Viva forummers die wonen in het buitenland

08-06-2018 15:21 2040 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon zelf in Spanje en ben benieuwd of er meer forummers zijn die niet in Nederland of Belgie wonen. Waarom ben jij naar het buitenland vertrokken? Hoe bevalt het je nu? Zou je ooit terug willen?

Ik woon dus in Spanje vanwege een vrijwilligersproject (minimaal een jaar) en er is kans dat ik hierna naar Tsjechisch ga.
Wauw @Beleza, terug naar Nederland na 16 jaar lijkt me best heftig. Maar aangezien jullie er zin in hebben, begrijp ik dat het volledig vrijwillig is!
Alle reacties Link kopieren Quote
Fossa schreef:
15-08-2019 08:50
Wauw @Beleza, terug naar Nederland na 16 jaar lijkt me best heftig. Maar aangezien jullie er zin in hebben, begrijp ik dat het volledig vrijwillig is!
Ja geheel vrijwillig idd :D
Japan is leuk en mooi maar ik begin echt heimwee te krijgen naar Nederland. Kon ik me een paar jaar geleden helemaal niet voorstellen maar doordat mijn oudste dochter in NL wil studeren en mijn man ernstig ziek werd kwam eigenlijk het gevoel vanzelf. Mijn man zag het in het begin niet zitten maar na zijn ziekte wil hij ook niets liever dan terug verhuizen.

Waar woon jij?
Beleza schreef:
15-08-2019 10:17
Ja geheel vrijwillig idd :D
Japan is leuk en mooi maar ik begin echt heimwee te krijgen naar Nederland. Kon ik me een paar jaar geleden helemaal niet voorstellen maar doordat mijn oudste dochter in NL wil studeren en mijn man ernstig ziek werd kwam eigenlijk het gevoel vanzelf. Mijn man zag het in het begin niet zitten maar na zijn ziekte wil hij ook niets liever dan terug verhuizen.

Waar woon jij?
In Spanje. Stuk minder exotisch ;-D

Wel interessant om te lezen dat heimwee dus ook nog na zoveel jaar kan komen. Ben heel benieuwd hoe jullie het straks vinden om weer terug te zijn. Het lijkt mij gek dat in de tijd dat je weg bent Nederland verandert, maar jij toch een beetje het beeld houdt van hoe het was toen je vertrok.
Alle reacties Link kopieren Quote
vogelkip schreef:
13-08-2019 08:13
Oh ik heb zoveel vragen voor je! Maar allereerst, wat gaaf zeg! Ik herken je gevoel, Canada zit echt in mijn hart. Mag ik vragen ik welk deel van Canada je woont?

Mijn vriend en ik voeren zo vaak het gesprek of we naar Canada zullen verhuizen of niet. Ik heb een Canadees paspoort (mijn vader is Canadees), dus dat maakt het al een stuk makkelijker. Vriend heeft een baan waar relatief veel vraag naar is in Canada. Maar de reden waarom wij (nog) niet geëmigreerd zijn is het volgende: de arbeidsvoorwaarden in Canada. Hoe sta jij daar tegenover? Vaak hebben ze maar zo weinig vakantiedagen (10 ofzo), en dat houdt ons tegen. Want dan woon je in het land van je dromen, maar heb je geen tijd om er op uit te gaan. Ervaar jij dat anders? En heb je misschien nog tips over het regelen van een woning? Heb je dat ter plekke geregeld of al vanuit Nederland?
Ik ben op dit moment zwervende; ik heb een oude Ford Explorer gekocht in juni, omgebouwd tot kampeerauto en reis daar nu heel BC mee door. Al ruim 6000km gereden in de afgelopen 2,5 maand, breng veel dagen in de wildernis door, gewoon een logging road oprijden en paar dagen de bergen intrekken. Zo heerlijk, de zomer is hier ook geweldig dit jaar (geen rook!) :hello:

Ik was er van overtuigd dat ik eind dit jaar naar de West Kootenays (Nelson/Kaslo) zou verhuizen, maar sinds ik 1,5 week geleden weer op Vancouver Island aan ben gekomen, merk ik pas hoe erg ik de zee gemist heb. Ik ben toch ook wel heel erg gek op het eiland; de mentaliteit, de kust, de bossen en ook daar voldoende mogelijkheden om de bergen in te gaan. Het weer is gewoon een stuk gematigder dan interior BC, dus meer all-year round mogelijkheden om lekker te blijven hiken en buiten te zijn. Daarnaast is de afstand van de Kootenays tot een internationale luchthaven gewoon een stuk groter, iets wat voor mij toch ook wel een rol speelt, merk ik nu ik met spoed naar huis moest i.v.m. een opa die op sterven ligt. Ik heb om 6u 's ochtends KLM gebeld, had om 6u 's middags m'n vlucht en kon vanaf Vancouver Island zo met de ferry naar het vasteland en m'n vlucht halen. Dat lukt echt niet overal in BC! Ik denk dus dat ik me ga richten op de Greater Victoria Region (Victoria, Saanich, Sooke).

Ik heb nog geen woning en dat is ook in Canada een probleem. Nu ben in single en sta ik open voor een shared house, dus dat vergroot mijn opties ook een beetje. Lijkt me om zo te aarden in een ander land wel fijn om een huis te delen met (een) andere young professional(s). Omdat ik ook nog niet wist waar ik wilde wonen, kon ik nog niet actief op zoek en daarnaast heb ik m'n permanent residency nog niet, dus kun je ook niet zoveel.

Qua werk; ik kom uit het onderwijs dus ben met 11,5 week vakantie per jaar al ernstig verwend :mrgreen: Ik heb er nog niet zo over nagedacht, wat het betekent als ik hier straks ga werken en hoeveel vakantiedagen ik dan heb. Ik wist gewoon één ding zeker: dit is mijn thuis en de rest komt wel. Kans zit erin dat ik tijdelijk werk aanneem en in het voorjaar weer een paar maanden door Canada ga reizen, wil graag naar de Yukon en Alaska. Maar inderdaad, echt bizar hoe weinig vakantie men hier in noord Amerika heeft!
Ik ga over een poosje emigreren, maar ik typ alvast even hier iets, zodat ik dit topic makkelijk terug kan vinden. Ik heb al wel gedeelten gelezen, maar nog niet alles.
Ik kom later graag terug om mee te typen met jullie!
Alle reacties Link kopieren Quote
FoxtrotAlpha schreef:
02-09-2019 18:55
Ik ga over een poosje emigreren, maar ik typ alvast even hier iets, zodat ik dit topic makkelijk terug kan vinden. Ik heb al wel gedeelten gelezen, maar nog niet alles.
Ik kom later graag terug om mee te typen met jullie!
Waar ga je naartoe? :)
Wij gaan naar Italie. Meer mensen hier die daar wonen? :-]
Gaaf! Italië!

Ik woon aan de andere kant van Europa (Zweden). Afgelopen weekend was de aftrap van het noorderlicht seizoen. Op zulke momenten word mijn keuze om te emigreren weer bevestigd. Puur genieten.

Hebben jullie ook van die momenten waarop je weer even nadenkt over hoe mooi het is in je omgeving en dat je de juiste keuze hebt gemaakt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Italië heb ik een poosje gewoond. Ik was er heel gelukkig. Het is een mooi land, een mooie taal, heerlijk eten, prachtige cultuur en natuur. Helaas was het moeilijk om een vaste baan daar te krijgen in mijn sector. Ik had een paar tijdelijke contracten maar er was weinig uitzicht op iets anders. Dus toen ben ik vertrokken. Vele anderen uit mijn netwerk van vrienden/kennissen zijn ook vertrokken (ook Italianen) en een deel van de mensen die gebleven is heeft nog steeds geen echte baan kunnen bemachtigen en zitten op onze leeftijd (zo tussen de 35 en 45 jaar) nog steeds met eindeloze stages, slecht betaalde tijdelijke contracten en dergelijke. Het is gewoon heel lastig, zeker in bepaalde sectoren.

Maar als je wel werk hebt en goede uitzichten dan is het er heel fijn wonen. Ik kom er nog steeds graag terug.
Alle reacties Link kopieren Quote
PhiIae schreef:
02-09-2019 22:18
Gaaf! Italië!

Ik woon aan de andere kant van Europa (Zweden). Afgelopen weekend was de aftrap van het noorderlicht seizoen. Op zulke momenten word mijn keuze om te emigreren weer bevestigd. Puur genieten.

Hebben jullie ook van die momenten waarop je weer even nadenkt over hoe mooi het is in je omgeving en dat je de juiste keuze hebt gemaakt?
Niet echt maar ik heb ook geen hele speciale band met Engeland. Ik woon hier fijn, ik heb een goede baan, fijne collega's en leuke vrienden. Ik hou wel echt van het dorp waar ik woon. Maar het is niet zo dat ik echt het idee heb dat ik hier altijd zal blijven en dat dit echt mijn thuisland is geworden. Ik heb dat gevoel niet zo bij Engeland en zou ook best bereid zijn om elders te wonen. Al ben ik heel tevreden hier en zou ik het ook moeilijk vinden om mijn leven hier (en vooral mijn vrienden) te verlaten.
Alle reacties Link kopieren Quote
PhiIae schreef:
02-09-2019 22:18
Gaaf! Italië!

Ik woon aan de andere kant van Europa (Zweden). Afgelopen weekend was de aftrap van het noorderlicht seizoen. Op zulke momenten word mijn keuze om te emigreren weer bevestigd. Puur genieten.

Hebben jullie ook van die momenten waarop je weer even nadenkt over hoe mooi het is in je omgeving en dat je de juiste keuze hebt gemaakt?
Ik heb echt wel veel momenten dat ik heel erg blij ben over de keuze om naar Londen te verhuizen, en ik heb zeker geen spijt, maar de laatste tijd zijn er steeds vaker momentjes dat ik wat down ben. Steeds meer mensen die dichtbij mij staan vertrekken (zowel vanwege Brexit als om andere redenen) en het voelt wel een beetje alsof ik opnieuw moet beginnen. Ik leek een heel goede basis te hebben, maar die is dus niet meer zo stabiel. Mijn beste vriendin is onlangs naar Australië verhuisd en hoewel we elkaar regelmatig spreken voel ik me toch leeg. Dat wordt versterkt doordat ze niet bepaald de enige is...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar. Hier ook continu vriendinnen die weer vertrekken. En dan op gegeven moment moet je weer opnieuw events aflopen om nieuwe contacten op te doen. En het is al moeilijker contacten te onderhouden als je wat ouder bent en de meeste mensen een partner hebben etc. Ik vind het soms wel lastig om altijd alleen thuis te komen en geen partner te hebben om even je hart te luchten.
Hello, can you hear me?
Ik kan me voorstellen dat dat niet fijn is, @DG2015 en @HelloFromTheOtherSide. Je moet toch al helemaal opnieuw beginnen met je vriendenkring en een sociaal leven als je emigreert. Als dat dan weer afbrokkelt, kan ik me voorstellen dat dat heel vervelend is.

Hoe is bij jullie de verdeling eigenlijk tussen vrienden in je nieuwe omgeving en vrienden uit je oude omgeving? Ik merk dat ik wat dat betreft echt nog met één been in Nederland sta.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben al heel lang uit Nederland weg dus ik heb daar nog maar weinig vriendinnen. Ook geen echte vriendengroep maar alleen een paar losse vriendinnen (die me overigens zeer dierbaar zijn). In de landen waar ik heb gewoond voordat ik in Engeland terecht kwam heb ik ook nog vrienden. Al is er ook veel verwaterd natuurlijk en zien we elkaar heel weinig helaas. In Frankrijk waar ik hiervoor woonde heb ik nog echt een vriendengroep (die onderling nog steeds hecht zijn al zijn daar natuurlijk de afgelopen jaren ook verschuivingen geweest). Daar ga ik ook nog het vaakst heen dus dat contact blijft wel bestaan. In Engeland heeft het wel even geduurd maar Ik heb hier nu wel een groot netwerk, persoonlijk en professioneel. Veel kennissen maar inmiddels ook goede vrienden. Ik woon hier nu ook al weer jaren natuurlijk dus het zwaartepunt is nu wel echt hier. Ik zou het ook moeilijk vinden om weer opnieuw te beginnen, dat heb ik al meerdere keren gedaan en zo leuk is dat natuurlijk niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben alleen vrienden in Zwitserland, maar daar wonen we nu beide al weer 27 jaar....

Heb gemerkt dat op dat moment dat er kinderen kwamen, het gewoon moeilijker werd, om naast je gezin, je eigen familie, je werk, etc nog zoveel contact te houden met vrienden in NL. Is gewoon uit elkaar gegroeid.
Ik heb na 8 jaar buitenland ook geen Nederlandse vrienden meer. Contacten verwaterden en merkte dat het op het laatst alleen nog van mijn richting kwam. Heb toen het contact de laatste Nederlandse “vrienden” laten verwateren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik merk dat ik dat nu lastig vind...hoe gaat mijn besluit om te emigreren mijn vriendschappen beïnvloeden. Ik heb geen enorme groep vriendinnen, maar heb 3 enorm dierbare vriendinnen die me al zo lang kennen. Ik kan me niet voorstellen dat zij geen deel meer uitmaken van mijn leven, maar ik weet ook dat er een groot verschil is tussen ergens definitief wonen en het reizen wat ik afgelopen jaren veel gedaan heb. In dat laatste geval wisten ze dat ik terug kwam, hadden we veel contact via internet en pikten we de draad weer op, maar straks heb ik daar gewoon een nieuw leven en zien we elkaar gewoon echt alleen maar als ik even op bezoek ga in Nederland.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon nu elf jaar buiten Nederland en heb nog wel wat contacten in Nederland en ga er binnenkort weer wat bezoekjes afleggen, maar dat komt wel voornamelijk vanuit mij en die contacten zijn niet heel intensief meer. Ik vind dat jammer, maar niet heel erg, want het is niet zo dat ik er wel enorm veel energie in steek, en iedereen heeft kinderen en/of is druk met hun baan en andere bezigheden. Ik kan wel nog steeds een ticket naar Nederland boeken zonder me zorgen te maken over een slaapplek: ik kan nog steeds altijd wel ergens terecht.

Mijn vriendenkring is wel het meest geconcentreerd op Engeland, maar die begint nu toch behoorlijk te krimpen... Ik weet niet hoe dat eruit gaat zien in de toekomst.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ervaring met Londen is ook dat veel mensen tijdelijk daar zijn. Buitenlanders zeker maar ook Engelsen. Veel mensen die net als wij als ze eenmaal een huis willen kopen of kinderen hebben naar goedkopere steden of het platteland verhuizen. Ook veel mensen die bijvoorbeeld naar hun geboortestreek terugverhuizen. En veel buitenlanders gaan uiteindelijk ook terug, zeker als ze inderdaad kinderen hebben en door de enorme huizenprijzen en de kinderopvang het leven wel heel duur wordt. Wij zijn min of meer om dezelfde reden uit Londen verhuisd. In Londen was mijn vriendenkring inderdaad altijd veel meer in beweging, veel mensen die er tijdelijk waren en dergelijke. Hier op het platteland is het sowieso stabieler. Veel mensen zijn hier echt gesettled en zullen niet vlug meer verhuizen. Ook veel meer mensen die hier opgegroeid zijn en niet uit de streek wegwillen.

Wij hebben dat min of meer ook gedaan. Hier hebben we een koophuis en dergelijke. Ik zal niet zeggen dat we hier altijd zullen blijven maar voorlopig zitten we hier goed en er zijn weinig praktische redenen om weg te gaan, en in Londen hadden we dat veel meer.

Gelukkig wonen we maar op ongeveer een uur met de trein van Londen want ik mis de stad wel en vind het heerlijk om er regelmatig heen te gaan maar ik merk ook dat mijn Londense netwerk van vrienden/kennissen ook meer uitdunt, meerdere mensen die ons uit Londen zijn gevolgd. Deze zomer al drie mensen die ik ken, een is naar haar thuisland teruggegaan na de geboorte van hun baby, een ander (ook met baby) is naar een stad in het noorden verhuisd omdat het leven daar goedkoper is (en zij en haar man konden allebei een baan krijgen daar) en een derde is naar een stad een half uur van Londen vandaan verhuisd omdat ze daar een huis konden kopen (maar zij blijven wel in Londen werken).
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier verhuizen ook vrienden, maar dat zou ook in Nederland zo zijn.....mijn vriendenkring is internationaal, maar wel stabiel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nog een aantal goede vriendinnen in Nederland maar dat contact heb ik altijd als vast en blijvend ervaren ook al waren er tijden dat er weinig email of verder contact was. Van beide kanten wisten we gewoon dat dat goed zat en de kwaliteit van het contact belangrijker was dan de kwantiteit.

Met een aantal andere vrienden heb ik het contact proberen te behouden maar is dat op een natuurlijke manier verwaterd en ook niet erg

Ik woon nu 15 jaar in het buitenland en merk dat ik de contacten met Nederlanders en buitenlanders hier lastiger begin te vinden doordat veel mensen expat zijn en dus weer weg gaan. Heb in het begin erg veel goede contacten gehad en er zijn goede vriendschappen ontstaan maar die mensen wonen bijna allemaal weer in Nederland. Nu handig want we gaan terug en ik dus op een leuke groep mensen terug kan vallen die hier ook hebben gewoond.

Met Japanners zelf heb ik heel lang vriendschappen geprobeerd op te bouwen en dacht op sommige momenten ook dat dat echt was gelukt maar er mist toch altijd iets en het heeft met geen van de vriendschappen op een manier die ik zou willen stand gehouden. Er is toch een te groot cultuur verschil ook al dacht ik in het begin dat dat helemaal niks uit maakte.
Dat is een van de redenen dat ik heel graag terug wil naar Nederland en blij ben dat dat gaat gebeuren. Elke keer afscheid nemen van mede buitenlanders en het altijd toch op afstand blijven van vriendschappen met Japanse vriendinnen vind ik na 15 jaar niet leuk meer.
Mijn internationale enZweedse vriendenkring is best stabiel. Veel van mijn niet-Zweedse vrienden in Zweden zijn hier ook ooit als student terecht gekomen en zijn toen blijven hangen, net zoals ikzelf. Ook heb ik een aantal Zweedse vrienden als is het contact hiermee oppervlakkiger, dit komt doordat ze wat meer gesloten zijn.
@Beleza, ik kan me best wat bij die reden voorstellen. Ik merk ook dat het lastig is om echte vriendschappen te sluiten met Spanjaarden. Wat @Philae zegt, het blijft toch altijd wat oppervlakkig. Ik heb me er dus maar in berust dat mijn vriendenkring (die ik overigens nog aan het opbouwen ben) met name uit expats zal bestaan.

Dit is ook waarom ik qua vriendschappen echt nog met één been in Nederland sta. Dat zijn een paar hechte, langdurige vriendschappen. Die bouw je niet zomaar op. Zeker niet als je de 40 al bent gepasseerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nemirel schreef:
04-09-2019 18:58
Mijn ervaring met Londen is ook dat veel mensen tijdelijk daar zijn. Buitenlanders zeker maar ook Engelsen. Veel mensen die net als wij als ze eenmaal een huis willen kopen of kinderen hebben naar goedkopere steden of het platteland verhuizen. Ook veel mensen die bijvoorbeeld naar hun geboortestreek terugverhuizen. En veel buitenlanders gaan uiteindelijk ook terug, zeker als ze inderdaad kinderen hebben en door de enorme huizenprijzen en de kinderopvang het leven wel heel duur wordt. Wij zijn min of meer om dezelfde reden uit Londen verhuisd. In Londen was mijn vriendenkring inderdaad altijd veel meer in beweging, veel mensen die er tijdelijk waren en dergelijke. Hier op het platteland is het sowieso stabieler. Veel mensen zijn hier echt gesettled en zullen niet vlug meer verhuizen. Ook veel meer mensen die hier opgegroeid zijn en niet uit de streek wegwillen.

Wij hebben dat min of meer ook gedaan. Hier hebben we een koophuis en dergelijke. Ik zal niet zeggen dat we hier altijd zullen blijven maar voorlopig zitten we hier goed en er zijn weinig praktische redenen om weg te gaan, en in Londen hadden we dat veel meer.

Gelukkig wonen we maar op ongeveer een uur met de trein van Londen want ik mis de stad wel en vind het heerlijk om er regelmatig heen te gaan maar ik merk ook dat mijn Londense netwerk van vrienden/kennissen ook meer uitdunt, meerdere mensen die ons uit Londen zijn gevolgd. Deze zomer al drie mensen die ik ken, een is naar haar thuisland teruggegaan na de geboorte van hun baby, een ander (ook met baby) is naar een stad in het noorden verhuisd omdat het leven daar goedkoper is (en zij en haar man konden allebei een baan krijgen daar) en een derde is naar een stad een half uur van Londen vandaan verhuisd omdat ze daar een huis konden kopen (maar zij blijven wel in Londen werken).
Dat is ook zo, maar het zijn er nu echt veel meer dan voorheen. Ook mensen met koophuizen in Londen, en mensen met kinderen die al een hele tijd op school zitten.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
.
avena wijzigde dit bericht op 18-10-2019 09:38
96.77% gewijzigd
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven