Vliegtuigergernissen (lowcost en niet)

27-10-2010 11:50 266 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de leuke discussie die aan de gang is op een ander topic over reizen met Ryanair met een kind... Hierbij het topic voor al je Ryanair-ergernissen (of vliegtuigirritaties in het algemeen )

Zoals wel meer mensen vandaag de dag woon ik in een land en werk ik vaak in een ander land, dus ik mag mezelf als een frequent flyer beschouwen. Vroeger voor weinigen weggelegd, maar dankzij de komst van de lowcostvluchten kunnen we nu allemaal internationaal pendelen!

Jarenlang aanschuiven voor checkins en slappe koffie drinken in de vliegtuigen met blauwgeel logo hebben ervoor gezorgd dat ik zo langzamerhand goed thuis ben in de wereld van de lowcostreiziger. Tot een jaar of zeven, acht geleden was lowcost 'not done', tenzij je je leven beu was (het was bon ton om wijd en zijd te verkondigen dat je nooit een lowcostvlucht zou nemen en liever betaalde voor 'kwaliteit', whatever that may be). Het publiek bestond dan ook voornamelijk uit backpackers en studenten zonder een cent te makken. Je kon nog sjoemelen met je handbagage (kilootje meer of minder) en rellen met fysieke verwondingen aan de checkin waren zeldzaam.

Toen werd het lowcostfenomeen ontdekt door jonge gezinnetjes met een verse hypotheek en hoge maandelijkse luierkosten. Veiligheidsschoenen dragen bij de checkin was aan te raden, want de trotse ouders reden steevast met hun ergonomisch verantwoorde bugabookinderwagen je tenen tot moes in het gedrum, vastbesloten hun kroost het beste plekje te gunnen (prioriry checkin konden ze zich wegens bovenstaande hypotheek niet permitteren). Vaste reizigers werden gedwongen een onfeilbare kinddetectieradar te ontwikkelen om op het eerste zicht de stoel te identificeren die het verst van de rijen met gillende koters verwijders was. De zenuwen van mensen met vliegangst werden nog extra op de proef gesteld met bloedstollend gekrijs tijdens het opstijgen en landen.

De laatste tijd is vliegen zo goedkoop geworden dat de vliegtuigen worden bestormd door puisterige schoolgaande jeugd (bestellen de ryanair 'shots' in trieste plastic zakjes, in de ijdele hoop daarvan dronken te worden, en heffen bij de landing een tenenkrommend applaus aan); en door vage sujetten die je tien jaar geleden slechts op de achterbank van de Eurolinesbus naar Kazachstan aantrof. Hebben de vervelende neiging zich mentaal op de vlucht voor te bereiden door zich zo min mogelijk te wassen en stappen altijd als laatste in, net als je je verheugt op een comfortabele vlucht met een lege stoel naast je....

Nu jullie
quote:nostradame schreef op 12 november 2010 @ 17:39:

[...]

Ik weet en begrijp dat het personeel er voor de veiligheid is. Maar wat ik dan niet begrijp isat ze allemaal zo strak in de make-up moeten en op pumps moeten lopen. Terwijl ze urenlang het hele vliegtuig op een neer sjouwen op die pumps.

Je hoeft echt niet zo strak in de make up en geen enkele stewardess loopt op pumps in het vliegtuig. Het eerste wat je doet is je schoenen verwisselen nadat het fasten seatbelt uit is gedaan.

Lolita: goeie instelling!
quote:papua schreef op 12 november 2010 @ 13:01:

Nou Lolita, ik hoop niet dat je een collega van mij bent, want als je mij dan treft op een vlucht wordt er echt wat met dat toilet gedaan door ons! Het is niet de taak van een willekeurige passagier om dat te gaan schoonmaken, Als je iemand betrapt, dan weer wel natuurlijk. Of dat toilet gaat op slot, of het wordt schoongemaakt. Dat hoort namelijk ook bij het servicegerichte beroep van stewardess.tjah, ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt. Het beleid bij onze maatschappij is daar nogal strict in, vieze dingen raken we echt zo min mogelijk aan. IKzelf zou het weigeren, dan maar het toilet op slot...Ik ben er voor de service en de veiligheid, maar ik ben geen toiletjuffrouw, denk ik dan. Ik weet niet, als het ECHT zou moeten, dan misschien wel, maar dan in allerlaatste instantie, als geen andere optie open is. We zouden bv het toilet op slot doen en dan bij bestemming laten schoonmaken door het schoonmaakpersoneel denk ik...
quote:Nachtpauwoog schreef op 10 november 2010 @ 10:01:

[...]

Nee, dat signaal bedoel ik niet. Een ding dong valt me eerlijk gezegd niet eens op, laat staan dat het me stoort.

Ik heb het over die zogenaamd ontspannende muziek per strekkende meter, waar je voor het opstijgen een half uur naar mag luisteren. En die na het landen meteen weer wordt aangezet. En waarbij dan binnen dat half uur hetzelfde melodietje ongeveer honderd keer wordt herhaald.

Die jengeldeuntjes bedoel ik...raar! hebben we nooit aan boord...nog nooit gehoord dus. Heel soms gaat de boarding music wel aan...bedoel je dat? maar dat zijn altijd andere deuntjes (jah je hebt wel dezelfde die terugkeren op sommige van onze vliegtuigen)
quote:Mutsje78 schreef op 12 november 2010 @ 23:41:

En last but not least: de peperdure prijzen voor een klein flesje water, wat te eten enz. Als er nog wat te eten is, bij mijn laaste vlucht waren de broodjes op toen ze eindelijk achterin het toestel waren. En dat tussen de middag op een lange vlucht...

tja, daar kan het cabinepersoneel ook niets aan doen...Er is een bepaald systeem dat we moeten volgen om de service vlot te laten verlopen. Als je vanachteren begint, en er zijn geen broodjes meer over, dan klagen de mensen vooraan die het laatst worden bediend. Als je vanvoor begint, klagen de mensen achteraan het vliegtuig, er is altijd wel wat! Sommigen passagiers zitten er dan echt met een boos gezicht, niet normaal hoor... Alsof het onze schuld is dat er niet genoeg broodjes voorzien zijn door de skyshop...Je moet ook beseffen dat we met beperkte plaats zitten...We kunnen niet evenveel broodjes meedoen als er passagiers (zonder vliegtuigmaaltijd) zijn. Ten eerste; er is niet eens genoeg plaats daarvoor, ten tweede, op sommige vluchten worden de helft van de broodjes niet eens verkocht, dat is allemaal verspilling, die broodjes gaan dan gewoon nadien de vuilbak in. Voor een vlucht kan je nooit inschatten of er nu veel of weinig verkoop zal zijn. Soms alles, soms een paar broodjes, soms helemaal niets! Daarom laden ze bij ons altijd een bepaald aantal broodjes. Voor langere vluchten kan dat aantal variëren.

Dus, om zeker te zijn dat je geen honger gaat lijden, is het beter om je maaltijd te reserveren, ofwel , indien het een airline is zonder vliegtuigmaaltijden, zorgen voor je eigen eten!
Blikjes en drank zijn er normaalgezien in overvloed, niemand zou dus dorst mogen lijden ... is ook ,gezien beperking van hoeveelheid vloeistof dat je mag meedoen, een goed idee! Drank vind ik in ieder geval belangrijker dan eten. Je kan langer zonder voedsel dan zonder drank...

Bij ons is water bovendien ook gratis, ook voor passagiers die geen maaltijd besteld hebben...
quote:Honeyuseyourimagination1 schreef op 27 oktober 2010 @ 19:46:

Ja Liubi, we weten het nou wel dat je familie in centraal Azie woont en je broer als piloot bij de KLM werkt. Ik heb dat nou al tig keer gelezen, in ieder topic waarbij je dat kunt noemen, doe je dat ook.

kennelijk heeft ze zo'n lage eigenwaarde dat ze zich met het beroep van haar broer moet opkrikken?! Kweet niet hoor, maar piloot is een heel gewoon beroep. Begrijp niet zo goed de ophef hierover van Liubi: te pas en te onpas moeten verkondigen dat je broer piloot is, is een beetje sneu.

Ik spreek uit ervaring.

MIjn ex is piloot en ik kan je vertellen dat over het algemeen piloten heel sneue, vreemdgaande mannetjes zijn. Daarnaast valt het ook best mee wat ze verdienen.

Mijn huidige man is GEEN piloot maar verdient meer dan mijn ex

Die hele ophef over piloten en stewardessen is wat uit z'n verband getrokken.
quote:Flashy schreef op 01 november 2010 @ 09:55:

Jengelende kinderen vind ik ook niet fijn, ik snap nooit zo goed waarom mensen perse met hun kind van een jaar moeten vliegen. Is Centerparcs niet net zo leuk?

Nee!

Wij vlogen vroeger vrijwel altijd business class, ook met onze kinderen. Ik heb dan ook weinig tot geen ergenissen.

Nou ja, 1tje dan: de jaloerse blikken bij het inchecken en instappen als wij eerst mogen en priority hebben
Ik kan er even niet meer opkomen welke maatschappij het nu was, maar ik heb 1 keer meegemaakt dat het eten op was. Was nog niet zo heel lang geleden, en we zaten precies in het midden, maar da's geen excuus

Het was niet zo'n lange vlucht, maar wel laat in de middag, en we hadden nog niet gegeten!
Your view of society screws up my mind like you\'ll never know
quote:Schilderspalet schreef op 13 november 2010 @ 17:32:

[...]

kennelijk heeft ze zo'n lage eigenwaarde dat ze zich met het beroep van haar broer moet opkrikken?! Kweet niet hoor, maar piloot is een heel gewoon beroep. Begrijp niet zo goed de ophef hierover van Liubi: te pas en te onpas moeten verkondigen dat je broer piloot is, is een beetje sneu.

Ik spreek uit ervaring.

MIjn ex is piloot en ik kan je vertellen dat over het algemeen piloten heel sneue, vreemdgaande mannetjes zijn. Daarnaast valt het ook best mee wat ze verdienen.

Mijn huidige man is GEEN piloot maar verdient meer dan mijn ex

Die hele ophef over piloten en stewardessen is wat uit z'n verband getrokken.

Tjiez wat een zure post zeg!

Dat jij een sneue vreemdganger getroffen hebt wil natuurlijk niet zeggen dat ze allemaal zo zijn.

En fyi, ipb-ers gaan altijd als laatste aan boord, ook die met c class prioriteit...
quote:Jaye schreef op 13 november 2010 @ 20:35:

Ik kan er even niet meer opkomen welke maatschappij het nu was, maar ik heb 1 keer meegemaakt dat het eten op was. Was nog niet zo heel lang geleden, en we zaten precies in het midden, maar da's geen excuus

Het was niet zo'n lange vlucht, maar wel laat in de middag, en we hadden nog niet gegeten!tjah, had je eten van te voren besteld? Zo nee, nooit rekenen op snacks in het vliegtuig hoor. Er zijn toch veel snackwinkels en zo open in de luchthaven? Het kan best dat de snacks al op waren in de heenvlucht, of voor ze aan jullie rij toekwamen...Lees mn vorige posts anders eens..
Alleen al van de geur van warm eten in het vliegtuig word ik misselijk (luchtziekte). Voor mij dus geen enkel probleem als het eten op zou zijn.

Ik eet alleen wat droge dingen (koekreepjes, crackers) die ik zelf van huis meeneem.
quote:amarna schreef op 23 november 2010 @ 08:37:

Alleen al van de geur van warm eten in het vliegtuig word ik misselijk (luchtziekte). Voor mij dus geen enkel probleem als het eten op zou zijn.

Ik eet alleen wat droge dingen (koekreepjes, crackers) die ik zelf van huis meeneem.Ik word misselijk van de geur van rijst als iemand dat naast me heeft. Ik kies mijn vliegtuigmaaltijd ook nooit op basis van kip of vlees, maar op waar er geen rijst bij zit.
Ik vind de aardappels juist goor, alleen de lucht al...
quote:amarna schreef op 23 november 2010 @ 08:37:

Ik eet alleen wat droge dingen (koekreepjes, crackers) die ik zelf van huis meeneem.het warme eten is van te voren besteld voor mensen die een vliegtuigmaaltijd hadden besteld. dus er is altijd evenveel voor iedereen die besteld heeft. Het gaat eigenlijk meer om sandwiches en snacks (die worden verkocht aan boord dus) die uitverkocht geraken in een vliegtuig...omdat er niet altijd genoeg is voor iedereen.
Leuke discussie die ik wel eens eerder had gelezen..besef ik net te laat!

Ik vind het stomvervelend dat:

*lowcost vluchten erg vroeg plaatsvinden zoals zes uur in de ochtend.

*weinig maatschappijen bestemmingen hebben in scandinavie of groot-brittanie

*en als ze die hebben naar een luchthaven gaan die honderd kilometer van de hoofdstad vandaan zit.

*vervelende boekingssystemen op internet, vetrekdatum vandaag, vul je die in, dan verschijnt automatisch de terugkomst op dezelfde dag...

*..je ook nog eens kinderachtige waarschuwingen krijgt dat je niet op dezelfde dag kunt vetrekken en terugkomen, ja duhh ik vul dat toch niet in? aagh
anoniem_89203 wijzigde dit bericht op 03-08-2012 11:57
Reden: foutje
% gewijzigd
@Julian, weinig bestemmingen in Scandinavië en GB? Easyjet en Ryanair hebben er zat hoor (Londen, Liverpool, Glasgow, Ediburgh, Manchester, Bristol, Newcastle...)!
Vliegen is in feite spotgoedkoop geworden. Jan en alleman kan zich nu veroorloven om de halve of zelfs de hele wereld rond te vliegen. Dat is nog niet zo heel lang zo maar we raken er snel aan gewend.

Als je bodemprijzen betaalt kan je niet te veel eisen stellen. Vliegen is een snelle, goedkope en meestal niet al te comfortabele manier om snel grote afstanden te overbruggen. En wil je meer service dan vliegt de prijs van je ticket omhoog.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:reisa1978 schreef op 11 november 2010 @ 21:50:

Ik heb niet vaak gevlogen, maar op mijn eerste vlucht terug van een vakantie was er een vrouw die een enorme doos met daarin een kroonluchter bij zich had. Bij het inchecken van de bagage werd verteld dat ze het moest inchecken, wij stonden erachter en kregen dus het hele verhaal mee. Maar deze mevrouw wilde de enorme doos niet inchecken, want dan zou haar kroonluchter ongetwijfeld kapot gaan, ze nam het mee als handbagage. Er werd verteld dat dat niet zou mogen, maar deze mevrouw deed het toch, want daar hadden ze wel een kast voor in het vliegtuig, was haar overtuiging.

En ja, ze stapte met enorme doos het vliegtuig in, al waar de stewardess vertelde dat ze dit niet mee mocht nemen als handbagage. Ik vond het wel vreemd dat ze al met doos het vliegtuig ingekomen was, maar goed dat was haar wel gelukt.

Het draaide op een ruzie uit, waarbij de mevrouw begon te schreeuwen, ik kan er niets anders van maken. Uiteindelijk hadden wij door deze mevrouw 45 minuten vertraging, maar is het haar wel gelukt, de stewardess heeft de doos ergens neergezet. En toen konden we eindelijk vertrekken. Een heel vliegtuig vol boze mensen en zij maar mompelen dat het allemaal best kon en dat ze niet zo moeilijk moesten doen.Dat is bizar. Die mevrouw had met haar doos en haar grote mond gewoon het vliegtuig uitgezet moeten worden door de marechaussee of de luchthavenpolitie. Idioot dat zo'n raar mens een hele vlucht kan vertragen.
geweldig topic :-) sommige mensen kunnen inderdaad zwaar asociaal zijn in een vliegtuig. Maar mijn grootste ergernissen zijn toch:

- klappende mensen na de landing (doe normaal, de piloot doet alleen z'n werk, en vaak gaat zelfs de landing nog automatisch!)

- jankende kinderen (of gewoon irritante kinderen).

- de lotenverkoperij van Ryanair en al die andere reclameonzin in een vliegtuig. ZUCHT.

Ach, je moet er wat voor over hebben, maar dan ben je ook wel heel snel op de plaats van bestemming :-)
"Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end."
quote:Julian schreef op 03 augustus 2012 @ 11:31:

Ik vind het stomvervelend dat:

*lowcost vluchten erg vroeg plaatsvinden zoals zes uur in de ochtend.Dit vind ik juist heerlijk! Dan heb ik nog een hele dag vakantie op bestemming.
Lowcost carriers vliegen vaak 's morgens heel vroeg, omdat ze dan veel minder hoeven te betalen aan de luchthaven.

Een vliegtuig dat in de spitstijd wil vertrekken betaalt de hoofdprijs en dat zie je terug aan de tickets.

Je kan dus gewoon kiezen wat je wilt: lage prijs of prettige vertrektijd.
Huilende babies vind ik nog wel het minst erg, die kunnen er ook niets aan doen. Onopgevoed grut dat het hele vliegtuig terroriseert? Aaaargh! Ik heb een speciale 'evil look of death' ontwikkeld voor dit tuig.

Zomaar je stoel naar achter gooien? Mijn knieën die bij mijn 1.89 horen, boren zich rustig stééds ietsje verder in je ruggengraat. Ben je nu helemaal van de pot gepleurd? Dat vráág je maar effe. Dan kan ik er rekening mee houden en mijn benen in het gangpad zwengelen.

Overigens is dát mijn ergenis nummer 1: waarom zijn die stoelen in godesnaam zó allejezus dicht op elkaar geplaatst? We zijn toch geen varkens op weg naar de slacht? We betalen toch gewoon voor ons ticket? Soms kan ik niet eens meer normaal staan na een vlucht, en ik heb al eens een stewardess gehad die mij toe siste dat het niet de bedoeling was dat ik zo vaak opstond en door het gangpad liep. Tssssk!

Overigens nog op reactie van een van de stewardessen hier (niet dat het veel nut heeft op een topic van 2 jaar oud, maar vooruit) Dat je de wc's niet effe een veeg geeft met een lap zeg. Daar hebben ze (als je nog eten moet aanraken) huishoudhandschoenen voor uitgevonden. Het moet niet gekker worden zeg. Ja, je zit er voor de veiligheid, maar óók voor het verzorgen van een prettige vlucht voor de passagiers die goed geld betalen hiervoor. Als ik jouw reactie aan mijn beste vriendin zou vertellen, die jarenlang senior is geweest bij een gerenommeerde maatschappij, zou ze je keihard uitlachen.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Zeer krappe zitplaatsen. Corendon vorig jaar sloeg alles, zeer krap, met mijn 1,70 zat ik klem, laat staan als je langer bent, kuilen in de stoelen (ouwe meuk) en bij het taxieen kwam er een kerosinelucht de cabine binnen....

- Krappe zitplaatsen, geen beenruimte, dat alleen een mens van hooguit 1 meter lang nog goed kan zitten en iedereen die groter is geklemd word.

- Dikke mensen naast je, dat je geklemd word door dikke dijen...

- Krijzende kinderen

- Mensen die hutkoffers mee de cabine in nemen.

- Grote rugzakken die bijna in je gezicht gemept worden.

- Idioot vroege vluchten, Corendon vertrok al om half 4 in de nacht! Dus al om half 2 op Schiphol zijn.

- Duur eten en drinken aan boord, als het niet al op is....

- Te warm toestel, te koud is ook niet fijn maar te warm met 190 passagiers op elkaar gepropt is ook niet fijn.

- Viese raampjes, wil wel wat kunnen zien.

- Stoel naar achteren klappen, slapen doe je maar in een bed maar niet in het vliegtuig en al helemaal niet bij maximaal 4 uur vliegen. Ze moeten de stoelen gewoon blokeren.

- Mensen die teveel alcohol gezopen hebben en vervelend gaan doen.

- Stank van het toilet ruiken omdat deze op de luchthaven niet geleegd is, helaas meegemaakt en ik zat er dichtbij, andere stoel geen optie want toestel zat van kop tot staart bomvol.

- Geschop van kinderen of knieen in je rug. Die stoelen zijn helaas erg dun van achteren.

Dit alles met lowcost carriers. De keren dat ik met KLM en Air Malta heb gevlogen waren bijna een zegen.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
een paar jaar geleden: we zouden vertrekken om half een 's nachts. Maar het vliegtuig had vertraging en het werd later. En later. En nog later. Uiteindelijk vlogen we om kwart over zeven 's morgens pas. Een hele nacht rondhangen op Schiphol dus, geen ideaal begin van je vakantie.
Verbaas mij over sommige reacties hier. Low cost carriers zijn, eh ....low cost carriers. Op iedere stap in het hele proces, van boeken tot inchecken, tot stoelcomfort, tot eten, tot ligging van het vliegveld van aankomst, zijn alle mogelijke extra's geschrapt. Om klanten een lage prijs te kunnen bieden. Om van A naar B te komen. En, gezien het succes van die maatschappijen, is er ook een markt voor.

Als je er dan voor kiest om extra's te nemen (eten, eerder boarden, bagage) betaal je daarvoor en daarom kunnen de basisprijzen zo laag zijn. Dan kan je je nog zo'n prinses voelen als je een keer een vlucht neemt, je betaalt voor je vervoer. Je kan kiezen (en betalen) voor extra's. Zo niet, prima, maar dan ook niet klagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven