Autisme en mishandeling
woensdag 3 oktober 2018 om 18:03
Ik heb in mijn andere topic uitgebreid beschreven wat mij aangedaan is ( of heb ik het mij laten aandoen) door mannen, maar zeker ook seksegenoten. Pesten, fysieke en verbale mishandeling binnen relaties... ik ben van warm, goedgelovig en vrijgevig naar wantrouwend en bitter gegaan. Ik trap er gewoon altijd in. Ik heb het pas door als mensen niet deugen als de eerste klap valt. Zolang ze zich goed voordoen heb ik niks door. Dan achteraf hoor ik weer dat hij wel te mooi om waar te zijn leek.
Ik vraag me af, zijn er medeautisten of andere mensen met een stoornis die dit herkennen? En hoe heb je mensen (mannen) leren "lezen"?
Ik vraag me af, zijn er medeautisten of andere mensen met een stoornis die dit herkennen? En hoe heb je mensen (mannen) leren "lezen"?
woensdag 3 oktober 2018 om 20:06
Ik schat mensen wel 'ns verkeerd in, maar heb nog nooit met lichamelijk geweld te maken gehad binnen vriendschap/relatie.
woensdag 3 oktober 2018 om 20:06
Nou da's dan toch weer mooi meegenomen toch?
Tja, dat doen er wel meer. Ik ben ook overtuigd van het belang van de bijzondere eigenschappen die autisten soms hebben voor de samenleving. In de juiste setting zijn ze vaak tot enorme intellectuele en creatieve prestaties in staat. Mijn zus is bijvoorbeeld een wandelende encyclopedie die soms als bijzonder adviseur van zelfs Ministeries optreedt (voor wie haar weet te vinden) maar haar werk is gewoon postbode. Intellectueel gezien kan ze niet op enige manier gestuurd worden dus ander werk kan ze ook niet. Maar ik twijfel er ook niet aan dat ze compleet ander persoon dan jij is.
woensdag 3 oktober 2018 om 20:09
Wat naar te lezen to.
Het stukje van Antoon over zijn zus triggerde me en kwam me bekend voor, beetje van mezelf en een meer van mijn gezinsleden.
In mijn geval trok ik een bepaald soort mensen aan met 'bekend' gedrag. En zo leuk, die persoon had dat gedrag volgens eigen zeggen niet/of speciaal voor mij niet meer.
Ik probeerde steeds de geschiedenis te herschrijven door het nu met een zelfde soort persoon helemaal anders te gaan doen.
Om de een of andere reden heb ik daarnaast ook meer te maken met onbeschoft gedrag dan anderen. Wat Antoon zegt over triggeren komt me erg bekend voor
Ik heb ooit een opleiding gedaan waar ik fluitend doorheen ging en ik vond het allemaal ook echt leuk.
Laatste gesprek met een docente met wie ik normaal leuk contact had
Het gesprek verliep vanuit haar zo naar, dat de neutrale extern die er bijzat ingreep en me adviseerde weg te lopen, zij ging ook.
Ik ben dus met die dame naar buiten gelopen. Ik ben normaal echt heel goed met dit soort gesprekken maar nog steeds geen flauw idee wat er gebeurde.
Ik snapte de vragen niet, de toon, op een gegeven moment ging ze me nadoen en echt smerig naar me kijken. Wat ik ook deed, niks hielp, die docente werd alleen maar kwader.
Omdat die dame erbijzat is het met een sisser afgelopen maar ze had me anders laten zakken. Zei ze ook gewoon.
'je irriteerde me ineens mateloos en ik vond je niet afstudeer waardig'.
Die andere dame is er nog met me op teruggekomen en had ook geen flauw idee wat er gebeurde, die zei: ineens sloeg de stemming om en kreeg je zoveel agressie over je heen.
Dus ik snap dat als je dat op intiemere manieren meemaakt dat dat dan enorm beangstigend kan zijn.
Niet alleen de agressie maar ook de willekeur.
Ik heb me ook een tijdje minderwaardig gevoeld, omdat het merendeel van de mensen dit soort dingen nooit in hun hele leven lijken mee te maken.
Net als toen met die opleiding, letterlijk de hele klas had een soort feestelijke gemoedelijke gesprekken en ik heb daarnaast echt nachtmerries gehad van dat mens: haar gezicht en die stem.
Het stukje van Antoon over zijn zus triggerde me en kwam me bekend voor, beetje van mezelf en een meer van mijn gezinsleden.
In mijn geval trok ik een bepaald soort mensen aan met 'bekend' gedrag. En zo leuk, die persoon had dat gedrag volgens eigen zeggen niet/of speciaal voor mij niet meer.
Ik probeerde steeds de geschiedenis te herschrijven door het nu met een zelfde soort persoon helemaal anders te gaan doen.
Om de een of andere reden heb ik daarnaast ook meer te maken met onbeschoft gedrag dan anderen. Wat Antoon zegt over triggeren komt me erg bekend voor
Ik heb ooit een opleiding gedaan waar ik fluitend doorheen ging en ik vond het allemaal ook echt leuk.
Het gesprek verliep vanuit haar zo naar, dat de neutrale extern die er bijzat ingreep en me adviseerde weg te lopen, zij ging ook.
Ik ben dus met die dame naar buiten gelopen. Ik ben normaal echt heel goed met dit soort gesprekken maar nog steeds geen flauw idee wat er gebeurde.
Ik snapte de vragen niet, de toon, op een gegeven moment ging ze me nadoen en echt smerig naar me kijken. Wat ik ook deed, niks hielp, die docente werd alleen maar kwader.
Omdat die dame erbijzat is het met een sisser afgelopen maar ze had me anders laten zakken. Zei ze ook gewoon.
Die andere dame is er nog met me op teruggekomen en had ook geen flauw idee wat er gebeurde, die zei: ineens sloeg de stemming om en kreeg je zoveel agressie over je heen.
Dus ik snap dat als je dat op intiemere manieren meemaakt dat dat dan enorm beangstigend kan zijn.
Ik heb me ook een tijdje minderwaardig gevoeld, omdat het merendeel van de mensen dit soort dingen nooit in hun hele leven lijken mee te maken.
Net als toen met die opleiding, letterlijk de hele klas had een soort feestelijke gemoedelijke gesprekken en ik heb daarnaast echt nachtmerries gehad van dat mens: haar gezicht en die stem.
woensdag 3 oktober 2018 om 20:17
Ik herken het van de universiteit. Een raar mens ging klagen dat ik teveel over mezelf vertelde en ik werd op het matje geroepen. Het was ook niks intiems verder, en op het werk gebeurt het constant.Het-groepje schreef: ↑03-10-2018 20:09Wat naar te lezen to.
Heb je gevraagd wat je irriteerde? Waar ging het over?
Mijn ex begon met slaan toen ik een keer heel geirriteerd werd dat hij een week de afwas niet gedaan terwijl ik weg was.
woensdag 3 oktober 2018 om 20:21
Ik heb vrij veel mensen met autisme in mijn omgeving en ze zijn allemaal anders. Een persoon is vrij dwingend en agressief in relaties, en trekt op de een of andere manier heel zorgzame vrouwen aan. Een ander (v) ziet juist achter elke boom een boef en heeft nog nooit een relatie gehad. Daar heeft ze ook geen behoefte aan omdat ze eerst wil reizen, en anders maar aan zo’n man vast zit.
woensdag 3 oktober 2018 om 20:28
woensdag 3 oktober 2018 om 20:30
Ik ben geestelijk en seksueel misbruikt geweest in ex-relatie(s), heb ASS (en PTSS) maar ben echt niet goedgelovig. Dit was/is meer een eigenwaarde/zelfvertrouwen/etc probleem.
Inmiddels getrouwd met iemand die wel goed voor me is.
Verder heb ik vooral contact met familie of mensen die ken door familie/man en die kunnen wel mensen inschatten dus zo ga ik niet met foute mensen om, of mensen die foute bedoelingen hebben richting mij omdat ik ze niet kan inschatten.
Of mij gewoon niet snappen, wat geregeld voor komt.
Inmiddels getrouwd met iemand die wel goed voor me is.
Verder heb ik vooral contact met familie of mensen die ken door familie/man en die kunnen wel mensen inschatten dus zo ga ik niet met foute mensen om, of mensen die foute bedoelingen hebben richting mij omdat ik ze niet kan inschatten.
Of mij gewoon niet snappen, wat geregeld voor komt.
woensdag 3 oktober 2018 om 20:57
Ik hou niet van overdreven uitstelgedrag idd.MinkeDeWit schreef: ↑03-10-2018 20:28Je hebt het waarschijnlijk zelf niet doorNiet lullig bedoeld hoor, en we hebben allemaal wel wat, maar ik vind mensen met ASS in de regel best moeilijke persoontjes (hoe lief ik ze soms ook vind).
vrijdag 5 oktober 2018 om 06:51
Een beetje off topic, maar deze reactie viel me enorm op. Ik lees je altijd supergraag, het-groepje, je hebt een heel leuke (grappige!) manier van schrijven, maar komt ook gewoon heel lief over. Maar het valt me ook altijd op hoeveel anekdotes je hebt in topics over asociale / egoïstische / gierige acties van anderen en hoe bizar die anekdotes zijn. Ik vroeg me altijd af of je zelf ook opviel hoeveel vrienden/ bekenden/ collega's etc je had gehad die zich héél apart gedragen, maar dat is dus wel zo. Ik vind het heel vervelend voor je.Het-groepje schreef: ↑03-10-2018 20:09Om de een of andere reden heb ik daarnaast ook meer te maken met onbeschoft gedrag dan anderen. Wat Antoon zegt over triggeren komt me erg bekend voor
On topic, een eerste teken is soms dat iemand in het begin extreem complimenteus is of veel kadootjes brengt oid. Als iemand veel exen of anderen in zijn levem beschrijft die intens slecht zijn en hem extreem slecht hebben behandeld. Als je merkt dat iemand naar anderen erg snel boos wordt. Als je merkt dat iemand erg dominant is en dingen per se op zijn manier moeten.