vader en dochter vakantie

26-12-2011 23:53 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat mijn vrouw dit jaar is overleden moet/mag ik (45jr) aankomende zomer met mijn dochter (14jr) op vakantie. Erg leuk! Maar... jeetje..., hoe, wat, waar? Ze is een leuke vlotte meid, je zou haar misschien iets ouder geven, maar is nog helemaal niet aan het stappen ofzo. Ze is meer van het "chillen" met vriendinnen enzo. Dol op zwemmen maar verder geen durfal (we hebben wel ons duikbrevet gehaald). Wie o wie heeft er tips en/of evraringen met singel-ouder/vader-reizen?

Thnx!
Corsica, is heerlijk relaxed, zwemmen, natuur, dorpjes lekker weer en eten

Prachtige stranden... Niet verpest door de massa
Ik ben met mijn ouders zn rondreis gaan maken met een groepsreis met de bus half Turkije gezien was geweldig!! Plak er daarna nog een week Dalyan aan voor duiken en snorkelen dan heeft je dochter een top vakantie!!
Trouwens wat overdreven allemaal om gelijk met een organisatie te gaan? Zelf ia toch ook prima izou juist lekker in Europa blijven, genoeg plekken met mooi weer en combi van strand/relaxed en ondernemen
@Leentje; bedankt!

@overige; dank voor het meedenken. Ik heb de div genoemde links bij de favorieten gezet en ga ze eens rustg bekijken van de week (lekker vrij!)

Zal ook het meeneemvriendinnetje eens voorstellen aan haar; benieuwd hoe ze reageert. Ben ik d'r denk ik wel kwijt de hele vakantie >grijns<
Waarom is het overdreven om met een organisatie te gaan? Je ontmoet nieuwe mensen, kan erg gezellig zijn. Ik heb alleen maar goede ervaringen met zowel groepsreizen alswel met de alleenstaande ouder vakantie die ik heb gedaan.
Groepsreis of niet ligt er ook een beetje aan of TO het gevoel heeft dat hij en dochter, na alles wat er gebeurt is, juist even samen moeten zijn. Om te praten, te verwerken.

Of dat het juist een zo groot mogelijk feest moet worden om even aan alle narigheid te ontsnappen.
Kijk, weet je wat een beetje het probleem is; we kunnen het prima met elkaar vinden. Ik ben niet moeilijk en zij ook helemaal niet (luistert goed, lief, geen gekke dingen, maar wel een puber op z'n tijd -zoals het hoort!-) Maar ik geloof niet dat we elkaar 10-14 dgn kunnen vermaken en de tijd kunnen volpraten. Misschien doe ik een van ons nu te kort, maar dat is dus een beetje mijn "angst"

Ik zal me iig wat meer verdiepen in die genoemde eenouder reizen.

Poeh, zal een hoop moeten leren en opnieuw moeten uitvinden...
Dapper hoor, dat je je hier nu in aan het verdiepen bent. Het zal (behalve moeilijk) ook wel heel bijzonder zijn, zo'n vader-dochter-vakantie.

Heb je zelf iets in je hoofd waar je altijd al heen hebt gewild?
Ik heb zelf al eens die bekende 'westcoast' reis in America gedaan en dat vond ik geweldig. Misschien moet ik daar dan idd maar voor gaan sparen om dat ook met haar te doen

Zelf zou ik graag hiervandaan met de motor vertrekken en dan in Zuid Afrika aan komen, maar dat zal ik haar maar niet aandoen...

(Goh, speaking of... kan dat natuurlijk ook met haar doen, een korte motorvakantie... Doe ik altijd alleen; een half uurtje vindt/vond ze wel leuk maar langer hoefde nooit. Wellicht nu wel...)
Ik weet niet of een motorvakantie zo leuk is als je zelf niet kunt/mag rijden. Maar je kunt het haar voorstellen.

Of dat je dat een keer een weekendje doet, niet als 'grote' vakantie.

Westcoastreis klinkt mooi! Dan zit je wel veel met zijn tweeën in de auto denk ik. Maar als jullie goed gezelschap zijn voor elkaar is dat wel een mooie reis.
Als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik denk ik voor een actieve vakantie gaan in Europa.

Bij SNP hebben ze bijvoorbeeld veel actieve vakanties voor ouder(s) met kind(eren). Het aardige van zo'n vakantie is dat het wel individueel is maar er zijn altijd nog meer gezinnen in de buurt die ook die vakantie of een soortgelijke hebben geboekt en die kom je dan af en toe tegen. Bovendien staat er van alles op het programma dus je hoeft niet iedere dag te bakkelijen over wat jullie nou weer eens gaan doen.

Een vriend van mij is gaan bergbeklimmen met zijn (pre) puberkinderen in Tsjechie, was hen zeer goed bevallen. En ik ken ook een gescheiden vader die met zijn dochter van die leeftijd is gaan eilandhoppen in Griekenland, hij was ook heel enthausiast.
Motorvakantie zou ik niet doen. Dat is leuk voor een weekendje (ga dan bijv. naar de Duitse Eiffel, net over de grens met Limburg, rond de Ruhr-Stausee. Waanzinnig mooi gebied om motor te rijden). Een meisje van 14 gaat dat geen hele vakantie volhouden. Ook niet vergeten om zeer regelmatig te stoppen om benen te strekken, wat te drinken en te genieten van het uitzicht.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Ik heb geen ideeen voor je TO maar wilde even zeggen dat ik het super vind dat je je hier nu al mee bezig houdt in deze moeilijke tijd. Jouw dochter heeft een top vader!

Vanuit mezelf gedacht (van toen ik die leeftijd had) zou ik een motorvakantie idd niet zo leuk vinden maar een actieve vakantie bv met zo'n een-ouder organisatie wel. Wellicht ontmoet jij dan ook leuke mensen die in het zelfde schuitje zitten waar je steun en plezier bij vindt.

En anders een camping vakantie in bv Spanje of Italie waar ze van die jongerenactiviteiten/disco's hebben en ook strand / zwembad / iets van cultuur.
Grotendeels eens met habiba.

Alleen vraag ik me bij zo'n camping af hoe leuk het voor jou zelf is. Stel dat dochter al snel vrienden en vriendinnen heeft en jij jezelf moet zien te vermaken... Er zijn vast leuke andere mensen op de camping maar als die grotendeels met partner zijn lijkt dat me best moeilijk soms.

Zit je toch alleen op de momenten die je anders met je vrouw zou hebben.

(dan is zo'n eenouderorganisatie, zoals genoemd, misschien leuker)
Want een dochter-vader vakantie kan heel leuk zijn. Maar als er op dezelfde plaats ook leuke jongens rondlopen... dan gaat de interesse misschien meer uit naar de leuke jongens.

(waar grote kans op is bij zon/zee/strand vakanties)
Zou zeker niet naar 'n camping of all-in iets gaan. Met z'n 2 of met 'n actieve groepsreis waar meer ouders met pubers mee mee gaan.

Als je het zuidwesten van de USA doet in de zomervakantie kom je in de hotels vanzelf meer mensen met kinderen tegen. Da's leuk voor 's middags nog 'n paar uur aan 't zwembad. En dan hoef je niet bang te zijn dat je je dochter de hele vakantie kwijt bent zoals met 'n op één plaats vakantie. Dat kan ze over 'n paar jaar zelf doen, nu moet jij er ook nog wat aan hebben lijkt me.
Ik vind het ook erg lief dat je al zo nadenkt over jullie vakantie! Misschien is samen naar de Vakantiebeurs gaan ook een leuk voorpret-uitje? Is in januari in de Jaarbeurs (Utrecht). Ik kwam daar altijd vandaan met stapels info, en er staan ook allerlei organisaties om je te informeren. Misschien doe je daar niets mee maar het vakantiesfeertje is best leuk daar. Succes!
Toen ik 14 was, ben ik met mijn vader op fietsvakantie geweest, een trektocht door Nederland gemaakt. Fietsen in Denemarken is ook leuk. De jeugdherbergen daar zijn ingesteld op gezinnen, soort simpele hotels.

Het hangt echt van het kind af, hoor. Op een zon/zee/strand vakantie had ik mexte pletter verveeld. (Tenzij het wandelen van Hoek van Holland naar Den Helder was geweest)
Jean Paul als je niet weet of je elkaar 14 dagen kunt vermaken lijkt me een combi ontspanning-actief ideaal? Zijn jullie lekker bezig maar is er ook tijd om even rust te nemen en samen te zijn.

Gambia idd zoals nien zegt. Ik ben in januari geweest en dat was heerlijk.
Je dochter zegt dat het haar niet zoveel uitmaakt maar misschien kun je keuzes geven? De bergen in of aan de kust? Actief of rustig?
Wat iemand al zei, OuderAlleen organiseerd veel vakanties, bv kayakvakantie in Tsjechie, actieve vakanties in de Ardennen, Macedonie, outdoorvakantie in Slovenie, Zweden, Turkeije enzovoort

Voordeel is dat het voor jou ook leuk is, het zijn allemaal alleenstaande ouders met pubers.

Dus savonds de pubers met elkaar de hort op en jullie bij een houtvuurtje
Ten eerste: sterkte met het verlies van vrouw en moeder..

Als ik naar mezelf kijk, vond ik het als 14-jarige geweldig op een camping. Tot mijn 17e ben ik dan ook elk jaar mee gegaan met m'n ouders naar een camping. We kozen wel altijd een grote camping met veel animatie en grote zwembaden met glijbanen enzo, geweldig! Had altijd al op dag 1 vriendinnen en m'n ouders zagen me de hele vakantie niet weer. ;)

Tis dus de vraag of dat voor jou zo leuk is.

Verbaas me hier over de opties om naar de US te gaan of anderzins ver weg. In mijn tijd (die nog maar ruim 10 jaar geleden is) ging de hele klas eigenlijk 'gewoon' naar een camping, rondreizen door de VS stonden niet op het programma. Ik had daar ook echt niet perse behoefte aan als kind, met leeftijdsgenoten op de camping was al geweldig genoeg.
Haha LasVegas -what's in a name- Jouw behoefte als kind is gezien je naam iets veranderd??

Maar je hebt wel gelijk hoor; een camping mét leeftijdgenoten is haar kennende (meer dan) genoeg en dan neem ik wel een goed boek mee... Ga me dus maar 'even' flink orienteren op alle genoemde sites. En wie weet, kom ik ook nog een leuke alleenstaande moeder tegen (die ook van lezen houdt haha)

Ben trouwens gek op houtvuurtjes, Pearl... en als je dan samen de hele dag met een groep bezig bent wordt het toch 'onze' vakantie!
Ik vind Afrika en de USA etc ook overdreven

Ik ging vroeger altijd kamperen in Frankrijk en op gegeven moment nog als enige mee met mn ouders. Veel alleen met mn vader gedaan omdat moeder ziek is. Samen naar strand, grot bezoeken, stadje etc hardstikke leuk altijd
Sinds vroeger is er veel veranderd, reizen is nu makkelijker. En deze vader wil graag met z'n puberdochter iets leuks gaan doen omdat ze 'n zwaar jaar achter de rug hebben en het wellicht één van de laatste reizen samen kan zijn. Volgend jaar wil dochter misschien al met vriendinnen op kamp en niet veel later gaat ze met vriendinnen of vriendje weg. Dan mag deze reis wel iets bijzonders zijn die 'n gave herinnering voor zowel pa als dochter zal worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven