Stakingen openbaar vervoer
zondag 8 juni 2025 om 21:34
Stakingsrecht is een fundamenteel recht.
En dat is een prachtig gegeven.
Echter ik ben mijn hele leven al afhankelijk van openbaar vervoer.
Dat betekent dat ik niet een enkele keer, maar regelmatig gedupeerd ben geworden door de stakingen de afgelopen jaren.
Ter voorbeeld, een sollicitatiegesprek wat verzet moest worden.
Overnachten elders vanwege een staking en bijkomende kosten.
Maar denk ook aan andere gedupeerden.
Bijvoorbeeld mensen die een ziekenhuis afspraak hebben moeten verzetten omdat ze niet daar konden komen.
Of reizigers (vanuit het buitenland) die totaal niet voorbereid zijn hierop en wellicht hun vlucht missen.
Openbaar vervoer stakingen worden weliswaar steeds eerder bekend gemaakt, maar meestal hooguit enkele dagen van tevoren.
In Nederland zijn ze een vooraankondiging zelfs niet eens verplicht..
Als gedeputeerde heb je geen recht op een schadevergoeding voor gemiste afspraken of inkomstenverlies.
In sommige andere landen zie je dat er een verplichte ‘minimale dienstregeling’ is bij stakingen.
Het voelt voor mij niet fair dat er in Nederland zoveel mensen gedupeerd worden waar geen compensatie voor is.
Omdat het vervoersbedrijf niet aansprakelijk is voor stakingen.
Daarnaast, niet iedere sector durft zo drastisch te staken omdat het teveel gevolgen heeft.
Denk aan de zorgsector..
Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
En dat is een prachtig gegeven.
Echter ik ben mijn hele leven al afhankelijk van openbaar vervoer.
Dat betekent dat ik niet een enkele keer, maar regelmatig gedupeerd ben geworden door de stakingen de afgelopen jaren.
Ter voorbeeld, een sollicitatiegesprek wat verzet moest worden.
Overnachten elders vanwege een staking en bijkomende kosten.
Maar denk ook aan andere gedupeerden.
Bijvoorbeeld mensen die een ziekenhuis afspraak hebben moeten verzetten omdat ze niet daar konden komen.
Of reizigers (vanuit het buitenland) die totaal niet voorbereid zijn hierop en wellicht hun vlucht missen.
Openbaar vervoer stakingen worden weliswaar steeds eerder bekend gemaakt, maar meestal hooguit enkele dagen van tevoren.
In Nederland zijn ze een vooraankondiging zelfs niet eens verplicht..
Als gedeputeerde heb je geen recht op een schadevergoeding voor gemiste afspraken of inkomstenverlies.
In sommige andere landen zie je dat er een verplichte ‘minimale dienstregeling’ is bij stakingen.
Het voelt voor mij niet fair dat er in Nederland zoveel mensen gedupeerd worden waar geen compensatie voor is.
Omdat het vervoersbedrijf niet aansprakelijk is voor stakingen.
Daarnaast, niet iedere sector durft zo drastisch te staken omdat het teveel gevolgen heeft.
Denk aan de zorgsector..
Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
vrijdag 13 juni 2025 om 06:16
MrsM schreef: ↑12-06-2025 19:56Ik vind ook niet dat je zoiets moet gooien op jaloezie, het feit dat anderen zich kunnen organiseren en middels druk en stakingen iets voor elkaar krijgen wil niet zeggen dat ik hen dat niet gun.
Maar ik snap wel heel goed waar de schoen wringt voor bijvoorbeeld thanx, want ik draag dezelfde schoen. Wij hebben geen CAO, geen vakbond, geen pensioenregeling, geen mogelijkheid tot staken en de markt bepaalt de prijs, dus zomaar in prijs stijgen zorgt voor minder klanten, en dan kun je het personeel ook niet betalen. En wij hebben ook te maken met verkeersagressie, wisselende uren/roosters, avonden en zaterdagen werken, en een salaris wat gemiddeld 200 euro bruto minder is per maand dan het startsalaris van een conducteur.
Daarnaast heb ik het al eerder geschreven, als je kijkt naar gemiddelde salarissen horend bij een MBO diploma, scoort conducteur bij de NS helemaal niet slecht, bovengemiddeld zelfs. Een goede CAO, pensioenregeling en vrij reizen ook voor familie. Als je dan ook nog meeweegt dat ze al 5 jaar op rij verlies lijden, de directie in 2021 10% heeft ingeleverd op hun salaris wat is doorgezet in 2022 en 2023, de overheid heeft moeten bijspringen, dan vraag ik me echt af hoe realistisch hun eisen zijn? En dan begrijp ik die vakbond ook niet.
Als de eisen ingewilligd worden komt de rekening terecht bij de reizigers in de vorm van hogere kaartjes. Springt de overheid bij dan komt de rekening terecht bij de belastingbetaler.
En nogmaals, van mij mogen ze staken en ik hoop dat ze krijgen wat ze willen, maar dat maakt mij geen moeder Theresa die het een beetje wrang vindt dat in onze branche het echt ieder voor zich is en God voor ons allen. Maar goed ik kan mijn rekeningen betalen, ben financieel onafhankelijk en heel tevreden met de inhoud van mijn werk, en dat is natuurlijk heel veel waard.
Ik denk dat de directeur nu wel oplet wat hij in zijn winkelwagentje gooit met maar 500000 euro per jaar, dan moet je een beetje op de kleintjes letten.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
vrijdag 13 juni 2025 om 07:43
Je hebt gelijk.broodtrommel schreef: ↑12-06-2025 09:22Dan heb jij wel 1 het ander gemist de afgelopen 2 jaar. Want daar staakten ze continu. In April hadden de Belgen hun 20e dag er al op zitten. Van 2025.... ik zou ook niet over stakingen beginnen tegen de Engelsen. Of denk jij dat ieder land tegelijkertijd staakt ofzo.
Dus nogmaals, wat is er precies onwesters aan.
Heel vervelend voor je dat je niet kan staken. Maar omdat het voor jou kut is hoeft het niet te betekenen dat iedereen het kut hoeft te hebben natuurlijk.
Staken is het enige middel wat nog beweging kan creëren want na 9 sessies zat het muurvast. Denk je niet dat we iedereen gratis willen laten reizen? Mag niet van de rechter. Dat wordt in dit land gezien als diefstal.
Op bepaalde tijden geen treinen? Is in het verleden gedaan. De verhoudingen zijn momenteel niet goed dus wordt er voor aparte regio's gekozen. De NS legt zelf alles helemaal plat.
Want wees eerlijk, jullie protesten op het Malieveld maken niet echt indruk. Ik gun jullie echt betere omstandigheden, maar wat jullie doen werkt niet echt. En zolang het nog loopt loopt het en veranderd er weinig. Dat geef je in een latere reactie zelfs nog aan. Dus waarom denk je dat iets anders in de OV sector wel zou werken?
Ons staken helpt niet.
Misschien hoop ik dat die mensen ooit zorgafhankelijk worden. En dat we dat echt gaan staken.
Kunnen ze het zich bekijken.
Nogmaals, we zouden wel willen, maat mogen niet staken.
Het is een basisvoorziening.
En dat zou o.v. ook moeten zijn.
En dat het dat niet is vind ik onwesters.
Voor mij part is dat overal zo, maar de mindset is niet van deze tijd.
Maar goed, laat ze lekker veel loonsverhoging krijgen, dan moeten de kaartjes weer duurder, behalve voor de minima, die mogen gratis. Hierdoor worden de kaartjes nóg duurder.
En dan is de eigen ondergang getekent.
Er gaan minder mensen met de trein, kaartjes duurder enz. Neerwaartse spiraal met ontslagen en minder o.v. tot gevolg.
de wereld wacht om ontdekt te worden
vrijdag 13 juni 2025 om 07:48
Je hebt gelijk hoor, het is een absurd hoog salaris, maar dat geldt voor alle directies van grote bedrijven. Ik wil alleen maar zeggen eigenlijk dat de directie de afgelopen jaren loonmatiging heeft gehad en af heeft gezien van de bonussen. Juist vanwege de financiële staat van de NS.
Vaak zie je dat de directie alsnog wel hun bonussen aanneemt en hun "normale" loonsverhoging accepteert.
Maar nogmaals je hebt gelijk, het voorbeeld slaat nergens op. Ik kan het beter uit de tekst halen.

Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
vrijdag 13 juni 2025 om 07:52
Dat mag je best vinden.trikkie schreef: ↑12-06-2025 18:22Sorry hoor maar wat kom jij afgunstig over zeg. Ja klopt in de zorg is het hard werken. Heb ook jaren in een verpleeghuis gewerkt. Toen het voor mij te zwaar werd, had ik het geluk dat ik kon switchen om op een poli in een ziekenhuis te werken. En ja staken is in de zorg veel lastiger om geregeld te krijgen (niet onmogelijk) Echter om dan zo te reageren naar andere beroepsgroepen die wel (meer) staken en daardoor dingen voor elkaar krijgen. Nee sorry vind het behoorlijk kinderachtig.
Ik vind het juist kinderachtig dat de klant/patient enz. Die afhankelijk is van je diensten, het dupe wordt.
Laat mensen gratis rijden, dan raak je de werkgever i.p.v. de klant.
En ja, misschien vind ik het ook niet in verhouding staan wat de een betaald krijgt voor zijn werk t.o.v. wat de ander betaald krijgt voor zijn werk.
En fijn voor je dat jij kon switchen. Probleem nu is alleen dat er geen nieuwe aanwas meer komt. Benieuwd wie jou of je familieleden moet verzorgen als het ooit zover is.
Maar hey, gelukkig kun je dan wel met de trein! (Mits hij rijdt).
vrijdag 13 juni 2025 om 10:24
Dat er gestaakt wordt, ok, dat kan, heb ik begrip voor. Wat ik alleen niet snap is dat er geen goede informatie is over wat er wél rijdt. Ik heb gebeld naar NS, na bijna 30 minuten eindelijk iemand aan de lijn; antwoord: hou de NS site in de gaten. Ja, dat doe ik de hele ochtend al.
'Helaas hebben we te maken met veel uitval omdat een deel van de collega´s niet bereid is de treinen in de aangepaste dienstregeling te rijden. Dit leidt tot een zeer verstoorde dienstregeling.'
'Helaas hebben we te maken met veel uitval omdat een deel van de collega´s niet bereid is de treinen in de aangepaste dienstregeling te rijden. Dit leidt tot een zeer verstoorde dienstregeling.'
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
vrijdag 13 juni 2025 om 11:12
"Plan je reis kort voor vertrek" . Maar hoe weet je wanneer dat vertrek is als je niet kunt plannenSweetFirefly schreef: ↑13-06-2025 10:24Dat er gestaakt wordt, ok, dat kan, heb ik begrip voor. Wat ik alleen niet snap is dat er geen goede informatie is over wat er wél rijdt. Ik heb gebeld naar NS, na bijna 30 minuten eindelijk iemand aan de lijn; antwoord: hou de NS site in de gaten. Ja, dat doe ik de hele ochtend al.

Ik hoef gelukkig nergens heen vandaag
vrijdag 13 juni 2025 om 18:33
Dat mag niet van de rechter. Dat gratis laten reizen. Wordt als diefstal gezien helaas.thanx schreef: ↑13-06-2025 07:52Dat mag je best vinden.
Ik vind het juist kinderachtig dat de klant/patient enz. Die afhankelijk is van je diensten, het dupe wordt.
En ja, misschien vind ik het ook niet in verhouding staan wat de een betaald krijgt voor zijn werk t.o.v. wat de ander betaald krijgt voor zijn werk.
En fijn voor je dat jij kon switchen. Probleem nu is alleen dat er geen nieuwe aanwas meer komt. Benieuwd wie jou of je familieleden moet verzorgen als het ooit zover is.
vrijdag 13 juni 2025 om 20:44
zaterdag 14 juni 2025 om 10:26
Dat is nou echt nederlands.
Hoe? Gewoon open zetten.
Ze kunnen toch ook de trein "gewoon" stil leggen?
Zal dat vast geen moeite zijn.
Verzekering?
Écht nederlands. Regeltjesland. Braafste jongetje van de klas.
zaterdag 14 juni 2025 om 10:28
Er mag wel meer niet.broodtrommel schreef: ↑13-06-2025 18:33Dat mag niet van de rechter. Dat gratis laten reizen. Wordt als diefstal gezien helaas.
Dan zeg je dat het een tegenprotest is.
Je zúlt maar afhankelijk zijn om in het ziekenhuis te komen, omdat je naar de oncoloog moet ofzo.
En dan kort van te voren je reis plannen? Dan is het dus gewoon te laat.
thanx wijzigde dit bericht op 14-06-2025 10:32
27.71% gewijzigd
zaterdag 14 juni 2025 om 10:30
Ja, 25,00 max.
Onze enkele reis was al meer dan 50 euro (km vergoeding, niet eens iets extra omdat er iemand 8 uur heeft gereden).
zaterdag 14 juni 2025 om 15:21
Dat mag dus niet van de rechter. Die heeft dat aantal jaar verboden. Want dat is wat ze het liefst wilden en vroeger ook wel eens deden.thanx schreef: ↑13-06-2025 07:52Dat mag je best vinden.
Maar dat vond de directie van de NS niet zo leuk en is naar de rechter gestapt.
Als personeel dat dus wel zouden willen gaan doen worden ze ontslagen. En zijn ze niet beschermt door ons staakrecht en de bonden.
zaterdag 14 juni 2025 om 15:23
zaterdag 14 juni 2025 om 18:32
Ik ben machinist bij NS en ik ben de stakingen ondertussen ook zat. Niet om de reden van de stakingen maar omdat de media en NS zelf het zo draait dat de publieke opinie ten opzichte van het rijdend personeel helemaal naar de knoppen gaat. Voor zover NS medewerkers al niet standaard met geweld te maken hebben zowel fysiek als verbaal.
Er blijft maar geroepen worden dat het om de centen gaat. Terwijl de collegas in de wandelgangen dat echt als bijzaak zien. Het gaat om arbeidsvoorwaarden om gezond de eindstreep te halen. Om een gezin te kunnen hebben naast de steeds onmogelijkere achterlijke roosters. Om niet te horen te krijgen dat je buiten de schoolvakantie maar vrij moet nemen vanwege personeelstekort terwijl je een gezin hebt. Zomaar een greep.
We zijn geen rupsjes Nooitgenoeg. Ik vind qua geld dat ik inderdaad prima verdien. En inhoudelijk dat ik de mooiste baan ter wereld heb. Maar dat ik daarnaast amper meer een prive leven heb door de dubbel onregelmatige diensten en dat ze de voorkeursroosters (alleen maar vroeg of alleen maar late diensten zodat je nog enigzins een bioritme overhoud) steeds meer tegengaan. Ze willen dat we alles draaien. Week in week uit. Op maandag om 03:00 thuis komen. Op woensdagnacht er om 03:00 weer uit moeten want vroege dienst etc. Half Nederland op de achterste benen als de klok elk half jaar een uurtje verschuift want o zo slecht voor je bioritme.
Veel mensen die bij NS werken hebben stress. Of ze wel vrij krijgen voor een speciale gelegenheid horen ze vaak pas de donderdag vooraf. Er valt amper te plannen wat intens leuk is als je kind naar de opvang moet. En de vaste roosters willen ze juist steeds meer vanaf. Het moet flexibeler en flexibeler. Geen hond die straks nog dit werk wil doen.
En er wordt niet alleen gestaakt voor de machinisten en conducteurs maar ook voor de regeling zware beroepen voor de monteurs die ook onder hevige stress staan door personeelsgebrek en ook vroeg laat nacht draaien.
Wouter Koolmees horen we niet. NS gooit heel nederland plat om een regio staking. Want jaren eerder vonden ze het een puik plan om alles te centraliseren waardoor er bij stront aan de knikker nergens lokaal meer wat kan worden opgestart. Ondertussen holt onze koopkracht achteruit en de laatste jaren zijn er te veel collegas ernstig mishandeld.
En dan worden we (ook in dit topic) rupsjes Nooitgenoeg genoemd. Publieksvriendelijke acties willen we. Maar die worden verboden door de rechter.
Dat mensen in de zorg ook wel zouden willen staken snap ik meer dan goed.
Ps toen ProRail staakte moest ik ook een dure taxi nemen want die dag vloog ik naar het buitenland. Was ik ook niet blij mee maar ja shit happens.
Er blijft maar geroepen worden dat het om de centen gaat. Terwijl de collegas in de wandelgangen dat echt als bijzaak zien. Het gaat om arbeidsvoorwaarden om gezond de eindstreep te halen. Om een gezin te kunnen hebben naast de steeds onmogelijkere achterlijke roosters. Om niet te horen te krijgen dat je buiten de schoolvakantie maar vrij moet nemen vanwege personeelstekort terwijl je een gezin hebt. Zomaar een greep.
We zijn geen rupsjes Nooitgenoeg. Ik vind qua geld dat ik inderdaad prima verdien. En inhoudelijk dat ik de mooiste baan ter wereld heb. Maar dat ik daarnaast amper meer een prive leven heb door de dubbel onregelmatige diensten en dat ze de voorkeursroosters (alleen maar vroeg of alleen maar late diensten zodat je nog enigzins een bioritme overhoud) steeds meer tegengaan. Ze willen dat we alles draaien. Week in week uit. Op maandag om 03:00 thuis komen. Op woensdagnacht er om 03:00 weer uit moeten want vroege dienst etc. Half Nederland op de achterste benen als de klok elk half jaar een uurtje verschuift want o zo slecht voor je bioritme.
Veel mensen die bij NS werken hebben stress. Of ze wel vrij krijgen voor een speciale gelegenheid horen ze vaak pas de donderdag vooraf. Er valt amper te plannen wat intens leuk is als je kind naar de opvang moet. En de vaste roosters willen ze juist steeds meer vanaf. Het moet flexibeler en flexibeler. Geen hond die straks nog dit werk wil doen.
En er wordt niet alleen gestaakt voor de machinisten en conducteurs maar ook voor de regeling zware beroepen voor de monteurs die ook onder hevige stress staan door personeelsgebrek en ook vroeg laat nacht draaien.
Wouter Koolmees horen we niet. NS gooit heel nederland plat om een regio staking. Want jaren eerder vonden ze het een puik plan om alles te centraliseren waardoor er bij stront aan de knikker nergens lokaal meer wat kan worden opgestart. Ondertussen holt onze koopkracht achteruit en de laatste jaren zijn er te veel collegas ernstig mishandeld.
En dan worden we (ook in dit topic) rupsjes Nooitgenoeg genoemd. Publieksvriendelijke acties willen we. Maar die worden verboden door de rechter.
Dat mensen in de zorg ook wel zouden willen staken snap ik meer dan goed.
Ps toen ProRail staakte moest ik ook een dure taxi nemen want die dag vloog ik naar het buitenland. Was ik ook niet blij mee maar ja shit happens.
zaterdag 14 juni 2025 om 18:41
En dan het verlies verhaal. Ja het gaat slechter met NS. Maar daar merken de witte boorden op kantoor dus niks van. In de top vloeien de bonussen nog rijkelijk. Ben weleens op dat hoofdkantoor geweest en het personeel daar wordt echt als goden behandeld hoor. Sowieso is NS een omgekeerde piramide met heel veel managers. Ga daar de bezem eens door halen. Je zou zeggen dat treinen rijden de core business is toch ? Al die vergaderingen op kantoor ten spijt. Kantoorpersoneel wat wel dure personeelsfeestjes mag houden terwijl wij met de kerst een gare maaltijd in de magnetron mogen gooien en amper tijd hebben om het ook op te eten omdat de pauze 40 minuten is maar daar al 15 min looptijd afgaat plus de tijd die de machinist nodig heeft om de trein vertrekgereed te maken. Amper blijft er wat over.
Keertijden op eindstations die met elke dienstregeling korter worden. Defecte toiletten aan boord. Amper tijd om tussen twee treinen door even naar het toilet te kunnen en het walpersoneel wat bij bosjes is afgestoten waardoor je onderweg van je trein richting de wc 10x wordt aangesproken door reizigers met vragen. Dan moet je nog in de rij voor je warme hap want we hebben geen personeelskantines meer die zijn ook wegbezuinigd. De personeelsverblijven die ergens achteraf zitten weggestopt zodat je dat ook vaak niet red. Je eigen eten meenemen leuk maar als je al in een verblijf komt vaak maar 2 magnetrons aanwezig. En voor jou nog tig anderen die het willen opwarmen. Etc etc.
Dan zie ik weer zo'n vrouw op tv in een actualiteitenprogramma roeptoeteren ALS ZE HET ZO KUT VINDEN ALLEMAAL DAN ZOEKEN ZE MAAR LEKKER ANDER WERK.
Nee dat helpt.... Veel van mijn collegas vinden hun baan echt oprecht super leuk. Het zijn de secundaire zaken waar het steeds meer aan schort. En laat daar nu om gestaakt worden.
PS de top van NS zou er waarschijnlijk ook niet meer werken als ze qua koopkracht achteruit gaan maar van ons wordt dat wel verwacht. Heel bijzonder.
Keertijden op eindstations die met elke dienstregeling korter worden. Defecte toiletten aan boord. Amper tijd om tussen twee treinen door even naar het toilet te kunnen en het walpersoneel wat bij bosjes is afgestoten waardoor je onderweg van je trein richting de wc 10x wordt aangesproken door reizigers met vragen. Dan moet je nog in de rij voor je warme hap want we hebben geen personeelskantines meer die zijn ook wegbezuinigd. De personeelsverblijven die ergens achteraf zitten weggestopt zodat je dat ook vaak niet red. Je eigen eten meenemen leuk maar als je al in een verblijf komt vaak maar 2 magnetrons aanwezig. En voor jou nog tig anderen die het willen opwarmen. Etc etc.
Dan zie ik weer zo'n vrouw op tv in een actualiteitenprogramma roeptoeteren ALS ZE HET ZO KUT VINDEN ALLEMAAL DAN ZOEKEN ZE MAAR LEKKER ANDER WERK.
Nee dat helpt.... Veel van mijn collegas vinden hun baan echt oprecht super leuk. Het zijn de secundaire zaken waar het steeds meer aan schort. En laat daar nu om gestaakt worden.
PS de top van NS zou er waarschijnlijk ook niet meer werken als ze qua koopkracht achteruit gaan maar van ons wordt dat wel verwacht. Heel bijzonder.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in