Sneeuwgarantie Val-Thorens ?

24-10-2007 15:06 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik wil in januari op wintersport gaan naar Val-Thorens.

Juist kies ik deze plaats omdat het vrij hoog ligt, ik geloof zelfs op 2000hoogte meters!

Ik durf alleen niet echt vooruit te boeken omdat ik toch bang ben dat er misschien geen sneeuw ligt tegen die tijd, aangezien het de afgelopen winter overal vrij hopeloos was...

Zijn er mensen hier die hier vorig jaar zijn geweest, hoe was het toen met de sneeuw kwaliteit????

Greetz Ice
Val thorens ligt op 2300 meter en er is ook een gletsjer.

Eigenlijk is er daar altijd wel sneeuw. Ik ben er drie jaar geleden in april geweest en twee jaar geleden in maart en er lag echt nog heel veel sneeuw.

als je laat in het seizoen gaat zijn de zonhellingen wel iets slechter van sneeuwkwaliteit, maar zelfs toen ik eind april was is er nog een halve meter sneeuw gevallen daar. januari is mss wat vroeg, als je niet aan schoolvakanties gebonden bent zou ik begin mart gaan ( februari is vakantie in Frankrijk, dan is het retedruk en -duur). In maart ligt er zeker genoeg sneeuw.
Vorig jaar bijn ik in maart naar les deux alps geweest, overigens. Niet voldoende sneeuw om de dalafdaling te maken, maar bovenop de berg viel er prima te skien.
resultaten behaald in het verleden, zijn geen garantie voor de toekomst.

Wij boeken altijd vroeg vooruit omdat we altijd met een groep gaan en grote acoomodaties vaak snel vol zitten. Tja en soms heb je pech.

Ik ben zelf 3x in les trois-vallees geweest en heb het er nog nooit slecht gehad.

Een vriend van ons heeft er wel eens gezeten de week voordat wij gingen en zijn vakantie was helemaal verregend: op zaterdag (en zondag) dat wij aankwamen kwam er verse sneeuw en de rest van de week hadden we stralende zon en prima pistes
wij gaan trouwens altijd in januari. Vroeger, toen we nog aan vakanties gebonden waren, ook nog wel in februari....in al die jaren hebben we denk ik 1x een 'slechte' vakantie gehad....dwz minder sneeuw dan we gewend waren, maar de pistes waren nog wit en ski-baar.
Ice, ik ben vorig jaar maart in val thorens geweest! De eerste drie dagen alleen maar sneeuw gezien, geen hand voor ogen! Maar dat neem je voor lief en heeft als voordeel dat je zacht valt + er bestaan niet voor niets sneeuwbrillen. Na drie dagen is de zon gaan schijnen..........en nog nooit zo'n fijne sneeuw gehad....de pistes zijn prachtig, erg uitgestrekt en lekker breed!

Dus niet wachten met boeken.......Ik zal hier vaker teruggaan.

Wij zaten trouwens in appartement les balcons...ook goed bevallen!

Enjoy!
Bedankt voor jullie snelle reactie's.

Ik maak wel op uit jullie berichten dat ik beter niet in januari kan gaan.

Is heel februari Frankrijk met vakantie? want dat heb ik dus echt geen zin in, in al die drukte :p

En maart duurt weer zo lang.

Misschien dan maar de laatste week van januari.

Ik hoop dat er nog wat mensen reageren die vorig jaar in januarie/begin februarie zijn geweest.

De jaren ervoor lag er bijna overal wel veel sneeuw maar omdat het vorig jaar zo rampzalig was, ben ik wat huiveriger met boeken...maar hoe langer ik wacht, hoe meer accomodatie's weer vol zitten...moeilijk!
hallo,

Wij gaan altijd in januari naar Les menuires ( zelfde skigebied, ligt iets lager)

Wij hebben altijd goede sneeuw gehad, ook vorig jaar, alhoewel het toen wel minimaal was....veel te warm dus smeltende sneeuw ( in Les Menuires, Val Thorens was wel oke)...maar dat was voor het eerst sinds 1981 heb ik gehoord, toen was er ook geen/weinig sneeuw...

Val thorens ligt heel hoog dus meer kans op goede sneeuw...

Wij hebben alweer geboekt voor eind januari maar normaal gaan we altijd half januari...

Ik zag van de week op de site dat ze sinds een paar dagen weer bezig zijn met sneeuwkanonnen, dus dat komt helemaal goed...

Ik zou zeggen gewoon boeken, als er in Val Thorens geen sneeuw ligt dan ligt er nergens geen sneeuw.....

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust..
Hoi! Hier ook maar even de vraag want jullie zijn in dit gebied geweest zo te zien!

Kan je in les menuires als voetganger met de liften de piste op? En kan je dan dus boven met de wel skieers afspreken?
de hoogte alleen zegt nog niks hoor, en zijn ook skigebieden hier in Oostenrijk die extreem sneeuwzeker zijn en altijd natuursneeuw hebben en toch niet op 2000 meter liggen. Verder heb je natuurlijk ook hier een aantal extreem hoge skigebieden en natuurlijk de gletscher gebieden.

Eind Januari is denk ik wel een goede periode hoor, Februari is inderdaad meestal druk ivm vakanties.
Wij gaan altijd de 3e week van januari naar Zwitserland. Op verschillende plaatsen geweest, altijd meer dan genoeg sneeuw. Ik zou me geen zorgen maken.
Een keer geweest jaren terug. Het hoogste gelegen skidorp van Europa volgens mij. Nooit weer. Veel sneeuw, sneeuwstormen, konden 1 dagen helemaal niet skien..., maar ook nog paar dagen mooi zonnig weer gehad. We hadden overigens in Les Menuires geboekt (ligt lager), maar dat appartement was overboekt. Sneeuwzeker dus! En anders zijn er nog de sneeuwkanonnen.

Januari is wel lekker, rustiger dan crocusvakantie. Wel kouder.
De periode was overigens in januari.
Vorig jaar met de jaarwisseling in Val Thorens geweest. Enorme bergen sneeuw, fantastisch. Alleen wel jammer dat die sneeuw ook door de lucht zweefde en je dus niet zo goed zicht had... Weinig zon gezien én 't was heel koud zo hoog in de bergen, maar dus wel superfijne pistes.

Dit jaar gaan we nog eerder: de week vóór Kerst, naar Grand Massif (Flaine). Ligt tegen de Mont Blanc aan waardoor de kans op sneeuw vrij groot is. Maar 't blijft altijd een gok.

Twee jaar terug trouwens 2e week van jan. naar Avoriaz geweest: supersneeuw en supermooi weer. Bijna elke dag zon. Gebied = Porte du soleil.
Toevallig, wij zijn in dezelfde week in Val Thorens geweest. Idd, veel sneeuw maar ook slecht zicht. Maar heerlijk skieen was het wel en op de kou viel goed te kleden

Wij gaan dit jaar naar Avoriaz, heb je nog goede tips voor ons? Leuke pistes of dergelijke?
Wij gaan al een aantal jaar in december naar Val Thorens, nog nooit problemen gehad en over het algemeen zelfs prachtig weer. (wel vroeg donker, maar dat weet je dan natuurlijk).

Ik zou zeggen, veel plezier! Val Thorens is echt een heerlijk ski gebied.
Hoi Alyssaa,

Sorry, beetje late reactie!! Alles is leuk in Avoriaz, maak je geen zorgen. Ik kon toen nog echt heel slecht skiën (nu alleen maar normaal slecht) dus ik ben steeds achter de groep aan gehobbeld.

De beruchtste piste is 'le mur suisse', ongelooflijk steil en vol met buckels en uitstekende rotsen. Daar gaan elk jaar wel een paar mensen dood, gezellig. Wij zijn er dus in de lift overheen 'gevlogen'.

Dus ik heb eigenlijk geen tips, maar ik weet zeker dat je die niet nodig hebt. Veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven