Zijn er ook vakantiegangers die niet vliegen?
woensdag 8 juni 2022 om 10:15
woensdag 8 juni 2022 om 13:41
woensdag 8 juni 2022 om 13:47
woensdag 8 juni 2022 om 13:49
Vind je ? Ik doe deze overstap vaak, 2 haltes met de RER D.Pingu schreef: ↑08-06-2022 13:14Ik had de beste bedoelingen: wilde met de trein naar een Italiaanse stad. Maar zó bizar veel onlogische overstappen (en de overstap Gare du Nord-Gare de Lyon is ook al vervelend), en zó veel duurder dan vliegen....dus het is toch vliegen geworden. Ik schaam me er niet voor zolang de trein geen echt alternatief is.
Verder geen ervaringen met de trein naar Italie helaas, wij gaan altijd met de auto, ik woon in ZO Frankrijk en het is 3 uur naar Turijn (wel duur met de Fréjus tunnel)
Je kan ook eventueel trein en huurauto combineren als je niet met het vliegtuig wilt.
woensdag 8 juni 2022 om 14:23
Ik wist dit ook niet. Mocht onze vliegreis geannuleerd worden (wat ik ergens wel verwacht omdat ik een tijdje geleden las dat onze vliegmaatschappij vluchten gaat schrappen, in ieder geval in de zomer), dan gaan we toch maar eens kijken of het met de trein kan.
woensdag 8 juni 2022 om 14:26
Vliegtuig.
Totaal geen last van vliegschaamte.
Ik wil graag zeker weten mooi weer en hou van reizen en andere culturen dus gewoon het vliegtuig en liefst via Schiphol. Gaan wel altijd buiten seizoen. Ik vind juist heel relex met vliegtuig. De eerste jaren gingen wij ook met de auto maar daar had ik meer stress van dan naar Schiphol
Totaal geen last van vliegschaamte.
Ik wil graag zeker weten mooi weer en hou van reizen en andere culturen dus gewoon het vliegtuig en liefst via Schiphol. Gaan wel altijd buiten seizoen. Ik vind juist heel relex met vliegtuig. De eerste jaren gingen wij ook met de auto maar daar had ik meer stress van dan naar Schiphol
woensdag 8 juni 2022 om 14:32

woensdag 8 juni 2022 om 14:44
ik herken mezelf hier echt 100% in! De rit is voor ons echt onderdeel van de vakantie, zoeken ook altijd bijzondere plekken uit om te overnachten en genieten onderweg enorm!apiejapie schreef: ↑08-06-2022 12:34Vliegen vind ik niks. En stiekem kost dat ook heel wat meer tijd dan alleen de vliegreis zelf duurt.
In één avond/nacht zijn wij in Kroatië. Als we zouden vliegen: eerst naar Schiphol, dan x tijd van tevoren aanwezig zijn, dan vliegen, wachten op koffers, huurauto ophalen,naar bestemming rijden. Denk al met al dat het dan niet eens meer zoveel scheelt qua tijd met zelf rijden.
Bovendien begint mijn vakantie op de oprit. Ik hou ervan om in een auto te zitten. Zowel als bestuurder als passagier. Met de auto kunnen we meenemen wat we willen, kunnen we stoppen waar we willen, zijn niet afhankelijk van vervoer van anderen zoals bij een huurauto. Voor mij is met de auto gaan echt op en top vakantie. We rijden dan ook het liefste heel Europa door. Er is nog zoveel wat we graag willen zien.
Naast persoonlijke voorkeuren vind ik 'lukraak' vliegen ook écht niet meer van deze tijd.
woensdag 8 juni 2022 om 14:52
Wij reizen het meest per auto.
We wilden in augustus met de trein naar Zuid-Duitsland maar zien daar nu vanaf vanwege de grote drukte in de Duitse treinen ivm goedkope maandkaarten. We zouden ergens een korte overstap hebben en ik heb geen zin in vertragingen of gemiste treinen. Dan maar weer met de auto.
We wilden in augustus met de trein naar Zuid-Duitsland maar zien daar nu vanaf vanwege de grote drukte in de Duitse treinen ivm goedkope maandkaarten. We zouden ergens een korte overstap hebben en ik heb geen zin in vertragingen of gemiste treinen. Dan maar weer met de auto.

woensdag 8 juni 2022 om 14:54
Combinatie. Met de trein naar vakantieland en ter plekke een auto gehuurd.
Man heeft sowieso vliegangst en is niet te genieten de dag voor een vlucht. Ik ben al helemaal kapot moe van al die drukte, toestanden en iedereen bijeen ‘herderen’ op zo’n vliegveld voordat ik eindelijk in zo’n vliegtuig mag stappen. En er is ook altijd wat: trolley 0,2 cm te breed, koffer vermist, stoelen overboekt, koffers op verkeerde vlucht, etc.
Man heeft sowieso vliegangst en is niet te genieten de dag voor een vlucht. Ik ben al helemaal kapot moe van al die drukte, toestanden en iedereen bijeen ‘herderen’ op zo’n vliegveld voordat ik eindelijk in zo’n vliegtuig mag stappen. En er is ook altijd wat: trolley 0,2 cm te breed, koffer vermist, stoelen overboekt, koffers op verkeerde vlucht, etc.
anoniem_67700891efcbf wijzigde dit bericht op 08-06-2022 14:57
70.98% gewijzigd
woensdag 8 juni 2022 om 14:57
Als een bestemming binnen 12 tot 14 uur met het OV te bereiken is, neem ik vrijwel altijd de trein (en evt aansluitend een bus).
Ik heb geen rijbewijs, dus de auto is geen optie
En het vliegtuig laat ik zoveel mogelijk staan, ivm het klimaat.
Bij langere afstanden ligt het aan de verbinding. Dit najaar ga ik met de trein naar Kroatië, dat is langer dan 12 uur, maar wel een goede verbinding met maar 1x overstappen in het buitenland (en maar 70 euro enkele reis). Dus dan kies ik voor trein ipv vliegtuig.
Maar naar Zuid Spanje zou ik dan weer vliegen bijvoorbeeld, die verbinding is gewoon moeilijker en vooral tijdrovender.
Ik heb geen rijbewijs, dus de auto is geen optie
En het vliegtuig laat ik zoveel mogelijk staan, ivm het klimaat.
Bij langere afstanden ligt het aan de verbinding. Dit najaar ga ik met de trein naar Kroatië, dat is langer dan 12 uur, maar wel een goede verbinding met maar 1x overstappen in het buitenland (en maar 70 euro enkele reis). Dus dan kies ik voor trein ipv vliegtuig.
Maar naar Zuid Spanje zou ik dan weer vliegen bijvoorbeeld, die verbinding is gewoon moeilijker en vooral tijdrovender.
stippensokken wijzigde dit bericht op 08-06-2022 15:19
0.16% gewijzigd
woensdag 8 juni 2022 om 15:04
Drukke treinen zijn juist de stoptreinen ed he? Als je met intercities gaat verwacht ik dat die juist rustiger zijn omdat die 9 euro maandkaarten daar juist niet in gelden dus mensen met de langzamere treinen gaan. En qua overstap kun je vaak met plannen zo instellen dat je een minimale overstaptijd hebt van bijvoorbeeld een kwartier. Dat doe ik altijd met internationale treinen.hopperdepopper schreef: ↑08-06-2022 14:52Wij reizen het meest per auto.

woensdag 8 juni 2022 om 15:10
stippensokken schreef: ↑08-06-2022 14:57Dit najaar ga ik met de trein naar Kroatië, dat is langer dan 12 uur, maar wel een goede verbinding met maar 1x overstappen in het buitenland (en maar 70 euro enkele reis). Dus dan kies ik voor trein ipv vliegtuig.
Klinkt goed! Welke route is dit en hoe heb je dit geboekt?
woensdag 8 juni 2022 om 15:19
Met de nachttrein (ÖBB Nightjet) naar München en daar overstappen op de EC (Eurocity) naar Zagreb. Dan ben je ongeveer 24 uur onderweg, maar ik vind het zelf wel een relaxte route en je reist overdag door de Alpen

Je zou volgens mij ook de nachttrein naar Innsbruck kunnen nemen en daar de trein naar Zagreb. Of overdag naar München reizen en 's avonds de nachttrein naar Zagreb. Er zijn best veel opties eigenlijk.
Vanuit Zagreb sta je na 3 uurtjes met de bus aan de kust. Ik plak er daarom een weekendje Zagreb bij, alvorens ik naar de kust ga.

woensdag 8 juni 2022 om 15:29
Dit inderdaad, maar er zijn nu wel veel vertragingen, wat ongetwijfeld invloed heeft op de intercitytreinen. In augustus verwacht ik dat alles veel meer onder controle is en de vertragingen minder zullen zijn.Ilselotte schreef: ↑08-06-2022 15:04Drukke treinen zijn juist de stoptreinen ed he? Als je met intercities gaat verwacht ik dat die juist rustiger zijn omdat die 9 euro maandkaarten daar juist niet in gelden dus mensen met de langzamere treinen gaan. En qua overstap kun je vaak met plannen zo instellen dat je een minimale overstaptijd hebt van bijvoorbeeld een kwartier. Dat doe ik altijd met internationale treinen.
In mijn jonge jaren een aantal jaren met de trein op vakantie geweest, dat is mij toen heel goed bevallen. Toch trek ik liever gewoon rond en dat is lastiger met de trein.
woensdag 8 juni 2022 om 16:50
Interrailen; ook leuk!Blauwetrui schreef: ↑08-06-2022 14:23Ik wist dit ook niet. Mocht onze vliegreis geannuleerd worden (wat ik ergens wel verwacht omdat ik een tijdje geleden las dat onze vliegmaatschappij vluchten gaat schrappen, in ieder geval in de zomer), dan gaan we toch maar eens kijken of het met de trein kan.
https://www.interrail.eu/nl
woensdag 8 juni 2022 om 17:39
Dat vind ik ook een leuke optie! Is dat niet alleen voor jongeren? Of was dat vroeger zo?
Trein naar Barcelona is bijna 24u
woensdag 8 juni 2022 om 17:46
Ik vond dit wel meevallen eigenlijk. Een paar jaar geleden met de trein naar Barcelona geweest en was om iets van 8.00 uur vertroken vanuit Den Bosch en voor 20.00 uur in Barcelona. Met 3 ruime overstappen. 1 in Breda, 1 in Brussel en 1 in Valence. Heerlijk ontspannen reizen en een mooie tocht deels langs de kunst. Wel duurder dan vliegen vrees ik (hopelijk gaan ze eindelijk iets aan die bizar goedkope vliegprijzen doen) dat wel, maar ik vind binnen 12 uur relaxed op bestemming toch erg netjes.puntillita schreef: ↑08-06-2022 15:20Ik heb een grote voorkeur voor lekker weer op vakantie (30+ graden) en bestemmingen in zuid Europa zijn een stuk zonzekerder dan dichterbij, maar niet handig bereikbaar met de trein. De bus vind ik niet comfortabel (of veilig) dus ga vliegen.

woensdag 8 juni 2022 om 17:49
Wij gaan met de trein en/of de bus, of de fiets, afhankelijk van de bestemming. Auto hebben we niet en willen we ook niet (meer). Vliegen is ook al geen optie, want al die pretvliegerij vind ik echt te walgelijk voor woorden. En in Zuid-Limburg of de Elzas is het ook best leuk.
anoniem_405281 wijzigde dit bericht op 08-06-2022 17:50
0.18% gewijzigd
woensdag 8 juni 2022 om 17:50
Nee hoor is voor iedereen. Onder de 26 is het goedkoperzo uit mijn hoofd maar kan op elke leeftijd. En per volwassene mogen er zelfs nog 2 kinderen onder de 11 gratis mee (krijgen gratis interrail, maar moet wel stoelreserveringen voor betalen (sommige treinen vooral naar het zuiden zijn die verplicht))
Waar moet je vandaan komen dan? Vanuit Utrecht is het 12,5 uur naar Barcelona bv?
woensdag 8 juni 2022 om 17:59
Leuk als het 25 graden is en zonnig. Voor mij dan. Anders zou ik ook zeker dichterbij huis op vakantie gaan.Lady*Voldemort schreef: ↑08-06-2022 17:49Wij gaan met de trein en/of de bus, of de fiets, afhankelijk van de bestemming. Auto hebben we niet en willen we ook niet (meer). Vliegen is ook al geen optie, want al die pretvliegerij vind ik echt te walgelijk voor woorden. En in Zuid-Limburg of de Elzas is het ook best leuk.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in