wel lekker eten en drinken (hot food served all day)
woensdag 24 juli 2019 om 11:43
Wij hebben met onze camper (maar die is niet zo heel groot, iets meer dan 6 meter lang en 2,20m breed) gewoon alle binnenweggetjes en wegen met enkele rijbanen gereden. Geen enkel probleem, kwestie van goed anticiperen, en er zijn genoeg uitwijkmogelijkheden. Personenauto's gaan vaak zelf al aan de kant wanneer ze een camper zien aankomen. Daar hoef je je echt niet door te laten afschrikken, het enige wat je kan gebeuren is dat je een keer een stukje terug moet, maar dat hoort er gewoon bij. Ga je met een gewone auto, dan zijn er overnachtingsplekken te over. Om de paar huizen zie je wel een bordje B&B hangen, en ook pubs hebben vaak kamers te huur, en daar kun je ook meteen eten. Wij maakten met de camper trouwens gebruik van Britstops, gratis overnachten op bv. de parkeerplaats van een pub of restaurant. Ze stellen het dan natuurlijk wel op prijs dat je daar een hapje en/of drankje komt doen, maar dat vonden wij helemaal geen straf
woensdag 24 juli 2019 om 12:10
Dat is goed te lezen Evenreagerenhoor, dat het met een camper ook gaat. Je hebt wel landen waar bij de mooiste weggetjes staat dat er geen campers langsmogen, vandaar mijn zorgen. Maar inderdaad hebben jullie ook geen kneitergrote camper, dat scheelt ook natuurlijk. Supertips heb je! Die Britstops is natuurlijk ook heel mooi om even te weten!!
Pukkie, jullie zijn dus ook echte Ierlandkenners
. Ook al jouw tips staan genoteerd in mijn boekje.
Lavendula; het lijkt mij geweldig om een wandel- (of fiets-)vakantie te houden. Je bent dan echt één met de natuur. Helaas krijg ik man en kinderen echt niet zo ver, snif.
Lizzy en ERH, ik was Connemara helemaal vergeten. Goeie tip; ook genoteerd!
Hmmm.... was het maar vast zover! Deze keer kunnen we kiezen om het begin mei te doen of in het hoogseizoen. Begin mei lijkt me vanwege de rust en lente erg mooi, maar is denk ik nog grotere kans op 2,5 week regen? Aan de andere kant.... zomervakantie-tijd is ook geen garantie voor het beste weer. ( En natuurlijk, als je naar Ierland gaat wéét je dat dat geen Mediterraans klimaat heeft. Maar er is een verschil tussen 2,5 week gietende regen en iedere dag een buitje
Pukkie, jullie zijn dus ook echte Ierlandkenners
Lavendula; het lijkt mij geweldig om een wandel- (of fiets-)vakantie te houden. Je bent dan echt één met de natuur. Helaas krijg ik man en kinderen echt niet zo ver, snif.
Lizzy en ERH, ik was Connemara helemaal vergeten. Goeie tip; ook genoteerd!
Hmmm.... was het maar vast zover! Deze keer kunnen we kiezen om het begin mei te doen of in het hoogseizoen. Begin mei lijkt me vanwege de rust en lente erg mooi, maar is denk ik nog grotere kans op 2,5 week regen? Aan de andere kant.... zomervakantie-tijd is ook geen garantie voor het beste weer. ( En natuurlijk, als je naar Ierland gaat wéét je dat dat geen Mediterraans klimaat heeft. Maar er is een verschil tussen 2,5 week gietende regen en iedere dag een buitje
woensdag 24 juli 2019 om 12:18
Dit is Iers weer.
Four seasons in one day is niet alleen een liedje
Ik kom zelf ook al jaren in Ierland, en heb vorig jaar weer drie prachtige weken gehad. (en dat was ná hun drie maanden geen regen periode... Zij hadden een zelfde soort hittegolf als wij toen) Het was steeds tussen de 13 en 21 graden, en ik heb in 24 dagen, slechts twee dagen m'n wandelschoenen aangehad (omdat het dus af en toe regende), en de andere dagen m'n sandalen, korte broek en mouwloos shirtje. En wij zaten aan de westkust
En qua locaties; ongeveer overal is het mooi in Ierland. Ik vind alleen de stad Cork geen hol aan. Grauwe bende.
woensdag 24 juli 2019 om 13:02
Wij hebben een aantal jaren geleden een rondreis van twee weken gedaan naar dezelfde plaatsen als jij, dus van Cork naar Galway en weer terug naar Cork. We waren er in mei en toen hadden we inderdaad af en toe een bui, niet eens dat het met bakken uit de lucht kwam maar meer miezerregen. De meeste dagen was het gewoon droog en een prima temperatuur.
Wij hebben de ring of Kerry ook gereden en het wat toen helemaal niet druk, we hebben ook nog dat extra stuk toen gereden. We hebben een aantal dagen in een B&B in Doolin gelogeerd, erg leuk, en vandaar langs de Cliffs of Moher gewandeld. Niet vanaf het bezoekerscentrum, want daar is het inderdaad druk, maar vanaf de andere kant. Daar is ergens een weiland waar je voor 3 euro (dacht ik) je auto kunt parkeren en daar was het in mei echt heel rustig.
Wij hebben de ring of Kerry ook gereden en het wat toen helemaal niet druk, we hebben ook nog dat extra stuk toen gereden. We hebben een aantal dagen in een B&B in Doolin gelogeerd, erg leuk, en vandaar langs de Cliffs of Moher gewandeld. Niet vanaf het bezoekerscentrum, want daar is het inderdaad druk, maar vanaf de andere kant. Daar is ergens een weiland waar je voor 3 euro (dacht ik) je auto kunt parkeren en daar was het in mei echt heel rustig.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
donderdag 25 juli 2019 om 09:08
Bedankt voor alle tips! Nog één vraag
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met kamperen met de tent in ierland? Ik las al op internet dat er vooral veel camper plaatsen zijn en minder campings voor de tent. Iemand hier ervaring mee?
Wij willen namelijk een beetje gaan afwisselen. Hoster, tent, B&B en evt hotels.
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met kamperen met de tent in ierland? Ik las al op internet dat er vooral veel camper plaatsen zijn en minder campings voor de tent. Iemand hier ervaring mee?
Wij willen namelijk een beetje gaan afwisselen. Hoster, tent, B&B en evt hotels.