Zijn er ook vakantiegangers die niet vliegen?
woensdag 8 juni 2022 om 10:15

woensdag 8 juni 2022 om 18:02
Maar dat is er in de zomermaanden toch ook binnen rij/trein/busafstand?PamelaCourson1 schreef: ↑08-06-2022 17:59Leuk als het 25 graden is en zonnig. Voor mij dan. Anders zou ik ook zeker dichterbij huis op vakantie gaan.
woensdag 8 juni 2022 om 18:04

woensdag 8 juni 2022 om 18:05
Zelf weten hoor. Ik doe vast weer dingen die jij dan weer walgelijk vindt.PamelaCourson1 schreef: ↑08-06-2022 17:59Leuk als het 25 graden is en zonnig. Voor mij dan. Anders zou ik ook zeker dichterbij huis op vakantie gaan.
Overigens is Zuid-Frankrijk prima te doen met de trein.
woensdag 8 juni 2022 om 18:08
Als wij vanaf Breda zouden gaan, zouden we er 11 tot 13 uur over doen. Valt me nog mee.Ilselotte schreef: ↑08-06-2022 17:46Ik vond dit wel meevallen eigenlijk. Een paar jaar geleden met de trein naar Barcelona geweest en was om iets van 8.00 uur vertroken vanuit Den Bosch en voor 20.00 uur in Barcelona. Met 3 ruime overstappen. 1 in Breda, 1 in Brussel en 1 in Valence. Heerlijk ontspannen reizen en een mooie tocht deels langs de kunst. Wel duurder dan vliegen vrees ik (hopelijk gaan ze eindelijk iets aan die bizar goedkope vliegprijzen doen) dat wel, maar ik vind binnen 12 uur relaxed op bestemming toch erg netjes.
Ik kijk trouwens via NS international.
Maar is het ook niet zo, hoe eerder je boekt hoe goedkoper het is? Toen ik een weekend naar Brussel ging, was dat ook namelijk.
woensdag 8 juni 2022 om 18:14
Dat is zeker goedkoper. Net als met vliegtickets, over het algemeen.Blauwetrui schreef: ↑08-06-2022 18:08Als wij vanaf Breda zouden gaan, zouden we er 11 tot 13 uur over doen. Valt me nog mee.
Ik kijk trouwens via NS international.
Maar is het ook niet zo, hoe eerder je boekt hoe goedkoper het is? Toen ik een weekend naar Brussel ging, was dat ook namelijk.
Als je internationaal wilt treinreizen, loont het ook de moeite om (afhankelijk van je bestemming) te zoeken via Deutsche Bahn of SNCF bijvoorbeeld.
Of om zelf losse verbindingen te boeken, dus je Thalys naar Parijs bij NS Internationaal en dan aansluitend bij SNCF een Ouigo naar Zuid Frankrijk bijvoorbeeld, is over het algemeen goedkoper dan de hele reis bij NS Internationaal boeken.
woensdag 8 juni 2022 om 18:19
Naar Italië is juist wat makkelijker geworden met de trein. Nu de nachttrein naar Zürich weer gaat kun je daar de volgende ochtend de HSL naar Milaan nemen en vanaf daar naar de meeste bestemmingen. Ook kun je de ECI naar München nemen en vandaar nachttreinen naar Florence, Rome en Venetië. Het kost wel veel meer tijd, maar het scheelt een hotelovernachting of midden in de nacht opstaan om een vlucht te halen.Razzmatazz schreef: ↑08-06-2022 13:49Vind je ? Ik doe deze overstap vaak, 2 haltes met de RER D.
Verder geen ervaringen met de trein naar Italie helaas, wij gaan altijd met de auto, ik woon in ZO Frankrijk en het is 3 uur naar Turijn (wel duur met de Fréjus tunnel)
Je kan ook eventueel trein en huurauto combineren als je niet met het vliegtuig wilt.
Inderdaad. Bahn.de is een goede, ook buiten Duitsland. Voor nachttreinen is die van de Oostenrijkse spoorwegen het best oebb.atstippensokken schreef: ↑08-06-2022 18:14Dat is zeker goedkoper. Net als met vliegtickets, over het algemeen.
Als je internationaal wilt treinreizen, loont het ook de moeite om (afhankelijk van je bestemming) te zoeken via Deutsche Bahn of SNCF bijvoorbeeld.
Of om zelf losse verbindingen te boeken, dus je Thalys naar Parijs bij NS Internationaal en dan aansluitend bij SNCF een Ouigo naar Zuid Frankrijk bijvoorbeeld, is over het algemeen goedkoper dan de hele reis bij NS Internationaal boeken.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
woensdag 8 juni 2022 om 18:47
Niet in 1 dag te rijden voor mij. Dan ben ik dus in totaal 4 dagen aan het reizen terwijl ik maar een week tot maximaal 10 dagen heb. Als ik 3 weken op vakantie zou kunnen, zou het een ander verhaal zijn, maar dat gaat helaas niet. Dus dan maar liever vroeg vliegen en op tijd op de plaats van bestemming zijn. Ik vind autorijden leuk en ik hou niet zo van vliegen, dus als het over een paar jaar misschien wel kan, neem ik de auto of de trein.
woensdag 8 juni 2022 om 18:56

woensdag 8 juni 2022 om 19:08
woensdag 8 juni 2022 om 19:20
Daarom ben ik blij dat ik als kindvrije mooi buiten de schoolvakanties op vakantie kan. Scheelt vaak ook nog eens leuk in de prijs.
Karakter is wat je bent in het donker.
woensdag 8 juni 2022 om 19:20
24 uur in een treinstoel (voor 70 euro heb je vast geen couchette?) met een overstap tussendoor, dat vind jij relaxt?stippensokken schreef: ↑08-06-2022 15:19Met de nachttrein (ÖBB Nightjet) naar München en daar overstappen op de EC (Eurocity) naar Zagreb. Dan ben je ongeveer 24 uur onderweg, maar ik vind het zelf wel een relaxte route en je reist overdag door de Alpen![]()
Je zou volgens mij ook de nachttrein naar Innsbruck kunnen nemen en daar de trein naar Zagreb. Of overdag naar München reizen en 's avonds de nachttrein naar Zagreb. Er zijn best veel opties eigenlijk.
Vanuit Zagreb sta je na 3 uurtjes met de bus aan de kust. Ik plak er daarom een weekendje Zagreb bij, alvorens ik naar de kust ga.
.
woensdag 8 juni 2022 om 19:44
Ik wel

Ik heb inderdaad een verstelbare stoel in de nachttrein, maar voor 20 euro extra kun je een slaapplaats boeken.
Ik zie die reistijd ook gewoon als onderdeel van mijn vakantie. Die vakantie begint echt al op het station in mijn stad, niet pas wanneer ik uit het vliegtuig stap.
In München heb ik 3,5 uur om over te stappen, dan heb ik ruim de tijd om in een café te lunchen bijvoorbeeld.
En in de trein eindeloos uit het raam staren, het landschap zien veranderen, de mensen die in- en uitstappen veranderen. Veel lezen, even naar de restauratiewagon voor een kop thee, even m'n ogen dicht, nog meer lezen. Heerlijk, als je het mij vraagt

Maar sommige mensen staan liever met z'n allen in de eindeloze rij op Schiphol, dat kan ook

woensdag 8 juni 2022 om 19:48
Ah oké. Het is voor mij allemaal nog nieuw (behalve dan met de trein naar Brussel, maar dat is maar 1,5 uur van Breda dus totaal niet te vergelijkenstippensokken schreef: ↑08-06-2022 18:14Dat is zeker goedkoper. Net als met vliegtickets, over het algemeen.

woensdag 8 juni 2022 om 19:49
Heerlijk is dat hestippensokken schreef: ↑08-06-2022 19:44Ik welmaar ik snap dat het heel persoonlijk is hoor.
Ik heb inderdaad een verstelbare stoel in de nachttrein, maar voor 20 euro extra kun je een slaapplaats boeken.
Ik zie die reistijd ook gewoon als onderdeel van mijn vakantie. Die vakantie begint echt al op het station in mijn stad, niet pas wanneer ik uit het vliegtuig stap.
In München heb ik 3,5 uur om over te stappen, dan heb ik ruim de tijd om in een café te lunchen bijvoorbeeld.
En in de trein eindeloos uit het raam staren, het landschap zien veranderen, de mensen die in- en uitstappen veranderen. Veel lezen, even naar de restauratiewagon voor een kop thee, even m'n ogen dicht, nog meer lezen. Heerlijk, als je het mij vraagt
Maar sommige mensen staan liever met z'n allen in de eindeloze rij op Schiphol, dat kan ook![]()

woensdag 8 juni 2022 om 19:51
woensdag 8 juni 2022 om 19:55
Wij gaan eigenlijk altijd met de auto, zowel in de winter richting Italie als in de zomer, naar Zuid-Europa ( Spanje, Zuid-Franrkijk, Toscane). Dit jaar ook weer en ik kijk er zo naar uit, heerlijk naar Frankrijk.
We vinden het rijden heerlijk, vakantie begint wanneer we van het oprit vertrekken en we rijden rustig in 2 dagen naar de eindbestemming. Vooral met 2 jonge kinderen vind ik dit zelf een hele fijne manier van op vakantie gaan.
Voordat we kinderen hadden vloog ik 1x in de twee jaar gemiddeld, de ene keer naar de andere kant van de wereld en een andere keer kon dat een citytrip in Europa zijn. Ik ben geen fan van vliegen, ook al weet ik dat het veiliger is dan de auto ( mijn vader vloog maandelijks gemiddeld 6x en nooit iets gebeurd), maar ik voel me altijd opgefokt en gespannen. 2016 was de laatste keer vliegtuig, daarna kwamen de kinderen
Vorige maand voor het eerst met de Thalys gereisd en dat vond ik echt super relaxed. Heb man al zover dat ie kijkt naar een langere citytrip voor volgend jaar met de trein, ik vond het zo ontspannen reizen.
We vinden het rijden heerlijk, vakantie begint wanneer we van het oprit vertrekken en we rijden rustig in 2 dagen naar de eindbestemming. Vooral met 2 jonge kinderen vind ik dit zelf een hele fijne manier van op vakantie gaan.
Voordat we kinderen hadden vloog ik 1x in de twee jaar gemiddeld, de ene keer naar de andere kant van de wereld en een andere keer kon dat een citytrip in Europa zijn. Ik ben geen fan van vliegen, ook al weet ik dat het veiliger is dan de auto ( mijn vader vloog maandelijks gemiddeld 6x en nooit iets gebeurd), maar ik voel me altijd opgefokt en gespannen. 2016 was de laatste keer vliegtuig, daarna kwamen de kinderen

Vorige maand voor het eerst met de Thalys gereisd en dat vond ik echt super relaxed. Heb man al zover dat ie kijkt naar een langere citytrip voor volgend jaar met de trein, ik vond het zo ontspannen reizen.
woensdag 8 juni 2022 om 21:02
Nee natuurlijk sta ik niet graag in de rij op Schiphol. Maar meer dan 24 uur niet slapen is nog veel erger, dan ben ik gebroken. Ik ben wel eens met de nachttrein naar Zwitserland geweest, heel luxe in een privé coupe met echt bed. Maar ook dan slaap je amper omdat de reistijd daar net te kort voor is. En dan kom je om 7 uur s ochtends aan en kun je nog lang niet naar bed, want geen hotel waar je zo vroeg kan incheckenstippensokken schreef: ↑08-06-2022 19:44Ik welmaar ik snap dat het heel persoonlijk is hoor.
Maar sommige mensen staan liever met z'n allen in de eindeloze rij op Schiphol, dat kan ook![]()
Ik vind het slopend.
.
woensdag 8 juni 2022 om 23:11
Ik ben een fervent vlieger maar er is ook een directe treinreis naar Venetië en dat lijkt me dan wel weer leuk, juist omdat je in een trein het landschap ziet veranderen.stippensokken schreef: ↑08-06-2022 19:44Ik welmaar ik snap dat het heel persoonlijk is hoor.
woensdag 8 juni 2022 om 23:31
Vroeger vloog ik regelmatig, minimaal twee keer per jaar. Daar zijn we zo’n 10 jaar geleden mee gestopt; voor het milieu. De vanzelfsprekendheid om even het vliegtuig te pakken voor een korte trip staat me inmiddels enorm tegen. Wij hebben besloten alleen nog te gaan vliegen voor verre, langere reizen. (Afgelopen 10 jaar 1x voor 6 weken nieuw zeeland)
Onze vakanties doen we nu met elektrische auto (in de koudere maanden), camper en ik ga 1 keer oer jaar met de trein naar Oostenrijk. We gaan best vaak weg, maar altijd simpel. Camper hebben we sinds vorig jaar en proberen daar waar het kan campings af te wisselen met wild kamperen.
Onze vakanties doen we nu met elektrische auto (in de koudere maanden), camper en ik ga 1 keer oer jaar met de trein naar Oostenrijk. We gaan best vaak weg, maar altijd simpel. Camper hebben we sinds vorig jaar en proberen daar waar het kan campings af te wisselen met wild kamperen.
woensdag 8 juni 2022 om 23:55
Wij wonen (helaas, nou ja, hier wonen we nou eenmaal) op een plek waar het echt niet gemakkelijk is om anders dan met het vliegtuig te reizen. Op het eiland zelf reizen we met de trein, of met ander openbaar vervoer, en als het niet anders kan huren we een auto (hebben we zelf niet). Daar staat dus tegenover dat we wel met het vliegtuig moeten als we het eiland willen verlaten, of met een lange bootreis moeten gaan (maar dat kan niet makkelijk als we een kort familiebezoek willen doen bijvoorbeeld). We vliegen dus iets vaker dan we willen, maar nog steeds is het niet maandelijks, maar eerder driejaarlijks ofzo. Niet ideaal, maar ik kan het niet anders regelen, helaas.
donderdag 9 juni 2022 om 00:30
Ik probeer het vliegtuig altijd te vermijden, vanwege het milieu natuurlijk en ik ben er ook op tegen dat het zo idioot goedkoop is ten koste van treinreizen. Maar mijn laatste vakantie was met het vliegtuig naar mijn vriend in Italië en toen vanuit daar samen naar Boedapest, en vanuit daar naar Brussel. In België en Nederland hebben we getreind. Toen moest alles in 14 dagen vanwege zijn vakantie en alle reserveringen. Deze zomer wil ik weer naar mijn vriend en ik zit niet vast aan reserveringen, dus ik wil ook de opties per trein bekijken voordat ik het vliegtuig boek.
Ik heb erg veel gelift als student, in combinatie met de trein/bus als ik een keer vastliep. Mijn verste reizen zijn:
-Meerdere keren Utrecht-Berlijn-Warschau (of andersom) met soms volledig liften en soms de laatste 100km in de bus of trein.
-Een keer Brussel-Utrecht-Hamburg-Kopenhagen met m'n ex, maar vanaf Hamburg hadden we de nachtbus genomen omdat niemand ons meenam.
-De eerste keer naar mijn vriend deed ik Warschau-Wenen met de slaaptrein, toen van Wenen naar Bologna liftend, en van Bologna tot aan zijn stadje weer met de trein.
Dat is nu al 3 jaar geleden, maar COVID is weer over dus ik zou best weer kunnen liften, vanuit Duitsland bijvoorbeeld. Ik ben nu inmiddels wel 27 en toch wat minder roekeloos dan tussen 18 en 24 jaar oud, merk ik wel... helemaal met de trein is helaas vet duur, dus het is jammer maar wel begrijpelijk dat mensen vaak toch massaal op vliegen uitkomen.
Ik heb erg veel gelift als student, in combinatie met de trein/bus als ik een keer vastliep. Mijn verste reizen zijn:
-Meerdere keren Utrecht-Berlijn-Warschau (of andersom) met soms volledig liften en soms de laatste 100km in de bus of trein.
-Een keer Brussel-Utrecht-Hamburg-Kopenhagen met m'n ex, maar vanaf Hamburg hadden we de nachtbus genomen omdat niemand ons meenam.
-De eerste keer naar mijn vriend deed ik Warschau-Wenen met de slaaptrein, toen van Wenen naar Bologna liftend, en van Bologna tot aan zijn stadje weer met de trein.
Dat is nu al 3 jaar geleden, maar COVID is weer over dus ik zou best weer kunnen liften, vanuit Duitsland bijvoorbeeld. Ik ben nu inmiddels wel 27 en toch wat minder roekeloos dan tussen 18 en 24 jaar oud, merk ik wel... helemaal met de trein is helaas vet duur, dus het is jammer maar wel begrijpelijk dat mensen vaak toch massaal op vliegen uitkomen.
donderdag 9 juni 2022 om 00:40
Oh kijk aanoudebaas schreef: ↑08-06-2022 18:19Naar Italië is juist wat makkelijker geworden met de trein. Nu de nachttrein naar Zürich weer gaat kun je daar de volgende ochtend de HSL naar Milaan nemen en vanaf daar naar de meeste bestemmingen. Ook kun je de ECI naar München nemen en vandaar nachttreinen naar Florence, Rome en Venetië. Het kost wel veel meer tijd, maar het scheelt een hotelovernachting of midden in de nacht opstaan om een vlucht te halen.
Inderdaad. Bahn.de is een goede, ook buiten Duitsland. Voor nachttreinen is die van de Oostenrijkse spoorwegen het best oebb.at

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in