Zijn er ook vakantiegangers die niet vliegen?

08-06-2022 10:15 160 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gezien de enorme drukte op Europese luchthavens heb je soms het idee dat iedere vakantieganger vliegt. Welk vervoermiddel gebruiken jullie voornamelijk om op vakantie te gaan?

Welk vervoermiddel

Totaal aantal stemmen: 269

Vliegtuig (16%)
Auto (los) (59%)
Auto +(vouw)caravan of camper (11%)
Trein (8%)
Fiets (2%)
Boot (1%)
Anders, namelijk…. (2%)
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Prima om milieuvervuilende zaken (vliegtuig, vlees, sigaretten, …) duurder te maken maar laten we dan ook milieuvriendelijke zaken goedkoper maken (trein, groente, …).
Met een gezin met de trein op vakantie (of bv naar Amsterdam) is duur. Dan maar de auto of het vliegtuig.
Irish_Wasser_Woman schreef:
09-06-2022 09:42
:rofl:

Weet je, daarom schaam ik me dus ook echt totaal niet voor die ene vliegreis (die gewoon echt niet anders kan naar die bestemming) per jaar. Wij rijden geen auto. Nooit. Wat we daarmee besparen (zowel financieel voor ons, als voor het milieu) is gewoon meer dan genoeg :)
Dan reis je vast toevallig ook naar mijn eiland :heart: (aan je avatar te zien)
Ik weeg de opties altijd af en het milieu is daar een belangrijke factor in.

Binnen Europa rijden we meestal, bv naar familie of voor de zomervakantie (zuinige auto met 5 inzittenden & tenten).

Ook hebben we nu al een aantal keer ver getreind (Rome, Lissabon). Dat is superleuk en avontuurlijk. Niet goedkoop, maar ik plan goed, dan valt het mee. En eigenlijk is bv een strandvakantie naar Bali (ofzo) ook niet goedkoop. Met de trein kunnen we toch Zuid-Europa verkennen, alleen niet voor een weekendje.

Als ik een (lang) weekend wegga kies ik voor Nederland, of een treinbestemming als Parijs/London. Maar ook bv Bordeaux is nog best te doen (trein naar Parijs, lunchen, stukkie wandelen en dan nog 2 uur trein!).

Ver vliegen doe ik op het moment helemaal niet. Ik heb een paar bestemmingen op de bucketlist (Japan, Zuid Afrika, Utah/New Mexico) maar wanneer ik daar ooit heen ga?
Pingu schreef:
08-06-2022 13:14
Ik had de beste bedoelingen: wilde met de trein naar een Italiaanse stad. Maar zó bizar veel onlogische overstappen (en de overstap Gare du Nord-Gare de Lyon is ook al vervelend), en zó veel duurder dan vliegen....dus het is toch vliegen geworden. Ik schaam me er niet voor zolang de trein geen echt alternatief is.
Oh echt? Wij gingen van Amsterdam naar Zurich in de nachttrein (couchette voor gezin gereserveerd), kwamen 7.30 aan ofzo, ontbeten in Zurich en toen met de Intercity door de bergen (heel comfi en mooi), waren rond de lunch in Milaan. Heel leuk hostel/guesthouse gevonden voor een paar dagen Milaan geweest en ook nog paar dagen de omgeving verkend (Bologna). Terug was wel een BEETJE taai, maar goed, je ziet nog eens wat.
ñuca schreef:
09-06-2022 10:41
Wat nog idioter is: Als ik naar Zuid Frankrijk wil en ik ga met een auto, dan heb ik juist meer vervuiling veroorzaakt dan als ik was gaan vliegen. Want dat vliegtuig (waar ik niet in ging) is natuurlijk alsnog gegaan, en daar komt dan nog de vervuiling van mijn auto bovenop. :nut:
Dat geldt in mindere maten voor charter vluchten(Tui, Corendon)
Wanneer daar 30 % minder boekingen zouden binnen komen gaan er ook minder vluchten.
Met lijnvluchten gaat dat niet op zeker maatschappijen met veel bestemmingen hebben ook minder rendabeler vluchten die soms half leeg gaan.
Karakter is wat je bent in het donker.
Blauwetrui schreef:
08-06-2022 18:04
Van waar vertrek je?

Je kunt ook volwassenen aanvinken. Wel opvallend trouwens, mijn vriend is wat jonger en die is dus nog net jongere :rofl:
Op de site van tgv gekeken. Maar misschien niet goed gezien, zou kunnen.
PaterPen schreef:
09-06-2022 11:52
Dan reis je vast toevallig ook naar mijn eiland :heart: (aan je avatar te zien)
Leuk he? :flirting: Wil je je regio delen? (pm) Ben altijd nieuwsgierig :D
altijd een mix gedaan, was geen fan van vakantievluchten.
Paar jaar geleden het expatleven in kunnen stappen en heel veel gevlogen in Azie , nu wonen we in USA en ook hier een paar keer gevlogen omdat de afstanden gewoon te groot zijn. Over een paar weken een giga roadtrip en dan wwer terug naar Nederland waar we weer veel minder zullen gaan vliegen en weer meer met de auti erop uit zullen gaan.
De treinreizen die hier voorbij komen spreken me ook wel aan, dus wie weet gaan we dat weer eens proberen.

Nooit vliegschaamte gehad, en erg dankbaar om mijn kinderen veel van de wereld te hebben kunnen laten zien. Hebben ze erg veel van opgestoken, zijn allergisch voor discriminatie./rascisme en spreken zich hier ook over uit. Dat is mij ook best veel waard als tegenhanger voor de milieuvervuiling
viva-amber schreef:
08-06-2022 10:23
Ik vlieg normaal wel, maar ik heb nu een interrail gekocht voor 50%. Ik kan geen autorijden.
Wij hebben em ook. 3 maanden, echt super gaaf voor dat bedrag! Maar sowieso gaan wij meestal met de trein. Vorig jaar ook interrail gedaan. En daarvoor al heel vaak met de trein weggeweest. Prima te doen. Wel altijd 1e klas, net wat relaxter.

Het is overigens niet dat ik tegen vliegen ben ofzo. Of uit milieu overwegingen etc. Wij vinden het gewoon leuk om met de trein te reizen. Als kind ging mijn moeder al met mij en mijn zus naar Zuid-Frankrijk, mijn vader kwam dan wanneer zijn vakantie begon.
Trein reizen is gewoon leuk.
En kent net zoveel voor-en nadelen als andere transportmiddelen.
Irish_Wasser_Woman schreef:
09-06-2022 13:54
Leuk he? :flirting: Wil je je regio delen? (pm) Ben altijd nieuwsgierig :D
Leuk, je hebt PM!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven