Werken in het buitenland

11-07-2012 14:50 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds anderhalve week ben ik terug van vakantie en heb ik eigenlijk weer heel sterk het gevoel dat ik graag naar het buitenland zou gaan om te werken. De afgelopen 2 jaar heb ik dit gevoel steeds sterker wanneer ik terug kwam van vakantie.

Alweer 5 jaar geleden ben ik voor school 2x 5 maanden in Italië en Tenerife geweest, en toen ik terugkwam kwamen mijn huisje en mijn baan op mijn pad. Nu, 5 jaar later, verlang ik steeds meer naar iets nieuws, een nieuwe uitdaging, een nieuwe omgeving... Een baan als bijvoorbeeld standplaatshostess, lijkt mij een leuke, nieuwe uitdaging. Inmiddels heb ik op mijn werk wel een contract voor onbepaalde tijd. Dit is eigenlijk hetgeen waar ik het meest over twijfel. Ga ik mijn baan opzeggen, en lekker genieten van het zonnige buitenland??

Aan de andere kant, ik heb geen relatie en dus niemand waaraan ik een verantwoording af moet leggen. Mijn ouders en vrienden zoeken me wel op als ik wegga. Last van heimwee heb ik in het buitenland nog nooit gehad... Steeds meer redenen waarom ik weg zou willen, en toch ergens in mijn achterhoofd het geknaag 'is deze beslissing wel de juiste'.

Wie o wie heeft dezelfde gevoelens en twijfels?

Misschien kunnen jullie niks met mijn post, maar ik moest het even van mij afschrijven
Gevonden!

Heb je bericht terug gestuurd!
Ik wil wel graag naar een mooi land met palmbomen en een goed klimaat... Volgens mij is mijn vader stiekem spaans ofzo, want ik haat het Nederlandse klimaat gewoon echt! Bah, al dat grijze gedoe en die regen...
Heb 3 jaar als reisleider gewerkt, de beste beslissing van mij leven

Er zijn ook nadelen aan de job, bijvoorbeeld 6 dagen werken per week, maar als je een stap in de wereld wilt zetten is reisleider de beste beroepskeuze.

Als je naar Mexico gaat en daar een job zoekt krijg je een lokaal loon. Op mijn weblog staan leuke ervaringen als reisleider en hier een artikel over de voor en nadelen vd job als reisleiderhttp://artikelssociologie ... delen-van-de-job-als.html
Ik heb een paar jaar in Florida gewoond, dat vond ik ook wel erg fijn. Helaas zijn visums erg moeilijk te verkrijgen.
Herkenbaar Xwing.

Het stuk van de klachtenbehandeling wat verschilt van hotel pakket tot hotelpakket en van land tot land.

Soms heb je een makkelijk pakket, soms een moeilijk pakket.

In Bodrum had ik maar 5 hotels, waarvan 1 hele grote! Die mij dus veel tijd koste, maar het was 5* super hotel, dus weinig klachten.

In Marmaris had ik 12 hotels en 2 talig, dus eigenlijk 24, maar de bezoekuren kon ik combineren.

Zo heb je ook andere dingen die belangrijk zijn. In Marmaris was de reistijd naar de luchtahven 1,5 uur! Op Rhodos maar 10 minuten.

In Marmaris ook bijna dagelijks aankomsten, op Rhodos maar 3x per week. Wat een verschil in belasting!
Heb je via de mail-knop iets teruggestuurd, dus hopelijk komt ie aan...
Ik heb je gewoon even persoonlijk gemaild.
werkbelasting kan inderdaad enorm verschillen afhankelijk van de bestemming!
Ik wil wel gewoon via een organisatie in het buitenland gaan werken (TUI, Neckermann, OAD) zodat ik voor een redelijk normaal salaris werk en de werkbelasting ook niet overdreven hoog zal komen te liggen. Zo heeft mijn zus een keer een seizoen in turkije gewerkt, onder turkse werkbelasting... nou die heeft het niet heel erg leuk gehad! (lees: veel werken, weinig geld, als ze het al kreeg)
quote:jess2108 schreef op 11 juli 2012 @ 18:33:

Ik wil wel gewoon via een organisatie in het buitenland gaan werken (TUI, Neckermann, OAD) zodat ik voor een redelijk normaal salaris werk en de werkbelasting ook niet overdreven hoog zal komen te liggen. Zo heeft mijn zus een keer een seizoen in turkije gewerkt, onder turkse werkbelasting... nou die heeft het niet heel erg leuk gehad! (lees: veel werken, weinig geld, als ze het al kreeg)Edit: ik bedoel dus via een Nederlandse reisorganisatie
Neckermann is niet Nederlands, is Duits. En inmiddels geven je die in Turkije een Turks contract, als ik de roddels mag geloven (heb nog enige connecties daar). Das wel jammer, want ik vond Turkije leuker dan Griekenland.

Maar OAD is wel oke, en TUI ook.

Sudtours en Sunweb zijn ook goed, maar wel kleine teams.
Hmm.. Oke, duits... Maakt niet uit, het is wel een grote bekende organisatie. TUI is eigenlijk de eerste die in mij opkwam (vraag me niet waarom). En idd Jiba of Sunweb is wat kleiner, dus ook wel leuk denk ik om voor te werken

Ik ga voor mezelf maar eens de voors- en tegens op papier zetten, dan is het in ieder geval uit mijn hoofd!
ik zou voor 1 van de twee grootste kiezen, TUI of Neckermann, dan heb je altijd grotere teams, meer mogelijkheden qua bestemmingen andere schaalvoordelen
er hangen aan beide voor en na delen wat betreft een groot of klein bedrijf, maar neem wel een bekende!

je wil dus wel voor hostess werk gaan?
Even een vraagje voor de mensen hier die in het buitenland zitten: hoe doe je dat met je pensioenopbouw?

Wij willen ook graag gaan en dochter is nu nog klein genoeg om dat zonder problemen te kunnen doen. Het enige waar we niet uit komen is het pensioengat. Laten jullie het zoals het is (tegen de tijd dat wij er aan toe zijn, is het de vraag of we het nog krijgen) of bouwen jullie toch een bepaalde zekerheid in? En op welke manier dan?
Daar ben ik helemaal niet bezig. Mischien niet verstandig, maar ik denk net wat je zegt, dat tegen de tijd dat wij er aan toe zijn, we het toch niet meer krijgen.

Ik geef niet zoveel om zekerheid..... Maar goed, ik heb dan ook geen kinderen, en die wil ik ook niet, dat is wel anders als je wel hebt of ze wel wil.
Zijn hier ook mensen die niet in de reisbranche in het buitenland zijn gaan werken? Ik heb ook kriebels, maar wil wel graag hetzelfde werk doen als ik nu doe - in het bedrijfsleven.. Maar wel een aantal graden zuidelijker!

Iemand goeie tips voor een baan in italia? (buiten linkedin)..
Het ligt er aan waar je heen gaat en voor wie je werkt. Ik werk zelf in het buitenland, maar betaal daar ook belasting en heb dus recht op een staatspensioen uit dat land, plus het bedrijf zelf heeft een pensioenfonds.

Maar op sommige plaatsen moet je het inderdaad zelf regelen. Zit je op een plek waar de sociale verzieningen minder zijn of er niks betaald word dan moet je ook goed in de gaten houden of je bijvoorbeeld wel verzekerd bent voor arbeidsongeschiktheid etc.
RANDY

ik zie dat jij naar Thailand bent geweest, welke job heb je daar juist gedaan en via welke organisatie? Werd je dan ook betaald naar onze normen of het minimumloon zoals de inwoners van Thailand?

Ik zou heel graag in het buitenland beginnen werken maar weet niet goed hoe hieraan te beginnen.. Ik wordt 22 jaar dus het is nu echt de moment!
Jaaaa, even een update: de knoop is doorgehakt! Ik ben inmiddels aangenomen en vertrek 9 april naar Marmaris (Turkije) om te gaan werken als standplaatshostess.

Ik ben in oktober gaan solliciteren en mocht in december naar de assesmentdag komen. Net voor de jaarwisseling kreeg ik te horen dat ik was aangenomen... WAUW! Mijn vaste baan heb ik dus opgezegd, gisteren heb ik nog een afscheidsdiner gehad met alle collega's en volgende week starten de trainingen. Ik heb er zin in! Mijn gevoel erbij is ook écht goed, ik heb geen moment getwijfeld nadat ik de stap heb gezet en ben gaan solliciteren. Hier ben ik aan toe, ik heb er zin in!!
Ik heb het 2 zomers gedaan en ik zou het niet weer doen! Ik verlangde ontzettend naar mijn vaste leven in NL, mn familie en vrienden daar! Ik had dus wel een functie wat een schakel was tussen animatie en hostess. Ik ving gasten op bij hun hotel, deed excursies met ze maar ook deels animatie! Ik had geen leuk team (het hotel team niet maar ook mijn collega's van de Nederlandse reisorganisatie niet) waardoor ik me heel erg eenzaam heb gevoeld. Veel organisaties nemen tegenwoordig ook veel locale mensen aan
Na iets minder dan een jaar in Tsjechie, is het nu tijd om te verhuizen naar Schotland. Ga volgende week en heb er enorm veel zin in!

Tsjechie is een lichtelijke teleurstelling geweest, maar dan met name wegens de stad waar in werk/woon. De plaatselijke bevolking is over het algemeen niet heel happig op expats en al helemaal niet als je de taal (nog) niet vloeiend spreekt. Praag is schitterend en als ik daar gewoond had dan had ik geprobeerd langer te blijven denk ik.

Ook heel mooi is de treinreis van NL naar CZ. Tussen Dresden en Praag kom je langs een fiks aantal kleine bergdorpjes, echt heel mooi om te zien. Vooral bedekt met sneeuw waren het net dorpjes uit een sprookje of zo. Aanrader, maar ga dan wel met de nacht trein en boek een ligplaats. Tegen het ochtendlicht kom je dus langs die dorpjes.
quote:all3_gra schreef op 16 juli 2012 @ 23:23:

Zijn hier ook mensen die niet in de reisbranche in het buitenland zijn gaan werken? Ik heb ook kriebels, maar wil wel graag hetzelfde werk doen als ik nu doe - in het bedrijfsleven.. Maar wel een aantal graden zuidelijker!

Iemand goeie tips voor een baan in italia? (buiten linkedin)..Ja, ik

Ik heb mijn baan via Monsterboard gevonden, door het land te veranderen bij de zoekfunctie. Redelijk simpel te doen. Hoe is je Engels?
@Cranberry wat jammer dat je slechte ervaringen hebt. Ik heb al een aantal meiden leren kennen die ook voor OAD gaan werken, en het is tot nu toe erg leuk! We wisselen onze buitenland-ervaringen uit en een aantal hebben al eerder het werk als hostess gedaan! Alles gaat volgens NLse arbeidsvoorwaarden dus dat is absoluut een voordeel. Ik heb verhalen gehoord dat je bij bijvoorbeeld Neckermann een zwitsers contract hebt, dat schijnt niet zo gunstig te zijn.

Wanneer het niet bevalt, en mijn team minder leuk blijkt te zijn, heb ik het in ieder geval wel gedaan en kan ik niet over 10 jaar zeggen 'ik wou dat ik toen die kans gegrepen had' :):)
Ik werkte ook voor een NL'se touroperator maar met Zwitsers contract. Mijn eerste jaar was trouwens wel ontzettend leuk, gaaf en super gezellig, 2e jaar zelfde bestemming andere collega's, andere sfeer en viel tegen. Dus mijn advies, ga nooit vaker naar dezelfde bestemming want het zal altijd anders zijn. Heb overigens ook 2 jaar in Duitsland gewerkt, niet ver maar wel super tijd gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven