Bestaat monogamie?
vrijdag 21 januari 2022 om 18:36
Hoi iedereen,
Steeds vaker hoor en zie ik dat mensen overspel plegen, soms durf ik geeneens een relatie aan te gaan om kwetsende gevoelens, pijn etc. te vermijden... Vaak denk ik laat me maar happy single zijn dan krijg ik ook geen narigheid en gezeik, aan de andere kant verlang ik ook naar liefde een man alleen voor mezelf... Maar soms geloof ik niet meer in een echte liefde die alleen voor één persoon gaat.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Geloven jullie er nog in?
Groetjes en liefs
Steeds vaker hoor en zie ik dat mensen overspel plegen, soms durf ik geeneens een relatie aan te gaan om kwetsende gevoelens, pijn etc. te vermijden... Vaak denk ik laat me maar happy single zijn dan krijg ik ook geen narigheid en gezeik, aan de andere kant verlang ik ook naar liefde een man alleen voor mezelf... Maar soms geloof ik niet meer in een echte liefde die alleen voor één persoon gaat.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Geloven jullie er nog in?
Groetjes en liefs
zaterdag 22 januari 2022 om 16:09
Dat is wel meer biologisch bepaald dan je misschien zou denken. De ene persoon droomt nergens anders over, terwijl het in een ander niet eens op komt. Die zullen elkaar ook nooit echt begrijpen hierin.
zaterdag 22 januari 2022 om 17:23
Volgens mij vrouw heb ik een flinke sexdrive,noemt me zelfs oversekst. En toch ben ik nog steeds trouw. Ja, de gelegenheid is er zelfs weleens geweest. Een trouwe hond dus.Wickedwitch schreef: ↑21-01-2022 21:58Er zijn mannen met weinig testosteron en lage seksdrive en die zullen trouw zijn. Alle andere mannen zijn een tijdje trouw todat de gelegenheid zich voordoet. Het is niet persoonlijk en hoeft geen drama te zijn. Zelf ben ik in verliefde staat trouw. Als ik dat niet ben of het gevoel ebt weg, dan ben ik niet trouw.
En dan te bedenken dat ons sexleven heel matig is en uit hoofdzakelijk verplichte nummers bestaat. Nog steeds ben ik trouw! Wel denk ik aan scheiden omdat ik op seksueel gebied flink te kort kom. Pas daarna een ander zoeken. Dus ik weiger haar te bedriegen. Ben ik nu monogaam?
zaterdag 22 januari 2022 om 18:02
Waarom koppel je hier zo’n moreel oordeel aan?
Uit je tekst lijkt het dat je het maar te min vindt als iemand ‘het niet in zijn broek kan houden’.
2022 en nog steeds slut shamen. Daar sta ik echt van te kijken.
zaterdag 22 januari 2022 om 18:14
Zo bedoel ik het niet. Het gaat erom dat er vaak wordt beweerd dat monogamie niet bestaat, als een algemene waarheid. Daar verbaas ik me over, dat je denkt dat geen enkel mens daar toe in staat is.ClumsyNinja schreef: ↑22-01-2022 18:02Waarom koppel je hier zo’n moreel oordeel aan?
Uit je tekst lijkt het dat je het maar te min vindt als iemand ‘het niet in zijn broek kan houden’.
zaterdag 22 januari 2022 om 18:19
ClumsyNinja schreef: ↑22-01-2022 18:02Waarom koppel je hier zo’n moreel oordeel aan?
Zit vast ook een tikkie onzekerheid en angst achter dat neerbuigende toontje..
zaterdag 22 januari 2022 om 18:24
zaterdag 22 januari 2022 om 18:27
O dat heb ik juist bij mensen die in hun eigen leven niet een partner hebben getroffen die monogaam is en dan een beetje gaan doen alsof jij het domme vrouwtje bent die gelooft dat haar man trouw is terwijl hij dat echt niet is hoor. Zo van bij mij niet dus ook bij jou niet, en anders ben je te stom om het door te hebben. Dat vind ik juist zo onzeker overkomen.Pindakaasjes schreef: ↑22-01-2022 18:19Zit vast ook een tikkie onzekerheid en angst achter dat neerbuigende toontje..
zaterdag 22 januari 2022 om 18:28
ludwina schreef: ↑22-01-2022 15:24Monogamie is geen religie, dus het heeft weinig met geloof te maken. Het is ook geen biologisch feit. Het is een afspraak. Een afspraak dat je het gedurende de relatie met elkaar doet en niet met anderen. En zolang die afspraak niet geschonden wordt door één of beide partijen, is er sprake van monogamie.
Voor alle afspraken die je samen maakt geldt dat het, wanneer deze geschonden worden, tijd is om te kijken of de relatie die er dán overblijft nog voldoende is voor beide partijen.
Weet je wat ik wel raar vind? Vooral in de huiduge tijd, waarin zoveel kan? Waarin je zoveel meer kunt zijn dan man, vrouw, hetero?
Dat monogamie "een afspraak" is.
Volgens mij gaat 99% er nog steeds "gewoon" vanuit dat hun relatie exclusief is.
Of zijn er veel mensen die eerst bespreken hoe en wat?
Ja, ze zullen er wel zijn, maar ik denk dat het overgrote deel er gewoon in rolt. Gewoon dat doet wat verwacht wordt.
Wordt dat nog wel verwacht? Of is het tijd om het om te gooien?
Eerst een gesprekje ofzo?
de wereld wacht om ontdekt te worden
zaterdag 22 januari 2022 om 18:29
En juist dat kijk mij eens vrijgevochten en realistisch zijn...meeeh. Ik geloof gewoon in verschillen. Er zijn mensen die monogaam zijn en daar geen moeite mee hebben, mensen die er wel moeite mee hebben en mensen die stiekem niet monogaam zijn en mensen die samen niet monogaam zijn. Heel simpel eigenlijk.
zaterdag 22 januari 2022 om 18:33
Misschien de reacties nog eens lezen?
zaterdag 22 januari 2022 om 18:37
Ik heb drie serieuze relaties gehad en in alle drie hebben we daar uitgebreid over gesproken in het begin van de relatie. Je wil elkaar toch leren kennen? Hoe je de relatie voor je ziet lijkt me een erg belangrijk punt.thanx schreef: ↑22-01-2022 18:28Weet je wat ik wel raar vind? Vooral in de huiduge tijd, waarin zoveel kan? Waarin je zoveel meer kunt zijn dan man, vrouw, hetero?
Volgens mij gaat 99% er nog steeds "gewoon" vanuit dat hun relatie exclusief is.
Ja, ze zullen er wel zijn, maar ik denk dat het overgrote deel er gewoon in rolt. Gewoon dat doet wat verwacht wordt.
Ik zie een relatie niet zoals jij zegt als iets wat verwacht wordt door anderen, maar als iets wat je met z'n tweeën vormgeeft. Een relatie is niks op zichzelf, het gaat om de dynamiek tussen twee mensen en hoe die dynamiek eruitziet dat bepaal je samen.
zaterdag 22 januari 2022 om 18:39
Eens, dat valt mij ook op. Alsof ze er zeker van willen zijn dat het niet aan hen ligt, of aan hun partnerkeuze, want mannen zijn nu eenmaal zo.Plentyplenty schreef: ↑22-01-2022 18:27O dat heb ik juist bij mensen die in hun eigen leven niet een partner hebben getroffen die monogaam is en dan een beetje gaan doen alsof jij het domme vrouwtje bent die gelooft dat haar man trouw is terwijl hij dat echt niet is hoor. Zo van bij mij niet dus ook bij jou niet, en anders ben je te stom om het door te hebben. Dat vind ik juist zo onzeker overkomen.
Als je dan zegt dat niet alle mannen zo zijn en dat dat nogal stellig is om te beweren over 3,5 miljard mensen, dan ben jij de naieveling
zaterdag 22 januari 2022 om 19:57
Avelie schreef: ↑22-01-2022 18:39Eens, dat valt mij ook op. Alsof ze er zeker van willen zijn dat het niet aan hen ligt, of aan hun partnerkeuze, want mannen zijn nu eenmaal zo.
Als je dan zegt dat niet alle mannen zo zijn en dat dat nogal stellig is om te beweren over 3,5 miljard mensen, dan ben jij de naieveling![]()
Ik ben vrouw en niet steevast monogaam.
zaterdag 22 januari 2022 om 19:59
Ja? Is dit een reactie op mijn bericht.
zaterdag 22 januari 2022 om 20:06
O nee, zo bedoel ik het niet. Ik heb het over reacties die je van vrouwen krijgt als je zegt dat je een monogame relatie hebt. Dat daar vervolgens lacherig over wordt gedaan, omdat mannen natuurlijk nooit monogaam kunnen zijn in een lange relatie, hahahohohihi.Pindakaasjes schreef: ↑22-01-2022 20:04Dat zeg ik omdat dit topic nu specifiek over niet monogame mannen lijkt te gaan. En hun vrouwen zichzelf dan ook maar zo noemen. Als een soort toneelstukje
zaterdag 22 januari 2022 om 20:14
Maar zo kijk ik er niet tegenaan hoor! Dat het niet kan of niet bestaat. Monogaam leven is geen natuurlijk instinct ofzo, het is ooit door religie zo bepaald.
zaterdag 22 januari 2022 om 20:15
In heel veel relaties is het niet meer de afspraak. Ik weet geen percentages. Maar het heeft niet zo heel veel te maken met hetero of niet. Als je hetero bent, kun je potentieel net zo goed op duizenden andere mensen vallen.thanx schreef: ↑22-01-2022 18:28Weet je wat ik wel raar vind? Vooral in de huiduge tijd, waarin zoveel kan? Waarin je zoveel meer kunt zijn dan man, vrouw, hetero?
zaterdag 22 januari 2022 om 20:19
Dat zegt toch ook niemand?Pindakaasjes schreef: ↑22-01-2022 20:14Maar zo kijk ik er niet tegenaan hoor! Dat het niet kan of niet bestaat. Monogaam leven is geen natuurlijk instinct ofzo, het is ooit door religie zo bepaald.
zondag 23 januari 2022 om 06:09
thanx schreef: ↑22-01-2022 18:28Weet je wat ik wel raar vind? Vooral in de huiduge tijd, waarin zoveel kan? Waarin je zoveel meer kunt zijn dan man, vrouw, hetero?
Ik vind dat je erg suggereert dat mensen heel naïef dénken dat ze in een monogame relatie zitten, of zonder dat er ook maar iets over besproken is. Beetje kleinerend van je om te beweren dat de monogame koppels zich wereldvreemd gedragen.
Ik heb het hier al eerder gezegd, wij zijn al 21 jaar samen en nog steeds monogaam. En van in het begin besproken en meermaals doorheen ons huwelijk. Van vrienden weet ik ook dat die gesprekken al aan bod zijn gekomen.
Ik begrijp niet dat er in jouw zogezegde ruimdenkendheid geen plaats is voor monogamie waar beide volledig achter staan.
zondag 23 januari 2022 om 07:05
Het valt mij vaker op dat mensen die in een open relatie zitten erg denigrerend doen over mensen in een monogame relatie.FarFarAway schreef: ↑23-01-2022 06:09Ik vind dat je erg suggereert dat mensen heel naïef dénken dat ze in een monogame relatie zitten, of zonder dat er ook maar iets over besproken is. Beetje kleinerend van je om te beweren dat de monogame koppels zich wereldvreemd gedragen.
Ik heb het hier al eerder gezegd, wij zijn al 21 jaar samen en nog steeds monogaam. En van in het begin besproken en meermaals doorheen ons huwelijk. Van vrienden weet ik ook dat die gesprekken al aan bod zijn gekomen.
Ik begrijp niet dat er in jouw zogezegde ruimdenkendheid geen plaats is voor monogamie waar beide volledig achter staan.
Alsof die nooit ergens over praten met elkaar en klakkeloos het paadje volgen wat van ze verwacht wordt. En angstig elkaar regeltjes opleggen, omdat ze zo bang zijn om verlaten te worden en ondertussen allemaal stiekem vreemdgaan.
Ik vraag me af waarom het nodig is om een andere vorm van samenzijn zo af te branden als je zelfverzekerd bent over hoe jij je relatie vormgeeft?
zondag 23 januari 2022 om 08:11
Het is ook erg persoonlijk hoe je je relatie wil vormgeven. Ik ervaar monogamie niet als een door de maatschappij opgelegde gevangenis. Het geeft mij rust en geborgenheid. Ik zou zelf denk ik erg gestresst raken van een open relatie en heb ook geen behoefte aan iemand anders. Als iemand anders er wel blij van wordt, prima! Het is wel handig als je met je partner op 1 lijn zit hierover.
brie wijzigde dit bericht op 23-01-2022 08:11
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
5.87% gewijzigd
zondag 23 januari 2022 om 08:23
FarFarAway schreef: ↑23-01-2022 06:09Ik vind dat je erg suggereert dat mensen heel naïef dénken dat ze in een monogame relatie zitten, of zonder dat er ook maar iets over besproken is. Beetje kleinerend van je om te beweren dat de monogame koppels zich wereldvreemd gedragen.
Ik zeg niet monogamie met b.v. hetroseksueel te vergelijken is.
Wel vind ik monogamie iets uit het verleden. Toen we nog volop onderdrukt werden door het geloof.
Inmiddels durven steeds meer mensen te zijn wie ze zijn.
Maar in mijn omgeving ken ik eigenlijk weinig mensen die eerst een gesprekje over het soort relatie hebben gehad.
Ikzelf in iedergeval niet.
Ik zit al 25 jaar in een relatie en die is monogaam gestart, maar inmiddels niet meer.
Ik ben echt niet wereldvreemd.
Ik ken ook genoeg mensen die hondstrouw zijn.
Maar er van uit gaan dat, dat ieders insteek is, vind ik ook weer wat te veel van het goede.
de wereld wacht om ontdekt te worden
zondag 23 januari 2022 om 08:35
Daarom praat je over dat soort dingen. In het begin hebben wij urenlange gesprekken gehad over van alles en nog wat, je wil elkaar toch leren kennen? Daarin kwamen ook dit soort onderwerpen uitgebreid ter sprake. Die totale openheid en eerlijkheid vind ik een vereiste om een relatie te beginnen.thanx schreef: ↑23-01-2022 08:23Ik zeg niet monogamie met b.v. hetroseksueel te vergelijken is.
Wel vind ik monogamie iets uit het verleden. Toen we nog volop onderdrukt werden door het geloof.
Inmiddels durven steeds meer mensen te zijn wie ze zijn.
Maar in mijn omgeving ken ik eigenlijk weinig mensen die eerst een gesprekje over het soort relatie hebben gehad.
Ikzelf in iedergeval niet.
Ik zit al 25 jaar in een relatie en die is monogaam gestart, maar inmiddels niet meer.
Ik ben echt niet wereldvreemd.
Ik ken ook genoeg mensen die hondstrouw zijn.
Maar er van uit gaan dat, dat ieders insteek is, vind ik ook weer wat te veel van het goede.
En af en toe als het zo uitkomt praten we er nog over. Hoe staan we er nu in, is er iets veranderd misschien? Zijn we allebei nog blij met hoe het gaat?
Een relatie is nooit af en afspraken liggen niet vast. Je vormt ze samen door de tijd heen op basis van jullie beide wensen en behoeften. Ik heb zelf niks met het geloof, of traditionele en conservatieve waarden. Dit is waar wij ons fijn bij voelen, dat is alles. We staan open voor andere vormen, maar hebben de bewuste keuze gemaakt om exclusief met elkaar seks te hebben, omdat dit ons zo goed bevalt willen we niks anders.
zondag 23 januari 2022 om 08:37
meld!Stroopwafeltje1979 schreef: ↑21-01-2022 18:44Ja, ik ben zelf monogaam en vast niet de enige ter wereld.
Ken trouwens ook wat monogame mannen. Ook met seksloze relaties die desondanks absoluut trouw aan hun vrouw zijn.
seksloos en monogaam hier (en man)