Bestaat monogamie?

21-01-2022 18:36 213 berichten
Hoi iedereen,

Steeds vaker hoor en zie ik dat mensen overspel plegen, soms durf ik geeneens een relatie aan te gaan om kwetsende gevoelens, pijn etc. te vermijden... Vaak denk ik laat me maar happy single zijn dan krijg ik ook geen narigheid en gezeik, aan de andere kant verlang ik ook naar liefde een man alleen voor mezelf... Maar soms geloof ik niet meer in een echte liefde die alleen voor één persoon gaat.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Geloven jullie er nog in?

Groetjes en liefs 💕💋
Alle reacties Link kopieren
Voor sommige mensen wel en voor anderen niet.

Mensen die hun ondergoed niet aan kunnen houden bij anderen dan hun partner, denken misschien dat het niet bestaat.
Dat betekent natuurlijk niet dat dit daarom voor iedereen geldt.
up4more schreef:
24-01-2022 15:17
Monogamie is aangeleerd gedrag

Ik vind het dan weer gevaarlijk om zo selectief te shoppen in een veronderstelde menselijke natuurstaat en alles wat je niet aanstaat af te doen als cultureel vernis. De seksuele daad van de voorculturele mens was namelijk een soort verkrachting, een onmiddellijke bevrediging van een mannelijke oerdrang, het lijkt me niet handig om daar weer naar terug te gaan. Bovendien brengt monogamie weldegelijk een evolutionair voordeel en is deze dus deels genetisch ingebakken.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Mensen gaan vreemd omdat ze hun relatie niet meer leuk vinden.
Als je ziet hoe weinig tolerant mensen in Nederland nog zijn en hoe men overal tegen aan schopt verbaast het me niets dat er veel slechte relaties zijn.
ca726647543 schreef:
24-01-2022 19:27
Mensen zijn biologisch gezien niet monogaam. Het is eerder dat het maatschappelijk niet geaccepteerd wordt, waardoor we monogaam gaan leven. Als die beperking er niet zou zijn, zouden veel minder mensen monogaam zijn.
Ik weet niet of je dat zo kan stellen. De mens bestaat al zo'n 300.000 jaar en bij het menselijk ras is het wel zo dat je alleen je eigen kind voedt en beschermt dus dat zou wijzen op monogamie. Misschien is het gewoon meer een karaktertrek in combinatie met een hoog libido maar aan de andere kant toch ook de stabiliteit willen van een vaste partner en/of gezin.

Ik denk dat sommige mensen op zich wel monogaam willen zijn maar dat de spanning, avontuur en seks van een avontuurtje enorm trekt.
PlayingTheAngel schreef:
23-01-2022 20:06
@DingDong, jahoor, absoluut. Maar mensen met een intens gevoelsleven en/of hoog libido kunnen niet even met een toverstokje zwaaien om dat te veranderen :-) en andersom natuurlijk ook niet.

Ik geloof gewoon niet dat 1 persoon alles voor je kan zijn, of dat dat gezond is. De romantische films en boeken spiegelen ons dat voor, maar je deelt met verschillende mensen andere dingen. Met platonische vrienden onder meer. Mijn verlangen naar iemand anders zit hem in allerlei dingen, het verlangen naar nieuw, spanning, naar iemand ontdekken op elke fronten. Lichamelijke intimiteit is de manier waarop je het dichtst bij iemand kunt komen, zo ervaar ik dat, bijna spiritueel (zonder te zweverig te willen worden). Dat nooit meer met iemand anders te kunnen ervaren voelt als een gemis, zelf al ben ik heel blij in mijn relatie, ook op seksueel gebied. Ik zou ook nooit bij mijn man weg willen, voor niemand. Het klopt helemaal, hij en ik zijn zo goed samen, als partners en als team. Maar dat kan dus echt naast elkaar bestaan.
Ik haal er even 1 zin uit: “Lichamelijke intimiteit is de manier waarop je het dichtst bij iemand kunt komen, zo ervaar ik dat, bijna spiritueel (zonder te zweverig te willen worden)”. Dit voel ik ook zo en JUIST daarom zou ik het vreselijk vinden als hij of ik dat met een ander zouden delen. Ik moet erbij aantekenen dat ik voor mijn huidige relatie een open relatie had met mijn ex. Achteraf ben ik daaraan begonnen om de verkeerde redenen: we waren elkaars eerste en enigen. Ik werd nieuwsgierig naar andere mannen, één in het bijzonder en verliefd. Ik zocht iets bij een ander dat mijn man me niet kon geven. En nu, na jaren ellende want veel spanningen en kinderen die dat deels meekregen, zijn we uit elkaar. Ik heb een nieuwe relatie maar no way dat weer een open relatie wil. Nee, ben erachter dat het niet werkt voor mij.
Ik dateer mezelf hiermee maar ik kan me nog herinneren dat toen ik op de basisschool zat, het echt een uitzondering was als ouders niet getrouwd waren of gingen scheiden. Daar werd ook best iets van gevonden, hoewel het zeker al gebeurde.
Ik heb het idee dat we soms een beetje in diezelfde overgang nu zitten met niet-monogame relaties: het gebeurt wel, het mag, maar er wordt zeker wel wat van gevonden en het is niet normaal.

Zoals ik hier boven lees: je kan je ondergoed niet aanhouden. Of: je zal wel uitgekeken zijn op je partner, je relatie zal wel saai geworden zijn.
Als ik naar mezelf kijk zijn die dingen helemaal niet van toepassing: ik ken mijn lief pas heel kort, we hebben echt pas net uitgesproken dat dit inderdaad een relatie is. Een open relatie dus, vanaf de start. Niet omdat we op elkaar uitgekeken zijn, niet omdat het niet spannend is of omdat we wat te kort komen, niet omdat we ons ondergoed niet aan kunnen houden bij anderen.
Ik ben er, ook in mijn sociale kring, redelijk open over. Maar bijvoorbeeld op werk of tegen ouders (nog) niet. Ik denk dat ik dan toch voor een negatief oordeel of een raar oversekst beeld zou vrezen. Misschien dat dit over een paar jaar steeds makkelijker wordt.

Oh en dat iemand hierboven schreef dat veel open relaties stuk lopen: veel monogame relaties lopen ook stuk of zijn enorm gecompliceerd, dus dat zegt wat mij betreft niets over (non)monogamie.
FarFarAway schreef:
24-01-2022 18:41
Na 7 pagina’s discussie kom je met dit? Mooie toevoeging :biggrin:
Ik was te lui om alles te lezen 😉😂
Naakt geboren, gekleurd de kist in ...
permafrost schreef:
24-01-2022 20:37
Ik vind het dan weer gevaarlijk om zo selectief te shoppen in een veronderstelde menselijke natuurstaat en alles wat je niet aanstaat af te doen als cultureel vernis. De seksuele daad van de voorculturele mens was namelijk een soort verkrachting, een onmiddellijke bevrediging van een mannelijke oerdrang, het lijkt me niet handig om daar weer naar terug te gaan. Bovendien brengt monogamie weldegelijk een evolutionair voordeel en is deze dus deels genetisch ingebakken.
Nu laat je mijn opmerking als iets heel naars klinken 😅

Monogamie is echt aangeleerd gedrag, net als empathie. Door de eeuwen heen hebben wij ons dat aangeleerd. Als vreemdgaan zoveel voorkomt dan weet je toch dat monogamie in theorie iets is waar we ons krampachtig aan vasthouden. De evolutie is simpel, we hebben het zelf ingewikkeld gemaakt.

En nee, ik geloof niet in monogamie. Wel in seriële monogamie. Ik vind dat je beter van relatie naar relatie kan hoppen dan vreemdgaan. Want dat is alleen maar kwetsend. Ik ben te vaak belazerd om nog in monogamie te geloven.
Naakt geboren, gekleurd de kist in ...
up4more schreef:
25-01-2022 13:40
Nu laat je mijn opmerking als iets heel naars klinken 😅

Monogamie is echt aangeleerd gedrag, net als empathie. Door de eeuwen heen hebben wij ons dat aangeleerd. Als vreemdgaan zoveel voorkomt dan weet je toch dat monogamie in theorie iets is waar we ons krampachtig aan vasthouden. De evolutie is simpel, we hebben het zelf ingewikkeld gemaakt.

En nee, ik geloof niet in monogamie. Wel in seriële monogamie. Ik vind dat je beter van relatie naar relatie kan hoppen dan vreemdgaan. Want dat is alleen maar kwetsend. Ik ben te vaak belazerd om nog in monogamie te geloven.
Empathie is niet aangeleerd.
Bobo schreef:
25-01-2022 13:45
Empathie is niet aangeleerd.
Jawel joh, daarom moet je opvoeden. Anders blijven mensen egoistische peuters
Zonmuis schreef:
24-01-2022 19:39
Voor sommige mensen wel en voor anderen niet.

Mensen die hun ondergoed niet aan kunnen houden bij anderen dan hun partner, denken misschien dat het niet bestaat.
Dat betekent natuurlijk niet dat dit daarom voor iedereen geldt.
Precies.

Hier totaal geen behoefte aan en zo'n kans is ook nooit op mijn pad gekomen. Daar verbaas ik me dan een klein beetje over hoewel dat in de single jaren daarvoor weinig anders was.
up4more schreef:
25-01-2022 13:40
Dat is een bijzondere redenering.

De ontwikkeling naar een steeds complexer organisme ís toch juist de evolutie van de mens?
Monogamie bestaat alleen bij vrouwen. Mannen kunnen niet monogaam zijn, die willen het liefste zoveel mogelijk vrouwen neuken. Wil je dus een monogame relatie, ga dan voor een vrouw.
dana299 schreef:
25-01-2022 13:50
Jawel joh, daarom moet je opvoeden. Anders blijven mensen egoistische peuters
Nee hoor, misschien moet je eens googlen.
Speo schreef:
25-01-2022 14:02
Monogamie bestaat alleen bij vrouwen. Mannen kunnen niet monogaam zijn, die willen het liefste zoveel mogelijk vrouwen neuken. Wil je dus een monogame relatie, ga dan voor een vrouw.
Koekoek
Bobo schreef:
25-01-2022 14:08
Koekoek
Die vergelijking gaat toch niet echt op. Een koekoek legt wel haar eieren in de nesten van andere vogels maar dit heeft weinig te maken met al dan niet monogaam zijn.
Speo schreef:
25-01-2022 14:22
Die vergelijking gaat toch niet echt op. Een koekoek legt wel haar eieren in de nesten van andere vogels maar dit heeft weinig te maken met al dan niet monogaam zijn.
Het was geen vergelijking. Ik bedoeldat je koekoek bent als je denkt zoals degene waar ik op reageerde
Bobo schreef:
25-01-2022 14:31
Het was geen vergelijking. Ik bedoeldat je koekoek bent als je denkt zoals degene waar ik op reageerde
Inderdaad, wat een onzin... Wat ik me wel kan voorstellen - maar dat is ook pure speculatie vanuit mij en zal sterk van persoon tot persoon m/v verschillen - is dat er verschil kan zitten in "pure lust" en "ik heb iemand leren kennen op wie ik langzaam verliefd werd en naar wie ik steeds meer ging verlangen..." En dat het één relatief vaker bij mannen gebeurt, dus ook zonder de bedoeling de partner te verlaten, en het ander relatief vaker bij vrouwen voorkomt en een signaal is dat ze zich niet meer genoeg gewaardeerd of begrepen voelt in haar relatie.

Al is dit misschien ook wel koekoek. ;)
Avage zegt: "De ontwikkeling naar een steeds complexer organisme ís toch juist de evolutie van de mens?" Ja, maar daarin zijn we soms iets te ver doorgeschoten heb ik het gevoel, losgeraakt van het lichamelijke en teveel in ons brein gaan geloven als zaligmakend. Dat heeft ook te maken met het Griekse denken, en de dominante christelijke cultuur die hier uit ontstond.
Seksuele vrijheid kan ook als bedreigend worden ervaren, voor de maatschappij, voor de man die zeker wil weten van wie zijn kinderen zijn. Kijk naar Maan, die ontzettend geslut-shamed wordt omdat ze met jan en alleman in bed zou zijn gedoken. Nou en?

Ik mis niets in mijn relatie. Seks met een ander voegt zou iets anders toevoegen, niet iets beters. Het heeft voor mij persoonlijk ook te maken met graag willen geven. Bijvoorbeeld, een ex met wie ik op goede voet ben heeft het momenteel zwaar op alle fronten. Ik weet dat ik hem een hele fijne tijd zou kunnen geven, ontspanning, genot. Die vorm van intimiteit mist hij al heel lang en dat is echt niet fijn. Dat doe ik niet, maar het zou voor mij één van de redenen zijn om seks te hebben met een ander, vanwege mijn eigen genot en vanwege de ander. Ik ben overigens geen sekstherapeut, ik zou heb het nodig dat ik echt een connectie heb met mijn sekspartner, en krijg op die manier net zoveel terug. Verliefdheid hoort voor mij niet onlosmakelijk bij seks, wel vaak tijdens (want het geeft mee een natuurlijke high), maar ik zie dat daarnaast los. Om iemand geven is ook anders dan verliefdheid. Enfin, dit is een beetje zoals ik het zie. Die natuurlijke high heeft natuurlijk ook te maken met mijn behoefte. Ik kan me voorstellen dat vrouwen die minder intens genieten van seks ook minder de behoefte hebben om vreemd te gaan of in de verleiding komen.
Ik denk dat veel vrouwen zich niet realiseren dat testosteron een seksuele stoom locomotief is, die alleen met grote moeite te beteugelen is indien er zich een kans voordoet. Afhankelijk van de wederzijdse afspraken kwalificeert dat zich als seksuele ontrouw.

Vrouwen zitten denk ik ingewikkelder in elkaar of en wanneer ze dit soort afspraken schenden ;)
Speo schreef:
25-01-2022 14:02
Volgens mij kun je beter hulp zoeken met je kennelijk erg negatieve ervaringen.
1. Ik ken meerdere situaties dat de vrouw is vreemd gegaan. Die stelling klopt dus niet.
2. Ik ben zelf monogaam. Ik ken alleen maar monogame relaties binnen mijn familie en vriendenkring.En ik ken heel veel mensen. Natuurlijk weet ik niet alles maar van de mensen die ik echt goed ken wel en weet ik zeker dat ze daar eerlijk over zijn.
3. Dat betekent niet dat ik nooit bij een andere vrouw in bed kan belanden. Maar dan zou ik eerst netjes de relatie beëindigen. Als het ooit zover komt. Of ik zou aangeven bepaalde behoeften te hebben en niet praktiseren. Maar eerst bespreken of ze daar ok mee is.
Speo schreef:
25-01-2022 14:22

😂😂😂 hilarisch!
Typho schreef:
25-01-2022 20:09
3. Dat betekent niet dat ik nooit bij een andere vrouw in bed kan belanden. Maar dan zou ik eerst netjes de relatie beëindigen. Als het ooit zover komt. Of ik zou aangeven bepaalde behoeften te hebben en niet praktiseren. Maar eerst bespreken of ze daar ok mee is.
En dat gebeurt dus best vaak: dat een relatie beëindigd wordt (met al het verdriet dat daarbij komt) omdat iemand gevoelens krijgt voor een derde. Dat is toch eigenlijk vreselijk zonde?
Waarom zou je niet kunnen proberen of die gevoelens binnen je relatie met je partner passen, dat die dingen tegelijkertijd kunnen?

Misschien is dit idealistisch hoor, het is een soort experiment waarvan ik nog maar aan het begin sta. Maar het voelt zo zonde, zo overbodig, dat mensen met monogamie seriële monogamie bedoelen. Dus niet meer een iemand voor altijd. Maar een iemand tegelijkertijd, waardoor je de relatie met een ander moet verbreken wanneer er zich gevoelens voor een derde aandienen.
ClumsyNinja schreef:
25-01-2022 10:50
Ik dateer mezelf hiermee maar ik kan me nog herinneren dat toen ik op de basisschool zat, het echt een uitzondering was als ouders niet getrouwd waren of gingen scheiden. Daar werd ook best iets van gevonden, hoewel het zeker al gebeurde.
Ik heb het idee dat we soms een beetje in diezelfde overgang nu zitten met niet-monogame relaties: het gebeurt wel, het mag, maar er wordt zeker wel wat van gevonden en het is niet normaal.

Zoals ik hier boven lees: je kan je ondergoed niet aanhouden. Of: je zal wel uitgekeken zijn op je partner, je relatie zal wel saai geworden zijn.
Als ik naar mezelf kijk zijn die dingen helemaal niet van toepassing: ik ken mijn lief pas heel kort, we hebben echt pas net uitgesproken dat dit inderdaad een relatie is. Een open relatie dus, vanaf de start. Niet omdat we op elkaar uitgekeken zijn, niet omdat het niet spannend is of omdat we wat te kort komen, niet omdat we ons ondergoed niet aan kunnen houden bij anderen.
Ik ben er, ook in mijn sociale kring, redelijk open over. Maar bijvoorbeeld op werk of tegen ouders (nog) niet. Ik denk dat ik dan toch voor een negatief oordeel of een raar oversekst beeld zou vrezen. Misschien dat dit over een paar jaar steeds makkelijker wordt.

Oh en dat iemand hierboven schreef dat veel open relaties stuk lopen: veel monogame relaties lopen ook stuk of zijn enorm gecompliceerd, dus dat zegt wat mij betreft niets over (non)monogamie.
Ik denk dat dit een ander soort open relatie is. Als je relatie vanaf het begin van beide kanten open is en je wilt het allebei denk ik dat het evenveel kans van slagen heeft als een monogame relatie.

De relaties waar ik het over had zijn relaties die monogaam begonnen. Jaren en jaren liep dat goed. Toen kwamen er kinderen en na een tijdje krijgt 1 van 2 verlangens naar een ander. Ik heb nog nooit gezien dat een relatie open gooien om die reden ook werkte. Het was een tijdelijke oplossing maar uiteindelijk gingen ze allemaal uit elkaar

Wellicht is t dat je toch uitgekeken bent op je partner maar dat zelf niet zo voelt of ziet het ouderschap dat je opslokt en verlangen naar een vrij leven. Een ingedut sexleven. Geen idee maar ik heb het vrij veel gezien en het eindigde altijd in een relatie breuk
ClumsyNinja schreef:
26-01-2022 11:35
En dat gebeurt dus best vaak: dat een relatie beëindigd wordt (met al het verdriet dat daarbij komt) omdat iemand gevoelens krijgt voor een derde. Dat is toch eigenlijk vreselijk zonde?
Waarom zou je niet kunnen proberen of die gevoelens binnen je relatie met je partner passen, dat die dingen tegelijkertijd kunnen?

Misschien is dit idealistisch hoor, het is een soort experiment waarvan ik nog maar aan het begin sta. Maar het voelt zo zonde, zo overbodig, dat mensen met monogamie seriële monogamie bedoelen. Dus niet meer een iemand voor altijd. Maar een iemand tegelijkertijd, waardoor je de relatie met een ander moet verbreken wanneer er zich gevoelens voor een derde aandienen.
Voor mij persoonlijk: omdat het niet binnen mijn manier van relatie hebben en manier van leven past. Als mijn vriend met een ander sex zou willen hebben en dat gesprek met mij aan zou gaan dan zou ik hem dat wel laten doen. Maar ik zou de relatie wel beëindigen. Ik wil niet dat hij zich beperkt voelt omdat hij een relatie met mij heeft maar ik zou er zelf heel ongelukkig van worden. Dus dan passen we niet meer bij elkaar.

Ik moet er echt niet aan denken dat mijn vriend s avonds met een andere vrouw gaat sexen en daarna weer thuis komt bij mij. Ik word al misselijk bij het idee. De intimiteit die wij delen in de sex is juist fijn omdat het exclusief is. Als hij dat ook met anderen deelt hoeft het voor mij niet meer

O en iemand zei hier dat ik dab minder van sex zou genieten... nou ja dat is echt iet van toepassing hier. Met onze passie is niks mis. Juist doordat ik veel ervaring heb weet ik precies wat ik fijn vindt. Ik hoef geen ervaringen met andere mannen om nieuwe dingen te ontdekken want ik heb het beste al thuis. Ik heb heel veel dingen uitgespookt en uitgeprobeerd met veel verschillende mannen. Zo fijn en zo intiem en zo geil en ongeremd als dat het met mijn vriend is was het nog nooit. Waarom zou ik moeilijk doen om sex te hebben met iemand anders die ik dan weer helemaal moet leren kennen en die niet weet wat ik fijn vindt en waarvan ik nog moet afwachten hoe goed ie is, of zijn geslachtsdeel wel aan mijn voorkeur voldoet etc als ik voor 99,99 procent zeker weet dat de sex thuis veel beter is.

Niet iedereen heeft altijd meer, beter, geiler, nieuwer etc... je kan ook geen gewoon heel blij en tevreden zijn met wat je hebt.

En als een ander een open relatie wil aangaan en elke week een ander wil neuken omdat zij zich daar allebei fijn bij voelen moeten ze dat zeker doen. Maar omdat diegene dat wil wil dat nog niet zeggen dat monogamie niet bestaat en dat er niet gewoon heel veel mensen gelukkig zijn in een monogame relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven