Stakingen openbaar vervoer
zondag 8 juni 2025 om 21:34
Stakingsrecht is een fundamenteel recht.
En dat is een prachtig gegeven.
Echter ik ben mijn hele leven al afhankelijk van openbaar vervoer.
Dat betekent dat ik niet een enkele keer, maar regelmatig gedupeerd ben geworden door de stakingen de afgelopen jaren.
Ter voorbeeld, een sollicitatiegesprek wat verzet moest worden.
Overnachten elders vanwege een staking en bijkomende kosten.
Maar denk ook aan andere gedupeerden.
Bijvoorbeeld mensen die een ziekenhuis afspraak hebben moeten verzetten omdat ze niet daar konden komen.
Of reizigers (vanuit het buitenland) die totaal niet voorbereid zijn hierop en wellicht hun vlucht missen.
Openbaar vervoer stakingen worden weliswaar steeds eerder bekend gemaakt, maar meestal hooguit enkele dagen van tevoren.
In Nederland zijn ze een vooraankondiging zelfs niet eens verplicht..
Als gedeputeerde heb je geen recht op een schadevergoeding voor gemiste afspraken of inkomstenverlies.
In sommige andere landen zie je dat er een verplichte ‘minimale dienstregeling’ is bij stakingen.
Het voelt voor mij niet fair dat er in Nederland zoveel mensen gedupeerd worden waar geen compensatie voor is.
Omdat het vervoersbedrijf niet aansprakelijk is voor stakingen.
Daarnaast, niet iedere sector durft zo drastisch te staken omdat het teveel gevolgen heeft.
Denk aan de zorgsector..
Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
En dat is een prachtig gegeven.
Echter ik ben mijn hele leven al afhankelijk van openbaar vervoer.
Dat betekent dat ik niet een enkele keer, maar regelmatig gedupeerd ben geworden door de stakingen de afgelopen jaren.
Ter voorbeeld, een sollicitatiegesprek wat verzet moest worden.
Overnachten elders vanwege een staking en bijkomende kosten.
Maar denk ook aan andere gedupeerden.
Bijvoorbeeld mensen die een ziekenhuis afspraak hebben moeten verzetten omdat ze niet daar konden komen.
Of reizigers (vanuit het buitenland) die totaal niet voorbereid zijn hierop en wellicht hun vlucht missen.
Openbaar vervoer stakingen worden weliswaar steeds eerder bekend gemaakt, maar meestal hooguit enkele dagen van tevoren.
In Nederland zijn ze een vooraankondiging zelfs niet eens verplicht..
Als gedeputeerde heb je geen recht op een schadevergoeding voor gemiste afspraken of inkomstenverlies.
In sommige andere landen zie je dat er een verplichte ‘minimale dienstregeling’ is bij stakingen.
Het voelt voor mij niet fair dat er in Nederland zoveel mensen gedupeerd worden waar geen compensatie voor is.
Omdat het vervoersbedrijf niet aansprakelijk is voor stakingen.
Daarnaast, niet iedere sector durft zo drastisch te staken omdat het teveel gevolgen heeft.
Denk aan de zorgsector..
Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
zondag 15 juni 2025 om 10:39
Er wordt gedaan alsof ons werk geen reet voorstelt. Dan denk ik praat eens met conducteurs en machinisten die meemaken dat er iemand voor springt. Of dat er iemand aan de drugs helemaal flipt en de politie erbij moet. En dan stap je uit en dan komt er weer zo'n ikke ikke persoon die zonder enige kennis van zaken in je gezicht op neuslengte gaat schreeuwen "rijd godverdomme op tijd!!"
Wat denken mensen nou. Dat ik midden in een weiland denk 'och wat een mooi uitzicht. Ik ga even de krant lezen en een sigaret roken en dan rijd ik weer verder ' ???
Ik snap dat vertraging irritant is. Maar dit is zelden tot nooit mijn eigen schuld. En heel vaak wel die van de reiziger (per station waar men denkt dat de trein maar 1 deur heeft en het in en uitstappen langer duurt dan een minuut heb je alweer vertraging te pakken. Deur openhouden voor je maatje waardoor deze in storing gaat vanwege onze klem beveiliging weer +5 minuten erbij. Geen kaartjes. Grote mond. Wachten op assistentie...) en als je eenmaal +5 aan de broek hebt dan ga je overal aan de kant voor andere treinen want NS wordt afgerekend op percentage op tijd rijdende treinen. Regelmatig op die manier +5 zien uitdijen tot +15
Ik snap de irritatie echt wel. Heb jaren ook gewoon als reiziger in de trein gezeten. Maar er komt zoveel meer bij kijken.
Wordt er echt misselijk van hoe het nu in de media wordt gespeeld.
Wat denken mensen nou. Dat ik midden in een weiland denk 'och wat een mooi uitzicht. Ik ga even de krant lezen en een sigaret roken en dan rijd ik weer verder ' ???
Ik snap dat vertraging irritant is. Maar dit is zelden tot nooit mijn eigen schuld. En heel vaak wel die van de reiziger (per station waar men denkt dat de trein maar 1 deur heeft en het in en uitstappen langer duurt dan een minuut heb je alweer vertraging te pakken. Deur openhouden voor je maatje waardoor deze in storing gaat vanwege onze klem beveiliging weer +5 minuten erbij. Geen kaartjes. Grote mond. Wachten op assistentie...) en als je eenmaal +5 aan de broek hebt dan ga je overal aan de kant voor andere treinen want NS wordt afgerekend op percentage op tijd rijdende treinen. Regelmatig op die manier +5 zien uitdijen tot +15
Ik snap de irritatie echt wel. Heb jaren ook gewoon als reiziger in de trein gezeten. Maar er komt zoveel meer bij kijken.
Wordt er echt misselijk van hoe het nu in de media wordt gespeeld.
zondag 15 juni 2025 om 10:41
Precies dit.
Maar wij zijn geen ragebait. Wij zijn mensen van vlees en bloed die Nederland draaiende houden op de gekste tijden. Met liefde. Eerlijk waar.
zondag 15 juni 2025 om 10:52
Ook in de media :
- ze hebben altijd vertraging
- in het buitenland rijden ze wel op tijd
-in het buitenland rijden ze wel als het sneeuwt.
Is gewoon pertinent niet waar.
In Nederland rijden er veel meer treinen per uur. Stel we gaan weer naar een dienstregeling van 60 jaar terug met om het uur of om het half uur een trein, dan kunnen aansluitingen makkelijk overgenomen worden en kan de ene trein makkelijk even 5 min wachten op de andere. Dat kan nu niet meer. Sta ik op Amsterdam te lang stil dan kunnen achter mij de overige treinen niet binnenkomen en halen door die ene actie weer tig mensen in andere treinen hun aansluiting niet.
In Nederland sneeuwt het enorm weinig. Treinen aanpassen aan extremen, is ontzettend duur. Idem voor de wissels. Dan kunnen we minder treinen rijden en gaat de ticketprijs omhoog. Dus ja het kan aangepast worden maar men is niet bereid de prijs ervoor te betalen
In het buitenland rijden ze helemaal niet veel beter op tijd. Momenteel is het bij veel spoorvervoerders eveneens een zooi. Kijk maar in Duitsland.
In het buitenland rijden ze wel met sneeuw. Zie hierboven. Vaak is dit evengoed een probleem maar op trajecten met minder treinen per uur en minder wissels lijkt het dan beter te gaan.
Oh en de mooiste. De boel moet maar geprivatiseerd worden en de marktwerking er af.
Google even hoe lekker dat uitpakt in Engeland. En bedenk dat hoe meer versnippering hoe meer vage in en uitcheck paaltjes. Hoe meer gedoe. Ik durf echt met heel grote stelligheid te zeggen dat er dan nog veel meer aansluitingen de soep in gaan en vertragingen ontstaan. Want dan sluit straks amper nog wat op elkaar aan. Plus de logistiek van personeel en treinen. Het is nu al een gigantische puzzel. We moeten nu het spoor al delen met goederentreinen waardoor vaak ook weer vertraging ontstaat.
Afijn. Tot zover mijn inside information spreekbeurt over treinen en de stakingen.
- ze hebben altijd vertraging
- in het buitenland rijden ze wel op tijd
-in het buitenland rijden ze wel als het sneeuwt.
Is gewoon pertinent niet waar.
In Nederland rijden er veel meer treinen per uur. Stel we gaan weer naar een dienstregeling van 60 jaar terug met om het uur of om het half uur een trein, dan kunnen aansluitingen makkelijk overgenomen worden en kan de ene trein makkelijk even 5 min wachten op de andere. Dat kan nu niet meer. Sta ik op Amsterdam te lang stil dan kunnen achter mij de overige treinen niet binnenkomen en halen door die ene actie weer tig mensen in andere treinen hun aansluiting niet.
In Nederland sneeuwt het enorm weinig. Treinen aanpassen aan extremen, is ontzettend duur. Idem voor de wissels. Dan kunnen we minder treinen rijden en gaat de ticketprijs omhoog. Dus ja het kan aangepast worden maar men is niet bereid de prijs ervoor te betalen
In het buitenland rijden ze helemaal niet veel beter op tijd. Momenteel is het bij veel spoorvervoerders eveneens een zooi. Kijk maar in Duitsland.
In het buitenland rijden ze wel met sneeuw. Zie hierboven. Vaak is dit evengoed een probleem maar op trajecten met minder treinen per uur en minder wissels lijkt het dan beter te gaan.
Oh en de mooiste. De boel moet maar geprivatiseerd worden en de marktwerking er af.
Google even hoe lekker dat uitpakt in Engeland. En bedenk dat hoe meer versnippering hoe meer vage in en uitcheck paaltjes. Hoe meer gedoe. Ik durf echt met heel grote stelligheid te zeggen dat er dan nog veel meer aansluitingen de soep in gaan en vertragingen ontstaan. Want dan sluit straks amper nog wat op elkaar aan. Plus de logistiek van personeel en treinen. Het is nu al een gigantische puzzel. We moeten nu het spoor al delen met goederentreinen waardoor vaak ook weer vertraging ontstaat.
Afijn. Tot zover mijn inside information spreekbeurt over treinen en de stakingen.
zondag 15 juni 2025 om 21:05
En sorry op voorhand maar het lijkt er op dat dinsdag de boel weer plat gaat. Als ik mijn groot rijbewijs had gehad dan had ik met alle liefde rondjes door Nederland gaan rijden om de mensen die écht niet anders kunnen dan met de trein , alsnog op hun afspraak te krijgen, in een soort all you need is love bus met lekkere hapjes en drankjes onderweg. Want te lui om te werken zijn we echt niet. Voor wie dat nog steeds denkt verwijs ik even naar mijn laatste posts op de vorige bladzijde van dit topic.
zondag 15 juni 2025 om 21:12
@Merkimer bedankt voor je uitgebreide post en je inkijk op je werk.
Voor wat betreft geweld, ik vraag me af hoe de NS zijn personeel hiertegen beter kan beschermen? Want ook met een BOA erbij blijft het geweld/intimidatie aanwezig. Heel veel sectoren hebben hiermee te kampen, het is iets wat in de maatschappij speelt op dit moment, mensen hebben een heel kort lontje en laten zich niets meer vertellen.
Die diensten lijken me ook heel zwaar, maar is dat ook niet iets waarvoor je tekent als je bij de NS gaat werken? Dat je weet dat dat erbij hoort? Evenzo bij nachtdiensten in de zorg bijvoorbeeld. (Niet als aanval of kritiek maar ben daar wel benieuwd naar, of dat beleid vanaf het begin duidelijk is of gewoon wordt toegepast?)
Goed om te lezen dat het niet (als eerste) om salaris en beloning gaat.
Ik hoop dat ze er morgen alsnog wel uitkomen samen zodat staken dinsdag niet nodig is.
Voor wat betreft geweld, ik vraag me af hoe de NS zijn personeel hiertegen beter kan beschermen? Want ook met een BOA erbij blijft het geweld/intimidatie aanwezig. Heel veel sectoren hebben hiermee te kampen, het is iets wat in de maatschappij speelt op dit moment, mensen hebben een heel kort lontje en laten zich niets meer vertellen.
Die diensten lijken me ook heel zwaar, maar is dat ook niet iets waarvoor je tekent als je bij de NS gaat werken? Dat je weet dat dat erbij hoort? Evenzo bij nachtdiensten in de zorg bijvoorbeeld. (Niet als aanval of kritiek maar ben daar wel benieuwd naar, of dat beleid vanaf het begin duidelijk is of gewoon wordt toegepast?)
Ik hoop dat ze er morgen alsnog wel uitkomen samen zodat staken dinsdag niet nodig is.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 15 juni 2025 om 21:22
Dat weet je inderdaad van tevoren dat het erbij hoort. Maar het is net als kinderen krijgen: je weet pas hoe het is als je er middenin zit.MrsM schreef: ↑15-06-2025 21:12@Merkimer bedankt voor je uitgebreide post en je inkijk op je werk.
Daarnaast is het in de jaren dat ik er werk steeds gekker geworden. Keertijden en overstappen steeds korter. Pauzes die net aan het minimum grenzen qua lengte. En sinds corona zijn mensen in het algemeen echt steeds vaker dicks. Toen ik begon als machinist had je nog geen TikTok en zaten mensen gezellig de gratis krantjes te lezen. Ging er een telefoon dan sprak men alsof het de wachtkamer bij de dokter was. Maar nu een en al geschreeuw en grote monden.
Ook is het personeelstekort toegenomen. Kaartjes voor een concert kopen vergeet het maar. Je moet echt mazzel hebben dat je boven de rooie streep staat want het percentage gegarandeerd verlof is echt stukken lager. Zeker als je partner ook bij het spoor werkt. Dan krijgt de een GVL en de ander niet en kan je alsnog niet weg.
Qua geweld... My 2 cts is gewoon weer lekker op de grote stations de spoorweg politie herinvoeren. Veel meer ingangs controles. Veel meer mobiele controle ploegen door die treinen.
Nu lopen ze ook de bakken norm op te rekken. Dat is hoeveel rijtuigen een conducteur alleen mag bemensen zonder een 2e collega. Daarin maken ze echter geen onderscheid dat het ene rijtuig dubbeldeks is en het ander niet. 8 bakken sprinter is wat anders dan 8 bakken dubbeldeks intercity. Maar je praat wel over honderden mensen in zo'n trein. Gebeurt er dan onderweg iets dan sta je er dus alleen voor. Succes ermee.
Dus lang verhaal kort zie het als de huur van een woning. Die gooien ze ook jaarlijks omhoog en zie maar hoe je het betaalt. Zo verschraalt onze baan ook. Alles moet sneller en efficiënter en met minder mensen. Wat veelal goed gaat. Tot er dus wel wat aan de hand is. En dan begint het gesodemieter.
Service personeel is op veel plekken wegbezuinigd. Loketten op veel stations dicht. Dus ook tussen twee ritten door is de werkdruk voor rijdend personeel enorm gestegen. Want heel veel dagjesmensen of ouderen spreken je dan aan. Begrip voor het feit dat ik daar niet altijd tijd voor heb want ik moet eten/plassen/even de batterij opladen is er amper.
Sta je daar met je koude patatje naast een huilende mevrouw omdat de lift stuk is en ze met haar babywagen naar boven moet en het ook allemaal niet meer weet.
zondag 15 juni 2025 om 22:27
Ik waardeer je uitgebreide verhaal, Merkimer (geweldige nick en avatar trouwens).
Wat ik niet begrijp, als de situatie werkelijk zo is als jij beschrijft, dus dat de managementlaag van de NS veel te groot is en leeft als God in Frankrijk, allemaal ten koste van het rijdend personeel, waarom wordt dat dan niet veel meer aan de grote klok gehangen? Waarom heeft de vakbondsleider die ik pas zag in een nieuwsprogramma het daar dan niet over? Ik denk dat het publiek over het algemeen behoorlijk gevoelig zal zijn voor dit argument en dat de stakers hier sympathie mee zullen winnen. Nu wordt in de media voornamelijk verteld dat men een hoger loon wil, en o ja, ook nog wat betere arbeidsomstandigheden (waarvan het hoe en waarom niet nader worden toegelicht). En wat de gemiddelde Nederlander dan denkt is, 'Ja, ik ben er ook op achteruitgegaan door de inflatie, wie niet, join the club.'
Ik vind dat er trouwens nog best veel begrip werd getoond voor de stakers bij interviews op de stations. Tenminste wel voor zo ver ik heb gezien.
Maar moeten de medewerkers niet veel meer de publiciteit zoeken en het hele verhaal vertellen zoals jij nu doet? Volgens mij is dat echt wel nodig.
En wat ik me afvraag nu ik jouw berichten lees, stel dat de NS akkoord gaan met alle eisen om de werkomstandigheden voor het rijdend personeel te verbeteren maar op het gebied van de lonen niet hoger willen gaan dan het loonaanbod wat er nu ligt, zouden dan wat jou betreft de stakingen beëindigd kunnen worden?
Wat ik niet begrijp, als de situatie werkelijk zo is als jij beschrijft, dus dat de managementlaag van de NS veel te groot is en leeft als God in Frankrijk, allemaal ten koste van het rijdend personeel, waarom wordt dat dan niet veel meer aan de grote klok gehangen? Waarom heeft de vakbondsleider die ik pas zag in een nieuwsprogramma het daar dan niet over? Ik denk dat het publiek over het algemeen behoorlijk gevoelig zal zijn voor dit argument en dat de stakers hier sympathie mee zullen winnen. Nu wordt in de media voornamelijk verteld dat men een hoger loon wil, en o ja, ook nog wat betere arbeidsomstandigheden (waarvan het hoe en waarom niet nader worden toegelicht). En wat de gemiddelde Nederlander dan denkt is, 'Ja, ik ben er ook op achteruitgegaan door de inflatie, wie niet, join the club.'
Ik vind dat er trouwens nog best veel begrip werd getoond voor de stakers bij interviews op de stations. Tenminste wel voor zo ver ik heb gezien.
Maar moeten de medewerkers niet veel meer de publiciteit zoeken en het hele verhaal vertellen zoals jij nu doet? Volgens mij is dat echt wel nodig.
En wat ik me afvraag nu ik jouw berichten lees, stel dat de NS akkoord gaan met alle eisen om de werkomstandigheden voor het rijdend personeel te verbeteren maar op het gebied van de lonen niet hoger willen gaan dan het loonaanbod wat er nu ligt, zouden dan wat jou betreft de stakingen beëindigd kunnen worden?
zorroo wijzigde dit bericht op 15-06-2025 23:31
Reden: Ik schreef de nick totaal verkeerd terwijl ik hem nota bene juist roemde
Reden: Ik schreef de nick totaal verkeerd terwijl ik hem nota bene juist roemde
0.30% gewijzigd
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
zondag 15 juni 2025 om 23:00
Mag niet. Alles moet via een persvoorlichter en als ik in uniform een microfoon onder mijn neus zou krijgen dan zweeg ik als het graf of hield ik het verhaal vrij algemeen.
Er is een (sociale) media code bij NS. En daar zijn ze echt wel waaks op. Zo mocht ik ooit aan een manager uitleggen wat ik tijdens corona tijd op facebook had gezet. Kan uit herkenbaarheid niet zeggen wat precies.
Waarom de vakbonden hier niet meer over praten weet ik ook niet. Vraag me af of dit echt zo is of dat het gewoon eenzijdig wordt gemonteerd. Iemand noemde het al ragebait inderdaad begint dat zo te voelen.
Er is een (sociale) media code bij NS. En daar zijn ze echt wel waaks op. Zo mocht ik ooit aan een manager uitleggen wat ik tijdens corona tijd op facebook had gezet. Kan uit herkenbaarheid niet zeggen wat precies.
Waarom de vakbonden hier niet meer over praten weet ik ook niet. Vraag me af of dit echt zo is of dat het gewoon eenzijdig wordt gemonteerd. Iemand noemde het al ragebait inderdaad begint dat zo te voelen.
zondag 15 juni 2025 om 23:21
Dank voor je reactie. Dat hebben de NS dan goed voor elkaar met die mediacode. Dat wist ik niet en vind ik best erg. Ik mag toch hopen en verwachten dat de media vanuit eigen motivatie streven naar een zo volledig mogelijk beeld. Dat is hun taak. Snap ook niet zo goed wat het belang is om het eenzijdig neer te zetten. Zo kom je als publiek ook nooit aan goede informatie, frustrerend.
Vond wat je schreef in elk geval verhelderend. Mijn beroepsgroep wordt ook flink gekort, in dit geval door de politiek en staken zit er voor ons niet in. Dat voelt nog steeds scheef voor mij. Maar ik begrijp de NS-medewerkers nu wel beter, door jouw verhalen. En ik vind dat de medewerkers dit verhaal gewoon zouden moeten kunnen vertellen, in talkshows en kranten e.d.
Vond wat je schreef in elk geval verhelderend. Mijn beroepsgroep wordt ook flink gekort, in dit geval door de politiek en staken zit er voor ons niet in. Dat voelt nog steeds scheef voor mij. Maar ik begrijp de NS-medewerkers nu wel beter, door jouw verhalen. En ik vind dat de medewerkers dit verhaal gewoon zouden moeten kunnen vertellen, in talkshows en kranten e.d.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
maandag 16 juni 2025 om 07:10
Heb n.a.v. van je post eens in de groeps app van mijn standplaats gecheckt en vrijwel iedereen heeft aangegeven door te staken vanwege die overige eisen. Niet in eerste plaats voor het loon. Hoe representatief dat is voor heel NS durf ik niet te zeggen.
Ik zag vandeweek een collega van me wel in uniform wat zeggen in de media en ik merk echt dat die het ook heel algemeen houdt in zijn bewoordingen.
Maar framen en media eenzijdigheid is niet alleen met dit. Maar met heel veel zaken. Polarisatie. Zwart wit. Lekker schelden op de NS is volkssport.
Laatst kon ik keer niet rijden omdat er een stroomstoring was. Die lag buiten NS en ProRail en dat hele gebied zat zonder stroom. Toen was ik ook een kanker wijf met mijn kanker treinen aldus een boze reiziger. "Altijd wat met jullie" euhm ok....
Ik zag vandeweek een collega van me wel in uniform wat zeggen in de media en ik merk echt dat die het ook heel algemeen houdt in zijn bewoordingen.
Maar framen en media eenzijdigheid is niet alleen met dit. Maar met heel veel zaken. Polarisatie. Zwart wit. Lekker schelden op de NS is volkssport.
Laatst kon ik keer niet rijden omdat er een stroomstoring was. Die lag buiten NS en ProRail en dat hele gebied zat zonder stroom. Toen was ik ook een kanker wijf met mijn kanker treinen aldus een boze reiziger. "Altijd wat met jullie" euhm ok....
merkimer wijzigde dit bericht op 16-06-2025 07:15
0.12% gewijzigd
maandag 16 juni 2025 om 07:14
https://www.instagram.com/reel/DK1eT4Cu ... RuYXR2cA==
Dit is wat ie namens de fnv openbaar heeft gedeeld. Onderschrijft in grote lijnen wat ik zeg.
Trouwens nog wat over dat personeels tekort. Door de onregelmatigheidstoeslag verdien je best aardig. Wat over het hoofd wordt gezien is dat nieuwe medewerkers eerst in opleiding lopen en nog relatief weinig ORT vangen. Zeker de eerste drie maanden want dan krijg je niks. Ja dat krijg je wel maar je ort van januari betalen ze in maart etc.
Voor veel mensen die uit andere beroepsgroepen komen betekent dit dat ze de overstap om financiële redenen niet kunnen maken. Dus geheel onbelangrijk is de salaris eis echt niet.
Dit is wat ie namens de fnv openbaar heeft gedeeld. Onderschrijft in grote lijnen wat ik zeg.
Trouwens nog wat over dat personeels tekort. Door de onregelmatigheidstoeslag verdien je best aardig. Wat over het hoofd wordt gezien is dat nieuwe medewerkers eerst in opleiding lopen en nog relatief weinig ORT vangen. Zeker de eerste drie maanden want dan krijg je niks. Ja dat krijg je wel maar je ort van januari betalen ze in maart etc.
Voor veel mensen die uit andere beroepsgroepen komen betekent dit dat ze de overstap om financiële redenen niet kunnen maken. Dus geheel onbelangrijk is de salaris eis echt niet.
maandag 16 juni 2025 om 07:50
Ik snap helemaal waarom jullie (en de medewerkers op de vloer, in de bus, voor de klas ect) andere sectoren aan de staak moeten.
Het geld moet anders verdeeld worden.
Snap ook echt niet waarom ook de traditionele media, incl de NOS aan klikbeet doen ipv eerlijke echte verslaggeving.
Het geld moet anders verdeeld worden.
Snap ook echt niet waarom ook de traditionele media, incl de NOS aan klikbeet doen ipv eerlijke echte verslaggeving.
missnuada wijzigde dit bericht op 16-06-2025 07:52
0.35% gewijzigd
maandag 16 juni 2025 om 07:51
Kan je anders deze posts of andere die echt herleidbaar zouden kunnen zijn, hier niet zelf wissen?
maandag 16 juni 2025 om 07:56
maandag 16 juni 2025 om 08:05
Je verhaal maakt een boel duidelijk.
Een hoop emotie zit er ook. Wat meteen aangeeft dat je liefde voor je vak hebt.
Hoe kan het toch dat de mensen om ons heen (reizigers, zorgbehoevenden, scholieren en hun ouders enz.) Zó asociaal zijn geworden?
Het is een tendens die niet te stoppen lijkt.
Daar moet dus iets aan gebeuren.
De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn bijna overal slecht (bij de ns blijkbaar wel heel slecht). Hoe kan het dat wij met zijn allen dit pikken?
Ik bedoel niet perse staken.
Ik bedoel waarom we pikken wat de overheid doet, if juist niet doet?
Als makke schapen lopen we erachteraan.
Mieren in een colonie, met als enige diel de rest van de colonie aan het draaien houden, zodat de mierenkonigin (of hoe die heet), het goed heeft.
Waar in de geschiedenis is het zo geworden?
Ja, je kunt de euro maar 1x uitgeven, ook onze regering.
Maar ik denk dat er teveel onnodige banen zijn die er alleen zijn om te controlleren en die massa's geld kosten.
de wereld wacht om ontdekt te worden
maandag 16 juni 2025 om 09:02
Weet je wat ik dus echt gekmakend vind ? Dat iedereen nu in de publieke opinie ons allemaal verrot scheld. In alle grote bedrijven worden de rijken alleen maar rijker en het werkende volk kan amper de vaste lasten ophoesten. Niet alleen in onze sector maar bijna overal.
Reizigers noemen ons de luie eikels. Dan denk ik ga lekker met zijn allen boze brieven sturen naar de top.
Reizigers noemen ons de luie eikels. Dan denk ik ga lekker met zijn allen boze brieven sturen naar de top.
maandag 16 juni 2025 om 09:04
Het bewijs dat ze schijt aan ons hebben is nog wel dat waarschijnlijk de compensatie van de reizigers nu onderhand net zo duur kan uitvallen als wanneer ze ons tegemoet komen (deels)
En dat NS nu roept alsnog niet uit onderhandeld te zijn en dat de bonden star zijn is echt bullshit. Maanden en maanden wordt er al onderhandeld en NS is evengoed star..
En dat NS nu roept alsnog niet uit onderhandeld te zijn en dat de bonden star zijn is echt bullshit. Maanden en maanden wordt er al onderhandeld en NS is evengoed star..

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in