Zakkenrollers

17-06-2024 22:55 112 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik loop in Parijs. Ik loop door een park wat niet heel druk is. In de verte zie ik twee engelsen, een man en een vrouw. In een seconde zie ik dat het zakkenrollers zijn. Waaraan ik het kan zien kan ik niet vertellen, maar ik zie het. Ik loop langs hun. De man maakt aanstalten om achter mij aan te lopen. Ik draai mijn hoofd om en kijk hem recht in zijn ogen. Zijn vrouw zegt: he already spotted you. De man met een soort waardering in zijn stem: yeah.

Dat soort ervaringen vind ik prachtig en leer je alleen maar als je veel gereisd en meegemaakt hebt. Je ziet precies wat er gebeurd op straat. Je ziet ook mensen die het niet zien, de meerderheid.

Hebben mensen (leuke) ervaringen met zakkenrollers?
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
18-06-2024 10:18
Tja, ik snap niet dat je dat niet snapt. Niet iedereen is even alert hoor.

Tja ik snap niet dat je daar niet alert op bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nova schreef:
18-06-2024 10:45
Soms is dichtbij anderen staan niet te voorkomen, bv in een volle metro. Telefoon in je bh is onhandig. Dan beter gewoon diep in je tas.
Precies, als je het niet kan vermijden, dan zorg ik dat mijn tas naar een blinde hoek wijst (bij een deur of scherm of zo), of ik draai 'm naar m'n buik en houd 'm vast.

Telefoon in je BH is mega handig, alleen beetje zweterig als het erg warm is. Diep in je tas is juist onhandig, want vaak als je uit een metro / bus / trein komt, wil je weten waar je naartoe moet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo makkelijk gezegd: ‘Ik snap niet dat mensen zich laten zakkenrollen.’ Zakkenrollers zijn koning in het creëren van opstoppingen, bijvoorbeeld bij de ingang van een metrostel. Op die manier ben ik bijna gerold in Milaan; ik had een schoudertasje kruislings om, voor mijn buik, de zakkenrolster stond bizar dicht tegen me aan en had de rits opengemaakt. Maar mijn paspoort en portemonnee zaten gelukkig klem en ze kreeg ze er niet uit. Ze was weg voor ik erg had in de situatie.
In Rome zag ik bijna op elke straathoek zakkenrollers loeren. Je moet zo alert zijn.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn oma droeg vroeger altijd van die zelfgemaakte buiktasjes. Daar had ze de belangrijkste papieren en geld in. Die droeg ze onder haar kleding. Als ze dan op drukke plekken was of op vakantie.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Gelukkig nog nooit bestolen tijdens mijn vakantie. Ik heb altijd zo'n plat tasje om mijn buik onder mijn shirt met daarin geld en paspoort e.d. En vooral heel alert op drukke plaatsen waar je dicht bij anderen staat zoals in de metro.
Alle reacties Link kopieren Quote
TiumPerfectum schreef:
18-06-2024 09:27
Haha, dit dacht ik ook. Deze persoon heeft een zakkenroller fetisj.

Fragment uit ‘de zakkenrollebollers.’
Alle reacties Link kopieren Quote
In drukke steden zoals Rome en Barcelona heb ik mijn telefoon in zo’n hoesje met hengsel en draag dat hengsel kruislings zodat niemand mijn telefoon zo uit mijn handen kan graaien als ik iets moet opzoeken. Applewatch op stedentrip met elastische band i.p.v. magnetische band. Geld apart van pasjes en risicospreiding (man creditcard, ik bankpas).

In Rome bij dat mega kruispunt van OV (Roma Termini) gezien hoe een iel vrouwtje op leeftijd tegen de grond ging door een zakkenroller die met grof geweld haar handtas van haar lijf trok. Ze kreeg wel veel hulp van omstanders en die Italianen die de zakkenroller te pakken kregen waren niet erg zachtzinnig. Maar die arme vrouw zat onder het bloed, ze was recht voorover gevallen zonder kans zich op te vangen.
Paar jaar terug in Parijs door een vrouw gewaarschuwd voor een zakkenroller, die kerel werd helemaal agressief en in een mum van tijd stond er een groepje van vier kerels om ons heen. Was best eng dus ik ben ook maar boos gaan gillen net als die vrouw die mij waarschuwde en toen dropen ze af. Op schoolreisjes naar Parijs jarenlang de meiden ‘bewaakt’. Toen had je nog die lui die een armbandje begonnen om te knopen en terwijl die kinderen nog ‘non non’ zaten te roepen werden ze door een tweede en derde gerold.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 18-06-2024 15:50
0.04% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Zakken kunnen helemaal niet rollen.
Alle reacties Link kopieren Quote
S7rin schreef:
18-06-2024 10:03
Lopen aan de linkerkant.
:lightbulb:
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
18-06-2024 09:59
Ik was ooit in Nicaragua bijna m'n portemonnee kwijt aan een vriendelijk ogend oud mannetje dat me aanstarend onder zijn plastic zeil in mijn rugzak aan het grabbelen was. Die had ik op tijd door en toen wat stampij geschopt en floep, daar lag de portemonnee ineens op de grond.

En in een park in Argentinië een heel doorzichtig plot om rugzakken te jatten doorzien en voorkomen.

Ik snap niet zo goed dat mensen gezakkenrold worden. Ik laat of niemand zo dichtbij komen of ik ben hyperalert op waar m'n spullen zijn. Je telefoon in je BH bewaren is ook een goeie tip.
Ik ga graag met het OV, ik sta in rijen voor musea of ijsjes, ik ga naar cafés en ik ga lekker dansen, ik ga naar festivals, Koningsdag, Canal Parade. Ik zit lekker te lachen en te ontspannen, ik loop niet gespannen als een boog met mijn portemonnee in mijn onderbroek. Ja, dan kun je nou eenmaal gerold worden. Edit: en ik drink alcohol!

Was laatst nog op Utrecht centraal met mijn bejaarde moeder, in de lift, er glipte nog gauw even een vrouw bij in. Die positioneerde zich op zo’n rare manier bij mijn moeder, ik zag haar net met hand richting mijn moeders tas gaan, dus toen ben ik er gauw tussen gaan staan en heb die vrouw indringend aangekeken.
september wijzigde dit bericht op 18-06-2024 13:39
17.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het ook eens gehad bij Utrecht Centraal. Ik had mijn telefoon in mijn jaszak en mijn handen ook. Bij het instappen van de trein was het erg druk. Ik mijn handen uit de zakken gehaald om me wat smaller te maken. Tijdens het instappen voelde ik wat. Ik ging met mijn hand in mijn zak en voelde dat mijn telefoon weg was. Ik draai me om en staat daar zo'n gastje met mijn telefoon. Ik zei iets van 'volgens mij heb jij mijn telefoon'. Ik kreeg hem terug en hij zei nog iets van sorry en was toen snel weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stormke81 schreef:
18-06-2024 07:25
Engelsen spotten ver is niet zo moeilijk toch? Dronken, witte benen, aso kapsel en slechte tanden. Die herken ik al vanaf de afsluitdijk.

En drie maten te kleine hotpants.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miss_Edwards schreef:
18-06-2024 06:51
Je liep langs "hen" niet langs "hun." Maar knap van je hoor, dat je dat zag. Ik ben in heel veel grote steden geweest wereldwijd ( waaronder Rio de Janeiro en Sao Paolo ) maar ik heb nog nooit een zakkenroller gezien. Ik ben ook nog nooit wat kwijt geraakt. Dus ik denk dat ik ze niet zou herkennen.

Oh vaak herken je ze echt wel.

Maar om daar nou trots een topic over te openen en het een leuke ervaring te noemen.. Koekoek!
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
18-06-2024 14:24
Oh vaak herken je ze echt wel.

Maar om daar nou trots een topic over te openen en het een leuke ervaring te noemen.. Koekoek!
Ik dacht eigenlijk dat TO daar specifiek op doelde, maar dat niet hardop wilde zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Specifiek op wat?
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
SunShine35 schreef:
18-06-2024 07:17
Ik draai mijn hoofd om en kijk hem recht in zijn ogen. Zijn vrouw zegt: he already spotted you. De man met een soort waardering in zijn stem: yeah. De man kijkt terug, diep in mijn ogen. Ineens voel ik een hand bij mijn billen. Ik denk: probeert hij me nu alsnog te rollen? Maar dan zie ik hoe hij me aankijkt. Hij pakt mijn hand en trekt me mee een donker steegje in….
:HA:
.
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
18-06-2024 12:23
Ik ga graag met het OV, ik sta in rijen voor musea of ijsjes, ik ga naar cafés en ik ga lekker dansen, ik ga naar festivals, Koningsdag, Canal Parade. Ik zit lekker te lachen en te ontspannen, ik loop niet gespannen als een boog met mijn portemonnee in mijn onderbroek. Ja, dan kun je nou eenmaal gerold worden. Edit: en ik drink alcohol!
Ja ik doe ook al die dingen. Maar ondertussen let ik gewoon op mijn spullen, want ik wil mijn vakantie / leuke dag niet hoeven te onderbreken voor een aangifte op een politiebureau. Kan gewoon tegelijk, hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tijdje terug liep ik naar Utrecht Centraal. Meisje die voor mij liep had een grote en dure iPhone uit haar kontzak steken. Gelijk gewaarschuwd en toen niks gebeurd. Maar ja, ik zie dit wel vaker. Laatst ook iemand met een rugzak die half open was en waar een laptop uitstak. Dure spullen die op een presenteerblaadje worden aangeboden.

Zoals ik laatst ook zakkenrollerbende zag. Twee die met elkaar opereerden plus een derde die van afstand de omgeving in de gaten hield v.w.b. beveiliging en politie e.d.. Ze waren niet ‘aan het werk’ maar was wel duidelijk waar ze zich mee bezig hielden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Utrecht Centraal is al een paar keer genoemd, mijn vader is daar laatst nog van zijn telefoon beroofd (zocht actuele reisinfo en stopte telefoon even snel in buitenjaszak ipv binnenzak).
Er zijn daar bendes actief:

https://www.ad.nl/utrecht/maar-liefst-9 ... ~aed3a7e6/
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
18-06-2024 08:01
In de OP moet gebeurd gebeurt zijn.
Ik weet ook wel dat het is: het is gebeurd.
Maar in de OP staat, wat er gebeurd.
Daarom zeg ik: het is gebeurt geen gebeurd.
Sorry, ik keek alleen naar jouw bericht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
18-06-2024 16:58
Sorry, ik keek alleen naar jouw bericht.
Geeft niet. Het stond er ook gek.
Alle reacties Link kopieren Quote
is het gebeurd nu?
Alle reacties Link kopieren Quote
Graze schreef:
18-06-2024 00:06
Ik verbaas me er juist over hoe slecht sommige mensen op hun spullen letten op vakantie. Tas bij die niet goed dicht kan, rondlopen met een half open rugzak, telefoon/portemonnee in een veel te kleine kontzak of zijvakje van de cargo broek. En om het af te maken grote foto camera om de nek, druk bezig in de reisgids.

Ik heb in Amsterdam wel eens toeristen aangesproken dat hun rugzak nog half open was maar soms zijn het er ook meerdere in een groepje en dan denk ik als niemand elkaar even erop aan spreekt...
Dit!
En die grote camera niet om hun nek maar losjes bungelend in hun hand, aan de kant van de weg waar de hele tijd scooters voorbij rijden. De camera nog net niet aangevend aan die voorbijgangers.
Hoe vaak ik mensen al niet gewezen heb op hun vette portemonnee of telefoon die vol in het zicht áchter ze lag (aan doorgaande weg) terwijl zij druk in gesprek zijn. Ongeveer zo maar dan nog met hun rug er naartoe:
Afbeelding

Of inderdaad op een bomvolle Albert Cuypmarkt, telefoons en portemonnees die uit open tassen op de rug steken of in een kontzak zitten. Even een geënsceneerde botsing en hij is weg. Ik kan altijd nog een heel succesvolle zakkenroller worden als mijn carrière in de soep loopt, want veel mensen bieden het vol in je gezicht aan. Alleen nog even leren herkennen hoe de loktoeristen eruit zien (stille politie) en een goeie neutrale outfit die op camerabeelden niks zegt over mijn identiteit.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Een jaar of 10 geleden liep ik in een grote stad met een vriendin toen een meneer het nodig vond om mijn tasje te proberen te "rukken", wat er op neerkwam dat hij hem vastgreep en volle kracht vooruit weg probeerde te rennen.

Helaas had ik toen al de gewoonte om de riem van mijn tas altijd 2-3 keer rond mijn hand te slaan, ik kón dus niet eens loslaten. Gevolg: ik viel met mijn nogal forse lichaam voorover, en het enige waaraan ik me kon vasthouden was de dief, een magere jongen die een kop kleiner was dan ik. Hij kwam onder me terecht, en toen ik opstond bleef hij eerst nog aangeslagen een seconde of 10 liggen voordat hij opkrabbelde en het op een lopen zette. En ik met mijn stomme kop ook nog "oh, sorry..." zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
En @TO, ja ik zie het ook van heinde en verre, je ziet het gewoon aan hoe ze om zich heen kijken (naar tassen van andere mensen) en hoe ze bewegen of juist stilstaan. Totaal anders dan gewone mensen die met elkaar in gesprek zijn of gewoon onderweg zijn van A naar B, of die kijken naar mooie gebouwen.

Op het Grand Place in Brussel stikt het van dat soort types en in de metrostations hangen er ook aardig wat rond. Voor Centraal Station Amsterdam zie je ze ook scharrelen, of om te zakkenrollen of om onzekere meisjes aan te spreken.

Mijn eigen heel duidelijke eigen ervaringen met mislukte pogingen:
.
- In Nairobi gaf een man die langs de weg zat als schoenpoetser, een compliment over mijn sneakers. Ik bedankte. Opeens smeerde hij iets wits op mijn schoen, ik zag het hem gewoon doen. "Oh wacht, ik maak het wel even schoon voor je", bood hij aan. Ja doei. En ondertussen gaat iemand anders mij zeker van achter proberen te bestelen? Ik riep hem boos wat toe en ben meteen weggelopen en heb het zelf schoongemaakt. (Ik heb vaak een goedkope tas bij me met flesje water, een boek, een extra truitje... dus niks van waarde, maar dat weten anderen natuurlijk niet.)
.
- In Granada, Spanje, een vrouw die je tegenwoordig geloof ik 'reiziger' moet noemen, bood me een roos aan maar ik weigerde die, maar voor ik het wist had ze mijn hand gepakt en drukte ze venijnig haar lange, scherpe roodgelakte nagel in mijn handpalm, dat deed superveel pijn, ondertussen bleef ze met een valse heks-achtige glimlach aanbieden dat ik die roos echt gratis mocht hebben. Ik heb geschreeuwd (en gelogen) dat ik geen Spaans versta en ze me los moet laten, en me met geweld losgerukt. Daarna had ik nog een half uur pijn door die nagel.
.
- In Dar Es Salaam zag ik dat twee jongens bij elkaar hoorden en elkaar al een soort signaal gaven. De ene ging op een drafje met een boog om een bushokje heen en de andere kwam van achteren tegen mij zeggen dat er een vlek op mijn broek zat (wat niet waar was). Die eerste was ondertussen vanaf het bushokje op mij af aan het lopen. Ik stak snel over en was van ze af, want veel andere mensen hadden het ook wel zien gebeuren dus ik voelde me niet onveilig (het was niet alsof die jongens me nu alsnog met geweld zouden gaan beroven, te midden van al die andere Tanzanianen). In zo'n geval blijf ik natuurlijk wel even checken of ze me niet achtervolgen of ik blijf even staan bij een groepje normale volwassenen.
.
En nog zo wat ervaringen in gebieden waar je nu eenmaal écht niet kan opgaan in de lokale bevolking, en heel erg opvalt met een witte huid of met kort haar als vrouw, of door langer dan 1.50 m te zijn als vrouw ;)

In Parijs kan je bijvoorbeeld ook wel zien dat ik een toerist ben, toch heb ik daar nog nooit meegemaakt dat iemand probeerde me af te leiden en te zakkenrollen. Daar kiezen ze blijkbaar toch liever de echt naïeve toeristen. Aan mij zien ze blijkbaar dat er niks te halen valt (te goed weggestopt en schouderband diagonaal om mijn torso), en/of dat ik te goed in de gaten heb wat er allemaal om me heen gebeurt.
You can never have too many hats, gloves and shoes

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven