Stedentrips in je eentje! Deel je tips en ervaringen :)

17-05-2019 13:46 232 berichten
Hi!
Ik heb de knoop doorgehakt dat ik als single niet meer ga leuren bij mensen om te vragen of ze een keer een weekendje weg met mij willen. Jeetje, als ik het zo neer zet lijkt het net alsof ik aan hun benen hang :P Met zn 2en moet je een weekend afstemmen, een bestemming, reiswensen etc. En de ander moet ook zin en geld hebben natuurlijk :)

Dus ik ben van plan om zelf stedentrips te doen met de trein of vliegtuig. Wat zijn leuke steden om te bezoeken voor 2, 3 dagen? Van belang is dat er genoeg te zien en te doen is en veilig voor een single vrouw.
Wat zijn handige dingen om aan te denken als je alleen op reis bent?

Oh ja, ik weet nog niet wanneer ik ga. Het is een algemeen inspiratie-topic :D

Wat momenteel op mijn lijst staat:
-Spanje (Madrid, Valencia)
- Lissabon

Mij spreekt de Oost-Europa ook wel aan

Ik zit te denken aan Italië, maar Rome zou ik sowieso samen willen doen met iemand. Wat zijn andere leuke steden in Italië?

Ben benieuwd! :D
NYC schreef:
18-05-2019 17:51
Ik heb dat met Parijs. En ben er dus helaas ook nog nooit geweest, omdat je met “samen” dus ook samen je invulling van de vrije dagen/reiswensen bespreekt.

Dublin vond ik idd heel leuk en goed toegankelijk in het leggen van contacten met zowel de Ieren als met andere backpackers. Sowieso een leuk en toegankelijk land. Alleen die jeugd af toe! Wat veel hangjongeren daar zeg...
Ik vind dat altijd zo grappig, dat is dus totaal niet mijn ervaring met Ieren. Ik heb een tijdje vlakbij Dublin gewoond er kwam er wekelijks maar heb nooit aansluiting met de mensen kunnen vinden en ik ben echt wel vrij sociaal in het buitenland. Ik vond de mensen in Engeland veel opener en vriendelijker, in Ierland is het echt ons kent ons cultuur. Ik vind Dublin ook helemaal geen leuke stad trouwens, lelijk en niets speciaals te zien.
Galway was veel leuker, maar ook daar amper aansluiting met de bevolking. Volgens mijn gastgezin was dat normaal, zijn Ieren nogal op zichzelf. Ik was ook vrij gedesillusioneerd omdat ik ze altijd zo aardig vond op Schiphol, in eigen land was dat helaas wel anders. Ze waren wel vriendelijk maar echt contact kreeg ik er niet mee.
Spanjaarden, Italianen en Engelsen dan weer wel.
Wat leuk veel reacties, tips en ervaringen :D

Ik heb veel gehad aan de tips om geld op meerdere plekken te hebben. Dat is in het algemeen een goede tip als je op reis bent, maar echt een aandachtspunt als je in je eentje bent.

Verder ook om dingen een beetje gepland te hebben, een lijstje te hebben oid. Dat heb ik meestal al wel, maar zo hoef ik niet veel na te denken over wat ik nu ga doen. Met zn 2en kan je overleggen of gewoon samen ergens hangen. In je eentje is dat iets anders.

Waar ik ook aan dacht, is dat je via Airbnb 'ervaringen' kan doen. Beetje in het kader van excursies. Leuk om inspiratie of natuurlijk mee te gaan. Ik ga het denk ik in mijn vakantie uitproberen. Zoals het nu eruit ziet heeft het een minder commerciële insteek, maar dat is maar de indruk.
erizito schreef:
17-05-2019 18:05
Alleen reizen kan prima, hoe denk je dat al die zakelijke reizigers dat doen? Ik ben zelf op dit moment alleen in het buitenland (combinatie werk & privé).

Ik laat als ik naar de wc moet mijn spullen liggen in een restaurant, neem enkel mijn telefoon, portemonnee en paspoort mee. En soms vraag ik iemand om erop te letten, maar meestal niet. Overdag als ik geen kamer heb dan gaat mijn koffer in de bagagekamer van het hotel.

Ik heb twee rekeningen en twee creditcards. Daar doet er altijd wel eentje het van. Verder uber account zodat ik geen geld / vreemde valuta hoef te pinnen voor taxi’s en ik heb ook mijn creditcard gekoppeld aan accounts voor treinapps in de landen waar ik meestal reis zodat ik direct op mijn telefoon tickets kan kopen. Ik check vooraf op de kaart hoe een hotel ligt, als het ergens achteraf in een steegje ligt dan kies ik wat anders. Je wordt er vanzelf handig in.
Haha :)

Zakelijk reizen en voor je plezier reizen vind ik wel verschillend. Ik ben er niet bekend mee, dus moet het een beetje invullen. Als je voor werk op reis bent, conferentie, werkbezoek aan kantoor oid ben je wellicht met andere collega's van je werk of kantoor daar. Je bent aan het werk, dus misschien maak je langere dagen en ben je 's avonds kapot.

Jezelf vermaken is wat anders als je voor werk in het buitenland bent.
Hillegonda1 schreef:
18-05-2019 14:32
Heerlijk, een citytrip in mijn eentje. Ik ga inmiddels zelfs (bijna) liever alleen dan met een ander.

Ik bereid me wel goed voor. Schuim van te voren het forum van Tripadvisor en Spotted by Locals af en maak voor mezelf een (online) lijstje met leuke pleintjes, foodmarkets, terrasjes, tentjes en restaurantjes. Daarbij check ik ook op googlemaps waar ze zitten inclusief het dichtstbijzijnde metrostation en check de website voor openingstijden/prijzen. Dat lijstje (in mijn mail met links) check ik veelvuldig op mijn mobiel terwijl ik ter plaatse ben.
Op die manier leer ik de plattegrond van de stad en het metro netwerk al een beetje kennen van te voren en weet ik in elke wijk waar het leuk is om langs te gaan. Ik houd er niet van om uit arremoede (plotselinge vermoeidheid, dorst, honger of plassen) in een toeristenfuik te belanden als 1 steegje verder een uniek local gem zit. En het voelt veilig/voorbereid als ik een soort doel heb (ik schrijf altijd veel meer spots op dan ik ook echt tijd voor heb).

Vooral van 6 dagen Madrid heb ik echt genoten.
' s Ochtends ontbijten in een hipster ding, daarna naar 1 van de 3 grote musea (heb ze alle drie gedaan met combo-ticket), vervolgens qua lunch een menu del dia (meerdere gangen lunch voor rond de 12-15,- euro in een restaurantje met veel goede reviews) en avond eten met tapa's in een van de beroemde foodmarkets.
Ik heb ook een georganiseerde tapas-tour gedaan. Dat was leuk en ik was onder de mensen en ik ben nog gaan naborrelen met een Filipijnse vrouw, maar het was wel te duur voor het geld.
Ook ben ik naar een opera-voorstelling geweest die ik van te voren in Nederland al online had geboekt.
Oeh Madrid! Die staat dus al op mijn shortlist :D

Die 3 musea klinkt goed! Gewoon Googlen op combi-ticket musea oid?

Je hebt zo te horen prima vermaakt in je eentje :D
Madrid87 schreef:
19-05-2019 13:37
Ik ben nog nooit opgelicht trouwens, ik loop iedereen die me wil aanspreken zo voorbij. Mits het overige toeristen zijn die de weg kwijt zijn ofzo.
Maar nooit last van verkopers of mensen die me lastig vallen. Koptelefoon op en gaan. In Rome liepen er bij het Vaticaans museum mensen tussen de wachtrij door die vertelden dat we de rij konden skippen voor 40 euro ofzo, en dan kregen we nog een gids mee ook. Een kaartje voor het museum was volgens hen 25 euro. Ik wist dat dat niet kon kloppen want ik wist precies wat het bedrag was omdat ik me had ingelezen dus ik ben lekker blijven staan terwijl andere mensen toch meegingen. Vervolgens liepen die met een zogenaamde gids mee die over bijna elk standbeeld verkeerde informatie gaven. Tenenkrommend.
Ik ook niet, tijdens mijn eerste city trip alleen (Parijs) probeerde men mij wel wat aan te smeren en liep er zo'n verkoper heel de tijd achter me aan bij een bezienswaardigheid met z'n ring vol lelijke Eifeltorentjes maar toen vroeg of ik nou echt de politie moest bellen droop men af af na wat gevloek. Daarna nooit meer last gehad eigenlijk, wordt ook bijna niet meer aangesproken door oplichters, alleen door mede toeristen of locals die gewoon willen weten waar je vandaan komt enzo. Ik probeer ook altijd zo min mogelijk op te vallen als toerist. Zat ook een keer rustig ergens o een bankje en de toeristen naast me op een bankje werden constant benaderd door oplichters maar mij liepen ze gelukkig straal voorbij. Maar bij die toeristen kon je echt duidelijk zien dat ze toerist waren met grote camera om de nek, reisgids en plattegrond in de hand etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga bijna altijd in mijn eentje weg. Vaak ook langer dan 2-3 dagen, ik wil alles op m'n gemak doen ;-) Heerlijk om door een vreemde stad te dwalen.
Meestal boek ik een hostel, maar de laatste trip was het hotel ook wel erg fijn.

Aanraders voor stedentrips:
- Krakau
- Boedapest (hier kun je je wel langer dan 3 dagen vermaken!)
- Antwerpen
- Praag
- Vilnius
- München
- Gdansk
- Hamburg
- Maastricht
- Kiev

Komende zomer ga ik waarschijnlijk naar Oekaïne (Kiev /Lviv). O.a. St. Petersburg, Moskou, Edinburgh, Llubjana en Belgrado staan nog op de wishlist.

Qua tips: inderdaad geld/bankpassen op meerdere plekken hebben, zodat je niet zonder geld zit als je je bankpas verliest. Verder kijk ik altijd even op Google Maps om de omgeving te verkennen en ik laat het hotel/hostel een taxi voor me regelen als ik naar het vliegveld moet.
ceci wijzigde dit bericht op 20-05-2019 18:03
19.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik ben alleen in Berlijn geweest oa. Dat vond ik een hele fijne stad en heb me daar geen seconde onveilig gevoeld.Er is genoeg te doen en te zien. Heerlijk stad.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is Beijing ook super ;-) , beetje uit de buurt maar dan heb je ook wat
Er zijn al vele goede tips gegeven!

- zie er niet teveel uit als een toerist, liever als een local
- verspreid geld en passen op verschillende plaatsen
- zorg dat je van tevoren een slaapplaats regelt, in ieder geval voor de eerste nacht
- ik zorg zelf dat ik na een bepaald tijdstip 's avonds terug ben in het hotel/camping
- zorg dat je goed voorbereid bent, als je zoekende bent of onzekerheid uitstraalt ben je eerder een "prooi"

En vermaak jezelf, je bent op vakantie! Als je uitstraalt dat je plezier hebt, kom je eerder hele leuke en interessante mensen tegen die je tips kunnen geven over de omgeving, of waarmee je een gezellig of goed gesprek mee kunt hebben.

Dit jaar ga ik naar Parijs.
Ik ben al alleen geweest in:
- Gent
- Antwerpen
- Versailles
- Rouen
- Brighton
- Eastbourne
Alle reacties Link kopieren
In veel steden kun je volgens mij tegenwoordig (gratis ofbetaalde) wandel/fietstours doen of zo'n foodtour 's avonds langs allemaal leuke/goede eettentjes. Dan zit je ook vaak bij een groep en heb je wat meer aanspraak. Wellicht leer je ook mensen kennen met wie je nog eens kunt gaan eten ofzo.
Overdag kan ik me altijd prima vermaken, avondeten vind ik dan nog wel eens wat eenzaam.
Alle reacties Link kopieren
Oh leuk, had ik me ook al voorgenomen! Ik ga je topic volgen. :D
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Ceci schreef:
20-05-2019 13:13
Komende zomer ga ik waarschijnlijk naar Oekaïne (Kiev /Lviv). O.a. St. Petersburg, Moskou, Edinburgh, Llubjana en Belgrado staan nog op de wishlist.
:heart: Ik was laatst in Lviv en in Moskou (voor werk maar plak er altijd een paar dagen aan vast voor toerisme). Zou vooral van Rusland heel graag meer zien. Mijn volgende stad wordt Kuala Lumpur.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja: in het geval van medicijngebruik. Draag een SOS-ketting/armbandje oid.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ook meestal doe, Google maps offline downloaden.
Vooral handig in steden buiten Europa, zodat je geen hoge kosten hebt.
Verder ga ik eigenlijk ook altijd alleen. Ik krijg juist stress als ik met andere reis en ben gewoon niet zo’n geduldig type :rofl: Ik vind het gewoon heerlijk, vrij nemen zonder rekening te houden met anderen, doen en laten waar ik zin in heb. Heel veel backpackers gaan alleen die je in hostels weer ontmoet en de sfeer onderling is altijd gezellig.
Weet niet of het anders is als je met zn 2en gaat, maar heb ook altijd heel veel contact met de lokale mensen van dat land :)
Robinson schreef:
20-05-2019 19:32
Wat ik ook meestal doe, Google maps offline downloaden.
Ik vind de app Ulmon heel handig, daar heb je geen internetconnectie voor nodig (iets met satelliet). Je mag één kaart gratis downlooien.
Robinson schreef:
20-05-2019 19:32
Ik krijg juist stress als ik met andere reis en ben gewoon niet zo’n geduldig type :rofl:
Erg herkenbaar. Ik liep een tijd terug door Wenen te sight seeen met vrienden van een vriendin die ik daar opzocht en ik dacht oh ja shit zo was het om museums te bezoeken met mensen. Al dat besluiteloze gedraal, ik wist niet hoe snel ik ze af moest poeieren. Met één iemand gaat nog wel.
Alle reacties Link kopieren
Lovestar schreef:
19-05-2019 14:21
Zakelijk reizen en voor je plezier reizen vind ik wel verschillend. Ik ben er niet bekend mee, dus moet het een beetje invullen. Als je voor werk op reis bent, conferentie, werkbezoek aan kantoor oid ben je wellicht met andere collega's van je werk of kantoor daar. Je bent aan het werk, dus misschien maak je langere dagen en ben je 's avonds kapot.
.
Ik ben meestal alleen op reis helaas.

Bij prive reizen heb je inderdaad meer tijd in te vullen, maar je weg vinden vanaf het vliegveld, ‘s avonds ergens wat eten, navigeren door de stad zijn hetzelfde. De tijd dat je zakelijk altijd een taxi kon pakken is wel voorbij, als er een bus of trein is dan neem ik die. Gelukkig vind ik dat juist leuk :)
MeredithGrey schreef:
20-05-2019 19:27
Oh ja: in het geval van medicijngebruik. Draag een SOS-ketting/armbandje oid.
Oja dat is ook een goede als je echt niet zonder kunt. Ik neem altijd mijn medicijnpaspoort en vaccinatieboekje mee op vakantie.
TsumTsum schreef:
19-05-2019 15:09
Ik ook niet, tijdens mijn eerste city trip alleen (Parijs) probeerde men mij wel wat aan te smeren en liep er zo'n verkoper heel de tijd achter me aan bij een bezienswaardigheid met z'n ring vol lelijke Eifeltorentjes maar toen vroeg of ik nou echt de politie moest bellen droop men af af na wat gevloek. Daarna nooit meer last gehad eigenlijk, wordt ook bijna niet meer aangesproken door oplichters, alleen door mede toeristen of locals die gewoon willen weten waar je vandaan komt enzo. Ik probeer ook altijd zo min mogelijk op te vallen als toerist. Zat ook een keer rustig ergens o een bankje en de toeristen naast me op een bankje werden constant benaderd door oplichters maar mij liepen ze gelukkig straal voorbij. Maar bij die toeristen kon je echt duidelijk zien dat ze toerist waren met grote camera om de nek, reisgids en plattegrond in de hand etc.
Ja, dat zijn vaak Amerikanen in mijn ervaring. Met lelijke fannypacks erbij. :P
Ik loop nooit met een camera rond ( die heb ik niet ) of een kaart. Ja in Rome wel omdat ik daar veel verdwaalde in het begin. Maar ja daar viel ik niet op tussen al die toeristen. Sevilla was ook heel toeristisch maar ik probeer altijd zoveel mogelijk over te komen als een local. Nu heb ik wat Spaans bloed dus lukt dat soms nog wel qua uiterlijk.
Wat ook helpt is dat ik aardig wat Spaans versta en het een beetje spreek.
Dat doe ik ook altijd, woorden leren in de taal van het land waar ik heen ga. Dus ik kan in Rome om hulp roepen in het Italiaans, in Spanje in het Spaans etc en in Griekenland in het Grieks. Toch wel handig. Je weet nooit. Misschien roep ik wel gewoon in het Engels als het puntje bij paaltje komt maar better safe than sorry.

Ik heb trouwens het idee dat oplichters vaker koppels aanspreken dan toeristen alleen. Maar dat is wellicht verkeerd gezien van mij.

Oh nog een tip: bewaar nooooit je geld in je sneaker! Dat was dus een tip van mijn lieve oma die het al jaren zo deed.
Ik dacht het in Florence ( wat een klote stad trouwens, veel te duur en overal wordt je afgezet ) even slim te doen door 2 briefjes van 50 onder mijn voet te leggen. Toen ik aan het eind van de dag in mijn hotel terug kwam had ik er nog maar 1. Man wat baalde ik zeg. Voor mij is dat een hele hoop geld en alles was al zo peperduur in Florence. Ik kon wel huilen. Ik snap nog steeds niet hoe dat gebeurd is. Ik heb mijn schoenen niet uitgehad, heb met niemand gesproken. Echt hoe kan dat? :|
Ik vond het echt verschrikkelijk. Dus mijn tip: doe dat niet.
Sla Florence sowieso maar over. De kunst vond ik niet half zo mooi als in Rome, alles was duur ( 10 euro voor 2 bolletjes niet lekker ijs? ) en ik heb voor elke kerk entree moeten betalen. Ik vond het echt een toeristen trap. Rome is tien keer mooier en goedkoper. Of anders Napels.

Edinburgh ben ik nog niet geweest maar mijn broer is er gek op, die gaat geregeld. Staat ook nog zeker op mijn lijstje.
Maar eerst Liverpool ( voor het voetbal ) hopelijk in September.
Alle reacties Link kopieren
Als je binnen Europa reist neem dan als het even kan de (nacht) trein. Je hebt dan geen gekrioel op luchthavens waar je je vaak op onmogelijke tijden moet melden bij de beveiliging en je hoeft geen peperdure taxirit naar je hotel te maken.

Lunchen in je eentje vond ik wel te doen. Er zijn dan meer mensen die alleen eten. Het diner alleen vond ik moeilijk. ‘s Avonds uit eten gaan is toch vaker een sociale gebeurtenis. Je kunt dus je hoofdmaaltijd ‘s middags nemen en ‘s avonds een snellere hap bij een groot Amerikaans hamburgerconcern of een pizza of zo.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Ik haal meestal s'avonds gewoon wat en eet het in mijn kamer op. Soms ga ik uit eten, dan raak je soms aan de praat en soms niet. In grote steden zitten zoveel mensen alleen.

Ik neem nooit een taxi naar mijn hotel vanaf het vliegveld, gewoon de shuttlebus. Die hebben ze in elke grote stad. Die gaat van de luchthaven naar de stad en vanaf daar lopen voor een euro of 5. Als je het niet erg vind neem ik toch het vliegtuig naar Liverpool. De trein is vaak een stuk duurder en ik zit al op budget.
Oehhhhh, hier voorpret kriebels ;-D Ik wilde eigenlijk met Hemelvaart gaan, maar heb iets wat ik echt moet doen. Balen! Maar zien nu dat het binnenkort Pinksteren is. Dus dan ga ik maar. Aaaaah! Spannend.

Ik ga een lijstje maken van de tips hier en dan even kijken voor een vliegtickets. Heb bedacht dat ik wel in een hostel ga zitten waar ze wellicht iets van een groepsactiviteiten organiseren. Vind het wel leuk om te kunnen aansluiten. In mijn eentje kan ik altijd besluiten.

Voorpretkriebels! 😃
Ja ik neem ook nooit een taxi maar reis gewoon via het OV ter plaatse. Heb 1x met een vriendin een taxi genomen naar het hotel omdat we steeds rondjes liepen en er niet uit kwamen. Achteraf gezien moesten we een gebouw in en dan ergens bovenlangs en dan op een ander metro netwerk. Wisten wij veel (en de mensen aan wie we het vroegen waren ook niet zo snugger blijkbaar). Ach de taxi had ons gematst want we hadden geen kleingeld en alleen briefjes. Dus hoefden we een deel niet te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Kopenhagen is een fijne stad om te 'oefenen' met alleen op stedentrip zijn TO!
Ik zou in een hostel wel een prive kamer nemen TO. Mits je erg van gezelschap houdt. Ik heb 2x op een slaapzaal gelegen en vond het echt verschrikkelijk. Dik op elkaar gepakt als sardientjes in een blik en geen oog dicht gedaan. Mensen liepen de hele nacht in en uit, gooiden met de deur. Ik doe het nooit meer. Ik betaal met liefde meer voor een eigen kamer. Ik heb s'avonds echt rust en privacy nodig. Even de drukte van de stad van me af laten glijden. Als ik dan nog met anderen op een kamer moet slapen word ik dus gillend gek.

Heb je al een locatie op het oog TO? Ik zou Rome en Madrid van harte aanraden. Rome is vooral fijn omdat je alles kan lopen en in een groot openlucht museum loopt en Madrid is prachtig en veilig.
Mijn eerste stedentrip alleen was naar Rome. Het was even wennen maar de stad is heel relaxt en behulpzaam. Vond de mensen ook super vriendelijk. Ben er een aantal keer geweest en nog lang niet uitgekeken.

Ik ben trouwens al heel vaak in Madrid geweest maar heb pas een keer de metro gepakt. Daar begreep ik toen helemaal niets van, het kaartjessysteem vond ik behoorlijk ingewikkeld. Gelukkig stond er hulp vlakbij klaar om te assisteren. Normaal loop ik alles of pak ik de bus. Dat kost nog geen euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven