Aangebrande schoonzus

08-06-2018 11:34 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het op aangebrand gehouden, boos is ze (nog) niet.

Wij hebben een vakantiehuisje, man en ik. Geen villa met zwembad maar een simpel klein huisje in Frankrijk.

Mijn andere schoonzus is daar laatst geweest, dat had ze gevraagd. Wij waren gewoon thuis aan het werk, dus het was ons prima. Ze heeft voor ons de tuin voorjaar klaar gemaakt en het huisje dito. Huur hebben wij niet gevraagd, vinden we niet nodig en al helemaal niet als iemand zo zijn handen uit de mouwen steekt.

Nu wil mijn andere schoonzus ook, en die is net als wij afhankelijk van de schoolvakantie.
Wij hebben aangegeven zelf te gaan, 5 weken. 1e week thuis en dan tot einde vakantie.

Daar is ze het niet mee eens. Zij heeft net zoveel recht als haar andere zus vindt zij. Wij zijn er zelf mee begonnen. Nouja, niet helemaal want zus 1 heeft ons gevraagd, wij haar niet. Maar wij vonden het wel goed omdat we er toch niet waren.

Schoonzus twee blijft volhouden gelijk behandeld te willen worden en of we onze weken terug kunnen brengen naar 4 en eerder weg kunnen gaan dan kan zij ook 3 weken met haar gezin.

Los dat schuiven geen optie is omdat wij ook een planning hebben en collega's wil ik ook niet korter. Dat huisje is onze vrijheid, wij kunnen gaan wanneer wij willen.

Schoonzus blijft het gesprek aangaan terwijl wij het al vriendelijk afgesloten hadden. Nu heeft ze ook niks geboekt omdat ze verwacht had dat wij wel tot redelijke inkeer zouden komen. Ook haalt ze schoonzus 1 ( haar eigen zus) er bij en heeft ze zich bij meerdere familieleden beklaagd.

Ik ben niet boos, ook geen ruzie type maar voor mij is het wel goed zo. Man en ik gaan er niet meer op in en gaan ook niets toegeven of veranderen.

Zij is wel het escalerende type, heeft al snel met iedereen aan de stok, de buurvrouw, de huisarts. Als het niet in haar straatje is ben je stom. Veelal negatieve en onnodige energie in mijn ogen.

Wat moet ik nu met haar voordat de vlam in de pan slaat door haar?
Orangetree en Tut, jullie zitten mooi! Dat trekt helemaal veel 'vrienden' aan. Wij zitten wel aan zee maar heel ergens anders en hebben een heel basic maar authentiek huisje.
Fijn ook dat jullie er nog wat aan verdienen.

Schoonzus 1 is ook type goedzak, die zegt niet zoveel. Ze heeft alleen wel gevraagd of ze in september nog een keer mag. Dan zijn we er wederom niet. Haar kindje is nog niet leerplichtig. Ik heb het haar eigenlijk al toegezegd voordat schoonzus 2 aan het roepen en gillen was en nu voel ik me nog bezwaarlijker. Gaat ze natuurlijk nog harder gillen en heb ik de neiging het stil te houden maar waarom eigenlijk?

De beleefde langspeelplaat, ik blijf het maar herhalen. Ook ga ik nogmaals zeggen dat ik niet meer met het onderwerp verder ga. Ze belt mij en mijn man ook afzonderlijk erover. Als een klein kind wat een snoepje wil ritselen bij mama wat van papa niet mag.
Alleen al het uitgangspunt dat je iedereen in een familie gelijk dient te behandelen vind ik belachelijk. Dat maak je toch zeker zelf wel uit?

Als ze er nog een keer over begint zeggen jullie gewoon dat dit de laatste keer is en anders mag ze nooit meer in het huisje, ook niet buiten de schoolvakanties. Dan maar escaleren.

Zal mooi worden zeg! Als ze zo door gaat, verpest ze het voor iedereen, want dan laten jullie niemand meer naar het huisje. Klaar uit.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 08-06-2018 12:55
15.09% gewijzigd
Voet bij stuk houden. Nee is ook een antwoord.
Het is jullie huis, je hoeft niets.
Ze hoeft er ook niet buiten de vakantie in. Jij betaalt, waarom zou zij gratis mogen?

Dat je andere schoonzus is geweest, prima, zij heeft jullie geholpen met de tuin. Daar hoeft je andere schoonzus geen rechten aan te ontlenen.

Als jullie huisje in een toeristengebied staat, heb je grote kans, dat verhuur aan derden niet mag. Vrienden van ons bv mogen hun vakantiehuis niet verhuren. Deden ze eerst wel. Mochten ze nu gesnapt worden, kunnen ze 10.000 euro boete behalen....

Inderdaad grammofoonplaat spelen.

"Gôh, Petra, ik dacht dat we al hadden gezegd, dat we zelf in ons huisje gaan. Het kan dus niet..." x100🤣😜

En vooral steeds in de exact zelfde bewoording.
Het zijn beiden zussen van mijn man. En mijn man is heel dik met zus 1, die lijken op elkaar, hebben aan 1 woord genoeg. Zus 2 voelt zich altijd benadeelt. Van het kerst gerecht wat ze moet maken tot etentjes of afspraken die we maken met zus 1.

We zien zus 2 ook minder vaak, dat is gewoon zo.

En ook dan loop ik me te verontschuldigen als ze zich wil uitnodigen als zus 1 komt eten. Nogmaals, ik heb 5 kinderen, als ik meerdere stellen uitnodig spreek ik niemand echt omdat het onder onszelf al een kippenhok is.
Echt wij zijn van plan om komend jaar een vakantiehuisje voor een lange periode te huren (1 jaar) en daarna eventueel te kopen. Ik sta hier echt met mijn kin op de grond als ik sommige dingen lees. Het lijkt mij zoooo normaal dat iemand zelf snapt dat ze niet zomaar in dat huisje kunnen. Ik huur of koop een vakantiehuisje toch niet voor niets. Dat doe je of voor jezelf, om er zelf te gaan zitten zodra je daar de tijd voor hebt, of je verhuurt het en ziet het als investering.
Wij mogen idd niet verhuren, er zit geen vergunning op. Huisje kostte daardoor ook geen drol.
Je hoeft je ook niet bezwaard te voelen als schoonzus 1 weer gaat. Zij is in de positie dat ze buiten schoolvakanties om kan gaan en dus de mogelijkheid heeft om jullie huisje te gebruiken, schoonzus 2 heeft die mogelijkheid niet. Of gaat zij ook woedend met reisbureaus bellen dat zij meer moet betalen voor vakanties omdat ze niet buiten schoolvakanties om kan gaan, en dat ze vindt dat ze het recht op dezelfde prijs als gezinnen met kinderen die nog niet leerplichtig zijn? Want dat slaat net zo goed nergens op als dit. Schoonzus 1 kan er gewoon de vruchten van plukken dat ze nog niet vast zit aan de schoolvakanties. Die tijd heeft zij ook gehad, alleen hadden jullie het huisje misschien toen nog niet, of ze is nooit op het idee gekomen het toen te vragen, maar dat is gewook dikke vette pech voor haar. Heeft niks met oneerlijk te maken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wat zegt haar man hierover? Als mijn zich zo zou gedragen zou ik mij kapot schamen!
En inderdaad, je hoeft ze helemaal niet gelijk te behandelen. Mijn ervaring is dat een eigen vakantiehuisje behoorlijk persoonlijk is, vaak liggen er eigen spullen, het is gewoon je tweede thuis. Ik kan me voorstellen dat je dat wel uitleent aan een familielid met wie je een erg goede band hebt, maar niet zo makkelijk aan een familielid met wie je niet zo'n goede band hebt. Dat mag gewoon, en dat geldt ook voor je auto, of je kleren, of je fiets of noem maar op. Het is gewoon idioot dat zij dat soort eisen stelt. Het enige logische gevolg lijkt mij dat ze er gewoon nooit in gaat mogen, ook niet als ze onverhoopt een keer een vrije week heeft buiten de officiële schoolvakanties om, omdat ze dat gewoon godsgruwelijk voor zichzelf heeft verpest.
We hadden het huisje nog niet. En ik voel wel empathie hoor dat het zuur is als je het gevoel hebt dat je broer en zus dik met elkaar zijn. Zij is ook dik met haar zus maar minder met mijn man, haar broer.

De relatie met mijn eigen zussen is alle kanten op gelijk, of ik moet zeggen niemand voelt zich buitengesloten.
Ja Susan, dat is waar. Al ben ik dan wel zo dat ik mijn schoonzussen gelijk behandel. Allebei mogen ze, alleen niet als wij plannen hebben.
En dat is schoonzus 1 prima, schoonzus 2 duidelijk niet.

Mijn man denkt er hetzelfde over alleen is hij wel een onderhandelaar. Zit ik straks alsnog met haar gezin op bezoek of met de herfstvakantie thuis. En dan zijn wij het samen oneens en is het hek van de dam.
Dan heeft ze gewoon pech gehad, dat zij in die periode nog geen gebruik kon maken van dat voordeeltje. Jammer, kan gebeuren. Iedereen heeft zijn eigen voor- en nadelen. Als je de eerste bent die kinderen krijgt, hebben je ouders nog wel genoeg energie om veel op te passen, als je de laatste bent niet meer, maar je krijgt dan wel weer massa's gratis babyspullen toegestopt omdat iedereen voor je alles al had gekocht. Et cetera. Het is nooit gelijk. Dit is dus ook niet gelijk. En zij heeft hierin gewoon een keer pech.

En ik kan me wel voorstellen dat het zuur is als je broer dikker is met je zus dan met jou, maar je kan een close band nou eenmaal niet afdwingen, en als zij in de dagelijkse omgang zo moeilijk en veeleisend is dan heeft ze daar zelf ook een aandeel in.
Rot situatie hoor.
Wij wilde ons huis ook verhuren toen we nog in Nederland woonden want het verdiend leuk.
Toen we erin zaten met echt alles gloedje nieuw konden we het beiden niet over ons hart verkrijgen.
We waren dan ook dolblij dat man kon stoppen met werken en dat we Nederland vaarwel konden zeggen.
Financeissues schreef:
08-06-2018 13:03
Ja Susan, dat is waar. Al ben ik dan wel zo dat ik mijn schoonzussen gelijk behandel. Allebei mogen ze, alleen niet als wij plannen hebben.
En dat is schoonzus 1 prima, schoonzus 2 duidelijk niet.

Mijn man denkt er hetzelfde over alleen is hij wel een onderhandelaar. Zit ik straks alsnog met haar gezin op bezoek of met de herfstvakantie thuis. En dan zijn wij het samen oneens en is het hek van de dam.
Ik zou daar nu al heel duidelijk over zijn.
Financeissues schreef:
08-06-2018 13:03

Ik zou daar meteen vanavond over in gesprek gaan onder vier ogen met hem, en zeggen: het idee dat je met haar gaat onderhandelen benauwt me. En zeggen dat je bang bent dat ze via hem alsnog linksom of rechtsom haar zin gaat krijgen, en dat je wil afspreken om voet bij stuk te houden: het huisje is in de schoolvakanties, álle schoolvakanties, van jullie gezin en van jullie gezin alleen, en daar valt niet aan te tornen. En dat je daar van op aan wil kunnen.
Ik vind ook dat ze raar rekent als ze gelijk behandeld wil worden. Gaat ze ook dat huis helemaal spik en span maken in die vakantie?

En als zij 3 weken kan als jullie een week eerder weggaan.... dan kan ze ook na jullie nog 2 weken toch? Dat is dan niet lang genoeg? Wat een hebberigheid.

Al zou ik dat helemaal niet aanbieden na zulk gedrag. :roll:
Recht ha ha ha mag ik ff lachen. Zij heeft geen recht op jouw bezit. Nee is nee geen woorden meer aan vuil maken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
En je weet nu al dat ze dan elk jaar/vakantie gaat denken dat ze er in mag. Daar krijg je echt nog heel veel gezeik mee als jij en je man dit niet heel duidelijk in de kiem smoren.
Je kunt haar aanbieden dat er eind oktober 1 week in mag als zij schoonmaakt en de tuin winter klaar maakt....zij wil toch zo graag gelijke rechten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
guppekop schreef:
08-06-2018 11:41
ik kan me ook niet voorstellen dat als ze zich beklaagd bij anderen dat er ook maar 1 persoon is die vind dat jullie niet redelijk zijn.
Nou dit inderdaad. Het is gewoon een lachertje!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Nee, ze zou nog 1 week kunnen in de zomervakantie. Dan zitten mijn apen op school en bij hen nog niet.

En als ik die eerste week dat we thuis zijn zou gaan en de laatste week thuis ipv in Frankrijk kan ze er twee maar wij hebben onze planning al gemaakt, ook met collega's.

En zij wil dat we dus de planning omgooien en een week korter gaan, dan kan zij 3 weken. Zucht!
Ratio en emotie liggen soms ver uit elkaar. Ik kan me voorstellen dat to weet dat zij gelijk heeft maar het moeilijk vindt om dat te vertalen naar haar schoonzus. Kunnen 10 mensen zeggen dat ze dat gewoon moet doen alleen is dat niet zo gewoon voor to.
Ze kan toch een week in jullie huisje en voor daarna ergens in de buurt (liefst niet al te dichtbij ;-D ) een ander huis, camping of wat dan ook zoeken?
Nou echt niet dat zij in de zomer komt. Ik zou zo’n haaibaai helemaal niet meer in mijn huisje laten, koopt ze er lekker zelf een kan ze gaan wanneer en hoe lang ze wil

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven