Aangifte doen?

30-05-2010 01:22 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist heeft mijn exman bij mij een raam ingegooid. We zijn pas gescheiden vanwege zijn drugsproblemen. Nu werd hij vanavond kwaad omdat hij denkt dat ik een andere vriend heb, gevolg is dat ie vannacht kwaad aan de deur stond en op mijn voordeur begon te bonken dat ik open moest doen. Toen ik dat niet deed begon hij harder op mijn voordeur te rammen waardoor er een raam gesneuveld is, ik heb een aantal keer geroepen dat ie weg moest gaan, maar hij weigerde dit, hij zou blijven bonken tot ik open zou doen. Hij was onder invloed van drank, ik weet niet zeker of er ook drugs gebruikt is.

Uiteindelijk politie gebeld, die hebben hem gesproken en laten "beloven" dat ie me met rust zou laten. De vraag was toen of ik aangifte wilde doen, ik heb gezegd dat ik dit niet zal doen omdat hij tegenover de politie (aan de telefoon) rustig overkwam en vertelde dat het raam per ongeluk gesneuveld is en hij de schade zal vergoeden.

Nu vraag ik me af of dit slim van me is. Dit is niet de eerste keer dat ie boos aan mijn deur staat in de nacht, maar wel de eerste keer dat het zover is gekomen. Is het overdreven om aangifte te doen of juist verstandig??
quote:anni28 schreef op 31 mei 2010 @ 13:53:

Ik heb een gesprek bij de politie gehad. Daar adviseerde ze me om nu geen aangifte meer te doen, omdat ik in eerste instantie tegen de politie had gezegd dat ik het hierbij zou laten. Zij zei dat als ik nu toch aangifte ging doen, ik hiermee mijn eigen melding ontkrachtte.

Sorry, maar dit vind ik je reinste kolder. Wat als je er nou een nachtje over geslapen hebt en tóch alsnog aangifte wil doen? Dan moet dat imho gewoon kunnen. Je hebt het recht om aangifte te doen, punt.

Ze heeft me wel info gegeven over de stappen die ondernomen kunnen worden tegen stalking. Dit omdat ex ook steeds blijft bellen (100x per dag is heel normaal!) en me soms ook volgt als ik bv in het bos loop.

De wijkagent gaat contact met me opnemen, zodat ik bij hem mijn verhaal kan doen en hij als contactpersoon kan optreden. Verder moet ik melding blijven maken, elke keer dat ie weer aan de deur komt, bedreigend overkomt, enz. En ik moet een soort dagboek bijhouden om aan te kunnen tonen dat het om structureel gedrag gaat.

Ook ga ik hem een brief schrijven (met kopie naar politie) dat ik hem vraag om geen contact meer te zoeken

Dat moet je niet vrágen!!!

Nou ja, "moet", euh dat mag je natuurlijk geheel en al zelf weten, hoe jij die brief formuleert bedoel ik.

Maar in jouw geval zou ik er echt geen misverstanden over laten bestaan, kordaat en duidelijk zijn in je brief, kopietje naar de politie en hoppa.

"Bij deze ontzeg ik je de toegang tot mijn woning en daaromheen gelegen privé-terrein. Ook sommeer ik je mij in het vervolg niet meer te benaderen: noch per telefoon of mail, noch in persoon. Bij overtreding wordt onverwijld melding gemaakt bij de politie. Tevens is een kopie van dit schrijven verzonden naar: Politiepost huppeldepup aan de PietjePlukstraat te Kutkrabbeveen. Getekend," hand- en dagtekening niet vergeten!
Hoi Anni,

Ik vind het ook niet zo'n tof advies van de politie. Onlangs ben ik met mijn vriend bij de politie geweest vanwege zijn o.a. hardnekkig langs het huis rijdende ex en die gaven ons een stappenplan tegen stalking mee. Stap 1 is inderdaad een *aangetekende* brief naar de persoon in kwestie. We kregen een voorbeeldbrief mee, misschien heb je er iets aan, zal 'm even hierin plakken. Er zaten aanvankelijk ook nog alinea's in over voorwaarden aan het contact over kinderen, maar die heb ik eruit gehaald omdat die voor ons niet van toepassing waren.

In mijn kwaliteit van hoofdbewoner c.q. rechthebbende op de woning gelegen aan XXXX te XXXXXX, deel ik u mee dat ik u, vanaf heden c.q. vanaf de datum dat u dit schrijven ontvangt, de toegang tot mijn woning, inclusief aanhorigheden en bij de woning behorende erven, ontzeg! Dit betekent dat u op geen enkele wijze de aangegeven locaties mag betreden. Als u dit toch doet, maakt u zich schuldig aan het misdrijf huisvredebreuk, strafbaar gesteld in artikel 138 van het Wetboek van Strafrecht.

Van elk wederrechtelijk binnendringen (waaronder valt het simpelweg binnenlopen) wordt onmiddellijk aangifte gedaan bij de politie, om zo een strafrechtelijke vervolging mogelijk te maken. Ook zal alle door u aangerichte schade op u worden verhaald.

Directe contacten (zoals aanspreken) op straat of in het openbaar acht ik een inbreuk op mijn persoonlijke levenssfeer. Ik geef hierbij geen enkele toestemming om mij op straat, op welke wijze dan ook, in mijn vrijheid van beweging te belemmeren of u aan mij op te dringen of mij op hinderlijke wijze te volgen. Van de in dit punt genoemde handelingen wordt te allen tijde onmiddellijk aangifte gedaan bij de politie terzake het strafbare feit van artikel 426 bis van het Wetboek van Strafrecht (hinderlijk volgen c.q. belemmeren van mijn bewegingsvrijheid).

Handelen in strijd met bovenstaande afspraken zal ik (ook) aanmerken als opzettelijk inbreuk maken op mijn persoonlijke levenssfeer, in de zin van het strafbare feit belaging, strafbaar gesteld in artikel 285B van het Wetboek van Strafrecht. Hiervan zal steeds aangifte worden gedaan bij de politie.

Overigens behoud ik mij uitdrukkelijk het recht voor, andere handelingen dan bovenstaande, welke er kennelijk op zijn gericht om wederrechtelijk, stelselmatig en opzettelijk inbreuk te maken op mijn persoonlijke levenssfeer, met het oogmerk om mij kennelijk te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden, dan wel vrees aan te jagen, eveneens als inbreuk maken op mijn persoonlijke levenssfeer aan te merken. Van deze feiten wordt eveneens steeds aangifte gedaan bij de politie.

Zodra mogelijk en noodzakelijk zal ook de rechter worden ingeschakeld voor een (strafrechtelijk) straat- en contactverbod.

De bewoner/rechthebbende,
En dan nog deze bijlage erbij, met de sancties op overtreding:

Artikel 138

Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

Indien hij bedreigingen uit of zich bedient van middelen geschikt om vrees aan te jagen, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

De in het eerste en derde lid bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd, indien twee of meer verenigde personen het misdrijf plegen.

Artikel 285B

Hij die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op een anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.

Artikel 426bis

Hij die wederrechtelijk op de openbare weg een ander in zijn vrijheid van beweging belemmert of met een of meer anderen zich aan een ander tegen diens uitdrukkelijk verklaarde wil blijft opdringen of hem op hinderlijke wijze blijft volgen, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven