benauwende vriendschap

06-09-2010 17:28 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vriendin waar ik nu 7 jaar mee omga .Doen leuke dingen zoals weekendjes weg,bioscoop,uit eten ed .Door werk heb ik ook nu andere vriendinnen die bij mij in de buurt wonen en ook regelmatig wat mee doe .En daar heeft zij het moeilijk mee.Zodra ik bv via hyves iemand toevoeg[vriendin] stuur zij ook een vriendinnen uitnodiging .Ze kent dus deze mensen helemaal niet,sterker nog ,ze heeft ze nog nooit gezien .Dit is nu al 3 keer achter elkaar gebeurd .

Ik heb de eerste keer haar duidelijk gemaakt dat ik dit erg vervelend vond ,maar nu voor de derde keer gebeurd het weer.Weer gesprek met haar aangegaan en ze geeft aan dat ze die uitnodigingen via hyves verstuurd zodat ze op een feest of verjaardag ze deze mensen alvast in haar site heeft .

Het is mij niet gelukt dit uit te leggen en oa gezegd dat ik haar gedrag erg vreemd en vervelend vind .Nu is ze erg boos op mij en vind dat ze dit doet omdat ze zo sociaal is .Verwijt mij dat niet te hebben .

Voor mij is dit voldoende om de vriendschap te laten gaan maar zit met een probleem .

Over 5 weken is er een weekendje weg [ook met andere vriendinnen van mij] waar ze zich heeft uitgenodigd .En over 2 mnd zouden zij en ik een weekje naar Egypte gaan .

Zit een beetje met mijn handen in het haar want ze belt nu regelmatig vriendinnen van mij op en ook via hyves zoekt ze erg veel contact met ze .

Iemand tips of ook zo'n ervaring ,ideen hoe ik hier zonder veel ellende vanaf kan komen .
Ze komt inderdaad een beetje eng over. Om jezelf nou uit te nodigen voor een verjaardag bij een nichtje van je vriendin?

Maar het lijkt me dat je nichtje zelf wel mondig genoeg is om het haar zelf duidelijk te maken dat ze niet welkom is toch? Of laat iedereen haar gewoon komen?
@BGB

Tuurlijk,maar dat bedoel ik ook niet.Bedoel alleen maar uit te leggen hoe die vriendin zich inmengt
Zoals ik al eerder zei: er zitten twee kanten aan dit verhaal. Ze gaat erg ver, dus zal je daar actie op moeten ondernemen. Maar je kan haar niet verbieden wat ze doet, bovendien heb je er geen controle over.

Als ze dus weer eens ongevraagd op de stoep staat terwijl je met iemand anders bent, laat je haar dus niet binnen. Blijkbaar moet je het hard(er) spelen.
@Lila

Ik vind het zo triest en eng .Kan het haar niet duidelijk maken .
Ja, dat claimen gaat wel erg ver....Hoe meer ik lees hoe vreemder ze overkomt. Is ze verder geestelijk wel in orde? Niet lullig bedoeld.
Naar wiens verjaardagen gaat ze dan allemaal ongevraagd ( waarvan jij zéker weet dat ze - al dan niet na zelf vragen - niet is uitgenodigd)? Naar je opa, oma, tantes, ooms, neven en dan ook nog je nichtje? Of ziet ze je nichtje geregeld en is het ( geen idee hoe oud jullie zijn ) zo'n " kijk maar wie er komen wil er kan altijd nog meer bij en daarna gaan we stappen " -feest?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Misschien is haar gedrag anders omdat jij de vriendschap hebt veranderd ?

Van vaak/alles met elkaar ondernemen naar ik heb nu nieuwe vrienden en je bent niet meer nodig?
BGB

Naar verjaardagen van mijn kinderen ,zus .Ze ziet mijn kinderen weinig en ook mijn nichtje alleen met verjaardagen
Irvy

Ja, dat gevoel heeft zij ,maar de situatie is veranderd .Ik heb nog steeds evenveel tijd voor haar over en tot kort nog veel samen gebeld,afgesproken ed .Ze was en is erg onzeker en heeft veel bevestiging nodig
En nu is ze boos op je en hebben jullie geen/minder contact? Is dat weekendje weg en Egypte al betaald?
Hekje .

Eerlijk gezegd vraag ik mij dit al jaren af ,heb veel ruzies gezien en meegemaakt die ze met relaties had .Ik was de enige die haar tot de orde kon roepen ,rustig,maar confronterend .Ze kan erg boos en onredelijk worden ,maar tot voor kort nooit bij mij .Daarom is dit zo moeilijk !
ik kan wel herhalen wat ik al twee keer heb gezegd, maar...
Ze is erg beledigd en we hebben sinds 4 dagen geen contact meer .Egypte en weekend is al betaald .
Emaille

Er zitten idd 2 kanten aan het verhaal..haar beleving is anders dan die van mij .Ben het met je eens dat ik ook een stuk eigen verantwoording hier in heb en dat een hardere reactie van mij beter was geweest[ongevraagd op de stoep staan]
Dat is wel herkenbaar bij die vriendin van mij (ookal was het een totaal andere situatie/andere reacties op elkaar).

Zij ook nogal chaotisch in contacten, zwart-wit-denken, veel ruzies en ellende. En ik vaak de constante steunpilaar geweest. Maar ze nam en neemt niks aan. Zegt uiteindelijk wel: Ja je hebt gelijk of Ja, dat zal ik doen. Maar 2 dagen later weer totale crisis in welke relatie/situatie dan ook.

De tijd van haar vreemdgaan/mij buitensluiten/geheimen, heeft me toen wel de ogen geopend. Ze is nu weer goede vriendin, maar zeker geen beste. Te veel met zichzelf bezig en te vaag. En geestelijk denk ik niet helemaal in orde. Grote verschil met jou is dat ze niet overal bij wil zijn waar ik ben. Sterker nog, vaak vindt ze het maar saai als niet alles om haar draait en gesprekken over andere zaken met andere mensen gaan.

Maar vakanties dus al betaald? Mmmmm, klote....

Heb je al eens met haar gemaild/geschreven over de situatie?
Ja,heb haar een mail gestuurd over deze situatie ,maar kreeg boze reactie terug ,dat ik moeilijk deed en niet sociaal was .Ze draait alles om ,ik mocht ook gewoon mee met haar vriendinnen,maar dat heeft ze nooit gezegd .Omdat ze vaak conflicten heeft zou ik zeker niet meegegaan zijn .Een op een zijn er geen conflicten,krijgt ze alle aandacht .Net zoals bij jouw vriendin was ik haar steunpilaar ,met alle conflicten en ellende zocht ze contact

Ze zorgt ervoor dat alles om haar draait in groepverband en als als je haar goed kent is dat erg zichtbaar.Vooral met meerdere vriendinnen . Zal toch snel een beslissing moeten nemen
Vrees het ook. Klinkt niet goed :( En nog een keer uitleggen gaat waarschijnlijk niet werken he?
quote:plompiedom schreef op 06 september 2010 @ 19:06:

ze leest krabbels die niet voor haar bedoeld zijn en vervolgens gebruikt ze die .

Weet je dat je zelf heel jaloers overkomt? Als ze zichzelf uitnodigt bij vrienden of familie van jou dan is het toch aan die mensen om haar af te wimpelen en duidelijk te maken dat ze niet welkom is? Maar blijkbaar vinden al die mensen dat allemaal prima, dus het zal wel een leuke, gezellige meid zijn. Ben je misschien bang dat ze die vriendin leuker gaan vinden dan jou, en dat jij dan misschien buiten de boot valt...?
Ik vind je vriendin erg opdringerig en zelfs stalkerig overkomen en ik denk dat ze zich jaloers en aan de kant gezet voelt, omdat jij ook met anderen om wilt gaan. Ik vind het dus volstrekt normaal dat jij hier niet van gediend bent en afstand wilt hebben, want ik lijkt me ook ontzettend benauwend zo'n schaduw de hele dag achter je aan.

Ik had ooit een vriendin die het niet kon hebben als ik iets met iemand anders ging doen en ze zei ooit eens letterlijk "maar IK ben toch je vriendin". Ik wist niet zo goed hoe ik hier mee om moest gaan dus ik verzon tentamenperiodes om maar niet met haar af te hoeven spreken en uiteindelijk heb ik de vriendschap om deze reden dan ook beëindigd. Het ging gewoon niet langer zo. Ik vrees dat jij hetzelfde moet doen om weer wat lucht te kunnen krijgen.
@Capibara,

Mijn familie vind het ook verre van prettig,maar ze komt gewoon.Als ze via hyves bv ziet dat nichtje verjaardag viert ,reageert ze daarop ,vist ze ,maar wordt niet uitgenodigd .Komt gewoon .Eerlijk gezegd krijg ik daarom commentaar over deze vriendschap en het advies om het te verbreken . Ze mogen haar juist niet ,dus nee jaloers ben ik zeker niet .Het punt is dat ze denkt dat iedereen in mijn familie haar aardig vind ,maar het afwimpelen laten ze aan mij over .
Ik denk het ook Iris ,of ieder geval op een laag pitje . Dit is zo verstikkend
Het klinkt inderdaad wel heel raar allemaal. Maar goed is haar gedrag dan ineens omgeslagen? Ze is al 7 jaar een vriendin van je. Heeft dit eerder nooit een rol gespeeld?
Ze was altijd al erg moeilijk ,maar nooit zo bemoeizuchtig en claimerig . Heb dat altijd geaccepteerd maar het neemt nu extreme vormen aan . Dat is pas gekomen nadat ik ook andere vriendschappen aan ging .Het is erin geslopen .Ook nu naar mijn familie toe en bv nieuwe hyves contacten .Het lijkt of ze controle wil hebben op mijn leven .
Moeilijk.. ik vind het zomaar bij je familie op visite gaan zonder uitnodiging vreemd inderdaad. Die dingen met hyves ok ook wel raar maar dat laatste over bij je familie langsgaan zonder uitnodiging vooral. Ik zou denk ik toch gewoon eens een eerlijk en open gesprek met haar beginnen. Zonder verwijten. Ik denk niet dat ze perse controle wil over je leven maar wel dat zij inderdaad een beetje is doorgeslagen. Waarschijnlijk is ze erg onzeker ofzo en bang om jou kwijt te raken als vriendin. Misschien is het goed als je vriendin eens met een hulpverlener zou praten?
Nou ja, als je het echt vervelend vindt dan moet je duidelijk zijn en kunnen onderbouwen waarom je het niet wil.

Ik zie persoonlijk in bepaalde dingen die je omschrijft geen rare dingen.

Een vriendin van mij komt inmiddels ook op verjaardagen van mijn broer/schoonzus en hun kids, vriendinnen komen toch ook op de verjaardagen van je kinderen? dat is toch niet gek?

Ik heb ook contact met de zus van mijn schoonzus.

En wij wisselen hier zonder problemen vriendinnen met elkaar uit.

Hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Maar in jouw geval ligt het anders, je vindt het geen vreugd.

Dus nogmaals ben duidelijk en dan niet met een mail want dit vind ik weer geen onderwerp om te gaan mailen maar heeft een face to face gesprek nodig.

Geschreven komt het altijd harder aan en kan op vele manieren binnenkomen.Dat moet je niet willen bij gevoelige onderwerpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven