Zijn er ook vakantiegangers die niet vliegen?

08-06-2022 10:15 160 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gezien de enorme drukte op Europese luchthavens heb je soms het idee dat iedere vakantieganger vliegt. Welk vervoermiddel gebruiken jullie voornamelijk om op vakantie te gaan?

Welk vervoermiddel

Totaal aantal stemmen: 269

Vliegtuig (16%)
Auto (los) (59%)
Auto +(vouw)caravan of camper (11%)
Trein (8%)
Fiets (2%)
Boot (1%)
Anders, namelijk…. (2%)
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Ik ga met de trein naar Schiphol.
Deze zomer ga ik met de boot van Groningen (Eemshaven) naar Noorwegen, heeel veel zin in!

Ik vind vliegen altijd echt heel leuk, maar probeer het zo min mogelijk te doen vanwege de milieubelasting. Dus de laatste jaren vooral met de trein op vakantie geweest, bevalt eigenlijk heel goed. Dit jaar dus een keer de boot, ben erg benieuwd.
Vliegen vind ik niks. En stiekem kost dat ook heel wat meer tijd dan alleen de vliegreis zelf duurt.
In één avond/nacht zijn wij in Kroatië. Als we zouden vliegen: eerst naar Schiphol, dan x tijd van tevoren aanwezig zijn, dan vliegen, wachten op koffers, huurauto ophalen,naar bestemming rijden. Denk al met al dat het dan niet eens meer zoveel scheelt qua tijd met zelf rijden.
Bovendien begint mijn vakantie op de oprit. Ik hou ervan om in een auto te zitten. Zowel als bestuurder als passagier. Met de auto kunnen we meenemen wat we willen, kunnen we stoppen waar we willen, zijn niet afhankelijk van vervoer van anderen zoals bij een huurauto. Voor mij is met de auto gaan echt op en top vakantie. We rijden dan ook het liefste heel Europa door. Er is nog zoveel wat we graag willen zien.
Oh en met mijn rolstoel wil ik niet vliegen. Als je weet hoe lomp ze daarmee omgaan. Ik heb een hele dure rolstoel waarmee ze zuinig moeten doen ivm mijn elektrische wielen, ik sta echt nergens als ze op de luchthaven mijn rolstoel beschadigen (ken verschillende verhalen van onbruikbare rolstoelen na het vliegen). Dat durf ik echt niet aan.
apiejapie wijzigde dit bericht op 08-06-2022 14:00
17.69% gewijzigd
Ik ga nooit op vakantie. Ook nog een mogelijkheid. :)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Uiteraard zijn die er zat OudeBaas, weet je best.
Daveotion schreef:
08-06-2022 12:15
Grappig om te lezen dat zoveel anderen vliegen als stressvol ervaren. Ik heb dat zelf ook, maar dacht altijd dat ik zo'n beetje de enige was, omdat ik er niemand over hoor in mijn omgeving.
Oh nee,zeker ben je niet de enige. Vliegen met name vanaf Schiphol is gedoe. Alleen al om er te komen, dan het wachten..kost allemaal zoveel tijd. Maar ja, hoe kom ik anders in Istanbul of Barcelona?

Mochten we dit jaar gaan vliegen, zoeken we iets leuks vanaf lokale luchthaven. Wat relaxter denk ik.
lindaapinda schreef:
08-06-2022 12:34
Deze zomer ga ik met de boot van Groningen (Eemshaven) naar Noorwegen, heeel veel zin in!

Ik vind vliegen altijd echt heel leuk, maar probeer het zo min mogelijk te doen vanwege de milieubelasting. Dus de laatste jaren vooral met de trein op vakantie geweest, bevalt eigenlijk heel goed. Dit jaar dus een keer de boot, ben erg benieuwd.
Ook niet echt heel duurzaam die ferries :P
Amarilis schreef:
08-06-2022 12:42
Oh nee,zeker ben je niet de enige. Vliegen met name vanaf Schiphol is gedoe. Alleen al om er te komen, dan het wachten..kost allemaal zoveel tijd. Maar ja, hoe kom ik anders in Istanbul of Barcelona?

Mochten we dit jaar gaan vliegen, zoeken we iets leuks vanaf lokale luchthaven. Wat relaxter denk ik.
Auto.
Meestal auto of vliegtuig. Deze zomer gaan we naar parijs met de trein.
Dit jaar met de auto naar Kroatië.
Eigenlijk altijd met het gezin met de auto of de trein op reis.
Vliegen en vliegvelden heb ik een hekel aan en het is ook nog eens erg duur als je met een gezin bent.
Als ik in mijn eentje met mijn kinderen op familiebezoek ga, dan ga ik met de trein. Heerlijk en confortabel, met de auto vind ik de reis (850km) te lang in mn eentje en met het vliegtuig is het stukken duurder en nog geeneens sneller.
Ik ga dit jaar voor het eerst in bijna 20 jaar weer vliegen. Maar werkgerelateerd.

Ik wilde al die jaren niet ivm milieu. Eigenlijk nog steeds niet,maar voor werk vind ik wat anders dan zomaar een stedentripje.

En sinds ik dit bericht hoorde over tienduizenden lege vluchten tijdens corona (zie link) maak ik me wat minder druk om mijn ene zakelijke reis.

https://www.ad.nl/binnenland/duizenden- ... ~ad9e162c/
barnsteen wijzigde dit bericht op 08-06-2022 13:13
5.24% gewijzigd
.
Een kleine locale luchthaven is een wereld van verschil hoor. Soms maar een uur vooraf aanwezig zijn en je loopt zo naar de bagagebanden en naar de parkeerplaats. Als ik ga vliegen dan via deze optie. En altijd met handbagage. Scheelt ook enorm.

Daarnaast begrijp ik niet dat zoveel mensen in het weekend gaan rijden. Je weet dan dat het druk is of gaat worden. Wij nemen iets eerder vrij en boeken een extra overnachting onderweg. Doordeweeks scheelt behoorlijk in de drukte is mijn ervaring. De reis is ook vakantie. Niet na een lange werkweek uitgeput in de auto moeten stappen. In de nacht rijden doen wij om die reden ook niet. Iedereen komt uitgerust aan op vakantie.
evelien2010 wijzigde dit bericht op 08-06-2022 12:49
3.45% gewijzigd
Amarilis schreef:
08-06-2022 12:42

Barcelona kan ook per TGV trouwens. En met de auto ook goed te doen. Wat Istanbul betreft, de legendarische Oriënt-Express rijdt helaas niet meer.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
AnAppleADay schreef:
08-06-2022 11:02
Normaal gesproken gaan wij met de auto naar Italië maar nu met een baby van 6 maanden hebben wij gekozen om te vliegen. Anders wordt het echt te lang.
En nu dus ook een bestemming gekozen waar we met de auto niet zouden komen.
Afhankelijk van hoe makkelijk ons kind dan is gaan we volgend jaar weer vliegen of met de auto maar dan dichterbij (Frankrijk of Duitsland)
Grappig wij gaan juist met de auto ivm baby. Normaal vliegen we en aangezien we naar Spanje gaan heb ik het wel overwogen maar ik vond het toch meer gedoe dan met de auto. Nu kunnen we zelf ons tempo bepalen, kan ik alles in de auto gooien (hele huishouden zo lijkt t soms met baby haha) en hebben we ook onze eigen auto op bestemming. We gaan in twee dagen rijden dus overnachten lekker in Frankrijk. Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen!
Star⁴ schreef:
08-06-2022 12:43
Ook niet echt heel duurzaam die ferries :P
Inderdaad wel slechter dan treinvakanties maar wel beter dan het vliegtuig gelukkig! Qua CO2-uitstoot is de ferry-reis ongeveer vergelijkbaar met de uitstoot als je met de auto naar Noorwegen rijdt.
Wij gaan niet op vakantie
Hooguit wat dagjes weg met de auto of fiets
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Ik ga dit jaar voor het eerst vliegen, ik ben benieuwd. We vertrekken vanaf Rotterdam, naar Barcelona.

Treinreizen hoor ik ook steeds meer over, dat wil ik volgend jaar gaan doen.
Altijd met het vliegtuig en totaal geen vliegschaamte zolang met nog steeds met baby's gaat vliegen. Als zij al niet eens geïnteresseerd zijn in de toekomst van hun kind, dan ga ik het al helemaal niet doen. Wij gaan gelukkig altijd buiten het seizoen als Schiphol het nog net aan kan.
De laatste keer met ferry en trein, dat beviel goed, maar is natuurlijk geen optie als je bv naar Oostenrijk wil :P. Ik haat vliegen (of eigenlijk haat ik vooral vliegvelden en alle regels rondom vliegen) maar soms wil ik verder weg dus dan doe ik het toch. Een auto heb ik niet dus dat compenseert weer.
Vliegen doe ik uit principe niet, auto heb ik uit principe niet (en wil ik ook niet rijden) dus wij gaan meestal met de trein (soms met de fiets). Dit jaar naar Engeland (door de tunnel met de eurostar). Meestal gaan we eens in de zoveel jaar wat verder (Barcelona, Zweden en nu dus Engeland) en andere jaren blijven we in Nederland of net over de grens bij Duitsland ofzo.
Ik had de beste bedoelingen: wilde met de trein naar een Italiaanse stad. Maar zó bizar veel onlogische overstappen (en de overstap Gare du Nord-Gare de Lyon is ook al vervelend), en zó veel duurder dan vliegen....dus het is toch vliegen geworden. Ik schaam me er niet voor zolang de trein geen echt alternatief is.
't Is al met al een heel gedoe
Met de auto naar Kroatië. Vliegen doe ik alleen vanaf Eindhoven of Düsseldorf.
Wij nemen een combi. Iemand dropt ons in onze auto in Duitsland en heeft tdan 2 weken een auto. Wij reizen per trein naar Luxemburg en daar gaan we treinen en bussen. Mijn zwager komt met de auto (woont in Limburg neemt de hond mee). En al we dan een keer met de auto willen kunnen we zijn auto pakken.
Terug zet hij ons in Duitsland op de trein en komt degene met onze auto ons weer vlak bij de grens ophalen.

Vliegen doen we zelden. Een bruiloft in Indonesië, Marokko. Of een vakantie op Madeira.
Ik vlieg meestal. Ga het liefst met de auto of evt. met de trein, voor het milieu maar zeker ook omdat ik het zelf leuker en fijner vindt. Ik ben echter iemand die 99,9% zeker warm en zonnig weer moet hebben, anders is mijn vakantie verpest (beetje overdreven misschien, maar daar komt het wel op neer). Aangezien we nooit zo lang weg kunnen (vaak is een dag of 10 wel het maximale), is het geen optie om 4-6 dagen onderweg te zijn. Dus bij een stedentrip als Berlijn of Londen kies ik voor de trein, naar Denemarken en Oostenrijk ben ik met de auto geweest, maar voor een zonvakantie of verdere stedentrip (Rome, Lissabon oid) neem ik toch echt het vliegtuig.
Pingu schreef:
08-06-2022 13:14
Ik had de beste bedoelingen: wilde met de trein naar een Italiaanse stad. Maar zó bizar veel onlogische overstappen (en de overstap Gare du Nord-Gare de Lyon is ook al vervelend), en zó veel duurder dan vliegen....dus het is toch vliegen geworden. Ik schaam me er niet voor zolang de trein geen echt alternatief is.
Eens.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven