Zuid-Korea
zaterdag 19 april 2025 om 10:16
zaterdag 19 april 2025 om 12:21
Ben benieuwd of je daar echt veel van merkt. Toen ik er was waren de spanningen echt hoog opgelopen met Noord Korea wegens Trump waardoor ik wel zoiets had van ojee. Maar niks van gemerkt. Bij Gangneung zie je gedeeltelijk wel een groot hekwerk langs de kust wegens een aanval van Noord Korea in 1996. Voor die tijd was er gewoon nog handel tussen Noord Koreaanse en Zuid Koreaanse vissers werd mij verteld, wat mij best verbaasde.
zaterdag 19 april 2025 om 12:31
Loop rond etenstijd eens langs restaurants, als er ergens een lange rij staat te wachten buiten weet je dat het goed is. Of je kijkt even naar binnen, is het gezellig druk dan kun je er ook vanuit gaan dat het goed is. In Seoul hadden ze vaak wel een Engelse kaart, anders gewoon even vragen of desnoods google translate. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de porties in Korea wat kleiner zijn dan hier over het algemeen en er zijn restaurants die geen eenpersoonsporties serveren en je dus ook niet alleen kunt gaan eten, tenminste dat is niet wenselijk i.v.m. mogelijke voedelverspilling. Maar als je zowiezo niet alleen ergens gaat eten dan is het geen probleem.
Wil je toch een keer makkelijk, loop dan een 7 eleven of vergelijkbaar binnen daar heb je hele maaltijden die je daar in de magnetron kan doen en eten. Heb daar zelf nooit een avond maaltijd gehaald maar wel regelmatig ontbijt en snacks en een keer lunch. Als lunch liep ik daar meestal een broodjeszaak binnen (meestal Paris Baguette ofzo). Niet vergelijkbaar met een baguette in Parijs, al het brood is zoeter en als je ice tea besteld ook vragen om minder of geen suiker want anders doen ze daar ook een lading in en is je ice tea mierzoet,
zaterdag 19 april 2025 om 18:46
Is niet zuur bedoeld, is iets wat mij vaker opvalt hier.
Als ik een reis boekte vroeger, had ik van te voren al gekeken of het voor mij de moeite waard was om er naar toe te gaan.
Zoals ik het lees, boekt to eerst en gaat zich dan verdiepen
Frankly my dear, I don"t give a damn
zaterdag 19 april 2025 om 20:02
Bedankt weer voor alle tips! Lig nu wakker met een jetlag….
Veel eettentjes idd, en ook mega veel koffietentjes viel mij op. De paris baguette had ik toevallig ook al gespot mocht het hotel ontbijt niet lekker zijn , wist niet dat het een keten was. De eerste BBQ al op en Tmoney kaarten gehaald.
We gaan helaas niet meer naar busan, mijn man is daar al twee keer eerder geweest, hij wilde nu graag naar jeju, dat is voor ons beide dan nieuw. En ja man weet ook veel, maar ook veel niet (meer), zijn reizen zijn van lang geleden. Dus jullie tips meer dan welkom (ook van de boetes te hard rijden!)
Veel eettentjes idd, en ook mega veel koffietentjes viel mij op. De paris baguette had ik toevallig ook al gespot mocht het hotel ontbijt niet lekker zijn , wist niet dat het een keten was. De eerste BBQ al op en Tmoney kaarten gehaald.
We gaan helaas niet meer naar busan, mijn man is daar al twee keer eerder geweest, hij wilde nu graag naar jeju, dat is voor ons beide dan nieuw. En ja man weet ook veel, maar ook veel niet (meer), zijn reizen zijn van lang geleden. Dus jullie tips meer dan welkom (ook van de boetes te hard rijden!)
woensdag 23 april 2025 om 12:32
Vandaag laatste dagje Seoul, morgen naar Seoraksan national park. Ik vind het hier echt fantastisch! De kinderen ook, vooral die van 12 en 13 jaar, de jongste van 6 hobbelt gewoon een beetje mee. Ik zag er een klein beetje tegenop om met een gezin in zo’n metropool te zijn, maar het is me heel erg mee gevallen. Normaal gesproken zijn mijn kinderen nogal neofoob, maar toch proberen ze af en toe wel eens nieuw eten uit hier, leuk om te zien!
Het is hier gewoon goed georganiseerd en niet chaotisch. Overal toiletten (scheelt heel veel stress, haha), schoon, en er is echt heel veel te doen. Heel relaxed eigenlijk! Wel duurt het ff om van A naar B te komen omdat het natuurlijk erg groot is. Vandaag de DMZ gedaan, erg indrukwekkend. We hebben de meeste populaire wijken/plekken gezien, de Nanta show gezien (ook echt een aanrader), het aquarium in de Lotte Mall vonden de kinderen erg leuk. Ik vond zelf de N Seoul Tower leuk om bij zonsondergang te zien. We zijn er niet aan toe gekomen om dat pad langs het water te lopen, we zijn hier op het laatst nog 1 dag, wellicht lukt dat dan.
Het is hier gewoon goed georganiseerd en niet chaotisch. Overal toiletten (scheelt heel veel stress, haha), schoon, en er is echt heel veel te doen. Heel relaxed eigenlijk! Wel duurt het ff om van A naar B te komen omdat het natuurlijk erg groot is. Vandaag de DMZ gedaan, erg indrukwekkend. We hebben de meeste populaire wijken/plekken gezien, de Nanta show gezien (ook echt een aanrader), het aquarium in de Lotte Mall vonden de kinderen erg leuk. Ik vond zelf de N Seoul Tower leuk om bij zonsondergang te zien. We zijn er niet aan toe gekomen om dat pad langs het water te lopen, we zijn hier op het laatst nog 1 dag, wellicht lukt dat dan.
woensdag 23 april 2025 om 21:54
Handig om te weten over Seoraksan national park is dat je voor de kabelbaan een kaartje koopt met een tijdslot, als in niet aansluiten in de rij en gaan. Tenminste dat was in mijn geval wel zo. Daarnaast is de Ulsan bawi trail het meest populair, ik heb geprobeerd die te lopen maar ik vond het toch te lastig en gevaarlijk worden over de losse stenen en niet altijd een goed begaanbaar pad. Dus heb toen de kabelbaan naar een andere berg gepakt. Daar had je zelfs wifi en heb ik nog kort video gebeld met het thuis front.
We trokken daar ook veel bekijks van de senioren wandelgroepen.
Vond ik ook wel confronterend, dat die met gemak mij voorbij liepen op die trail en ik steeds moeite had om me goed staande te houden op de losliggende stenen. Vast veel meer ervaring dan ik.
We trokken daar ook veel bekijks van de senioren wandelgroepen.

maandag 28 april 2025 om 14:15
Seoraksan park was erg mooi! De kabelbaan was helaas gesloten vanwege harde wind, dus dat hebben we niet kunnen zien. We hebben de makkelijkste wandeling gedaan: Biseondae rock, die vonden we al erg mooi, was bijna dagvullend met een 6-jarige, haha. Verder nog wat strandjes bekeken daar in de buurt. Niemand gaat hier in zee, behalve onze kinderen.
Iemand zei nog hier dat de tempels versierd waren vanwege de verjaardag van budda. Dat klopt idd, ik had al op veel plaatsen lampionnen gezien, pas later viel bij mij het kwartje bij mij dat het is voor de verjaardag van, en dat het niet altijd zo is.
We zijn nu op Jeju. In seowipo, vandaag de eerste dag, maar wat is het hier mooi zeg!! Wauw! Vandaag lopend naar 2 watervallen geweest en naar een eilandje over een brug. Overal zijn wandelpaden aangelegd, echt heel mooi. Het eiland is best nog groot en door de slingerweggetjes duurt het langer om van A naar B te komen. Lastig keuzes maken, want we kunnen niet alles zien in een paar dagen.
Het rijden in Korea gaat over het algemeen redelijk soepel, man vond Seoul wel een uitdaging, veel ongeduldige automobilisten. Buiten Seoul goed te doen, wel idd veel camera’s. Van Sokcho naar Seoul hadden we per ongeluk de snelweg gemist en reden we over een autoweg. Duurde langer, maar de weg was echt prachtig. Mooie bergen en af en toe water. Bomen in verschillende kleuren groen en tussendoor bloesem.
Voor iedereen die nog twijfelt over zuid-Korea als vakantiebestemming, ik ben erg enthousiast!
Iemand zei nog hier dat de tempels versierd waren vanwege de verjaardag van budda. Dat klopt idd, ik had al op veel plaatsen lampionnen gezien, pas later viel bij mij het kwartje bij mij dat het is voor de verjaardag van, en dat het niet altijd zo is.
We zijn nu op Jeju. In seowipo, vandaag de eerste dag, maar wat is het hier mooi zeg!! Wauw! Vandaag lopend naar 2 watervallen geweest en naar een eilandje over een brug. Overal zijn wandelpaden aangelegd, echt heel mooi. Het eiland is best nog groot en door de slingerweggetjes duurt het langer om van A naar B te komen. Lastig keuzes maken, want we kunnen niet alles zien in een paar dagen.
Het rijden in Korea gaat over het algemeen redelijk soepel, man vond Seoul wel een uitdaging, veel ongeduldige automobilisten. Buiten Seoul goed te doen, wel idd veel camera’s. Van Sokcho naar Seoul hadden we per ongeluk de snelweg gemist en reden we over een autoweg. Duurde langer, maar de weg was echt prachtig. Mooie bergen en af en toe water. Bomen in verschillende kleuren groen en tussendoor bloesem.
Voor iedereen die nog twijfelt over zuid-Korea als vakantiebestemming, ik ben erg enthousiast!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in