Beklemmende omgangsregeling

13-10-2019 14:15 78 berichten
Mijn ex en ik zijn sinds een jaar uit elkaar. Omdat woonruimte vinden voor ex moeilijk was, heeft hij hier een tijdje gewoond.
Inmiddels wel een kamer.
Voor ons kind konden we daarom nog geen goede omgangsregeling of co-ouderschap vastleggen.
We hebben afgesproken dat ex daarom 2 keer in de week hier eet en op zaterdag en vrijdag- als ik werk - hier eet en slaapt op een eigen kamer met bed.
We zijn niet voor niets uit elkaar, ex heeft een DSM met persoonlijkheids/bindingsproblematiek (heeft als kind in een sekte gezeten en is verstoten door ouders) dit heeft ervoor gezorgd dat het een heftige relatie was.

Nu zit ik door deze omstandigheden waarin ik mijn ex zijn kind niet wil ontzeggen in een beklemmende regeling.
Ik vind ex geen fijn persoon, maar moet nu 2 dagen per week wel samen eten. In de weekenden blijft hij tot zondagavond gewoon hangen alsof hij hier woont of hij gaat met zoon weg waardoor ik alleen thuis hang en de boel kan opruimen en de was doen etc.
Ik zie zoon dus alleen in situaties van opstaan, naar school brengen, van school en opvang halen en dan de avondroutine. In de weekenden zit ex overal in mijn nek te hijgen.
Als ik iets met zoon wil ondernemen staat hij erop dat hij mee gaat omdat het leuker als gezin is voor zoon.

Ik voel mij gevangen in een verbroken relatie, maar wil ook het beste voor onze zoon.

Wat zouden jullie doen?
Ik wil eigenlijk dat ex meer afstand neemt. Daarnaast is het idee dat hij hier zo vaak en zo lang mogelijk is gewoon onprettig.
anoniem_636d0c16a221d wijzigde dit bericht op 13-10-2019 15:31
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zou je dat aan je ex kunnen laten weten? Dat je het niet prettig vindt dat hij zondag nog de hele dag rondhangt en dat je ook uitstapjes alleen met zoon wilt maken?
Wat eten we vanavond?
Allereerst sterkte met je situatie; het niet niks scheiden met een kind en een ex met een persoonlijkheidsstoornis.
Zorg eerst goed voor jezelf zodat je ook voor je zoontje goed kunt zorgen.
Dat wil zeggen dat je niet meer voor je ex moet gaan zorgen. Als hij geen behoorlijke woonruimte heeft waar hij je kind kan ontvangen, dan zou het bij 1x per week eten blijven als het mijn ex zou zijn.
Overdag in jouw huis zou ik absoluut niet doen en blijven slapen al helemaal niet. Jij kan niet verder met je leven op deze manier. Je ex is aan zet en niet jij. Nogmaals sterkte met de situatie!
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 13-10-2019 14:23
6.59% gewijzigd
Wat zegt ex als je dit met hem bespreekt?
Ex heeft toch een kamer.
Waarom kan zoon dan niet bij hem komen in het weekend?

Een slaapbank of luchtbed op de grond en kind kan daar prima een nachtje slapen.

Dat co-ouderschap geen dien is omdat ex niet alle spullen die kind nodig heeft op die kamer kwijt kan en het dan wel ingewikkeld wordt met slapen en wonen dat is begrijpelijk.

Maar een vrijdag en een zaterdag met 1 nachtje slapen kan best
Rozenbotteltjes schreef:
13-10-2019 14:15
Mijn ex en ik zijn sinds een jaar uit elkaar. Omdat woonruimte vinden voor ex moeilijk was, heeft hij hier een tijdje gewoond.
Inmiddels wel een kamer.
(...)
Wat zouden jullie doen?
Ik wil eigenlijk dat ex meer afstand neemt. Daarnaast is het idee dat hij hier zo vaak en zo lang mogelijk is gewoon onprettig.
Was het jullie huis tot de scheiding, of is het altijd jouw huis geweest?
Heb je hem al eens verzocht om zondag voor 10 uur weer naar zijn eigen huis/kamer te vertrekken?
Gewoon duidelijke afspraken maken. Zoon kan toch best een nachtje bij hem op zijn huurkamer slapen, of zit hij in een drugspand ofzo? Eten en slapen terugschroeven tot max 1 keer per week en afspraken over tot hoe laat hij bij jullie thuis blijft. Als hij tot zondag blijft, dan ook voor het middaguur weer weg (bijvoorbeeld).
Blankepit schreef:
13-10-2019 14:21
Allereerst sterkte met je situatie; het niet niks scheiden met een kind en een ex met een persoonlijkheidsstoornis.
Zorg eerst goed voor jezelf zodat je ook voor je zoontje goed kunt zorgen.
Dat wil zeggen dat je niet meer voor je ex moet gaan zorgen. Als hij geen behoorlijke woonruimte heeft waar hij je kind kan ontvangen, dan zou het bij 1x per week eten blijven als het mijn ex zou zijn.
Overdag in jouw huis zou ik absoluut niet doen en blijven slapen al helemaal niet. Jij kan niet verder met je leven op deze manier. Je ex is aan zet en niet jij. Nogmaals sterkte met de situatie!
Eens. Ik vind dat je met 1 keer in de week bij jullie eten hem al behoorlijk faciliteert. Incidenteel blijven slapen zou ik misschien nog niet zo’n punt vinden, maar ik zou mijn ex echt niet op vrijdag- en zaterdagavond naast me op de bank hoeven. En ook niet de hele zondag.
Hij slaapt bij jullie in huis 'als jij werkt'. Hebben jullie dat zo besloten omdat het fijn is dat hij in jouw huis tijd met zoon kan doorbrengen zonder dat jullie daarna samen op de bank hoeven te zitten, of heb je hem ook echt nodig als oppas?
martinaa schreef:
13-10-2019 14:40
Was het jullie huis tot de scheiding, of is het altijd jouw huis geweest?
Het is altijd mijn huis geweest. :-)
Lariba schreef:
13-10-2019 15:05
Hij slaapt bij jullie in huis 'als jij werkt'. Hebben jullie dat zo besloten omdat het fijn is dat hij in jouw huis tijd met zoon kan doorbrengen zonder dat jullie daarna samen op de bank hoeven te zitten, of heb je hem ook echt nodig als oppas?
Beiden. Als ik werk zou zoon bij mijn moeder logeren, maar nu is het ook een mooie gelegenheid om vader en zoon tijd met elkaar te laten doorbrengen.
Pergamon schreef:
13-10-2019 14:22
Wat zegt ex als je dit met hem bespreekt?
Om eerlijk te zijn is het een enorme energiezuiger. Altijd zo geweest. Elk gesprek leidt tot eindeloze discussies of zelfs woede.
Ik vind het moeilijk om met hem te communiceren, met name omdat zoon er altijd bij is.
Zijn gedrag naar ons kind toe is ook extreem claimerig.
Rozenbotteltjes schreef:
13-10-2019 15:28
Om eerlijk te zijn is het een enorme energiezuiger. Altijd zo geweest. Elk gesprek leidt tot eindeloze discussies of zelfs woede.
Ik vind het moeilijk om met hem te communiceren, met name omdat zoon er altijd bij is.
Grenzen stellen dus. Er zit echt niets anders op, ben ik bang. Bedenk hoeveel contact jij en kind aankunnen, en trek daar een lijn.
(Denk je dat je hem bv. op zondagochtend om 11u dan echt fysiek de deur uit moet duwen, of zelfs de politie moet bellen om hem te laten verwijderen, of gaat hij wel als er strakke 'afspraken' zijn?)
lariba wijzigde dit bericht op 13-10-2019 15:33
4.66% gewijzigd
Rozenbotteltjes schreef:
13-10-2019 15:28
En met een derde persoon er bij? Lukt een gesprek dan wel? Je moet nog een paar jaar als ouderpaar verder, in het belang van jullie kind, dus ik zou daar wel in willen investeren
Is het bij jou een kwestie van niet durven aankaarten of is het het gevoel van je kind mogelijk tekort doen?
bemby77 schreef:
13-10-2019 15:32
Is het bij jou een kwestie van niet durven aankaarten of is het het gevoel van je kind mogelijk tekort doen?
Ons kind is het allerbelangrijkst. Ik wil hem absoluut het contact met zijn vader niet ontzeggen. Hij is dol op zijn vader.
Aan de andere kant voel ik mij al jaren ondergeschikt aan alle nukken van mijn ex en is het een opluchting om geen relatie meer met hem te hebben.
Echter had ik hem -als ik geen kind met hem had- het liefst helemaal uit mijn leven gebannen. Daar hangt een hele geschiedenis aan vast.
Rozenbotteltjes schreef:
13-10-2019 15:26
Het is altijd mijn huis geweest. :-)
Dan zou ik hem niet meer in jouw huis laten slapen. Dat hij een kamer huurt is niet jouw probleem. En kan hij op de kamer geen slaapbank kwijt?
Rozenbotteltjes schreef:
13-10-2019 15:35
Ons kind is het allerbelangrijkst. Ik wil hem absoluut het contact met zijn vader niet ontzeggen. Hij is dol op zijn vader.
Aan de andere kant voel ik mij al jaren ondergeschikt aan alle nukken van mijn ex en is het een opluchting om geen relatie meer met hem te hebben.
Echter had ik hem -als ik geen kind met hem had- het liefst helemaal uit mijn leven gebannen. Daar hangt een hele geschiedenis aan vast.
Dat begrijp ik, TO. Maar je ex heeft ook een eigen verantwoordelijkheid natuurlijk. Als hij zoon niet mee wil of kan nemen naar zijn huis, prima, maar dan zal hij hem dus mogelijk minder zien. Je hoeft hem echt niet ieder weekend het hele weekend (!!) in je huis te dulden.
Wat ben jij lief en wat wordt er misbruik van je wil om het zo goed mogelijk voor je kind te doen gemaakt
Ik zou het omdraaien: hij wil graag een goed contact met zijn zoon, dus laat hem maar goede woonruimte regelen. In de tussentijd is een abonnement op een indoor speeltuin, een happy meal op zaterdag en daarna op zijn kamer tv kijken en daarna logeren een prima optie om de week.
Heeft hij betere woonruimte geregeld dan kun je de oude regeling weer hervatten, uiteraard in zijn huis met zoon en ex.
Wil je ex jullie kind niet meenemen naar zijn kamer of vindt Jij het geen goed idee dat kind het weekend doorbrengt op een kamer?

Probeert ex doir middel van deze wet afspraken jou terug te krijgen of heeft hij de scheiding geaccepteerd?
Ik zou je ex dan toch zeggen dat je voortaan wil dat hij zaterdagavond weer naar zijn eigen plek gaat. Dat je voor zoon en voor jezelf wil wennen aan een andere (door scheiding) structuur.
Ja, duidelijke grenzen stellen en dit afbouwen asap. Kan kind niet bij hem slapen?
Ja, duidelijke grenzen stellen en dit afbouwen asap. Kan kind niet bij hem slapen?
Verschrikkelijk idee trouwens. Zit je, moe van de werkweek, zaterdagavond naast je zuigende ex op de bank. Te drinken uit jouw koelkast, op jouw bank, te kijken naar een Netflixserie die (gezamenlijk?) gekozen is. Fijne ontspanning, not!!

Wellicht moet je de vertrouwde lijntjes doorknippen. Het gezin zoals het was, bestaat niet meer. Jij ‘speelt’ in je enige vrije tijd nog steeds gezinnetje. Makkelijk voor ex, slopend voor jou...
bemby77 wijzigde dit bericht op 13-10-2019 16:32
0.23% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven