Tips New york
vrijdag 14 november 2025 om 17:07
in de herfst van 2026 gaan we een week naar New York! Super leuk, stond in 2020 al op de planning maar daar kwam een virusje tussendoor
nu dus eindelijk het plan weer opgepakt!
Hotel is inmiddels geboekt, 2 blokken rechts van Bryant park dus wel een goede locatie volgens mij. We gaan veel lopend doen en anders met de metro. Ik heb destijds al wel dingen opgeschreven die we wilden gaan doen, maar alle tips zijn welkom. Dochter is dan inmiddels 14 en geen 8 meer, dus de speeltuintjes heb ik geschrapt uit het schema
Dingen die we zeker willen doen :
Empire State building bezoeken
9/11 museum en memorial
High line
Staten island ferry voor het Vrijheidsbeeld
Roosevelt island tramway
Musical, maar kijken dan wat er speelt
Central park bezoeken
Times square
Winkelen, Fao Schwarz, Lego store, Harry Potter winkel.
Ik krijg graag nog meer tips en tricks voor ons bezoek! Restaurant-tips zijn ook welkom
Hotel is inmiddels geboekt, 2 blokken rechts van Bryant park dus wel een goede locatie volgens mij. We gaan veel lopend doen en anders met de metro. Ik heb destijds al wel dingen opgeschreven die we wilden gaan doen, maar alle tips zijn welkom. Dochter is dan inmiddels 14 en geen 8 meer, dus de speeltuintjes heb ik geschrapt uit het schema
Dingen die we zeker willen doen :
Empire State building bezoeken
9/11 museum en memorial
High line
Staten island ferry voor het Vrijheidsbeeld
Roosevelt island tramway
Musical, maar kijken dan wat er speelt
Central park bezoeken
Times square
Winkelen, Fao Schwarz, Lego store, Harry Potter winkel.
Ik krijg graag nog meer tips en tricks voor ons bezoek! Restaurant-tips zijn ook welkom
maandag 17 november 2025 om 13:51
Dit wilde ik ook net als tip geven. Erg interessant vonden wij het. We gaan in mei weer en dan willen we daar weer heen, maar dan een ander deel.LemoosGaatDoor schreef: ↑17-11-2025 11:19Het Tenement museum is denk ik voor een puber interessanter dan Ellis Island (interactief en veel studenten die rondleiden, je loopt door een oude huurkazerne met verschillende kamers uit 1860 tot 1980, allerlei soorten immigrantenfamilies en hun verhalen).
Het ligt centraal in de Lower East Side dus genoeg boutiques, eettentjes en leuk om eens doorheen te lopen.
High Line is ook leuk.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
dinsdag 13 januari 2026 om 11:24
Inmiddels hebben we al heel wat tips opgeschreven en zijn de dingen die we zeker willen doen/zien :
- Fietstocht central park
- The summit
- Harry Potter : the cursed child op broadway
- High line/chelsea market/little island
- 9/11 museum en memorial
- Brooklyn bridge over wandelen
- Sportwedstrijd, denk basketbal
- Times square
- Empire State building op
- Staten island Ferry
- Ritje naar roosevelt island met kabelbaan
- Winkelen, lego store, Harry Potter store, Macy’s, target, Disney store
We willen nog een uitzichtpunt op en twijfel heel erg tussen One world trade, edge of top of the rock. En we willen misschien nog een boottocht bij zonsondergang doen. Man wil graag een helikoptervlucht maken, maar ik vind het echt zo ontzettend duur! En twijfel of we het American museum of natural history moeten doen. Zijn we daar niet heel veel tijd aan kwijt en is het echt de moeite waard?
Qua restaurant en eten heb ik inmiddels al zoveel opgeschreven, dat komt helemaal goed! Kom honger te kort om alles te doen wat ik wil haha!
Heb ook het Time to momo boekje met daarin wandelingen uitgestippeld. Denk dat we er daar ook wel 1 van gaan doen.
Vlucht gaan we ergens deze dagen boeken, waarschijnlijk via Lufthansa. Die vliegen om 9:15 heen, dus dat is ideaal! En dan ga je rond half 7 ‘s avonds weer terug. Je vliegt op newark, dat is prima.
Verder zijn tips uiteraard nog steeds welkom
- Fietstocht central park
- The summit
- Harry Potter : the cursed child op broadway
- High line/chelsea market/little island
- 9/11 museum en memorial
- Brooklyn bridge over wandelen
- Sportwedstrijd, denk basketbal
- Times square
- Empire State building op
- Staten island Ferry
- Ritje naar roosevelt island met kabelbaan
- Winkelen, lego store, Harry Potter store, Macy’s, target, Disney store
We willen nog een uitzichtpunt op en twijfel heel erg tussen One world trade, edge of top of the rock. En we willen misschien nog een boottocht bij zonsondergang doen. Man wil graag een helikoptervlucht maken, maar ik vind het echt zo ontzettend duur! En twijfel of we het American museum of natural history moeten doen. Zijn we daar niet heel veel tijd aan kwijt en is het echt de moeite waard?
Qua restaurant en eten heb ik inmiddels al zoveel opgeschreven, dat komt helemaal goed! Kom honger te kort om alles te doen wat ik wil haha!
Heb ook het Time to momo boekje met daarin wandelingen uitgestippeld. Denk dat we er daar ook wel 1 van gaan doen.
Vlucht gaan we ergens deze dagen boeken, waarschijnlijk via Lufthansa. Die vliegen om 9:15 heen, dus dat is ideaal! En dan ga je rond half 7 ‘s avonds weer terug. Je vliegt op newark, dat is prima.
Verder zijn tips uiteraard nog steeds welkom
dinsdag 13 januari 2026 om 13:06
Nintendostore is ook leuk. Ghostbusters brandweerkazerne (is dichtbij 9/11 museum), Plaza hotel, gedenkplek John Lennon in Central Park zijn plekken die je zo in de route mee kunt nemen. American Museum of Natural History is heel erg groot. Kun je niet in 1 dag doen dus zou dan uitkiezen welke afdeling je wil bezoeken. En de Dino natuurlijk. Zou wel kijken of je écht met Lufthansa vliegt en niet met hun budget dochter. Die staat niet zo heel goed bekend namelijk.
dinsdag 13 januari 2026 om 13:21
Voor het hotel zijn we €2400,- kwijt en de vluchten moet ik nog boeken. Hoop rond de €2200,- kwijt te zijn daarvoor. De rest moet ik nog gaan zien. Vanaf de luchthaven willen we de airtrain en metro nemen, dat scheelt een hoop. Geloof iets van $17 pp dan. Voor de metro is het $35 pp max. Harry Potter komt op $130 pp uit en de andere uitjes weet ik nog niet, want kan zijn dat we wat dingen met zo’n New York pass gaan doen. The summit kost denk ik zo’n $200, kan de prijzen nog niet zien voor oktober helaas. En dan nog eten, hotel is zonder ontbijt dus we moeten voor de hele dag alles kopen. Kunnen we hopelijk wel een beetje op besparen, maar het zal me niet verbazen als we zomaar richting de €10.000 gaan voor die week. Ook omdat we nog wat willen shoppen natuurlijk
dinsdag 13 januari 2026 om 13:25
Daarom twijfel ik dus over het museum. Weet ook niet of dochter het heel interessant vind, zal eens met haar overleggen ookyellowpino schreef: ↑13-01-2026 13:06Nintendostore is ook leuk. Ghostbusters brandweerkazerne (is dichtbij 9/11 museum), Plaza hotel, gedenkplek John Lennon in Central Park zijn plekken die je zo in de route mee kunt nemen. American Museum of Natural History is heel erg groot. Kun je niet in 1 dag doen dus zou dan uitkiezen welke afdeling je wil bezoeken. En de Dino natuurlijk. Zou wel kijken of je écht met Lufthansa vliegt en niet met hun budget dochter. Die staat niet zo heel goed bekend namelijk.
De vlucht die we op het oog hebben wordt uitgevoerd door united airlines. Dat is prima! Thanks in ieder geval voor de tip, wel iets om goed in de gaten te houden inderdaad.
Die Nintendo store gaat op het lijstje! Vind man leuk
dinsdag 13 januari 2026 om 13:43
Helikopter durven wij niet aan, vorig jaar is er nog eentje neergestort op een rondvlucht boven New York. Man wilde ook, maar zag er daarna toch maar vanaf. Ik durfde al niet echt.
Plan is nu o.a. naar het Banksky museum, Summit One Vanderbilt, Tenement Museum, Ellis Island, Dumbo, Sunset park en een boottocht, maar we weten nog niet welke. We hebben een aantal jazz clubs app het programma staan en gaan naar Hadestown. Daarnaast gaan we 1 nacht de stad uit naar Beacon ten noorden van New York.
We zijn niet van die shoppers, maar ik wil naar de Swatch store en we gaan in de Lego store voor ons hele gezin plus aanhang een minifig samenstellen.
Afgelopen weekend hebben we onze Esta geregeld (zorg dat je op de officiële site zit) en die zijn goedgekeurd.
Plan is nu o.a. naar het Banksky museum, Summit One Vanderbilt, Tenement Museum, Ellis Island, Dumbo, Sunset park en een boottocht, maar we weten nog niet welke. We hebben een aantal jazz clubs app het programma staan en gaan naar Hadestown. Daarnaast gaan we 1 nacht de stad uit naar Beacon ten noorden van New York.
We zijn niet van die shoppers, maar ik wil naar de Swatch store en we gaan in de Lego store voor ons hele gezin plus aanhang een minifig samenstellen.
Afgelopen weekend hebben we onze Esta geregeld (zorg dat je op de officiële site zit) en die zijn goedgekeurd.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
dinsdag 13 januari 2026 om 13:50
Heel eerlijk gezegd denk ik dat de autorit naar Schiphol gevaarlijker is dan zo’n helikoptervlucht. Je hoort nu ook weer niet dat daar om de haverklap ongelukken mee gebeuren natuurlijk en als je alles afschrijft waarbij iemand ooit het leven heeft gelaten dan kan je niks meer doen natuurlijk
Minifig hebben we al laten maken in LEGO house, maar is inderdaad wel een leuk aandenken.
Esta weten we hoe het werkt, is niet de eerste keer dat we naar Amerika gaan.
Minifig hebben we al laten maken in LEGO house, maar is inderdaad wel een leuk aandenken.
Esta weten we hoe het werkt, is niet de eerste keer dat we naar Amerika gaan.
dinsdag 13 januari 2026 om 14:25
Ik denk dat je daar lopend meer risico loopt op ongelukken en overvallen dan in een helicopter.
Mijn ouders hebben het gedaan en vonden het geweldig.
Look me in the eyes and tell me what you see.
dinsdag 13 januari 2026 om 19:59
American Museum of Natural History is prachtig, maar ook zo ontzettend groot. Het zou zonde zijn om daar maar een uurtje te zijn. En andere kant is het zonde van je paar dagen in NY om daar een hele dag heen te gaan. Kortom, ik zou het overslaan.
Eten bij Ellen stardust is ook heel gaaf, maar ga op tijd in de rij staan, want het is druk.
Ik vond de kabelbaan naar Roosevelt Island eigenlijk een beetje tegenvallen. Iedereen zei dat moet je doen, daarom gedaan. Maar het is een kabelbaan en dat is het dan ook wel.
Eten bij Ellen stardust is ook heel gaaf, maar ga op tijd in de rij staan, want het is druk.
Ik vond de kabelbaan naar Roosevelt Island eigenlijk een beetje tegenvallen. Iedereen zei dat moet je doen, daarom gedaan. Maar het is een kabelbaan en dat is het dan ook wel.
dinsdag 13 januari 2026 om 20:36
In new York is zoveel te zien en beleven dat je keuzes moet maken (of een Keer teruggaan:). Kabelbaan is superleuk omdat je er gewoon met je metrokaart in kunt en een geweldig uitzicht hebt. Ellen S starders is dan weer een toerist trap, erg overpriced. Vergeet niet dat je 20-25% tip moet geven in restaurants. Je zou een New York pass kunnen overwegen (of je dan voordeliger uit bent).
dinsdag 13 januari 2026 om 20:50
tip weet ik inderdaad. New York pass gaan we naar kijken of het voordeliger is. Maar dan moeten we eerst even goed kijken wat we allemaal willen doen precies met die passVlaginvaas schreef: ↑13-01-2026 20:36In new York is zoveel te zien en beleven dat je keuzes moet maken (of een Keer teruggaan:). Kabelbaan is superleuk omdat je er gewoon met je metrokaart in kunt en een geweldig uitzicht hebt. Ellen S starders is dan weer een toerist trap, erg overpriced. Vergeet niet dat je 20-25% tip moet geven in restaurants. Je zou een New York pass kunnen overwegen (of je dan voordeliger uit bent).
dinsdag 13 januari 2026 om 20:57
Ik vind dit altijd zulke rare opmerkingen. Hier kan ik natuurlijk weinig mee. De goedkoopste fatsoenlijke vlucht (qua tijden en maatschappij) is Lufthansa en daar betaal ik momenteel zo’n €2800,- voor 3 tickets. Leuk dat jij laatst bij klm zo weinig hebt betaald, maar ik ga in een vrij dure periode en dit is wat nu de tickets kosten. Tja, ik kan het ook niet helpen.Vlaginvaas schreef: ↑13-01-2026 20:37Tickets zijn toch niet zo duur? Laatst bij klm 549, hoe langer je wacht met boeken hoe duurder dus ik zou nu echt gaan kijken daarvoor.
dinsdag 13 januari 2026 om 21:35
Er zijn verschillende passen. Kijk waar je naar toe wil en stem daar je pas op af. Niet elke pas heeft hetzelfde aanbod van attracties. Je gaat in de herfstvakantie een week? Dan zit je al behoorlijk vast op de dagen dat je vliegt denk ik. Wij gingen altijd in de zomer meestal 1 of 2 weken binnen een periode van 4 weken. Dan maakte het niet uit of we op maandag of bv dinsdag vlogen terwijl dat in prijs best wel veel kan schelen. Reis je vanaf Schiphol of vanuit Duitsland?
dinsdag 13 januari 2026 om 21:43
Heb de verschillende passen gezien inderdaad. Moet dat allemaal nog goed uitzoeken.yellowpino schreef: ↑13-01-2026 21:35Er zijn verschillende passen. Kijk waar je naar toe wil en stem daar je pas op af. Niet elke pas heeft hetzelfde aanbod van attracties. Je gaat in de herfstvakantie een week? Dan zit je al behoorlijk vast op de dagen dat je vliegt denk ik. Wij gingen altijd in de zomer meestal 1 of 2 weken binnen een periode van 4 weken. Dan maakte het niet uit of we op maandag of bv dinsdag vlogen terwijl dat in prijs best wel veel kan schelen. Reis je vanaf Schiphol of vanuit Duitsland?
We zitten echt vast aan de zaterdag qua vlucht. Schoolvakantie helaas. Had al gekeken naar vrijdag, maar dat halen we niet qua tijden helaas. We vliegen vanaf Schiphol, daar wonen we vlakbij.
dinsdag 13 januari 2026 om 22:03
Alle observatiedecks gedaan en vond de One World het mooist. De anderen liggen allemaal een beetje bij elkaar in de buurt en dus veelal zelfde uitzicht. One World biedt dus uitzicht op een ander deel van de stad. Zou daar dan eentje van doen en afstemmen op waar je meeste waarde aan hect. Empire State is natuurlijk iconisch, The Edge geeft weer een hele andere beleving en zo heeft elk deck weer wat bijzonders.
yellowpino wijzigde dit bericht op 13-01-2026 22:08
32.16% gewijzigd
dinsdag 13 januari 2026 om 22:07
Dat was inderdaad ook mijn idee. Alleen jammer dat je niet naar buiten kan. Ik denk wel dat het die gaat worden, samen met empire State building en top of the rock. The summit zit volgens mij sowieso niet bij die passen erbij, dus die doen we dan los.yellowpino schreef: ↑13-01-2026 22:03Alle observatiedecks gedaan en vond de One World het mooist. De anderen liggen allemaal een beetje bij elkaar in de buurt en dus veelal zelfde uitzicht. One World biedt dus uitzicht op een ander deel van de stad.
dinsdag 13 januari 2026 om 22:21
Het moet je interesse zijn maar ik vond Intrepid Museum ook heel indrukwekkend. Groot vliegdekschip met het verhaal van het schip en zijn bemanning. Er staat ook een Concorde op het terrein. Rondvaart bij avond: zo mooi om de verlichte stad vanaf het water te zien. New York heeft echt mijn hart gestolen.
woensdag 14 januari 2026 om 17:23
raar? Ik denk mee en geef je de tip niet te lang wachten met boeken. Het hotel heb je ook al vastgelegd dus waarom wachten met de vliegtickets?Irregular_Choice schreef: ↑13-01-2026 20:57Ik vind dit altijd zulke rare opmerkingen. Hier kan ik natuurlijk weinig mee. De goedkoopste fatsoenlijke vlucht (qua tijden en maatschappij) is Lufthansa en daar betaal ik momenteel zo’n €2800,- voor 3 tickets. Leuk dat jij laatst bij klm zo weinig hebt betaald, maar ik ga in een vrij dure periode en dit is wat nu de tickets kosten. Tja, ik kan het ook niet helpen.
woensdag 14 januari 2026 om 17:33
Ja daar zijn we ook op geweest, vooral voor man maar het was best interessant. Konden toen ook in een duikboot. Dat was akelig krap.yellowpino schreef: ↑13-01-2026 22:21Het moet je interesse zijn maar ik vond Intrepid Museum ook heel indrukwekkend. Groot vliegdekschip met het verhaal van het schip en zijn bemanning. Er staat ook een Concorde op het terrein.
Wij deden geen rondvaart maar met de taxi boten kon je toen hop on en off doen maar het is 15 jaar geleden en het was toen alleen in de zomer dus weet niet of dat nu nog is.
woensdag 14 januari 2026 om 19:10
Veel tips zijn al genoemd. Wij waren er enkele jaren geleden en hadden toen 3 volle dagen en best veel kunnen doen. Het blijft dan keuzes maken maar we hebben we een goede indruk van deze stad gekregen.
Dit hebben we toen per dag gedaan:
Dag 1
* ontbijt Ellen Stardust
* Madison Square Garden tour
* langs ESB opgelopen
* Hopp on Bus nagenoeg hele ronde
* Times Square
* Madame Tussauds
Dag 2
* metro naar 9/11 Museum & Memorial
* One World Observatory
* RIB speedboot (incl. varen langs Vrijheidsbeeld)
* Brooklyn Bridge stuk opgelopen
* M&M store, Times Square
Dag 3
* St.Patricks Cathedral
* langs Trump Tower
* stuk gewandeld in Central Park
* honkbalwedstrijd The Yankees ‘s middags
* National Geograpic Encounter Museum
* Top of the Rock ‘s avonds
Wij hadden toen een Sightseeing Pass, weet niet of deze nog bestaat, maar er zal vast iets vergelijkbaars zijn. De hopp on bus (was inclusief) vonden we de eerste dag ideaal. Want we waren nog moe van de reis en het vele lopen in de hitte vroeg ook veel energie, dus dan was het top om met die bus effe uit te rusten en toch al e.e.a. te zien onderweg.
Die pas was wel ideaal omdat je dan ergens zo even binnenliep wat je anders misschien niet zo snel zou doen. Zo zijn we op dag 1 na het diner nog even bij Madame Tussauds geweest, wat ik anders gezien de toch best hoge entreeprijs niet had gedaan, maar nu was het toch even leuk.
Zo’n onbeperkte pas voor een aantal dagen vonden wij heel fijn in elk geval.
Onze tieners destijds vonden met de speedboot langs het Vrijheidsbeeld varen wel echt een van de hoogtepunten.
En ook de honkbalwedstrijd van the Yankees was top. Daarvoor hebben we gewoon op de dag zelf kaarten bij het station gekocht. De hele tijd vantvoren in de gaten gehouden of er nog kaarten waren zodat we ter plekke konden besluiten of we er puf en zin in hadden.
Ontbijt bij Ellen Stardust vond ikzelf met name erg leuk. Wel duur, zeker voor een ontbijt, maar ik denk wel net iets minder druk dan bijv. lunch of diner.
Ons hotel lag echt om de hoek van Times Square, superfijn want zo gingen we tussendoor nog es terug om een uurtje te rusten.
New York is gaaf! Zou zeker nog wel ooit es terugwillen. Er is nog genoeg te zien daar waar we nu geen tijd voor hadden en dan zou ik ook wel een musical op Broadway willen zien.
Veel plezier alvast !
Dit hebben we toen per dag gedaan:
Dag 1
* ontbijt Ellen Stardust
* Madison Square Garden tour
* langs ESB opgelopen
* Hopp on Bus nagenoeg hele ronde
* Times Square
* Madame Tussauds
Dag 2
* metro naar 9/11 Museum & Memorial
* One World Observatory
* RIB speedboot (incl. varen langs Vrijheidsbeeld)
* Brooklyn Bridge stuk opgelopen
* M&M store, Times Square
Dag 3
* St.Patricks Cathedral
* langs Trump Tower
* stuk gewandeld in Central Park
* honkbalwedstrijd The Yankees ‘s middags
* National Geograpic Encounter Museum
* Top of the Rock ‘s avonds
Wij hadden toen een Sightseeing Pass, weet niet of deze nog bestaat, maar er zal vast iets vergelijkbaars zijn. De hopp on bus (was inclusief) vonden we de eerste dag ideaal. Want we waren nog moe van de reis en het vele lopen in de hitte vroeg ook veel energie, dus dan was het top om met die bus effe uit te rusten en toch al e.e.a. te zien onderweg.
Die pas was wel ideaal omdat je dan ergens zo even binnenliep wat je anders misschien niet zo snel zou doen. Zo zijn we op dag 1 na het diner nog even bij Madame Tussauds geweest, wat ik anders gezien de toch best hoge entreeprijs niet had gedaan, maar nu was het toch even leuk.
Zo’n onbeperkte pas voor een aantal dagen vonden wij heel fijn in elk geval.
Onze tieners destijds vonden met de speedboot langs het Vrijheidsbeeld varen wel echt een van de hoogtepunten.
En ook de honkbalwedstrijd van the Yankees was top. Daarvoor hebben we gewoon op de dag zelf kaarten bij het station gekocht. De hele tijd vantvoren in de gaten gehouden of er nog kaarten waren zodat we ter plekke konden besluiten of we er puf en zin in hadden.
Ontbijt bij Ellen Stardust vond ikzelf met name erg leuk. Wel duur, zeker voor een ontbijt, maar ik denk wel net iets minder druk dan bijv. lunch of diner.
Ons hotel lag echt om de hoek van Times Square, superfijn want zo gingen we tussendoor nog es terug om een uurtje te rusten.
New York is gaaf! Zou zeker nog wel ooit es terugwillen. Er is nog genoeg te zien daar waar we nu geen tijd voor hadden en dan zou ik ook wel een musical op Broadway willen zien.
Veel plezier alvast !
woensdag 14 januari 2026 om 19:35
Is er nog betaalbare accommodatie in New York? toen ik er was in 2010, verbleven wij in een hostel, spliksplinternieuw met ontbijt in Brooklyn, heel fijne plek en dat was toen 25 dollar per nacht, is nu stukken duurder. Daarna nog wel eens gekeken of er betaalbare accommodatie was maar ik vond het behoorlijk duur.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in