37jarige man, advies gevraagd

zondag 14 mei 2017 om 19:58
Nog eentje dan om het af te leren; Je trekt het weer in extremen. In de meeste omgevingen maken mensen elkaar niet uit voor rotte vis zodra ze de ruimte hebben verlaten. Mensen praten inderdaad weleens over elkaar, maar niet standaard elke keer als iemand de ruimte verlaat, en ook niet standaard op een rotte vis manier.
zondag 14 mei 2017 om 19:59
Maar dat is het nou juist, het gaat vaak niet om letterlijke verschillen in de tekst, of om komma's of alinea's. Het gaat om tussen de regels doorlezen, kunnen filteren wat relevant is en wat niet, waar lezers wel of niet op zitten te wachten, etc.hans66 schreef: ↑14-05-2017 19:07Daar zou ik wel voorbeelden van willen zien. Ik heb al gezegd dat sommige berichten onduidelijk zijn. Ik verbeter ze soms zelf, maar je kunt ook gewoon om duidelijkheid vragen. Ik ben daar niet de enige in op het internet. Soms begrijp ik een forummer niet, dus vraag ik wat hij/zij bedoelt.
Ik zie het ook bij andere forummers. Ik denk aan allenlange openingsberichten zonder leestekens en alinea's, terwijl ik zou denken dat de forummer graag wil dat andere forummers op zijn/haar bericht reageren.
zondag 14 mei 2017 om 20:07
Ik kan jou in ieder geval niet van gebrek aan doorzettingsvermogen betichten.Dina80 schreef: ↑14-05-2017 19:58Nog eentje dan om het af te leren; Je trekt het weer in extremen. In de meeste omgevingen maken mensen elkaar niet uit voor rotte vis zodra ze de ruimte hebben verlaten. Mensen praten inderdaad weleens over elkaar, maar niet standaard elke keer als iemand de ruimte verlaat, en ook niet standaard op een rotte vis manier.

Dat was het vijfde onderwerp nog ja: praten over anderen. Lekker roddelen. Vinden mensen heerlijk. Iedereen toch zo op zijn tijd.
zondag 14 mei 2017 om 20:08
Of ben je misschien te breedsprakering, omdat je vooraf al denkt dat de ander je toch niet begrijpt?
zondag 14 mei 2017 om 20:20
Het lijkt me duidelijk dat autisme en flirten niet bepaald goed samengaan. Een tip die dan voor de hand ligt is daten via Internet. Dan skip je dit proces en weet je duidelijker van elkaar wat de bedoeling is.hans66 schreef: ↑14-05-2017 19:51Dat klopt inderdaad. Ik vind flirten erg moeilijk. Het verschil tussen flirten en ongewenst aandacht geven (waar de vrouw niet van gediend is), is te klein. Ik weet dat er mannen in de problemen zijn gekomen omdat ze dachten te flirten, maar toch in de problemen kwamen, omdat hun gedrag feitelijk ongewenst was. Via, via, werd hen fijntjes meegedeeld dat ze dat niet weer moesten doen.
Ik zorg er daarom zorgvuldiger voor, dat elke opmerking niet als een flirt of seksueel getint kan worden opgevat. Dan kan het soms nog misgaan, door verkeerd kijken.
Nu werd op een ander forum beweerd dat voor het kennismaken andere vaardigheden nodig zijn dan welke in de (lange) relatie nodig zijn. Ik twijfel daaraan en daarmee zou de vlieger om iemand via Internet te leren kennen maar gedeeltelijk opgaan. Hoe ziet men dat hier?
zondag 14 mei 2017 om 20:20
Momenteel kan ik niets doen. Ik heb een shift op de dispatching, communicatie nota bene.
Hier op deze locatie verlopen de gesprekken vlot in vergelijking met de locatie waar ik in principe operationeel ben. Dus ik geef toe dat mijn beeld met zekerheid vertekend is. Er zijn ook een aantal vrouwen trouwens, maar dat is dan puur zakelijk. Dus uiteindelijk lukt dat ook wel, relatief bekeken, vlot.
Ik vraag mij af waarom het op de locatie waar ik zo'n 7 jaar actief ben dan niet gaat of met slechts een paar onder hen... Het ding is dat, als ik daar stop, ook stop met de dispatching. Dus ook waar het goed gaat...
zondag 14 mei 2017 om 20:36
Helemaal mee eens. Er zijn bijvoorbeeld zat mensen, zowel mannen als vrouwen, die een eerste date kunnen regelen, maar zelden tot een 4e date en verder komen. Dat kun je ook doortrekken naar lange relaties.ooitverlegen schreef: ↑14-05-2017 20:20Het lijkt me duidelijk dat autisme en flirten niet bepaald goed samengaan. Een tip die dan voor de hand ligt is daten via Internet. Dan skip je dit proces en weet je duidelijker van elkaar wat de bedoeling is.
Nu werd op een ander forum beweerd dat voor het kennismaken andere vaardigheden nodig zijn dan welke in de (lange) relatie nodig zijn. Ik twijfel daaraan en daarmee zou de vlieger om iemand via Internet te leren kennen maar gedeeltelijk opgaan. Hoe ziet men dat hier?
zondag 14 mei 2017 om 20:58
Dat levert niet veel op, om eerlijk te zijn. Ik denk dat online daten voor autistische vrouwen meer oplevert dan voor autistische mannen. Voor "gewone" mannen en "gewone" vrouwen geldt dat ook.ooitverlegen schreef: ↑14-05-2017 20:20Het lijkt me duidelijk dat autisme en flirten niet bepaald goed samengaan. Een tip die dan voor de hand ligt is daten via Internet.
Ik heb veel kunnen leren op sociaal gebied, maar bij bepaalde dingen heb ik echt hulp nodig. En helaas wordt die niet zomaar gegeven als de hulpverlening er niets in ziet. Hulp wordt trouwens ook geweigerd doordat ik te weinig autistisch ben; dat is mij ook gezegd. Dus dan val ik tussen wal en schip.
Er wordt vaak genoeg ook geroepen: "Jij bent autistisch, dus jij kunt dat niet leren." Dat vind ik wat te zwart/wit.
Ik vermoed dat het onderhouden van een relatie (inclusief voor beide partijen aangename seks) voor mij veel gemakkelijker is dan een vrouw versieren. Het is nu eenmaal zo dat het flirten en versieren vóór een relatie gebeurt. Dat wordt niet zomaar overgeslagen. Of je gebruikt online-dating, maar dat is eveneens een barrière.Dan skip je dit proces en weet je duidelijker van elkaar wat de bedoeling is.
Ik denk dat zelf ook. Sommige mannen zijn in staat om een vrouw te versieren, omdat ze precies weten hoe ze dat moeten aanpakken. Als de relatie er eenmaal is, denkt de man: "Mooi, de buit is binnen. Ik hoef mijn best niet meer te doen." De vrouw merkt dat; de man verandert, en hij is niet langer de man op wie de vrouw verliefd was. Die relaties gaan dan ook uit. Hiervan zie ik op dit forum tientallen voorbeelden. Dat is niet voorbehouden aan partners met autisme.Nu werd op een ander forum beweerd dat voor het kennismaken andere vaardigheden nodig zijn dan welke in de (lange) relatie nodig zijn. Ik twijfel daaraan en daarmee zou de vlieger om iemand via Internet te leren kennen maar gedeeltelijk opgaan. Hoe ziet men dat hier?
World of Warcraft: Legion
zondag 14 mei 2017 om 21:00
Inderdaad. Grappig is het topic met dateblunders. Al op de eerste date ziet de man er anders uit dan op de foto (ouder, dikker, kleiner) of gedraagt zich vreemd. Zo'n date heeft dan ook geen vervolgdate.
zondag 14 mei 2017 om 21:18
@hans66: een beetje flauw om te beginnen over dwang en sharia. Je kunt gewoon zeggen: "mag ik jou een knuffel geven?" Ik was bij twee bijeenkomsten waar relatief veel gehugd werd. Initiatief nemen blijft lastig. Als je geluk hebt neemt zij het initiatief.
Een man een hug geven kan ook fijn zijn trouwens.
@hans66: jij hoeft niet mee te doen, maar hopelijk neem je het mij niet kwalijk dat ik jou gevraagd heb. Ik zoek lotgenoten om mee te sparren en te delen. Over dit voor mij belangrijke onderwerp. ik heb er al een waardevolle vriend aan overgehouden.
Een man een hug geven kan ook fijn zijn trouwens.
@hans66: jij hoeft niet mee te doen, maar hopelijk neem je het mij niet kwalijk dat ik jou gevraagd heb. Ik zoek lotgenoten om mee te sparren en te delen. Over dit voor mij belangrijke onderwerp. ik heb er al een waardevolle vriend aan overgehouden.

maandag 15 mei 2017 om 09:20
Dit stukje moest ik wel om lachen. Er zijn van die mensen die elke week klagen dat ze zooo'n drukke week of weekend hebben want af spreken met vriendin x vriend y familielied z, en al wat ik kan denken is 'nou dan doe je het toch niet, niemand die met een ak47 op je staat gericht hoor'. Lijkt idd niets anders dan showen met je sociaal leven, of klagen om het klagen.spell68 schreef: ↑14-05-2017 19:46Ik ervaar dat dan weer helemaal niet zo. Ik ken genoeg mensen die oprecht zijn. De gemiddelde aandachtsspanne van de mens is in de huidige tijd ongeveer 7-9 seconden. Dus het is niet gek dat mensen snel hun aandacht verliezen dat heeft niet zoveel met oprechtheid te maken.
En ook zie ik niet dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. De meeste mensen denken er helemaal niet zo over na als de meeste mensen die hier op dit topic zitten.
Ik denk er ook net over na, want voor mij is communicatie het overbrengen van een boodschap. Ik vraag me alleen altijd af wat mensen willen communiceren als ze over hun weekend beginnen. Ik denk zelf dat ze willen aangeven dat ze echt wel een drukbezet en boeiend leven hebben.

maandag 15 mei 2017 om 12:50
Ik moest even gniffelen om deze opmerking. Ik dacht dit nl. net zo over een aantal deelnemers hier. Willen jullie veranderen of zijn jullie aan het klagen om te klagen?strikjemetstippels schreef: ↑15-05-2017 09:20Dit stukje moest ik wel om lachen. Er zijn van die mensen die elke week klagen dat ze zooo'n drukke week of weekend hebben want af spreken met vriendin x vriend y familielied z, en al wat ik kan denken is 'nou dan doe je het toch niet, niemand die met een ak47 op je staat gericht hoor'. Lijkt idd niets anders dan showen met je sociaal leven, of klagen om het klagen.
Ik zie alleen maar smoesjes voorbij komen om dingen niet te doen. Ik zie vooroordelen en aannames voorbij komen waardoor ik niet anders kan dan denken "je maakt het jezelf alleen maar moeilijk".
Ik zie jullie vooral hard jullie best doen waarom alles zo loopt zoals het loopt, waarom jullie het niet kunnen, dat de hulpverlening niet aansluit etc.
Alle tips worden beantwoord met een "ja, maar..." en dan volgt een verklaring waarom dit waarschijnlijk niet werkt.
Hebben jullie enig idee van de voordelen van autisme? Van hoe autisme juist helpend kan zijn om vaardigheden aan te leren? Talenten die juist bij autistische mensen meer naar voren komen waar heel veel anderen het juist heel moeilijk mee hebben? Zien jullie jezelf eigenlijk wel als iemand die gelijkwaardig is aan alle andere medebewoners op deze planeet?

maandag 15 mei 2017 om 13:19
"Jullie"? Ik schrijf hier niet als slachtoffer, hoor. Dus waar je dat nu weer vandaan haalt weet ik niet, maar je zou ook gewoon kunnen lezen naar wat iedereen hier schrijft ipv binnen te walsen als 'de ander.' Dan had je namelijk gelezen dat ik mij helemaal niet vereenzelvig met het topic, en had je iemand gelezen die puur constateert, zelfs zonder waarde oordeel.GenieInABottle schreef: ↑15-05-2017 12:50Ik moest even gniffelen om deze opmerking. Ik dacht dit nl. net zo over een aantal deelnemers hier. Willen jullie veranderen of zijn jullie aan het klagen om te klagen?
Ik zie alleen maar smoesjes voorbij komen om dingen niet te doen. Ik zie vooroordelen en aannames voorbij komen waardoor ik niet anders kan dan denken "je maakt het jezelf alleen maar moeilijk".
Ik zie jullie vooral hard jullie best doen waarom alles zo loopt zoals het loopt, waarom jullie het niet kunnen, dat de hulpverlening niet aansluit etc.
Alle tips worden beantwoord met een "ja, maar..." en dan volgt een verklaring waarom dit waarschijnlijk niet werkt.
Hebben jullie enig idee van de voordelen van autisme? Van hoe autisme juist helpend kan zijn om vaardigheden aan te leren? Talenten die juist bij autistische mensen meer naar voren komen waar heel veel anderen het juist heel moeilijk mee hebben? Zien jullie jezelf eigenlijk wel als iemand die gelijkwaardig is aan alle andere medebewoners op deze planeet?
Overigens ben ik mij er van bewust dat ik veel talenten heb die weinigen bezitten, al was ik niet het beoogde onderwerp van je stukje.

maandag 15 mei 2017 om 14:08
Daar zit een grote kern van het probleem.GenieInABottle schreef: ↑15-05-2017 12:50Ik moest even gniffelen om deze opmerking. Ik dacht dit nl. net zo over een aantal deelnemers hier. Willen jullie veranderen of zijn jullie aan het klagen om te klagen?
De omgeving ziet jou als minderwaardig, dus dan begin je jezelf minderwaardig te voelen. Dan voel je je een drol ofzo. Waarom zou iemand dan überhaupt moeite doen als er op je neergekeken wordt? Of als ze er toch van uit gaan dat je het niet kan? Als je altijd ziet "Daar is de nietsnut" weer... Hoe kan je dan gelijkwaardig voelen?
Precies een zo'n kraan die palen de grond instampt...
De klopjes blijven komen en naar boven gaan lukt niet meer want dat wordt tegengehouden. Het enige wat er gebeurt is dat je dieper de grond in gaat.
Ter illustratie: https://www.youtube.com/watch?v=RpyeIghu3I8
Misschien heb ik het grotendeels zelf in de hand gehad. Onbewust. En heb ik daardoor alles verkeerd geïnterpreteerd. Dat het allemaal niet zo bedoeld was.
Het kwam echter wel zo aan en het is die beleving van de situatie die iets met je doet. Niet de intentie van de ander aangezien je die uiteindelijk niet kent...
Dit is althans mijn ervaring.
De drol valt in herhaling maar ik heb het enkele pagina's terug ook gezegd. Het enige wat ik wil is een knuffel. That's it. I.p.v. te moeten horen dat iets niet zal gaan, dat je het vertrouwen niet krijgt enzoverder...
Ik wil geen nieuwe en nog verdergaande discussie starten. Ik wou enkel ingaan op jouw laatste vraag...
En om nog een aspect uit het bericht uit te lichten:
Ik maak het me blijkbaar wel heel moeilijk...
Ik ben evenwel blij dat jij die concrete vragen stelt!
Ik had je graag 20 jaar eerder tegengekomen.
Want ik vermoed niet dat er veel mensen zich die vragen stellen, laat staan dat ze geïnteresseerd zijn in de antwoorden...
Voor mij is dat nu allemaal geschiedenis. Waar ik nu aan denk zijn de kinderen die hypothetisch dezelfde richting uitgaan. Je kan ze bijna steeds zo uit de klasgroep pikken. De eigenaardige, de stille, de schuchtere, de asociale, de gepeste, de creep, etc...
Daar wordt nog steeds heel weinig mee gedaan voor zover het geen ernstige proporties aanneemt. Alleen is net het chronische een probleem. Dan kom je terug bij dat filmpje.
Als die kinderen gestimuleerd zouden worden om hun kwaliteiten te ontdekken, dan gaan ze die ook omarmen. (ik kan nu ook zaken doen maar daar het het nu even niet over) Zolang er bij de begeleiding maar niet gedaan wordt alsof hun neus bloedt. Daar ging een deel van mijn 'betoog' over nog vele pagina's eerder. Proactief ingrijpen en dan voorkom je grotendeels de situaties waar we nu over schrijven...
Ik moest deze bedenking even kwijt, dat ze niet volledig past bij het topic weet ik wel maar tegen een muur praten (letterlijk) maakt me nu niet echt wijzer.
maandag 15 mei 2017 om 14:19
Ik heb best veel bereikt, maar sommige dingen zijn nu eenmaal lastig, en doorgaans heb ik de instelling om met oplossingen te komen. Niet alleen om mijn problemen op te lossen, ook voor problemen die anderen hebben, heb ik misschien een oplossing. In geval van beroep doen op de hulpverlening, zijn zij het die zitten te ja-maren. "Ja, maar jij bent autistisch!" En dan komt een hoop bladiebla waar uit blijkt dat zij blijkbaar ook de kennis niet in pacht hebben.GenieInABottle schreef: ↑15-05-2017 12:50Ik zie jullie vooral hard jullie best doen waarom alles zo loopt zoals het loopt, waarom jullie het niet kunnen, dat de hulpverlening niet aansluit etc.
Ik zou niet van autisme af willen. Noch via een operatie, noch met medicatie. Ik ben bewust van de voordelen van autisme, en ik ben er soms zelfs trots op, vanwege de talenten die ik heb. Soms zie ik ook talenten bij andere mensen met autisme. Ik reis met alle gemak naar een uithoek van de wereld, ik red mijzelf zelfs in een wereldstad als Tokio (ik weet dat sommige mensen, ook zonder autisme, het doodeng vinden in een stad, aan de andere kant van de wereld). Ik zie mijzelf als gelijkwaardig aan alle anderen, met of zonder een beperking, wat die beperking dan ook is.Hebben jullie enig idee van de voordelen van autisme? Van hoe autisme juist helpend kan zijn om vaardigheden aan te leren? Talenten die juist bij autistische mensen meer naar voren komen waar heel veel anderen het juist heel moeilijk mee hebben? Zien jullie jezelf eigenlijk wel als iemand die gelijkwaardig is aan alle andere medebewoners op deze planeet?
Het probleem is, waar wij autisten tegenaan lopen is het verkeerde beeld dat anderen van ons hebben. Als je autisme met blindheid vergelijkt, is dat wel een typisch voorbeeld van een stigma. Of als vaccinatie autisme veroorzaakt. Of dat autisten een verstandelijke beperking hebben (sommigen hebben inderdaad een verstandelijke beperking). Of dat autisten niet zelfstandig kunnen wonen (er is een groep die dat inderdaad niet kan), niet weten hoe ze schoon moeten maken, koken, administratie bijhouden, voorkomen dat je schulden krijgt. Of dat autisten bot zijn, onvriendelijk, woedeaanvallen hebben. Of dat autisten voor vrouwen eng zijn.
Wij kunnen wel positief over ons denken, maar heeft dat zin als anderen niet positief over ons denkt?

maandag 15 mei 2017 om 14:28
Aangezien je geen stempel op je voorhoofd hebt, vraag ik me af hoe ze dan weten dat je autistisch bent. Jij impliceert hier nu dat iedereen negatief over autisten denkt, maar je zegt zelf ook al dat ze allemaal anders zijn. Wát dan, is het precies dat mensen dat denken...? En waarom denk je dat het aan het label ligt en niet aan gedrag?
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die heeft verteld autistisch te zijn trouwens. Laat staan meer dan een keer.