Stedentrips in je eentje! Deel je tips en ervaringen :)

17-05-2019 13:46 232 berichten
Hi!
Ik heb de knoop doorgehakt dat ik als single niet meer ga leuren bij mensen om te vragen of ze een keer een weekendje weg met mij willen. Jeetje, als ik het zo neer zet lijkt het net alsof ik aan hun benen hang :P Met zn 2en moet je een weekend afstemmen, een bestemming, reiswensen etc. En de ander moet ook zin en geld hebben natuurlijk :)

Dus ik ben van plan om zelf stedentrips te doen met de trein of vliegtuig. Wat zijn leuke steden om te bezoeken voor 2, 3 dagen? Van belang is dat er genoeg te zien en te doen is en veilig voor een single vrouw.
Wat zijn handige dingen om aan te denken als je alleen op reis bent?

Oh ja, ik weet nog niet wanneer ik ga. Het is een algemeen inspiratie-topic :D

Wat momenteel op mijn lijst staat:
-Spanje (Madrid, Valencia)
- Lissabon

Mij spreekt de Oost-Europa ook wel aan

Ik zit te denken aan Italië, maar Rome zou ik sowieso samen willen doen met iemand. Wat zijn andere leuke steden in Italië?

Ben benieuwd! :D
Ja die wijken zocht ik maar kon er even niet opkomen. Een keer in Chueca geslapen, een keer Malasana. Leuke wijken.
Alle reacties Link kopieren
Ohh Murmurrr ook al zo enthousiast.

Nee, ik hoef niet aan zo’n hele drukke straat te verblijven.
Ben van plan om n dag of 3 à 4 te gaan.
Het verbaast me trouwens dat er zo weinig Engels wordt gesproken daar. Geen probleem.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Iemand ervaring met Kiev voor een solo stedentrip?
Live long and prosper
noa schreef:
30-05-2019 10:11
Ohh Murmurrr ook al zo enthousiast.

Nee, ik hoef niet aan zo’n hele drukke straat te verblijven.
Ben van plan om n dag of 3 à 4 te gaan.
Het verbaast me trouwens dat er zo weinig Engels wordt gesproken daar. Geen probleem.
Mij niet. Dat gezin bij wie ik woonde in Madrid vertelde me dat Spaanse kinderen maar 1 uur Engels per week krijgen op school. Per week! Dat is ook veel te weinig om een taal echt goed te leren. Op TV is alles in het Spaans dus je leert het ook niet goed. Die vrouw gaf les op een school, vandaar dat ik dat weet. Een uurtje is lang niet genoeg. Ik spreek een basis woordje Spaans en red me in Madrid prima, met handen en voeten soms maar dat geeft veel hilariteit. Ik versta wel veel Spaans, dat helpt wel. Bij de toeristen attracties spreekt men uiteraard wel gewoon Engels. Bij de Starbucks en dergelijke ook. Maar verder is het niet zo best. Taxi chauffeurs spreken ook zelden Engels.
Viel me in Napels ook op trouwens. Alleen Italiaans of Napolitaans.

3 a 4 dagen is een prima tijd. Dan kan je al een hoop zien. Heb je bepaalde dingen die je per se wil zien?
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
23-05-2019 08:49
Serieus? Dat heb ik dus nooit geweten haha. Ja die halte zit heel dicht bij het stadion en dus ook bij mijn vaste hostel.
Had jij ook een eigen badkamer dan?
.
Ja, dat was een eenpersoonsje met eigen badkamer.
Alle reacties Link kopieren
noa schreef:
29-05-2019 21:30
Ik wil in november een stedentrip doen en twijfel tussen Madrid of Rome.
.
Madrid heeft een landklimaat dus is koud in november.
erizito schreef:
30-05-2019 13:08
.
Madrid heeft een landklimaat dus is koud in november.
Hoeft niet per se, in mijn ervaring is er op de temperatuur in Madrid geen peil te trekken. Ik was er eens in Januari en toen was het 19 graden, een andere keer in Maart was het maar 5 graden en zat ik te rillen in het voetbalstadion die avond.
November was eens heel koud en regen, de andere keer warm en zonnig. Ik vind het in Madrid lastig te voorspellen. Soms was het in de zomer heel heet maar koelde het s'avonds af, andere keren bleef het heet, ook midden in de nacht.
Ik kom er al jaren en het is altijd weer een verrassing. Maar een ding is meestal constant en dat is de zon. Die is er bijna altijd.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
30-05-2019 13:01
Mij niet. Dat gezin bij wie ik woonde in Madrid vertelde me dat Spaanse kinderen maar 1 uur Engels per week krijgen op school. Per week! Dat is ook veel te weinig om een taal echt goed te leren. Op TV is alles in het Spaans dus je leert het ook niet goed. Die vrouw gaf les op een school, vandaar dat ik dat weet. Een uurtje is lang niet genoeg. Ik spreek een basis woordje Spaans en red me in Madrid prima, met handen en voeten soms maar dat geeft veel hilariteit. Ik versta wel veel Spaans, dat helpt wel. Bij de toeristen attracties spreekt men uiteraard wel gewoon Engels. Bij de Starbucks en dergelijke ook. Maar verder is het niet zo best. Taxi chauffeurs spreken ook zelden Engels.
Viel me in Napels ook op trouwens. Alleen Italiaans of Napolitaans.

3 a 4 dagen is een prima tijd. Dan kan je al een hoop zien. Heb je bepaalde dingen die je per se wil zien?
Ik weet dat er niet veel Engels wordt geleerd hier. Ik bedoelde dat het me verbaast dat er in zo’n grote stad niet meer Engels wordt gesproken.
Mijn Spaans is trouwens ok, heb ik ook deels te danken aan de Spaanse tv.

Ik wil graag weten welke musea en bezienswaardigheden echt de moeite waard zijn.
Cum non tum age
noa schreef:
30-05-2019 13:32
Ik weet dat er niet veel Engels wordt geleerd hier. Ik bedoelde dat het me verbaast dat er in zo’n grote stad niet meer Engels wordt gesproken.
Mijn Spaans is trouwens ok, heb ik ook deels te danken aan de Spaanse tv.

Ik wil graag weten welke musea en bezienswaardigheden echt de moeite waard zijn.
Ah zo. In Barcelona spreken ze goed Engels, ik denk omdat daar meer toeristen komen. In Madrid is het nog niet erg druk met toeristen.

Ik vond het Prado mooi, het Retiro park. De Plaza Espana en het koninklijk paleis. Het Bernabeu natuurlijk, als jij of je partner van voetbal houdt, de tour is erg leuk om te doen. Je kan zelfs in de kleedkamer komen en je mag op de spelersbank zitten.
Ja verder is alles wel leuk in Madrid. Ik loop graag van Plaza Cibeles ( super mooi standbeeld ) naar het stadion toe over de Paseo de Castellana. Er loopt een wandelpad tussen de drukke weg door, waar je allerlei bankjes hebt en drinkfonteintjes.
Op elk tijdstip van de dag lopen er joggers.
Ik heb nog lang niet alles gezien in Madrid, vooral omdat ik meestal voor het voetbal ga en dan niet veel doe omdat ik weinig tijd heb.
Ik had de intentie om naar Rome te gaan over een paar weken, maar ik ben op dit moment meer gebaat bij wat rustigs. Ik ben een beetje op en wil wat bijkomen. Een strandwandelingetje hier, een stadswandeling daar zonder zo veel plekken te moeten zien. Een beetje uitwaaien eigenlijk. Heeft iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Sem_ schreef:
31-05-2019 09:23
Ik had de intentie om naar Rome te gaan over een paar weken, maar ik ben op dit moment meer gebaat bij wat rustigs. Ik ben een beetje op en wil wat bijkomen. Een strandwandelingetje hier, een stadswandeling daar zonder zo veel plekken te moeten zien. Een beetje uitwaaien eigenlijk. Heeft iemand tips?
Zuidwest Engeland, een kuststadje ergens in Devon of Cornwall?
Ben er zelf niet geweest maar een collega was er enthousiast over.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Andere plaatsen waar ik aan dacht zijn Gdansk of Rostock, beide kuststeden.
Of Dubrovnik, ook niet enorm groot, maar misschien wel druk.

Of wellicht juist een kleiner plaatsje ergens aan een kust als het je vooral gaat om rust en uitwaaien. Dan zou je iets kunnen boeken in de buurt van een grotere stad waar je makkelijk kunt komen met vliegtuig, trein of auto. Die stad zou je dan evt een dagje kunnen bezoeken als je daar zin in hebt, maar je zit dan zelf niet in de drukte :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
:hello:
Creditcard aanvraag is goed gekeurd! Dus even wachten totdat deze binnen is en dan kan ik boeken!

Ik heb even snel gespiekt voor de ticketprijzen (zowel vanaf Schiphol als Eindhoven) zijn algauw boven de €150,- :O Ik wil rond Pinksteren gaan en ben dus niet heel flexibel met dagen. Hier komt nog verblijf, eten en leuke dingen doen bij, dus ik betaal algauw voor een stedentrip de prijs voor een vakantie. Dat wordt mij een beetje te gortig. Ik twijfel of ik ergens anders naartoe ga en Madrid een keer beter plan zodat ik niet de hoofdprijs betaal.

Maar ik had mij soort van al ingesteld op Madrid :|

Maar goed, misschien ga ik op de kaart kijken waar vliegtickets rond die datum niet al te duur zijn. Meeste steden hebben van alles te bieden, dus ik vermaak mij sowieso wel!
noa schreef:
30-05-2019 09:13
Het is voor n speciale gelegenheid. Wil het thuis niet vieren. We gaan dan wel in n hotel (bij Gran Via is dus een aanrader?).
Ik woon al in Spanje, dus Madrid is dan makkelijker voor mij.
Ik heb nog nooit de Guernica in t echt gezien en dat is iets wat op m’n to do lijstje staat.
Moet zeggen dat jouw enthousiasme aanstekelijk werkt.

Love, hoop niet dat je het erg vindt dat ik dit op jouw topic vraag.
Leuk trouwens dat je zelf op stedentrip gaat! Als jij degene bent wie ik denk dat je bent, dan zit dat wel goed.
No! Ik ben nog steeds diegene haha. Geen nickchange gehad en jij ook niet zo te zien :)

Super leuk om te horen dat je in Spanje woont en nog steeds op het forum te vinden bent :D
Alle reacties Link kopieren
noa schreef:
30-05-2019 13:32
Ik wil graag weten welke musea en bezienswaardigheden echt de moeite waard zijn.
.
Sowieso houden de grote drie je al druk in Madrid: Prado (14e-19e eeuw), Reina Sofía (modern) en Thyssen-Bornemisza. Voor de Guernica ga je naar Reina Sofía. En als je van woonhuizen houdt dan is Cerralbo leuk. (Ik ben laaaaang geleden in het Prado geweest en een paar jaar geleden in Thyssen en Cerralbo)

Ook leuk om te doen is het kabelbaantje naar Casa de Campo en dan gelijk terug. Is ook een lekker rustmoment tussen het rondslenteren. En als ik een kleinere schoenmaat had zou ik wel wat tijd kunnen doorbrengen in een traditionele winkel met alpargatas (espadrilles) gaan oa op C/ Toledo en Zurbano. Plaza Mayor moet je gezien hebben en Mercado San Miguel is mooi voor een glas wijn (maar minder leuke in je eentje). En ik ben gaan hardlopen in Retiro park.

En dan vergeet ik denk ik nog de helft.
Alle reacties Link kopieren
Lovestar schreef:
31-05-2019 11:47
No! Ik ben nog steeds diegene haha. Geen nickchange gehad en jij ook niet zo te zien :)

Super leuk om te horen dat je in Spanje woont en nog steeds op het forum te vinden bent :D
:cheer2:
Leuk dat je gaat reizen! Hoop dat t goed gaat met je.
En ja, ik ben weer op t forum.
Ik ben van n druk naar rustig leven gegaan.
Ach ja, de NB’ers, dat was n leuke (wilde) tijd, maar das war mal.
Cum non tum age
Lovestar schreef:
31-05-2019 11:39
:hello:
Creditcard aanvraag is goed gekeurd! Dus even wachten totdat deze binnen is en dan kan ik boeken!

Ik heb even snel gespiekt voor de ticketprijzen (zowel vanaf Schiphol als Eindhoven) zijn algauw boven de €150,- :O Ik wil rond Pinksteren gaan en ben dus niet heel flexibel met dagen. Hier komt nog verblijf, eten en leuke dingen doen bij, dus ik betaal algauw voor een stedentrip de prijs voor een vakantie. Dat wordt mij een beetje te gortig. Ik twijfel of ik ergens anders naartoe ga en Madrid een keer beter plan zodat ik niet de hoofdprijs betaal.

Maar ik had mij soort van al ingesteld op Madrid :|

Maar goed, misschien ga ik op de kaart kijken waar vliegtickets rond die datum niet al te duur zijn. Meeste steden hebben van alles te bieden, dus ik vermaak mij sowieso wel!
Ja, hoe later je boekt naar Madrid, hoe duurder het is. Maar ook ver van tevoren vind ik Madrid duur om op te vliegen. Veel duurder dan op andere luchthavens. Ik boek meestal ver van tevoren en ga dan als het kan op zaterdagochtend weg. Dan kan je met KLM voor 94 euro vliegen, rond 9 uur geloof ik. Voordeel is wel dat het leven daar en de hostels niet duur zijn. Alleen de vlucht is altijd prijzig naar Madrid. Valt mij ook altijd op. Rome, Barcelona, Londen, allemaal spotgoedkoop maar Madrid is altijd duur. Volgens mij is het goedkoopste dat ik ooit betaald heb voor een retourvlucht naar Madrid 90 euro.
Ik vrees dat je niet echt goedkopte tickets meer gaat vinden nu, zo kort van tevoren. Ik kijk vaak op Skyscanner, daar zijn ze erg goedkoop.
Maar je hebt het al over volgende week, dat is wel erg kort dag.

Kijk anders ook even op TUI voor lastminute stedentrips, kan soms ook goedkoop zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic, ik had het niet eerder gezien. Een weekendje alleen weg is echt heerlijk, ook als je niet single bent. Lekker geen rekening houden met anderen en alleen doen waar je zelf zin in hebt.

Madrid staat voor mij op het lijstje voor mijn volgende weekend alleen. Ik ben er nooit geweest en volgens mij heb je er genoeg restaurantjes waar niemand gek opkijkt dat je er alleen zit.

Ik ben zelf alleen naar Londen, Parijs en Rome geweest. Alledrie steden waar zoveel te doen is dat je er goed alleen heen kunt. Ik hou enorm van musea, en alleen op reis betekent ook dat je daar zo lang kunt hangen als je wil. Rome is altijd wel prijzig qua vluchten. Parijs kun je lekker met de thalys en een boek lezen.

TO, Ik zou de bestemming voor jouw weekendje volgende week laten afhangen van ticketprijzen en beschikbare leuke hotels. Alle steden in Europa zijn leuk. Je kunt met EasyJet ook goedkoop naar Venetie. Daar kun je ook lekker naar het strand als je de drukke stad even zat bent. Als je op tijd boekt is het rond de 100 euro, maar als je volgende week vertrekt is het 160 euro, zegt Kayak. Je kunt ook op de dag zelf naar de TUI balie, die verkopen dan hun last minutes voor die dag voor echte bodemprijzen. Helaas zit daar niet altijd de bestemming bij die op je lijstje staat en zijn het ook vaak de verre reizen (Egypte, Cuba). Juist als je in je eentje bent is het wel leuk om eens wat geks te doen :)
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
01-06-2019 11:13
Wat een leuk topic, ik had het niet eerder gezien. Een weekendje alleen weg is echt heerlijk, ook als je niet single bent. Lekker geen rekening houden met anderen en alleen doen waar je zelf zin in hebt.

Madrid staat voor mij op het lijstje voor mijn volgende weekend alleen. Ik ben er nooit geweest en volgens mij heb je er genoeg restaurantjes waar niemand gek opkijkt dat je er alleen zit.

Ik ben zelf alleen naar Londen, Parijs en Rome geweest. Alledrie steden waar zoveel te doen is dat je er goed alleen heen kunt. Ik hou enorm van musea, en alleen op reis betekent ook dat je daar zo lang kunt hangen als je wil. Rome is altijd wel prijzig qua vluchten. Parijs kun je lekker met de thalys en een boek lezen.

TO, Ik zou de bestemming voor jouw weekendje volgende week laten afhangen van ticketprijzen en beschikbare leuke hotels. Alle steden in Europa zijn leuk. Je kunt met EasyJet ook goedkoop naar Venetie. Daar kun je ook lekker naar het strand als je de drukke stad even zat bent. Als je op tijd boekt is het rond de 100 euro, maar als je volgende week vertrekt is het 160 euro, zegt Kayak. Je kunt ook op de dag zelf naar de TUI balie, die verkopen dan hun last minutes voor die dag voor echte bodemprijzen. Helaas zit daar niet altijd de bestemming bij die op je lijstje staat en zijn het ook vaak de verre reizen (Egypte, Cuba). Juist als je in je eentje bent is het wel leuk om eens wat geks te doen :)
Zijn die tickets aan de balie dan nog goedkoper dan op de site? Want daar kunnen de prijzen bij Tui ook opeens heel erg dalen. Ik ben bv naar de Azoren gevlogen voor 110 euro retour, terwijl dat ticket een paar dagen eerder nog 180 was. Ik boekte ca 4 dagen voor vertrek.
.
Alle reacties Link kopieren
Ryan Air vliegt ook op Madrid en wordt meestal niet meegenomen op vergelijkingssites. Vanaf Brussel is nog goedkoper dan va Eindhoven.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
01-06-2019 11:20
Zijn die tickets aan de balie dan nog goedkoper dan op de site? Want daar kunnen de prijzen bij Tui ook opeens heel erg dalen. Ik ben bv naar de Azoren gevlogen voor 110 euro retour, terwijl dat ticket een paar dagen eerder nog 180 was. Ik boekte ca 4 dagen voor vertrek.
Ik liep er langs toen ik op schiphol was en keek uit nieuwsgierigheid. Ik had niet een paar dagen van te voren ook op hun website gekeken. Ik vond EUR 350 voor een retourtje naar Varadero (Cuba) echt super goedkoop, zoiets had ik online nog nooit gezien. Vroeger hadden ook andere airlines een desk waar je de resterende stoelen voor de dag zelf kon kopen. Had ik altijd al een keer willen doen, maar nooit echt aangedurfd - ik was vroeger nogal een schijtluis als het op reizen aankomt (nu gelukkig niet meer).
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
01-06-2019 12:54
Ik liep er langs toen ik op schiphol was en keek uit nieuwsgierigheid. Ik had niet een paar dagen van te voren ook op hun website gekeken. Ik vond EUR 350 voor een retourtje naar Varadero (Cuba) echt super goedkoop, zoiets had ik online nog nooit gezien. Vroeger hadden ook andere airlines een desk waar je de resterende stoelen voor de dag zelf kon kopen. Had ik altijd al een keer willen doen, maar nooit echt aangedurfd - ik was vroeger nogal een schijtluis als het op reizen aankomt (nu gelukkig niet meer).
Dat is idd heel goedkoop. Maar online vind je ook ongelofelijke aanbiedingen. Ik vind het leuk om goedkope tickets te zoeken en kom zo vaak in de verleiding! En ik weet toch echt liever van te voren waar ik heenga. Zal vlg keer op Schiphol wel eens een kijkje nemen bij die balie en dan ff een online check doen!
.
malibu82 schreef:
31-05-2019 10:32
Zuidwest Engeland, een kuststadje ergens in Devon of Cornwall?
Ben er zelf niet geweest maar een collega was er enthousiast over.
Bedankt voor je reactie. Ik heb besloten om naar Valencia te gaan. Het is lekker weer, strand is mooi en genoeg plekken om te zien. Kan niet wachten!
noa schreef:
31-05-2019 14:47
:cheer2:
Leuk dat je gaat reizen! Hoop dat t goed gaat met je.
En ja, ik ben weer op t forum.
Ik ben van n druk naar rustig leven gegaan.
Ach ja, de NB’ers, dat was n leuke (wilde) tijd, maar das war mal.
Ja hoor. Het gaat best gaat goed :)

Weer op het forum? Hier ook. Forum blijft trekken met alle verhalen, informatie en vertier :D Het is minder dan eerst, maar dingen zoals dit topic maakt dat ik het erg leuk vind!

Jaaaaa Nb's! #indekroonluchterhangen B-)
Madrid87 schreef:
01-06-2019 10:50
Ja, hoe later je boekt naar Madrid, hoe duurder het is. Maar ook ver van tevoren vind ik Madrid duur om op te vliegen. Veel duurder dan op andere luchthavens. Ik boek meestal ver van tevoren en ga dan als het kan op zaterdagochtend weg. Dan kan je met KLM voor 94 euro vliegen, rond 9 uur geloof ik. Voordeel is wel dat het leven daar en de hostels niet duur zijn. Alleen de vlucht is altijd prijzig naar Madrid. Valt mij ook altijd op. Rome, Barcelona, Londen, allemaal spotgoedkoop maar Madrid is altijd duur. Volgens mij is het goedkoopste dat ik ooit betaald heb voor een retourvlucht naar Madrid 90 euro.
Ik vrees dat je niet echt goedkopte tickets meer gaat vinden nu, zo kort van tevoren. Ik kijk vaak op Skyscanner, daar zijn ze erg goedkoop.
Maar je hebt het al over volgende week, dat is wel erg kort dag.

Kijk anders ook even op TUI voor lastminute stedentrips, kan soms ook goedkoop zijn.
Good to know! :)

Ik heb ondertussen besloten om ofwel niet te gaan. Het is Pinksterweekend drukte of om ergens anders naartoe te gaan. Ik ben aan het kijken voor Boedapest oid. Ticket Boedapest is €133,-(3 nachten, 4 dagen)

En nu ik serieus aan het kijken ben, vind ik het toch wel spannend :hihi:

Wat is de tip voor Boedapest qua aantal dagen? Ik hoef niet stampes volle planning. Ergens rustig kunnen lunchen, ergens naartoe reizen. Beetje dat idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven