Stedentrips in je eentje! Deel je tips en ervaringen :)

17-05-2019 13:46 232 berichten
Hi!
Ik heb de knoop doorgehakt dat ik als single niet meer ga leuren bij mensen om te vragen of ze een keer een weekendje weg met mij willen. Jeetje, als ik het zo neer zet lijkt het net alsof ik aan hun benen hang :P Met zn 2en moet je een weekend afstemmen, een bestemming, reiswensen etc. En de ander moet ook zin en geld hebben natuurlijk :)

Dus ik ben van plan om zelf stedentrips te doen met de trein of vliegtuig. Wat zijn leuke steden om te bezoeken voor 2, 3 dagen? Van belang is dat er genoeg te zien en te doen is en veilig voor een single vrouw.
Wat zijn handige dingen om aan te denken als je alleen op reis bent?

Oh ja, ik weet nog niet wanneer ik ga. Het is een algemeen inspiratie-topic :D

Wat momenteel op mijn lijst staat:
-Spanje (Madrid, Valencia)
- Lissabon

Mij spreekt de Oost-Europa ook wel aan

Ik zit te denken aan Italië, maar Rome zou ik sowieso samen willen doen met iemand. Wat zijn andere leuke steden in Italië?

Ben benieuwd! :D
Ik ben niet echt een moeilijke slaper. Maar wil ik met 7 anderen op een dorm slapen? Ik vind mijzelf daar echt te oud voor haha :P (begin 30) Misschien met 3 anderen. Hangt van de prijzen af en de hostel.

Ik neig heel erg naar Madrid. Zon (duimen voor goed weer natuurlijk!) en cultuur. Maar niet het metro pakken dus haha. Ik lees enthousiaste reacties voor Praag en Madrid. En Madrid stond al op mijn shortlist.
Alle reacties Link kopieren
Madrid heeft heel veel betaalbare hostals en dat is in Spanje gewoon een simpel hotel met prive-kamers.
huisduif schreef:
17-05-2019 19:07
Oslo en Boedapest zijn hier ook goed bevallen, daar kun je je wel langer dan drie dagen vermaken.

De laatste keer dat ik alleen op reis ging (wel binnen EU, geen euro's), had ik voor het eerst een creditcard bij me. Ik heb in iedere winkel of restaurant met mijn gewone pinpas kunnen betalen en heb die hele creditcard niet gebruikt. Je kunt een creditcard aanvragen, er zijn nu acties dat je ze voor een jaar gratis kunt proberen (daarna wel op tijd opzeggen als je er niet aan vast wilt zitten).

Een nadeel vind ik wel dat je niet op je gemak uren gaat zwemmen omdat je toch je spullen in de gaten moet houden. En er is niemand om je rug in te smeren met zonnebrand.
Zoiets als dit?

https://www.yourmastercard.nl/
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
20-05-2019 19:57
Erg herkenbaar. Ik liep een tijd terug door Wenen te sight seeen met vrienden van een vriendin die ik daar opzocht en ik dacht oh ja shit zo was het om museums te bezoeken met mensen. Al dat besluiteloze gedraal, ik wist niet hoe snel ik ze af moest poeieren. Met één iemand gaat nog wel.
Haha ja of als je gaat shoppen, ik zie vaak binnen 10 sec of dat ik wat ga vinden in die winkel of niet.
Dan merk ik al aan mezelf dat ik geduld ga verliezen als de ander uitgebreid wil kijken. Vind dat dan zonde van Mn tijd ofzo.
Maar tijd terug, vriendin was mee, althans, was er iets eerder en had andere vlucht ( zij boekte later, was erg duur toen geworden om in zelfde vliegtuig te zitten). Ging dus ook op andere vlucht terug. Had ze haar immigratie papiertje weggegooid en ging mij daarover appen. Of iemand die maar 1 pasje had en dus geen geld kon opnemen.. Was toevallig ook iemand waarbij we niet tegelijk geboekt hadden.
Op zulke momenten krijg ikdaar stress van, omdat ik niks kan doen maar anderen lastig hebben.
Lovestar schreef:
22-05-2019 21:56
Ik ben niet echt een moeilijke slaper. Maar wil ik met 7 anderen op een dorm slapen? Ik vind mijzelf daar echt te oud voor haha :P (begin 30) Misschien met 3 anderen. Hangt van de prijzen af en de hostel.

Ik neig heel erg naar Madrid. Zon (duimen voor goed weer natuurlijk!) en cultuur. Maar niet het metro pakken dus haha. Ik lees enthousiaste reacties voor Praag en Madrid. En Madrid stond al op mijn shortlist.
Oh leuk! Madrid! Gewoon doen. Krijg je geen spijt van. :heart:
En het is een van de meest zonzekere steden van Europa dus goed weer kan je zeker op rekenen. Als je rond deze periode gaat helemaal. Ik heb maar een keer regen gehad in al die keren dat ik er geweest ben. Toen hoosde het ook heel erg hard maar goed, dat was in Maart. In het voorjaar en de zomer is het er vooral gewoon zonnig. En warm. S'avonds koelt het wel af, vooral omdat het omringt is door bergen dus neem wel een vestje mee.

De shuttlebus van het vliegveld gaat naar Plaza Cibeles ( midden in het centrum ) en treinstation Atocha. Kost volgens mij 5 euro. Vroeger 4 maar nu 5. Alleen cash. Ik zou dan een hostel nemen in het centrum, zelf zit ik altijd een stuk hoger, vlakbij het Real Madrid stadion, in het zakendistrict, zodat ik niet ver hoef te lopen naar mijn wedstrijd.
Oh ja er zijn 4 terminals in Madrid, dus hal 1-4. Hou goed in de gaten vanaf welke je heen en terug vliegt. Ik ben eens met Aireuropa heen gegaan en met Lufthansa terug en was vergeten te checken, ik stond dus bij vertrek 1 omdat ik daar heen ook aangekomen was terwijl ik dus bij 4 moest zijn. Als je met dezelfde maatschappij heen en terug gaat is dat meestal ook dezelfde hal.
Ik moest dus toen heel snel op een bus pakken naar 4, want dat kan je daar niet lopen, ligt ver uit elkaar.

Oh ja als je terug gaat naar het vliegveld vanaf Cibeles kan het nogal zoeken zijn waar de shuttlebus halte is. Cibeles in namelijk een grote rotonde met veel verkeer en ik moet zelfs na al die keren Madrid nog zoeken. Ze verplaatsen de halte af en toe ook. De laatste keer dat ik hem nam ging hij niet meer vanaf de bibliotheek maar vanaf de zijstraat aan de Banco de Espana. Dat is het grote witte gebouw waar het standbeeld op het midden van de rotonde voor staat. Dus dat kan even zoeken zijn, neem daar je tijd voor zodat je niet hoeft te haasten.

Als je in het centrum zit met je hostel hoef je geen metro te pakken, ga lekker rond de Gran Via ( de drukke hoofdstraat ) zitten, Sol ( leuk plein daaronder ), of Plaza Espana, dan kan je alles lopen als je goed ter been bent. Een taxi kost ook geen drol.
Bijna alle buurten in het centrum zijn gewoon veilig dus dat maakt niet zoveel uit.
Bij goedkope hostels moet je wel vaak je badkamer delen, ik heb geloof ik een keer een prive badkamer gehad. Als je dat wil moet je vaak wat meer neerleggen. Vaak zit er geen ontbijt bij maar bijna alle Madrilenen eten buiten de deur een churros met warme choco ( typisch Madrileens ontbijt ). Dat deed ik ook vaak. :-9
Je kan in Madrid heerlijke tapas eten en wijn drinken voor 1.50 in de trattorias. De prijzen voor het eten en drinken liggen absurd laag. :proud:

Als je het trekt met 3 andere op een kamer kan je dat gewoon doen maar hostels zijn helemaal niet duur in Madrid, prive kamers kosten niet vel meer dan een dorm.
Verder moet je wel rekening houden met het feit dat Madrilenen beroerd Engels spreken. Ik weet niet hoe het met je Spaans is maar het is misschien handig om wat basis dingen te leren, zoals de weg vragen etc. Ze zijn wel erg behulpzaam maar de mensen in Barcelona spreken veel meer Engels, ook omdat dat veel toeristischer is. Het toerisme begint op te komen in Madrid en je zal zeker toeristen zien maar niet half zo veel als in Rome, Barcelona of Venetie. Dat vind ik altijd zo fijn in Madrid, het is er nog zo lekker rustig.
Ik ga wel even denken of ik nog meer aandachtspunten weet.
Mag ik met je mee? :P
Ik mis Madrid. :proud:
Creditcard aangevraagd! :)
Kan ik ook daarmee mijn ticket mee boeken.

Haha. Madrid gaat mee naar Madrid :D Alleen maar leuk en handig als je zou mee gaan :rolling:

Super veel handige tips btw! Fijn dat ik daar niet als een idioot op het vliegveld sta haha.
Haha ik zou echt zo met je meegaan als ik het kon betalen. Helaas zit het er niet in.
Je mag me als je daar bent wel PB'en als je vragen hebt ofzo. Ik vind het altijd leuk om over Madrid te praten, kan nog wel uren doorgaan.
Ik vond het ook zo kneuzig van mezelf dat ik toen in de verkeerde vertrekhal stond. Normaal check ik alles honderd keer maar dat ging even fout.

Wanneer wil je gaan? Ik vlieg zelf graag met KLM, al vind ik het vliegen op Madrid nog wel prijzig eigenlijk, vergeleken bij andere steden. Op zaterdag kan je vaak goedkoper vertrekken. Dan zit ik soms nog onder de 100 euro voor een retour, doordeweek is het veel duurder. Maar ja mijn wedstrijden waren vaak op zaterdag dus dat ging niet.

Het Retiro park is ook erg gaaf trouwens, zit vlak naast de Plaza de Cibeles, je loopt er langs als je uit de bus komt. Daar kan je op zondag hele families zien picknicken en roeien op de grote vijver.
Oh ja, het water kan je gewoon uit de kraan drinken. Doet iedereen en is gewoon veilig. Smaakt iets anders dan hier maar is verder niets mis mee.
Alle reacties Link kopieren
In Madrid gaat de metro vanaf Nuevos Ministerios (niet eens ver lopen vanaf Bernabeu stadium trouwens) rechtstreeks naar het vliegveld. Lijkt me sneller dan die bus.

Ik had een jaar of 4 geleden in een simpel hostal aan Carrera de San Jéronimo mijn eigen kamer voor 40 euro of zo. Prima locatie voor het centrum en daar zijn meerdere hostals.
erizito schreef:
23-05-2019 08:28
In Madrid gaat de metro vanaf Nuevos Ministerios (niet eens ver lopen vanaf Bernabeu stadium trouwens) rechtstreeks naar het vliegveld. Lijkt me sneller dan die bus.

Ik had een jaar of 4 geleden in een simpel hostal aan Carrera de San Jéronimo mijn eigen kamer voor 40 euro of zo. Prima locatie voor het centrum en daar zijn meerdere hostals.
Serieus? Dat heb ik dus nooit geweten haha. Ja die halte zit heel dicht bij het stadion en dus ook bij mijn vaste hostel.
Had jij ook een eigen badkamer dan? Dat heb ik zelden meegemaakt in Madrid, twee keer geloof ik. Meestal moet je daar flink voor bij betalen. In mijn vaste hostel had ik toevallig een eigen badkamer de laatste keer omdat de kamer een upgrade gehad hadden. Daar betaal ik ook 40 euro per nacht.
De shuttlebus stopt trouwens als eerste nog op een andere halte, daarna Cibeles en dan Atocha. Maar weet de naam van de eerste halte niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Madrid is idd leuk! Ik zat toen vlakbij gran via, 5 minuutjes lopen ofZo. Wel in een hostel met in totaal 6en. Als je wil kan ik het hostel voor je opzoeken, hoewel dus wel alles gedeeld was.
Ik mis in Spanje menu del dia, voor uit Mn hoofd iets van 10 euro krijg je echt heerlijk eten met nog drinken erbij. Engels spreken ze inderdaad amper.
Maar je telefoon bundel is daar gewoon geldig, voor de weg vragen is makkelijk om Google te gebruiken, je kunt dan ook zien hoe af te leggen met ov. Super makkelijk!
Ik vloog met vueling toen, ook wel fijne maatschappij! En misschien een tip, als je bij ING zit of je ouders ofZo kan je punten inwisselen voor 100 eur korting binnen Europa als je ook hotel neemt voor min 2 dagen bij KLM.Wellicht scheelt het wat :)
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Herkenbaar! Ik wilde al sinds mijn 18e alleen op reis, maar had dat op mijn 22e nog steeds niet gedaan. Op mijn 23e besloten: IK GA DIT DOEN!

Omdat ik het wel erg spannend vond, al een half jaar van tevoren alles geregeld. Ik besloot naar Schotland te gaan, want daar kon ik mensen verstaan :P en het was niet te ver weg van huis voor het geval er iets misging. Ik ging één week naar Glasgow en één week naar Edinburgh. Ik boekte twee hostels. Een hostel is heel handig om mensen te ontmoeten die ook alleen reizen. Ik heb door de hostels meerdere contacten opgedaan die ik nu nog op Facebook heb en waar ik soms mee klets.

Ik vond het doodeng, maar ik had tranen in mijn ogen toen ik landde op het vliegveld in Schotland, zo blij was ik dat ik het gedaan had.

In 2017 ben ik in mijn eentje naar Barcelona geweest. Dat was veel drukker, heter, en daar voelde ik me minder veilig in mijn eentje omdat ik weinig overzicht had.
Daar zat ik in een Airbnb. Dat vond ik wel heel fijn vanwege de privacy.

Dingen om rekening mee te houden:
- Zorg dat je koffer afgesloten kan worden als jij er niet bij in de buurt bent, of dat er kluisjes zijn als je wel in een hostel gaat.
- Draag je geld en identificatie op je lichaam (is niet specifiek voor als je alleen bent, maar over het algemeen een goede tip :D)
- Sommige dingen zijn duurder als je alleen gaat (ja, echt)
- In Schotland ben ik meerdere keren geweigerd in een restaurant, omdat ik alleen was. Ze moesten hun tafels vrijhouden voor meerdere personen. Had ik in Barcelona geen last van.
- Zorg dat je noodnummers van de stad hebt opgeschreven en evt bij je hebt.
- Metrokaarten en stadskaarten waren voor mij echt een lifeline omdat je verder niemand bij je hebt om te overleggen waar je heen moet XD

Heel veel plezier!
Ik lees nu een paar keer hier dat Napels niet veilig is en van mensen die opgelicht en beroofd zijn.

Ik ben even benieuwd.... wat zijn de tips voor Napels dan? Waar moet je wegblijven? Op welke manier ben je opgelicht?

Ik ga er binnenkort heen dus hoor het graag!

Verder: Dol op stedentrips maar vind ze meestal wel leuker met z'n twee. Als ik een keer alleen ga neem ik wat te lezen mee voor bij de eetmomenten.
Verder zorg ik dat ik een back-up betaalmethode heb.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en als je naar echt toeristische plekken gaat, koop dan kaartjes voor bepaalde bezienswaardigheden van tevoren online. In Barcelona dacht ik: ik ga gewoon even naar Parc Guell. Ze hadden pas weer plek 3 dagen later (gelukkig was ik er een week). Hetzelfde met Sagrada Familia. Zou zonde zijn als je daarom iets zou missen aangezien je maar 2 of 3 dagen gaat.
MarvelousMrsMaisel schreef:
23-05-2019 10:55
Ik lees nu een paar keer hier dat Napels niet veilig is en van mensen die opgelicht en beroofd zijn.

Ik ben even benieuwd.... wat zijn de tips voor Napels dan? Waar moet je wegblijven? Op welke manier ben je opgelicht?

Ik ga er binnenkort heen dus hoor het graag!

Verder: Dol op stedentrips maar vind ze meestal wel leuker met z'n twee. Als ik een keer alleen ga neem ik wat te lezen mee voor bij de eetmomenten.
Verder zorg ik dat ik een back-up betaalmethode heb.
Ik heb er een vriendinnetje wonen die beweert dat het overal veilig is. Zeker op de toeristenplekken loopt er enorm veel politie rond en voel je je veilig. Ik zat in Napels aan de Via Duomo, de straat met de grote kerk erin dus, dat zit midden in het centrum maar heb me er nooit onveilig gevoeld. Super hartelijke mensen, overal heerlijk gegeten en netjes behandeld. Ik ben nergens opgelicht.
Rond het centraal station vond ik de buurt wel een beetje schimmiger maar dat is vaak zo. Ik weet niet waar je zit in Napels? Men zegt dat je qua buurt het best aan de haven kan zitten, maar ik vond het in de binnenstad juist gezellig. Het bruist zo fijn, Napels.

Het is er druk en alles leeft op straat. Waslijnen van het ene gebouw naar het andere. Leuk juist. Het archeologisch museum is super mooi. Oh en als je van zoet houdt, bestel bij de barretjes Sfogliatella, bladerdeed gebak met ricottavulling. Om te smullen. En ga pizza eten bij Sorbillo, er zit er een aan de haven en een in de binnenstad.
Veel lekkerder dan bij Da Michele, die raadt iedereen aan ( al eten de meeste Napolitanen bij Sorbillo ) maar ik vond de sfeer niet leuk en de pizza matig. Sorbillo heb ik mijn hele pizza opgegeten, korst en al. Was de beste pizza van mijn leven.

Als je aankomt op het centraal station zou ik je aanraden een taxi naar je hostel of hotel te pakken. Ik was toen ik daar net aankwam enorm onder de indruk van de drukte en hectiek van het verkeer en kon me helemaal niet orienteren dankzij de chaos. Ik heb echt enorm aan Napels moeten wennen de eerste dag, het was zo'n unieke ervaring. Pas na een dag voelde ik de sfeer van de stad en was ik gewend.
Het is een stad, you hate it or you love it. Ik vond het heerlijk, menig ander haat het. Ga je alleen?
Alle reacties Link kopieren
Over hostels gesproken.

Ik slaap meestal wel in slaapzalen. Ik kies wel de wat luxere hostels, waar vaak veel ruimte is in de kamers. Ik kies er vooral voor omdat ik toch veel weg ben en er eigenlijk alleen slaap. Bovendien vind ik het wel leuk dat als je bijv. terugkomt op je kamer je soms wat aanspraak hebt. Heb ik net een leuke dag gehad en er vraagt iemand wat ik heb gedaan. Ik houd daar wel van. Bovendien levert het ook nog wel eens een avondje ergens wat drinken op met leuke mensen.

Mochten er alleen slechte hostels zijn, die ik er niet goed uit vind zien, dan kies ik voor wat anders. Als mijn gevoel goed zit, dan is het prima. Mijn favoriete hostel zit nog steeds in Madrid.

Als je voor een slaapzaal gaat is het handig om een slotje mee te nemen. Die moet je vaak bij een kluisje ofzo huren.

Ik heb overigens ook altijd zo'n klein hangslotje aan de ritsjes van mijn rugzak. Het zal vast niet veel uitmaken, maar ik vind het een prettig idee dat mijn tas niet zomaar opengeritst kan worden. De belangrijkste spullen draag ik sowieso altijd in het vak dat op dicht op mijn rug zit.
Seriously?
Ik baal ook wel dat ik er niet tegen kan want qua prijzen zijn ze vaak echt veel goedkoper dan een eigen kamer. Niet altijd maar in bepaalde steden scheelt het enorm veel. Voor mijn kamer in Galway moest ik 120 euro per nacht betalen terwijl de slaapzaal geloof ik 20 euro kostte. Maar ja mijn nachtrust en privacy is me heel wat waard.
Gelukkig zijn in de meeste steden waar ik naartoe gaa de verschillen niet zo groot dus kan ik wel een eigen kamer boeken. Ik wil juist niemand zien als ik vanuit de drukke stad op mijn kamer aankom. Als er dan nog 3 mensen zitten te bellen, kletsen of weet ik veel wat word ik echt gillend gek. Maar ja ik ben al zo overprikkeld door die stad dat ik meer drukte dan echt niet trek.

Ik heb me zo ellendig gevoeld die 2 nachten op de slaapzaal, ik heb echt geen minuut geslapen. Mensen liepen maar in en uit de hele nacht, iedereen kon zo bij mijn spullen want de tassen lagen overal en het was er heet. Geen airco uiteraard.
Bij het ontbijt was het nog wel gezellig maar dat was het ook toen ik mijn eigen kamer had. Dan ga je daar ook zitten kletsen.

Gewoon het gevoel dat je je niet even in alle privacy om kan kleden of even het licht aan kan doen vond ik vreselijk. Dat je op een ranzige WC moet omdat aso voor je de bril onder gepiest heeft. Nee ik doe het echt nooit meer. Voor geen goud.
Madrid87 schreef:
23-05-2019 16:13
Ik heb er een vriendinnetje wonen die beweert dat het overal veilig is. Zeker op de toeristenplekken loopt er enorm veel politie rond en voel je je veilig. Ik zat in Napels aan de Via Duomo, de straat met de grote kerk erin dus, dat zit midden in het centrum maar heb me er nooit onveilig gevoeld. Super hartelijke mensen, overal heerlijk gegeten en netjes behandeld. Ik ben nergens opgelicht.
Rond het centraal station vond ik de buurt wel een beetje schimmiger maar dat is vaak zo. Ik weet niet waar je zit in Napels? Men zegt dat je qua buurt het best aan de haven kan zitten, maar ik vond het in de binnenstad juist gezellig. Het bruist zo fijn, Napels.

Het is er druk en alles leeft op straat. Waslijnen van het ene gebouw naar het andere. Leuk juist. Het archeologisch museum is super mooi. Oh en als je van zoet houdt, bestel bij de barretjes Sfogliatella, bladerdeed gebak met ricottavulling. Om te smullen. En ga pizza eten bij Sorbillo, er zit er een aan de haven en een in de binnenstad.
Veel lekkerder dan bij Da Michele, die raadt iedereen aan ( al eten de meeste Napolitanen bij Sorbillo ) maar ik vond de sfeer niet leuk en de pizza matig. Sorbillo heb ik mijn hele pizza opgegeten, korst en al. Was de beste pizza van mijn leven.

Als je aankomt op het centraal station zou ik je aanraden een taxi naar je hostel of hotel te pakken. Ik was toen ik daar net aankwam enorm onder de indruk van de drukte en hectiek van het verkeer en kon me helemaal niet orienteren dankzij de chaos. Ik heb echt enorm aan Napels moeten wennen de eerste dag, het was zo'n unieke ervaring. Pas na een dag voelde ik de sfeer van de stad en was ik gewend.
Het is een stad, you hate it or you love it. Ik vond het heerlijk, menig ander haat het. Ga je alleen?
Grazie mille!

We zitten in de binnenstad. Heb ook even de aflevering over Oplichters in het Buitenland gekeken over Napels. Maar ging vooral over de area rond het centraal station inderdaad. En dat je dus geen ipads en iphones op straat moet kopen... tja. Open deur lijkt me.

Ik neem je restaurant-tips mee! Nom nom nu al zin in.
Oohhh ik ben jaloers nu wil ik ook weer naar Napels! :love:
Ik weet niet of het al genoemd is maar de grottentocht is een aanrader.

Afbeelding
Berlijn in mijn eentje gedaan jaren geleden. Icm hostel topervaring!
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic. Ik reis dan wel niet alleen, maar er worden goede tips gegeven hier.
Ik wil in november een stedentrip doen en twijfel tussen Madrid of Rome.
Cum non tum age
Die grottentocht heb ik niet gedaan Murrmurr, ik ben er niet zo dol op om onder de grond te zitten en ik had er die dag geen tijd meer voor, ik moest naar het vliegveld.
Maar heb van mensen gehoord dat het erg mooi was. Pompei ben ik ook niet geweest, ik ben niet zo van de vulkanen en met zo'n mega groep mensen rondlopen in een oud gebied.

Oh en die oplichters in het buitenland programma's zijn leuk, maar niet relevant als je overal gewoon doorloopt natuurlijk. Mensen laten zich bedotten. Als jij mensen die je aanspreken gewoon negeert en doorloopt is er niets aan de hand. Rond het centraal station staan veel Afrikaanse verkopers maar die hebben nooit een woord tegen me gezegd of me lastig gevallen. Ik vond het op zich wel meevallen.
Niemand heeft me ook nep sigaretten in sloffen geprobeerd te verkopen. Als je gewoon je verstand gebruikt is er niets aan de hand. Berovingen heb ik niets over gehoord in Napels zelf. Er loopt ook enorm veel politie in de toeristen gebieden.
Ik ben in veel steden geweest waar ze met Oplichters in het buitenland, ook komen maar heb in geen van die steden ooit problemen gehad.

Noa, wat voor soort vakantie heb je in gedachte? Rome is geweldig, een groot openluchtmuseum met heerlijk eten en geweldige kunst, maar Madrid heeft ook prachtige gebouwen en is veel minder toeristisch. Bovendien kan je daar ook goed kunst kijken in het Prado en ook heerlijk Tapas eten. Ik moet wel zeggen dat ik een aantal keer in November in Madrid geweest ben en toen een keer veel regen gehad, de andere keer wel droog. In Madrid regent het niet vaak maar het meest in Oktober, November en Maart ( in mijn ervaring dan he, kan ook pech geweest zijn ).

Madrid is over het algemeen een hele zonzekere stad, maar als het er regent dan is het altijd hard. En het maakt de straatstenen spekglad.
Het kan ook vrij koud zijn in die tijd, zeker s'avonds.
Madrid ligt hoog gelegen en de avonden zijn vaak best fris. Ik vind allebei de steden helemaal geweldig maar als het weer belangrijk voor je is dan is Rome misschien een betere optie. Al zie ik nu op de weerkaart dat het daar in November ook hard kan regenen. Dan zou ik Madrid nemen. Daar is het meestal een harde bui en daarna weer over.
Als je een hekel hebt aan massatoerisme dan moet je echt Madrid kiezen. Rome is behoorlijk druk. In Rome ligt alles wel veel dichter bij elkaar dan in Madrid. Je kan overal heen lopen. Maar de bussen zijn top in Madrid en kosten vrijwel niets.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
30-05-2019 08:52
Die grottentocht heb ik niet gedaan Murrmurr, ik ben er niet zo dol op om onder de grond te zitten en ik had er die dag geen tijd meer voor, ik moest naar het vliegveld.
Maar heb van mensen gehoord dat het erg mooi was. Pompei ben ik ook niet geweest, ik ben niet zo van de vulkanen en met zo'n mega groep mensen rondlopen in een oud gebied.

Oh en die oplichters in het buitenland programma's zijn leuk, maar niet relevant als je overal gewoon doorloopt natuurlijk. Mensen laten zich bedotten. Als jij mensen die je aanspreken gewoon negeert en doorloopt is er niets aan de hand. Rond het centraal station staan veel Afrikaanse verkopers maar die hebben nooit een woord tegen me gezegd of me lastig gevallen. Ik vond het op zich wel meevallen.
Niemand heeft me ook nep sigaretten in sloffen geprobeerd te verkopen. Als je gewoon je verstand gebruikt is er niets aan de hand. Berovingen heb ik niets over gehoord in Napels zelf. Er loopt ook enorm veel politie in de toeristen gebieden.
Ik ben in veel steden geweest waar ze met Oplichters in het buitenland, ook komen maar heb in geen van die steden ooit problemen gehad.

Noa, wat voor soort vakantie heb je in gedachte? Rome is geweldig, een groot openluchtmuseum met heerlijk eten en geweldige kunst, maar Madrid heeft ook prachtige gebouwen en is veel minder toeristisch. Bovendien kan je daar ook goed kunst kijken in het Prado en ook heerlijk Tapas eten. Ik moet wel zeggen dat ik een aantal keer in November in Madrid geweest ben en toen een keer veel regen gehad, de andere keer wel droog. In Madrid regent het niet vaak maar het meest in Oktober, November en Maart ( in mijn ervaring dan he, kan ook pech geweest zijn ).

Madrid is over het algemeen een hele zonzekere stad, maar als het er regent dan is het altijd hard. En het maakt de straatstenen spekglad.
Het kan ook vrij koud zijn in die tijd, zeker s'avonds.
Madrid ligt hoog gelegen en de avonden zijn vaak best fris. Ik vind allebei de steden helemaal geweldig maar als het weer belangrijk voor je is dan is Rome misschien een betere optie. Al zie ik nu op de weerkaart dat het daar in November ook hard kan regenen. Dan zou ik Madrid nemen. Daar is het meestal een harde bui en daarna weer over.
Als je een hekel hebt aan massatoerisme dan moet je echt Madrid kiezen. Rome is behoorlijk druk. In Rome ligt alles wel veel dichter bij elkaar dan in Madrid. Je kan overal heen lopen. Maar de bussen zijn top in Madrid en kosten vrijwel niets.
Het is voor n speciale gelegenheid. Wil het thuis niet vieren. We gaan dan wel in n hotel (bij Gran Via is dus een aanrader?).
Ik woon al in Spanje, dus Madrid is dan makkelijker voor mij.
Ik heb nog nooit de Guernica in t echt gezien en dat is iets wat op m’n to do lijstje staat.
Moet zeggen dat jouw enthousiasme aanstekelijk werkt.

Love, hoop niet dat je het erg vindt dat ik dit op jouw topic vraag.
Leuk trouwens dat je zelf op stedentrip gaat! Als jij degene bent wie ik denk dat je bent, dan zit dat wel goed.
Cum non tum age
Oh vandaar. Nou ik heb nooit een hotel bij de Gran Via gehad maar het is een prima straat, wel heel druk. Ik zou dan eerder ( mits je de drukte niet erg vind ) wat straatjes verderop gaan zitten, vlakbij Sol of Plaza Espana. Maar alle buurten in het centrum zijn wel leuk en prima eigenlijk. Gran Via is vooral heel druk met toeristen, bussen, taxis etc.
Fuencarral is ook een leuke wijk om te zitten. Fijn dat mijn enthousiasme aanstekelijk werkt, ik hou echt van Madrid. Je raakt er nooit uitgekeken. Het is de eerste keer dat je gaat neem ik aan? Ik ben niet zo van Picasso maar als je dat mooi vind dan zit je daar zeker goed ja.
Vergeet het Retiro park niet te bezoeken, super leuk! En het palaco de crystal. Google maar.

Hoe lang ga je?
Ik vond Malasaña en Chueca heel leuke wijken om in te verblijven. Veel te lang niet meer in Madrid geweest, een van de allerfijnste steden waar ik geweest ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven