beste vriend heeft relatie...

dinsdag 10 juni 2008 om 20:49
hallo,
het laatste jaar hebben een paar van mijn vriendinnen een relatie gekregen. Bij sommige verwachtte ik al dat het contact daarna zou verminderen, wat ook gebeurd is, minder intensief geworden. Daar kon ik mee dealen, heb me aangepast aan het veranderde contact en ben natuurlijk blij voor ze, omdat het allemaal serieuze relaties zijn geworden. Nu heeft mijn beste vriend als laatste in het rijtje ook een relatie gekregen en ik vind het helemaal niet leuk. Ik mag zijn vriendin hartstikke graag, kan het goed met haar vinden en zo, daar ligt het dus niet aan, maar ik mis hoe het was tussen ons. We waren heel close met elkaar (veel mensen dachten dat wij een relatie hadden, zo close waren we) en logischerwijze is dat nu veranderd omdat hij meer met haar deelt. Natuurlijk ben ik blij voor hem/hun, ze passen erg goed bij elkaar en maken elkaar gelukkig, maar merk bij mezelf ook dat ik het contact wat af begin te houden. Denk dat het gewoon de zoveelste op een rij is die een relatie heeft gekregen waardoor het contact veranderd is. En ik weet het, klink misschien als een kind, maar ik mis ons contact gewoon. Op de een of andere manier had ik niet verwacht dat dat zou veranderen...beetje naief natuurlijk...ik mis mijn maatje gewoon, maar gun het hem ook. Heb dus last van dubbele gevoelens...
Moest gewoon even mijn verhaal kwijt...
Marah
het laatste jaar hebben een paar van mijn vriendinnen een relatie gekregen. Bij sommige verwachtte ik al dat het contact daarna zou verminderen, wat ook gebeurd is, minder intensief geworden. Daar kon ik mee dealen, heb me aangepast aan het veranderde contact en ben natuurlijk blij voor ze, omdat het allemaal serieuze relaties zijn geworden. Nu heeft mijn beste vriend als laatste in het rijtje ook een relatie gekregen en ik vind het helemaal niet leuk. Ik mag zijn vriendin hartstikke graag, kan het goed met haar vinden en zo, daar ligt het dus niet aan, maar ik mis hoe het was tussen ons. We waren heel close met elkaar (veel mensen dachten dat wij een relatie hadden, zo close waren we) en logischerwijze is dat nu veranderd omdat hij meer met haar deelt. Natuurlijk ben ik blij voor hem/hun, ze passen erg goed bij elkaar en maken elkaar gelukkig, maar merk bij mezelf ook dat ik het contact wat af begin te houden. Denk dat het gewoon de zoveelste op een rij is die een relatie heeft gekregen waardoor het contact veranderd is. En ik weet het, klink misschien als een kind, maar ik mis ons contact gewoon. Op de een of andere manier had ik niet verwacht dat dat zou veranderen...beetje naief natuurlijk...ik mis mijn maatje gewoon, maar gun het hem ook. Heb dus last van dubbele gevoelens...
Moest gewoon even mijn verhaal kwijt...
Marah
dinsdag 10 juni 2008 om 20:57
Heel begrijpelijk hoor! We mogen eigenlijk geen blijk geven van dat soort 'egocentrische' gevoelens maar iedereen heeft ze! Ik zou toch proberen blij te zijn voor je vriend (en vriendinnen) en natuurlijk het contact met ze goed blijven onderhouden maar verder is het misschien leuk om nog wat andere mensen ernaast te zoeken met wie je verder nog kunt afspreken zodat je niet alleen thuis hoeft te zitten als je daar geen zin in hebt. Misschien kom je in contact met andere vrijgezellen met wie je dan je gal kunt spuien over alle stelletjes! En de vriendschap met die vriend gaat ws niet over als het diep zat, het wordt alleen wat minder intensief. Dat wil niet zeggen dat het minder waard is toch? Het is even wennen maar na een tijdje ben je weer net zo blij met je gedeeltelijk 'nieuwe' vriendenkring als je eerst was.

dinsdag 10 juni 2008 om 21:13
Thanks, Cosmopolitan, voor je reactie. En ja, klopt dat dat soort gevoelens niet zo makkelijk geuit (mogen) worden...
Ik spreek met anderen af, heb ook nieuwe mensen leren kennen. Maar met hem had ik echt iedere dag contact, we belden elkaar heel vaak en wisten alle kleine dingetjes ook van elkaar. Zoiets bouw je niet snel met iemand anders op. Wilde het ook even kwijt gewoon.
En gal spuien over stelletjes is soms erg lekker!
Marah
Ik spreek met anderen af, heb ook nieuwe mensen leren kennen. Maar met hem had ik echt iedere dag contact, we belden elkaar heel vaak en wisten alle kleine dingetjes ook van elkaar. Zoiets bouw je niet snel met iemand anders op. Wilde het ook even kwijt gewoon.
En gal spuien over stelletjes is soms erg lekker!
Marah
dinsdag 10 juni 2008 om 22:12
Marah, ik heb precies hetzelfde met mijn beste vriend (vriendinnen hebben gelukkig naast hun relatie ook een eigen leven). We waren heel close en woonden in hetzelfde appartementencomplex. Ik zag hem dagelijks en we hadden het ontzettend leuk samen. Toen moest ik verhuizen vanwege werk en kreeg hij een vriendin. En sindsdien is het echt knudde. Ook ik ben blij voor hem. Maar helaas heb ik hem sindsdien niet meer gezien. Afspraken worden steeds afgezegd en bellen doen we ook steeds minder. Zijn vriendin vindt het namelijk bedreigend.
Geen tips of zo, maar leef wel met je mee.
Geen tips of zo, maar leef wel met je mee.

dinsdag 10 juni 2008 om 22:57
ja ik herken het ook.
ik was ook absoluut niet verliefd op mijn beste vriend, maar had wel jaloerse gevoelens.. omdat hij nu intiemere dingen met zijn vriendin deelde ipv met mij. met vriendinnen is dat toch anders, die heb je vaak meerdere, en zij delen soms juist nog steeds de intieme dingen met jou. met een beste vriend heb je toch vaak een ander soort band.
sja, ik heb uiteindelijk maar geaccepteerd dat zo was. hij blijft nog steeds bijzonder voor me, ik voor hem, maar ik heb nog maar eens per maand contact met hem, en heb me daarbij neer gelegd...
ik was ook absoluut niet verliefd op mijn beste vriend, maar had wel jaloerse gevoelens.. omdat hij nu intiemere dingen met zijn vriendin deelde ipv met mij. met vriendinnen is dat toch anders, die heb je vaak meerdere, en zij delen soms juist nog steeds de intieme dingen met jou. met een beste vriend heb je toch vaak een ander soort band.
sja, ik heb uiteindelijk maar geaccepteerd dat zo was. hij blijft nog steeds bijzonder voor me, ik voor hem, maar ik heb nog maar eens per maand contact met hem, en heb me daarbij neer gelegd...

dinsdag 10 juni 2008 om 23:04
Ja, dat is het he, met een beste vriend heb je een andere band dan met een vriendin, daarom vind ik dit ook erger en heb ik ook jaloerse gevoelens. Heb me zelfs even afgevraagd of ik niet verliefd o hem was of zo, maar dat was het niet. Ik realiseer me, nu het nieuwe er een beetje af is, ook steeds meer dat dit gewoon de nieuwe situatie is en ik het moet accepteren dat ons contact gewoon veranderd is. Fijn om hier bijval te krijgen..
Toen hij net zijn vriendin kende hebben we het er wel eens over gehad dat het ook gevolgen voor ons contact zou hebben, dat het zou veranderen, hij zag dat niet zo, maar zo gaan die dingen gewoon...
Toen hij net zijn vriendin kende hebben we het er wel eens over gehad dat het ook gevolgen voor ons contact zou hebben, dat het zou veranderen, hij zag dat niet zo, maar zo gaan die dingen gewoon...
dinsdag 10 juni 2008 om 23:05
Snap dat je hem mist Marah. Ik heb ook een beste vriend. Jarenlang ondernamen we een heleboel dingen samen en gingen zelfs met zn tweetjes op vakantie. 3 jaar geleden kreeg ik een vriend. In die allereerste verliefdheidstijd heb ik mijn beste vriend ook weinig gezien, maar dat is wel weer bijgetrokken hoor! Het enige wat we niet meer doen is samen op vakantie gaan, want dat doe ik met mijn vriend. Ik ga echter nog steeds vaak iets met hem drinken, dagjes op stap etc. Met hem deel ik interesses die ik niet met mijn vriend deel en natuurlijk kennen we elkaar al jaren. Mijn beste vriend zag er in het begin wel een beetje tegenop om mijn vriend te ontmoeten (bang me te verliezen), maar dat is helemaal bijgetrokken. Onze vriendschap is nog steeds heel belangrijk voor me.
woensdag 11 juni 2008 om 11:04
Bijzonder dat jullie je beste vrienden zo los kunnen laten en hun het geluk gunnen wat ze verdienen. Had zelf gehoopt dat de ex van mijn vriend dat ook zou kunnen. In de tijd dat zij samen zijn geweest hebben ze een mooie vriendschap opgebouwd, iets waarvan ik absoluut het belang van inzie. Ik ken hem zelfs via haar. Toen zij al een tijdje een nieuwe vriend had is bij ons de vonk ook overgesprongen. Nu is er echter helaas een rare driehoekverhouding ontstaan, waar ik me behoorlijk naar bij voel. Wil hun vriendschap absoluut niet in de weg gaan staan, maar weet ook niet hoe lang ik dit nog volhoud. Dus echt: thumbs up!! Jammer dat sommige vriendschappen enigszins verwateren, maar misschien dat ze daardoor later alleen maar sterker terugkomen.. Expect the unexpected zeg maar.

woensdag 11 juni 2008 om 15:41
Ik heb het er wel eens met zijn vriendin over gehad, of ze mij niet als bedreiging of zo zag, omdat hij en ik nogal close waren. Maar dat was in het begin. Nu hun relatie hechter en steviger wordt, verandert dat de relatie tussen hem en mij. En ik merk dat ik me terugtrek. Wij hebben nooit een liefdesrelatie gehad, dus dat speelt gelukkig niet. Ik moet gewoon erg wennen aan het feit dat mijn bestje maatje mijn beste maatje niet meer is. Overigens gingen wij ook samen op vakantie en zo. Maar goed, mijn vakantie voor dit jaar is al geboekt.
Wel blijft het raar om dingen die ik voorheen accuut aan hem zou sms'en of even zou bellen of zo, niet meer doe. We hebben nog wel iedere dag contact per sms of mail, maar dat is stukken oppervlakkiger. Ik weet niet meer wat er bij hem allemaal speelt en hij weet dat niet meer van mij. Denk dat ik aan het rouwen ben.
Wel blijft het raar om dingen die ik voorheen accuut aan hem zou sms'en of even zou bellen of zo, niet meer doe. We hebben nog wel iedere dag contact per sms of mail, maar dat is stukken oppervlakkiger. Ik weet niet meer wat er bij hem allemaal speelt en hij weet dat niet meer van mij. Denk dat ik aan het rouwen ben.
woensdag 11 juni 2008 om 15:55
Hier nog een. Mijn beste vriend heeft een relatie gekregen met mijn bijna-beste vriendin. En sindsdien zie ik hem in plaats van twee a drie keer in de week, met moeite eens per anderhalve maand. En altijd samen. Op zich niks mis mee om ze beiden te zien, het zijn beide leuke mensen. Maar het is wel heel erg veranderd en ondanks dat ik erg blij ben dat ze zo gelukkig zijn samen, mis ik de vriendschap. Toen ik hier een keer iets van gezegd heb, kreeg ik enkel te horen dat er ook nog andere mensen zijn die ze willen/moeten zien. Maar goed, dat was voorheen toch ook zo? En toen zag ik hem wel twee a drie keer per week... Ik begrijp best dat het minder wordt, maar zoveel minder?
Net zoals jij zegt Marah, heb ik ondertussen (ze zijn tien maanden samen) geen idee meer van wat er bij hem speelt en hij ook niet van mij. Van de dertig smsjes in de week, zijn dat er twee per maand. Van de tig mailtjes per dag, is dat er niet eentje meer. En er is nooit sprake geweest van verliefdheid omdat ik tijdens al een relatie had. Zelfs toen ik mijn nieuwe relatie begon, de droom die uitkwam, heb ik nog tijd voor hem vrijgemaakt, omdat ik onze vriendschap belangrijk vond. Dus dat hij dat niet doet, doet mij eigenlijk best pijn. Zeker omdat hij ook altijd zei dat hij het niet vind kunnen als mensen bij een nieuwe liefde al hun vrienden laten vallen.
Net zoals jij zegt Marah, heb ik ondertussen (ze zijn tien maanden samen) geen idee meer van wat er bij hem speelt en hij ook niet van mij. Van de dertig smsjes in de week, zijn dat er twee per maand. Van de tig mailtjes per dag, is dat er niet eentje meer. En er is nooit sprake geweest van verliefdheid omdat ik tijdens al een relatie had. Zelfs toen ik mijn nieuwe relatie begon, de droom die uitkwam, heb ik nog tijd voor hem vrijgemaakt, omdat ik onze vriendschap belangrijk vond. Dus dat hij dat niet doet, doet mij eigenlijk best pijn. Zeker omdat hij ook altijd zei dat hij het niet vind kunnen als mensen bij een nieuwe liefde al hun vrienden laten vallen.
woensdag 11 juni 2008 om 16:08
Marah, sterkte ermee! Misschien trekt het nog wel bij. Goede vriendschappen gaan niet 'zomaar' voorbij. De relatie met mijn beste vriend (waarvan ik heel graag zou willen dat hij eens een vriendin had) heeft diverse liefdesrelaties van mij overleefd. Pas sinds mijn huidige vriend is het contact minder geworden. Niet omdat ik minder contact met mijn beste vriend zoek, maar andersom, omdat hij zich meer terugtrekt. Ben nu vier maanden met mijn vriend en ze hebben elkaar nog niet ontmoet.
zondag 22 juni 2008 om 16:06
Ik vind het heel knap dat je er zo over denkt hoor, Marah! Je moet dan je plekje opgeven aan iemand anders en dat is zeker niet gemakkelijk. Ik heb precies hetzelfde 'probleem' en voor mij is het vaak moeilijk geweest om mezelf te zeggen: en nu moet je wat afstand nemen. Het lukt uiteindelijk wel, maar het voelt niet prettig inderdaad. Ik zie mijn beste vriend ook eenmaal per maand in plaats van wekelijks. Maar die heeft een 'ander' leven nu.
Hier mag je volop er over kletsen hoor!
Hier mag je volop er over kletsen hoor!

maandag 23 juni 2008 om 00:39
Ik heb hetzelfde meegemaakt, maar na een tijdje gelukkig het contact met mijn beste vriend kunnen herstellen. Het moet ook van beide kanten komen denk ik, maar het is logisch dat je elkaar iets minder ziet of spreekt dan voorheen. Ik had misschien het geluk dat mijn vriend wel nog alles deelde, alleen spraken we elkaar minder. Nu zien we elkaar weer regelmatig, terwijl ik ondertussen zelf ook een relatie heb. Voor mijn vriend was het helemaal nieuw dat zijn vriendin een beste vriend had, maar ik heb ze vrij snel aan elkaar voorgesteld en het klikt gelukkig goed. Mijn beste vriend daarentegen zit momenteel in een relatiedip, maar ondanks alles delen wij nog steeds veel. Terwijl zijn (momenteel even ex) vriendin meer moeite met onze vriendschap had. Ze was er jaloers op. Aan de ene kant begrijp ik het, aan de andere kant niet. Ik ben geen bedreiging voor haar relatie, mijn beste vriend en ik zijn beiden lang single geweest en hebben nooit dat soort gevoelens gehad voor elkaar, we kunnen simpelweg heel goed met elkaar opschieten, maar ik moet er niet aan denken een relatie met hem te hebben.
Marah, kijk het gewoon een tijdje aan, houd zelf contact met hem, en praat er ook met hem over, hoe je je voelt. Ik denk dat hij zich niet realiseert dat jij je zo voelt. Vertel hem dat je blij voor hem bent, maar dat je je maatje mist. Het hoeft niet het einde van een goede vriendschap te zijn.
Heel veel succes en een dikke knuf!
Marah, kijk het gewoon een tijdje aan, houd zelf contact met hem, en praat er ook met hem over, hoe je je voelt. Ik denk dat hij zich niet realiseert dat jij je zo voelt. Vertel hem dat je blij voor hem bent, maar dat je je maatje mist. Het hoeft niet het einde van een goede vriendschap te zijn.
Heel veel succes en een dikke knuf!

donderdag 3 juli 2008 om 21:03
hoi Jufenmama,
ja, heb het er met hem over gehad. Maar wil hem en zijn vriendin ook de tijd gunnen. Vorige week heb ik hem voor het eerst sinds hele lange tijd weer eens 's avonds rond een uur of 10 gebeld toen ik van een presentatie van mijn werk afkwam, om iets kleins te delen. Dat voelde echt alsof ik mijn maatje weer terug had. We zien elkaar nu ook weer vaker. Vorige week en deze week (wonen 50km uit elkaar). Als ik hem zie is het als vanouds, maar tussendoor minder contact en oppervlakkiger, maar denk dat ik er wel mee kan leven...en ik gun hem een goede relatie, dat ook. Gelukkig mag ik zijn vriendin ook graag.
Het contact is dus veranderd, maar klein beetje het gevoel dat ik mijn maatje terug heb, heb ik wel...
Lief van je, dat je het vroeg. Ook zoiets meegemaakt?
groetjes,
Marah
ja, heb het er met hem over gehad. Maar wil hem en zijn vriendin ook de tijd gunnen. Vorige week heb ik hem voor het eerst sinds hele lange tijd weer eens 's avonds rond een uur of 10 gebeld toen ik van een presentatie van mijn werk afkwam, om iets kleins te delen. Dat voelde echt alsof ik mijn maatje weer terug had. We zien elkaar nu ook weer vaker. Vorige week en deze week (wonen 50km uit elkaar). Als ik hem zie is het als vanouds, maar tussendoor minder contact en oppervlakkiger, maar denk dat ik er wel mee kan leven...en ik gun hem een goede relatie, dat ook. Gelukkig mag ik zijn vriendin ook graag.
Het contact is dus veranderd, maar klein beetje het gevoel dat ik mijn maatje terug heb, heb ik wel...
Lief van je, dat je het vroeg. Ook zoiets meegemaakt?
groetjes,
Marah