Zijn er ook vakantiegangers die niet vliegen?

08-06-2022 10:15 160 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gezien de enorme drukte op Europese luchthavens heb je soms het idee dat iedere vakantieganger vliegt. Welk vervoermiddel gebruiken jullie voornamelijk om op vakantie te gaan?

Welk vervoermiddel

Totaal aantal stemmen: 269

Vliegtuig (16%)
Auto (los) (59%)
Auto +(vouw)caravan of camper (11%)
Trein (8%)
Fiets (2%)
Boot (1%)
Anders, namelijk…. (2%)
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
impala schreef:
08-06-2022 19:20
24 uur in een treinstoel (voor 70 euro heb je vast geen couchette?) met een overstap tussendoor, dat vind jij relaxt?
Ik heb meer dan eens 32 of 36 uur in een bus gedaan, dan is 24 uur in de trein luxe hoor :-P) Die overstap is dan juist heerlijk, kun je meteen even wat eten en je opfrissen.
Ik ga gemiddeld 2x per jaar mrt het vliegtuig, te veel eigenlijk. Zit nu eens bij de treinreizen te kijken, misschien probeer ik het volgende keer eens :)
Vliegtuig, ik heb geen vlieg schaamte.
Is het lekker te doen met de trein, dan de trein, sowieso, reis ik graag met de trein.
Maar ik vind een trip naar een zonnig land nog wel een beetje teveel gedoe. Dan liever wat korte stress op een vliegveld.

Heb weleens naar Interrail gekeken, maar voor je ergens bent heb je tig stations aangedaan, ik word daar heel onrustig van. Ik wil van A naar B zonder teveel nadenken.

Met de auto ga ik niet, ik rij graag, maar rij alleen en ga met mijn oudere auto niet zo een lange rit maken. Plus de brandstofkosten zijn niet te betalen.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Bizar het idee dat je met de auto milieubewuster op vakantie gaat vergeleken met het vliegtuig. Een auto rijdt niet op water maar op precies dezelfde diesel/benzine als in een vliegtuig gaat. Als iedereen die normaal het vliegtuig naar Nice zou pakken met de auto gaat stoten ze met z’n allen gemiddeld meer uit dan dat vliegtuig.

Vorig jaar beweerde iemand echt milieubewust te zijn door met haar auto op een ferry naar Ijsland af te rijzen. Leuke trip maar hoe zijn we zover gekomen dat we denken dat een auto, laat staan een boot+auto (lees meer dan 1500 kilo extra vracht die dat schip moet voortstuwen!!) minder vervuilend is dan een vliegtuig? :-|
Fairway schreef:
09-06-2022 09:37

Vorig jaar beweerde iemand echt milieubewust te zijn door met haar auto op een ferry naar Ijsland af te rijzen. Leuke trip maar hoe zijn we zover gekomen dat we denken dat een auto, laat staan een boot+auto (lees meer dan 1500 kilo extra vracht die dat schip moet voortstuwen!!) minder vervuilend is dan een vliegtuig? :-|
:rofl:

Weet je, daarom schaam ik me dus ook echt totaal niet voor die ene vliegreis (die gewoon echt niet anders kan naar die bestemming) per jaar. Wij rijden geen auto. Nooit. Wat we daarmee besparen (zowel financieel voor ons, als voor het milieu) is gewoon meer dan genoeg :)
Precies. Neem nog een vluchtje zou ik zeggen, als je geen auto hebt dan valt het reuze mee met je CO2 uitstoot :cheers:

Ik ben helemaal voor treinreizen waar en wanneer het milieuwinst oplevert. Thalys naar Parijs bijvoorbeeld al is het nog maar de vraag of de elektriciteit milieuvriendelijk is opgewekt. Voor het perspectief: een korte vlucht naar Londen verbruikt ongeveer 2200 liter kerosine (diesel). Per passagier is dat ongeveer 12 liter.

12 liter, dat is voor mij 3 bezoekjes aan mijn schoonouders in het midden van Nederland met de auto! Toch hoor je niemand daarover..

Natuurlijk is dit wat kort door de bocht, maar de redenering dat vliegen zoveel vuiler is dan de boot, trein of nota bene de auto, is veel nog korter door de bocht.
Vliegschaamte heb ik niet, vlieg ongeveer eens per drie jaar. Was deze zomer van plan weer te vliegen, maar totaal geen zin in toestanden op Schiphol of maatschappijen die 'zomaar' hun vluchten annuleren. Vind vliegen erg onzeker op het moment en hou niet van stress op vakantie.
Wat mij gaaf lijkt is dat ze die oude oceaanstomers weer nieuw leven in blazen. Met de Holland Amerika lijn naar New York, fantastisch! De HA lijn doet nu volgens mij alleen nog cruises.
Oh ja, en ik ga de Flixbus binnenkort proberen. Groot netwerk aan busverbindingen binnen Europa en heel goedkoop (uit mijn hoofd: Amsterdam-Londen voor E55.-, rit van 13 uur o.i.d.). Zolang het publiek in die bus een beetje gemeleerd is (dus geen feestjongeren), lijkt me dat best relaxed.
Ik vlieg niet maar heb niet de illusie dat dat iets uitmaakt. Want ondertussen groeit het aantal vluchten nog steeds. Nobody gives a fuck of ik wel of niet in dat vliegtuig naar Bali stap, het gaat dan gewoon zonder mij. Of ze vliegen doodleuk een aantal toestellen leeg terug naar Schiphol omdat het daar zo druk is.
Zelfde met de auto's, ik heb er geen. Maar dagelijks worden er nieuwe rijbewijzen uitgegeven en hup weer meer auto's op de weg.

We moeten massaal stoppen met verre vliegreizen en met overal de auto voor pakken. DAN helpt het pas.
Fairway schreef:
09-06-2022 09:55
Voor het perspectief: een korte vlucht naar Londen verbruikt ongeveer 2200 liter kerosine (diesel). Per passagier is dat ongeveer 12 liter.
Gemiddeld verbruik een 737 2200 kg brandstof per uur. Ik begrijp waar die 2200 vandaan komt, echter kost opstijgen extra brandstof. Ik verwacht dat London-Schiphol hoger ligt dan dit gemiddelde verbruik. Wat dat per passagier kost is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid inzittenden. Kortom, net als berekening met de auto zitten ook aan dit soort berekeningen veel haken en ogen en is dat niet een op een vergelijkbaar.
Met de Eurostar naar London is net zo makkelijk, kom je ook nog midden in de stad aan. En je kan ook in Rotterdam instappen.
Fairway schreef:
09-06-2022 09:37
Bizar het idee dat je met de auto milieubewuster op vakantie gaat vergeleken met het vliegtuig. Een auto rijdt niet op water maar op precies dezelfde diesel/benzine als in een vliegtuig gaat. Als iedereen die normaal het vliegtuig naar Nice zou pakken met de auto gaat stoten ze met z’n allen gemiddeld meer uit dan dat vliegtuig.

Maar dat is dus gewoon onzin. Zelfs als je in een vol vliegtuig reist is vliegen heel veel milieuvervuilender dan met de auto naar Zuid-Frankrijk. Jammer dat dit argument steeds weer terugkomt...
ñuca schreef:
09-06-2022 10:18
Ik vlieg niet maar heb niet de illusie dat dat iets uitmaakt. Want ondertussen groeit het aantal vluchten nog steeds. Nobody gives a fuck of ik wel of niet in dat vliegtuig naar Bali stap, het gaat dan gewoon zonder mij. Of ze vliegen doodleuk een aantal toestellen leeg terug naar Schiphol omdat het daar zo druk is.
Zelfde met de auto's, ik heb er geen. Maar dagelijks worden er nieuwe rijbewijzen uitgegeven en hup weer meer auto's op de weg.

We moeten massaal stoppen met verre vliegreizen en met overal de auto voor pakken. DAN helpt het pas.

Wat nog idioter is: Als ik naar Zuid Frankrijk wil en ik ga met een auto, dan heb ik juist meer vervuiling veroorzaakt dan als ik was gaan vliegen. Want dat vliegtuig (waar ik niet in ging) is natuurlijk alsnog gegaan, en daar komt dan nog de vervuiling van mijn auto bovenop. :nut:
wij wisselen auto+tent of caravan af met vliegreizen.
Maar goed, wat ik vooral hoop is dat we allemaal wat kritischer gaan kijken naar de noodzaak van leuke weekeindjes weg. Is het echt nodig om een weekeindje naar Barcelone of Eilat te gaan?

Daarnaast is reizen met de trein nog steeds relatief duur en (soms) onhandig en onoverzichtelijk. Hier is nog een enorme winst te boeken, want ik vind de trein in principe een enorme relaxte manier van reizen. Zelfde geldt voor busverbindingen overigens.

En misschien moeten we ons afvragen of verre reizen echt nodig zijn. Is het nodig om naar Bali te reizen als je toch het strand en resort niet af komt (daarmee zeg ik niet dat iedereen dat niet doet, maar een relatief groot deel komt alleen voor strand en hotel).

Last but not least: vooral korte vluchten binnen Europa mogen van mij veel duurder worden.
Ik vlieg zelden. Vind dat persoonlijk ook de minst leuke vakanties en ik vind de impact op het milieu te groot.

Wij doen meestal een roadtrip met een geleende of gehuurde auto (want zelf niet in het bezit van een auto). Dan wisselen we af tussen stad en platteland en campings en hotels. Het liefst gaan we op de bonnefooi, heerlijk!

Ook een stedentrip doe ik het liefst met de auto of anders trein. De weg erna is voor mij namelijk echt onderdeel van de vakantie: je hebt de mogelijkheid een meer toeristische route te nemen of onderweg een dorpje in te rijden voor een lunch.
anoniem_646f50a3aa01a wijzigde dit bericht op 09-06-2022 10:54
0.95% gewijzigd
ñuca schreef:
09-06-2022 10:41
Wat nog idioter is: Als ik naar Zuid Frankrijk wil en ik ga met een auto, dan heb ik juist meer vervuiling veroorzaakt dan als ik was gaan vliegen. Want dat vliegtuig (waar ik niet in ging) is natuurlijk alsnog gegaan, en daar komt dan nog de vervuiling van mijn auto bovenop. :nut:
Dat is wel een hele korte-termijn gedachte. Op de lange termijn maakt dit wel een verschil natuurlijk.
evelien2010 schreef:
08-06-2022 12:48
Een kleine locale luchthaven is een wereld van verschil hoor. Soms maar een uur vooraf aanwezig zijn en je loopt zo naar de bagagebanden en naar de parkeerplaats. Als ik ga vliegen dan via deze optie. En altijd met handbagage. Scheelt ook enorm.

Daarnaast begrijp ik niet dat zoveel mensen in het weekend gaan rijden. Je weet dan dat het druk is of gaat worden. Wij nemen iets eerder vrij en boeken een extra overnachting onderweg. Doordeweeks scheelt behoorlijk in de drukte is mijn ervaring. De reis is ook vakantie. Niet na een lange werkweek uitgeput in de auto moeten stappen. In de nacht rijden doen wij om die reden ook niet. Iedereen komt uitgerust aan op vakantie.
omdat veel accommodatie's verhuren van zaterdag-zaterdag zondag-zondag.. dan kan je wel doordeweek willen maar dat schiet dan niet zo op
Alecta schreef:
09-06-2022 10:50
Maar goed, wat ik vooral hoop is dat we allemaal wat kritischer gaan kijken naar de noodzaak van leuke weekeindjes weg. Is het echt nodig om een weekeindje naar Barcelone of Eilat te gaan?

......

En misschien moeten we ons afvragen of verre reizen echt nodig zijn. Is het nodig om naar Bali te reizen als je toch het strand en resort niet af komt (daarmee zeg ik niet dat iedereen dat niet doet, maar een relatief groot deel komt alleen voor strand en hotel).

........

Ja dat is nodig, Jeu van het leven enzo... :(
Alecta schreef:
09-06-2022 10:51
Dat is wel een hele korte-termijn gedachte. Op de lange termijn maakt dit wel een verschil natuurlijk.
Ik moet dat nog zien. Het gaat namelijk pas echt een verschil maken als het aantal vluchten drastisch daalt doordat mensen gewoon niet meer boeken. Op dit moment is dat echt niet aan de orde.
ñuca schreef:
09-06-2022 10:53
Ja dat is nodig, Jeu van het leven enzo... :(
En er is op geen enkele andere manier invulling aan die jeu te geven?
Soms moet je ook even buiten je eigen referentiekader kijken en zijn er best andere oplossingen te vinden, die prima voldoen.
Alecta schreef:
09-06-2022 10:58
En er is op geen enkele andere manier invulling aan die jeu te geven?
Soms moet je ook even buiten je eigen referentiekader kijken en zijn er best andere oplossingen te vinden, die prima voldoen.

Ja dat weet ik wel, maar die mensen die 4x per jaar vliegen dus niet.
Zelf vlieg ik niet.
ñuca schreef:
09-06-2022 10:59
Ja dat weet ik wel, maar die mensen die 4x per jaar vliegen dus niet.
Zelf vlieg ik niet.
In die zin is bewustwording een eerste stap. Al zal er altijd een grote groep blijven, die hier lak aan heeft.
Dahlia74 schreef:
09-06-2022 10:25
Gemiddeld verbruik een 737 2200 kg brandstof per uur. Ik begrijp waar die 2200 vandaan komt, echter kost opstijgen extra brandstof. Ik verwacht dat London-Schiphol hoger ligt dan dit gemiddelde verbruik. Wat dat per passagier kost is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid inzittenden. Kortom, net als berekening met de auto zitten ook aan dit soort berekeningen veel haken en ogen en is dat niet een op een vergelijkbaar.
Dahlia, geloof me, het is rond de 2200 voor de hele reis. 1800 op de terugweg omdat je dan meestal in het geval van Londen-Amsterdam de wind mee hebt. Het is maar een vlucht van 45-50 minuten ;)

In een auto is het verbruik ook afhankelijk van de hoeveelheid inzittenden. Wat dat betreft is een low cost vliegtuig zonder business class het efficientst als je er van uit gaat dat mensen hoe dan ook toch op vakantie gaan.

Simpel voorbeeld, weer met Amsterdam-Londen.
Low-cost Airbus: 2200 liter kerosine, 186 passagiers: 11,8 liter per passagier
Mijn auto: 32 liter benzine. Een gemiddelde diesel 27 liter.

Een auto moet dus op z’n minst drie inzittenden hebben om even ‘schoon’ te zijn als een vliegtuig, maar dan heb ik de smerige uitstoot van de ferry niet eens meegerekend. Bovendien gebruik je die auto tijdens de vakantie ook, lekker handig! Het aantal liters verdubbelt dan echter al gauw!

Kortom, het is echt een fabel dat een vakantie met de auto beter is voor het milieu dan een vliegtuig.
Wil je milieubewust doen, prima, blijf dan in de provincie.
Wij gaan toevallig dit jaar eens alleen met de auto. We hebben net onze oude caravan verkocht en een nieuwe gekocht, maar die komt pas na de vakantie. We hebben een aantal hotels, Airbnb’s en vakantieparken geboekt in Denemarken. We gaan een rondreis maken met 5 stopt :) normaal gaan we altijd met de caravan naar 1 plek. Nu dus helemaal anders dan wat we gewend zijn. Vliegen doen we sowieso maar sporadisch. Laatste keer was in 2019 vanwege een familievakantie. In de zomer vliegen we eigenlijk nooit.
Wij hebben gevlogen in de meivakantie en gaan met de auto in de grote vakantie. Ik heb de vliegvakantie gecompenseerd door een donatie bij Treesforall.
Ozo.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven