vakantie egypte

21-01-2011 13:33 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

ik zou heel graag een last minute willen boeken naar Egypte.

Ben een student ( 22 jaar ) vandaar ook de last minute.

ik wil daar niet voor het uitgaansleven gaan maar meer cultuur en geschiedenis. dus wil zoveel mogelijk piramides, abu simbel etc.. bezoeken.

ik zou graag van jullie advies willen naar welke gedeelte van Egypte ik het best kan gaan?

hurghada, Sharm el Sheikh, etc... ?

alvast bedankt
quote:Julus schreef op 21 januari 2011 @ 14:30:

Als je vanuit Hurghada een excursie boekt, ga je wel in konvooi.Ik ben op 3 december vanuit Hurghada naar Luxor geweest via een georganiseerde busreis en wij gingen niet in konvooi. De overige bussen naar Luxor ook niet. Cairo doen ze dat wel, maar goed dat lag te ver weg voor een bustripje vond ik.
Toevallig wilde ik van de week een topuc openen over Egypte. Niet precies dezelde vraag... We willen eind mei een paar dagen weg. Ik dacht aan bijv een weekendje Madrid ofzo alleen zagen we vorige weekend een aflevering over de piramides en die wil ik altijd nog een keertje zien.

Martini-mate is niet goed ter been en reizen plannen is altijd lastiger dan, maar hij heeft vd week al een offerte opgevraagd van sahara travel EN gekregen.

dag 1 – Amsterdam –Cairo overnachting in middenklasse hotel.

dag 2 – Cairo bezoek aan het Egyptisch Museum en de Piramiden van Gizeh overnachting in hotel in Cairo

Bezoek aan het plateau van Gizeh waar de wereldberoemde piramides staan van Cheops, Chefren en Mykerinos.

dag 3 – Cairo – Bahariya Oase – Agabat overnachting in de woestijn.

We rijden hierna naar de Bahariya Oase. Langzaam verdwijnt de bebouwing als we de nagenoeg onbewoonde westelijke woestijn in trekken. Slechts een enkele kameel of truck komen we tegen op weg naar deze oase. Een paradijselijke plek, het groen van de dadelpalmen vormt een bizar kontrast tegen de levenloze, geelachtige rotsbodem. In de oase liggen verschillende bronnen die al in de verre oudheid bezocht werden

Daarna rijden we richting de zwarte en vervolgens de witte woestijn. De zwarte woestijn is sterk ijzerhoudend en dankt daaraan zijn kleur. Verderop komen we in Aqabat aan wat “moeilijk” betekent, dit vanwege de vele zandduinen en omdat het nogal wat vaardigheid van de chauffeur vraagt, om dit te doorkruisen. Een schitterend gebied. Onderweg eten we in een bedoeïenendorp. Aan het eind van de dag slaan we ons kamp op en kunt u genieten van de stilte rondom, alleen het vuur hoort u knetteren waarop de maaltijd wordt klaargemaakt. We slapen in de openlucht.

dag 4- Agabat- Witte Woestijn overnachting in de woestijn

Na een magische nacht onder de sterrenhemel gaan we met de jeep naar Magic Spring, een warmwaterbron waar alleen het water omhoog komt als er een levend wezen in de buurt komt.... heerlijk om hier het stof van uw lijf te spoelen. Via de grote vallei rijden we de Nieuwe Witte Woestijn binnen waar we genieten van de indrukwekkende kalkstenen formaties gevormd door erosie. Een zeer bijzondere ervaring om tussen deze rotsen door te rijden met hun grillige vormen. Te bedenken dat dit miljoenen jaren geleden een zee is geweest, nog steeds kunt u fossielen van schelpen en slakken in de kalklagen terug vinden. In deze fascinerende omgeving zetten we onze “huiskamer” weer op.

dag 5 - Witte Woestijn – Bahariya - Cairo hotel overnachting

Wel prijzig, maar willen maar een paar dagen weg en hebben nu een prive gids tot onze beschikking. Heb er wel erg veel zin in..

Dus ik blijf even meelezen voor meer info over Egypte
@Martini:

Dat stukje door de woestijn is de moeite, heel mooi. Weet wel dat je of op matjes of op houten bedden slaapt in de open lucht. Ook het zandduinen beklimmen etc is misschien wat lastig voor Martini-mate? Maar natuurlijk geen verplichting. Overigens is het minder avontuurlijk dan je denkt, een paar honderd meter verder slapen de volgende toeristen en je vindt nog het wc-papier van de vorige groep als je pech hebt;/). Jammer dat je Luxor, Aswan etc niet meepikt, maar als je maar een paar dagen hebt, is dat ook lastig.
Klinkt goed Martini. Ben het met punkiedunkie eens dat je in een paar dagen niet alles kunt zien.

Ik heb de bezienswaardigheden in 2 keer gedaan: de eerste keer vanuit Luxor naar het zuiden: Aswan / Abu Simbel.

De tweede keer Caïro en ruime omgeving. Beide keren gecombineerd met een paar dagen duiken / snorkelen.

Over 6 weken ga ik weer; heb er nu al zin in!
@Punkie..inderdaad maar een paar dagen anders is het idd te vermoeiend dus hebben een keus moeten maken. Klimmen in zandduinen is idd niet te doen..maar hebben gelukkig wel een goede 4x4 met gids annex chauffeur annex kok. Er wordt een stretcher meegesjouwd voor martini mate (anders idd matjes) en een chemisch toilet. Ze hebben ervaring met organiseren van dit soort reizen dus ga er maar vanuit dat het wel goed zal komen.

Ben idd erg benieuwd naar de woestijn..
@Pauline: ben helemaal niet jaloers;-)... Wij zijn maar twee weken geweest, heel veel gezien, maar soms wat kort/snel. Je kunt er echt heel lang doorbrengen, er is zoveel te zien! Maar

ik had na die twee weken wel het idee dat ik een goede indruk had. Als je je dan van tevoren ook nog eens goed inleest, beklijft het beter. Geweldig land!
@martini: mooi dat er rekening wordt gehouden met Martini-mate, dan is het zeker wel te doen en de moeite waard! Veel plezier:-)!
Kijk gewoon eens op de websites van de verschillende Egypte aanbieders. Rosetta, Djoser, Sawadee, Koning Aap, Baobab etc,... Dat zijn groepsrondreizen waarbij je niet echt elke minuut wordt ingepland maar waar je nog zelf wat tijd kunt indelen. Vaak hebben deze organisaties ook wat kleinere groepen.

Dan zijn er natuurlijk ook nog de kanjers zoals : Kras, Fox, etc,.. dat is allemaal wat meer georganiseerd en ingepland en zijn wat meer zaken inclusief. Ik stel me dan ook in elke hotel zo'n enorm buffet voor waar je dan met 35 man langswandeld,.....

Voor ieder wat wils!
@punkiedundie, alle main routes gaan in konvooi
TO, Luxor en Karnak zijn geweldig prachtig, maar na anderhalve dag was ik echt KLAAR met alle tomben en graftekeningen. Sharm en Hurghada hebben geen cultuur in de beteknis die jij bedoelt.

Wie schreef nou die reis op haar/zijn eentje? Hartstikke gaaf, maar zou ik als vrouw nooit doen. Ongetwijfeld veilig (want iedereen let op je), maar je wordt rap gek van alle aandacht.

Cairo met een metgezel vond ik heerlijk grasduinen. De piramides zijn indrukwekkend, maar de toeristenjagers zijn niet fijn. Ik heb ze gauw weer gelaten. Maar snuffelen over de marktjes, thee in het theehuis, een broodje bij de bakker, dat vond ik geweldig. Nadat ik aan alle chaos en herrie was gewend

Cairo biedt dan ook nog de mogelijkheid makkelijk Westers te ontspannen in een luxe hotel (discotheken) of in de mooiere wijken aan de andere kant van de Nijl, zoals Zamalek. En dan ook zo weer de Egyptische aardheid in, of het Egyptisch Museum in hartje Cairo.

Hoe lang ga je?
Aardheid?
Wat eten we vanavond?
quote:roodmetwittestippen schreef op 21 januari 2011 @ 22:15:

Wie schreef nou die reis op haar/zijn eentje? Hartstikke gaaf, maar zou ik als vrouw nooit doen. Ongetwijfeld veilig (want iedereen let op je), maar je wordt rap gek van alle aandacht.

*steekt vinger op*

En toch vond ik het absoluut meevallen. Ik ben drie weken geweest, waarvan ik halverwege een paar dagen samen gereisd heb met een andere backpacker. Die paar dagen dat ik samen over straat ging werd ik vele malen vaker aangesproken, dan wanneer ik alleen op pad was. Niet alleen in Caïro, maar ook in Luxor of Aswan bv. Op de één of andere manier val je als alleenreizende minder op als toerist, omdat ze niet verwachten dat je alleen bent. In Caïro kreeg ik vaak de vraag of ik er werkte of studeerde, mensen waren vriendelijk en oprecht geïnteresseerd.

Aangepaste kleding is het belangrijkste geweest. Geen hoofddoek of abaya, maar wel een lange rok of wijde broek en een lange tuniek of andere ruimvallende bovenkleding.

Anyway, dit is mijn ervaring en ik zou zo nog een keer gaan! Maar als je je niet veilig voelt bij het idee om alleen te reizen, dan moet je dat natuurlijk gewoon niet doen
Egypte heeft idd veel moois qua cultuur maar daar houd het wel op. Zou ook nooit alleen gaan als vrouw zijnde. Als ik jou was TO zou ik me even verdiepen in het land, neem een vriendin of vriend mee en ga lekker leuke dingen bekijken.
als vrouw alleen kan best, mits je ballen hebt en van je af kan bijten letterlijk en figuurlijk. Ze zullen je niet aanranden, maar wel constant lastig vallen en een financiele poot uit willen draaien. Arabisch spreken helpt. Verder fantastisch land en juist de cultuur is geweldig, maar ook een tocht op de Nijl of een nacht in de woestijn is leuk. er zijn genoeg leuke groepsreizen
@meds: zou kunnen, twee jaar geleden nog niet.
Kijk even hoe je zo goedkoop mogelijk naar Luxor reist. Op een eilandje in de Nijl ligt het Jolie Ville Maritim Resort, waar je 's ochtends buiten ontbijt met uitzicht op vissers in witte gewaden met tradtionele bootjes, prachtig. De vogelstjes zingen op de achtergrond, de Nijl komt op uit de mist, het is een plaatje.

Vandaar uit kun je met de boot naar Aswan en Abu Simbel.

Je kunt goedkoop met Jetairfly vanaf Brussel naar Luxor vliegen, én ze hebben een Facebookpagina. Mocht je vragen hebben, dan heb je normaliter binnen het uur antwoord.

Als Brussel te ver weg is, probeer dan een lowcoster vanaf Dusseldorf ( TUI) of Amsterdam te boeken.
http://thomascook.nl/index.php?id=3214#detail=termine
Egypte is geweldig, mooi land en veel te zien. De bevolking vond ik persoonlijk een stuk minder. Wij werden (te vaak) lastig gevallen met gezeur om geld, afzetten bij winkels van familie terwijl je naar een bezienswaardigheid wilt en het verlenen van ongewilde diensten. Pas daar dus goed voor op! Zoals hier al gezegd is is het verstandig je hard op te stellen en mensen te negeren.

Er zijn genoeg leuke groepsreizen (ook reizen waar je wel individuele vrijheid hebt). Verder hebben wij een deel van onze reis laten organiseren via http://www.kingfishertours.com. Is een nederlandse vrouw die daar woont en echt alles voor je kan regelen (hotels, vervoer, excursies etc). Het bleek zelfs een stuk goedkoper dan dezelfde excursies via onze eigen reisorganisatie. Excursie met eigen gids en chauffeur (dus niet wachten op een groep en zelf bepalen wanneer je wat wilt zien). Een aanrader wat mij betreft!

Steden zijn natuurlijk Cairo, Aswan (met abu simbel) en luxor. Vanaf luxor kan je redelijk snel naar Hurgada of (nog beter) Dahab. Afgelopen jaar waren er trouwens geen konvooien meer!
Wij zijn mei vorig jaar geweest voor 17 dagen. Hebben door een lokale touroperator een privérondreis laten samenstellen.

Als je maar een weekje wil gaan dan zou ik Cairo als thuisbasis houden. Van daar uit is wel behoorlijk wat te doen (Piramides, Sfinx, Museum, Saqqara, Memphis, woestijn/oases). Eventueel een uitstapje naar Alexandria.

Je kan heel comfortabel met de trein naar Luxor/Aswan.

In Cairo is vooral de oude stad erg leuk, en dan niet het toeristische stukje, maar daar waar de locals heen gaan. Wij hebben veel gelopen in Cairo, was echt heerlijk. (en dan met de metro terug naar het hotel, ze hebben speciale rijtuigen voor vrouwen).
Ik ga over 2 weken met mijn vriend naar Egypte. We vliegen op Cairo, blijven daar twee nachten en dan met de bus nar Dahab voor 7 dagen duiken, dan bus terug naar Cairo en weer naar huis. Ik weet dat het een lange busreis wordt, maar we wilden zo graag ook piramides zien en verder een weekje strand en vooral duiken. Zo hebben we een combinatie van cultuur- en zonvakantie. Misschien ook iets voor jou TO, als je een tussentijdse busreis niet zo'n probleem vindt. Dahab is veel leuker dan Sharm of Hurghada, althans, dat vermoed ik, want ben er nog nooit geweest. Mocht iemand nog gouden tips hebben voor mijn vakantie... We hebben tot nu toe alleen twee nachten hotel in Cairo geboekt.
Als het zo doorgaat in Egypte als de afgelopen dagen, dan kun je in elk geval Cairo op je buik schrijven.

Op dit moment mijden reisorganisaties Cairo.

Zelf vertrek ik over ruim 5 weken; maar als Egypte Tunesië achterna gaat, zal het een andere bestemming gaan worden.
Ik heb even op de site van minbuza gekeken: er staat bij Egypte alleen 'waakzaamheid betrachten (code 2). Het Tahrir plein in Cairo moet vermeden worden, maar voor de rest lijkt het allemaal tot nu toe mee te vallen, zeker in de kustgebieden (daar is niets aan de hand).

NB Thailand heeft al jaren code 4 ("niet-essentiele reizen naar bepaalde gebieden worden afgeraden"), Bangkok (Khao San road incl) en het zuiden wordt sterk afgeraden, maar heb daar nog nooit problemen gehad (4 keer een maand geweest). Dus volgens mij valt het wel mee in Cairo, zo lang je alert blijft, geen ramptoerist gaat spelen bij demonstraties, niet de metro neemt en niet naar het Tahrir plein gaat (waar helaas wel het Nationaal Museum aan ligt).
Het is afwachten. Inmiddels is het opgeschaald naar code 4 en als ik de beelden van Cairo en andere steden zie, wil je daar op dit moment echt niet zijn.

Situatie met Thailand vind ik niet te vergelijken, omdat er in Egypte een revolutie aan lijkt te komen / begonnen is.
Ik weet niet wanneer je wilt, maar momenteel zou ik Egypte even met rust laten!
quote:Karen87 schreef op 28 januari 2011 @ 21:50:

Ik weet niet wanneer je wiltKwestie van lezen hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven