Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?
woensdag 13 oktober 2021 om 19:53
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.
zondag 17 oktober 2021 om 08:21
Precies. Ik lees ook weleens de kerstkaarten van mijn ouders. Gewoon nieuwsgierig wie hen allemaal een kaart heeft gestuurd. Mijn ouders doen dat ook bij mij. Er staat niks geheims in, anders zou ik het wel opbergen.Snoesje83 schreef: ↑16-10-2021 11:04En schoonmoeder is in het huis van haar kind en misschien wel kleinkinderen. Het is denk ik hoe je met je eigen familie om gaat, wij zijn close en als mn schoonmoeder er is, is ze gewoon thuis bij ons. Als je altijd met een bepaalde afstand contact hebt, is dat denk ik ook al totaal anders.
zondag 17 oktober 2021 om 10:49
Precies dit!Snoesje83 schreef: ↑16-10-2021 11:04En schoonmoeder is in het huis van haar kind en misschien wel kleinkinderen. Het is denk ik hoe je met je eigen familie om gaat, wij zijn close en als mn schoonmoeder er is, is ze gewoon thuis bij ons. Als je altijd met een bepaalde afstand contact hebt, is dat denk ik ook al totaal anders.

zondag 17 oktober 2021 om 11:23
Als er altijd een bepaalde afstand was, dan is het toch raar dat schoonmoeder zich toch thuis genoeg voelde om gewoon een kaart te gaan lezen. Blijkbaar voelt ze zich daar prima thuis, beetje flauw om meteen te insinueren dat de band niet goed zijn.
Ik denk dat het daar niets mee te maken heeft, maar meer met in verschil in hoe je tegen dit soort zaken aankijkt. Voor mij is het een principekwestie. Dat maakt niet dat ik minder close ben met mensen.
Kaarten voor mij zijn aan mij gericht. De vriendin of tante schrijft niet mijn schoonmoeder aan. Er zijn wel meer niet spannende zaken die niet geheim zijn die ik niet automatisch met (schoon)ouders deel. En zeker niet zaken over andermans leven, en mensen zetten toch wel vaak een en ander over zichzelf in zo’n kaart.
Ik denk dat het daar niets mee te maken heeft, maar meer met in verschil in hoe je tegen dit soort zaken aankijkt. Voor mij is het een principekwestie. Dat maakt niet dat ik minder close ben met mensen.
Kaarten voor mij zijn aan mij gericht. De vriendin of tante schrijft niet mijn schoonmoeder aan. Er zijn wel meer niet spannende zaken die niet geheim zijn die ik niet automatisch met (schoon)ouders deel. En zeker niet zaken over andermans leven, en mensen zetten toch wel vaak een en ander over zichzelf in zo’n kaart.
zondag 17 oktober 2021 om 17:35
Allebei. Het is allemaal geen geheim, maar sommige dingen gaat iemand gewoon niet aan. Zelfs mijn moeder en zus niet, ook al zijn dat de mensen waarmee ik erg close ben en het meeste van houd.cleo schreef: ↑17-10-2021 11:23Als er altijd een bepaalde afstand was, dan is het toch raar dat schoonmoeder zich toch thuis genoeg voelde om gewoon een kaart te gaan lezen. Blijkbaar voelt ze zich daar prima thuis, beetje flauw om meteen te insinueren dat de band niet goed zijn.

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

zondag 17 oktober 2021 om 17:54
Dan heb je een erg beperkte invulling van close met mensen zijn. Dat kan blijkbaar alleen als je openheid van zaken tot en met je verjaardagskaarten aan toe hebt.
Nou ja, en anders ben ik maar wat minder close. Ik heb m’n kaarten graag voor mezelf.
anoniem_407909 wijzigde dit bericht op 17-10-2021 17:56
37.75% gewijzigd
zondag 17 oktober 2021 om 17:56
zondag 17 oktober 2021 om 18:19
Voor mij is zo'n manier van extreem 'close' ook weer voorbij het ideaalpunt. Als je een schaal aanhoudt, vind ik het ene extreem (met iedereen afstandelijk) net zo ver van het ideaal als het andere extreem (alles, maar dan ook alles delen met elkaar).
zondag 17 oktober 2021 om 21:31

zondag 17 oktober 2021 om 21:37
Ik neem niets aan over andermans leven. Maar ik vind het raar dat wordt aangenomen dat ik geen goede band zou hebben met de mensen die ik over de vloer krijg omdat ik wil dat ze van m’n kaartjes afblijven, puur op basis van het feit dat ik kaartjes prive vind. Dan neem ik aan dat iemand in ieder geval een zeer strikte definitie van “close zijn” heeft, ja.

zondag 17 oktober 2021 om 21:49
Ik beoordeel anderen er dan ook niet op. Ik wil het alleen niet in mijn huishouden hebben.

zondag 17 oktober 2021 om 22:02
Ja, je betwijfelt het. Maar in de context van dit topic neem ik dan aan dat je betwijfelt of ik close ben met familie, omdat ik kaartjes niet met mijn familie deel. Maar wellicht komt je twijfel ergens anders vandaan, dan heb ik je verkeerd begrepen.
Over jouw leven heb ik verder geen twijfels uitgesproken, bij mijn weten.
Hoe dan ook, ik neem bij dezen je twijfel weg, want ik ben wel close met m’n familie. Dan heb je het meteen uit de eerste hand.
zondag 17 oktober 2021 om 22:08
post die op tafel ligt, daar mag je in kijken??? Echt, ik vind dat superonbeleefd.Kel1980 schreef: ↑15-10-2021 00:59Bij ons is dat ook helemaal normaal. Bij mijn ouders ben ik ook zo opgevoed. Mijn vriendin haar kant is hetzelfde. Mijn schoonmoeder en eigen moeder gaan hier ook regelmatig de verjaardagskaarten af die op de kasten staan en vragen dan af en toe zelfs nog wie een bepaalde persoon is als ze de naam niet kennen.
Ook als er post op de tafel ligt dan mag je erin kijken, anders had je het maar moeten opruimen. Er ligt bij ons ook vrijwel nooit post op tafel of het is iets onbelangrijks. Ligt het onder de tafel dan is het wel afblijven. We hebben ook geen glazen tafel en een lade in de tafel.
Een telefoon op tafel is vergrendeld dus dat is een ander verhaal. Maar je kunt daarbij ook niet voorkomen dat als je hem op tafel hebt liggen en je krijgt een bericht dat iemand anders (als het bericht op het scherm komt) die niet leest. Mensen zijn nou eenmaal hele nieuwsgierige wezens van nature. Daar kun je dus maar beter mee leren omgaan dan proberen iedereen naar jou normen en waarden te laten buigen.
Ik vraag me eigenlijk wel af of je dit met je partner hebt besproken. Ik neem aan dat hij dan zal zeggen: ja zo ging het vroeger ook altijd bij ons thuis. Dit zijn normen en waarden die je bij de opvoeding waarschijnlijk leert. Ik kan me voorstellen dat het in steden anders eraan toe gaat. Ik en mijn vriendin komen beide uit een klein dorp waarbij het ons kent ons is. Mensen uit steden zijn meer op zichzelf en zullen dit dus heel anders beleven.
En we zijn niet erg stads of dorps. Mijn man is ook behoorlijk privacy gericht, we houden allebei niet van onverwacht bezoek bijvoorbeeld wat zomaar binnenloopt. Vroeger is er door zijn ouders teveel over zijn grenzen gegaan, waardoor hij juist heel verdedigend is ten opzichte hiervan. Dus hij snapt mij wel.
zondag 17 oktober 2021 om 22:12
@ Cleo: Ik betwijfel of deze principe kwestie niet maakt dat je minder close bent met mensen. Ging me niet specifiek om jouw familie (context van dit topic was "bezoek"). Super om te lezen dat je close bent met je familie!
Waar mijn twijfel vandaan komt: ik zou denken dat stevige principes (op vlakken als deze) eenvoudiger een afstand scheppen tot anderen. Waar mensen die hier niet zo'n sterke mening over hebben dat niet doen. Hangt verder geen waarde oordeel aan. Ik verwacht enkel dat het van invloed is.
Waar mijn twijfel vandaan komt: ik zou denken dat stevige principes (op vlakken als deze) eenvoudiger een afstand scheppen tot anderen. Waar mensen die hier niet zo'n sterke mening over hebben dat niet doen. Hangt verder geen waarde oordeel aan. Ik verwacht enkel dat het van invloed is.
zondag 17 oktober 2021 om 22:22
Hoho, nu ga wat op de loop met hoe het verliep. Er is geen knallende ruzie ofzo.Avage schreef: ↑15-10-2021 15:21Dat is denk ik omdat de mensen die de verjaardagskaartenkwestie erg een inbreuk van de privacy vinden graag willen aantonen dat ze gelijk hebben, terwijl het ergens twijfelachtig is.
Ik kan me er in ieder geval heel moeilijk iets bij voorstellen dat de daad van het lezen van iemands verjaardagskaarten, zelfs al haal je ze van de koelkast, werkelijk zo privacyschendend en verwerpelijk is dat je er een ruzie over begint met je schoonmoeder/oma van je kind die notabene net een dag heeft opgepast. Ik zou me kapotschamen voor mijn absurde sneeuwvlokkengedrag en mijn excuses aanbieden als ik me zo star en principieel had opgesteld richting familie of schoonfamilie over zoiets futiels. En wellicht laten onderzoeken of ik last heb van een hormonale stoornis.
Ik vermoed dus dat het probleem vooral is dat TO niet zo'n fan is van schoonmoeder. Anders ben je ofwel een ziekelijk arrogante verwende prinses of anderszins tamelijk van de pot gerukt in mijn beleving, als je hier drama om schopt. Waar maak je je in vredesnaam druk om? Het kan toch onmogelijk zijn dat hier niet iets anders aan de hand is?
Ik kreeg enorm de zenuwen/kriebels toen ik haar dat zag doen. Ik heb netjes gezegd dat ik het niet zo fijn vindt dat ze al die kaarten oppakte en ging lezen. Zij reageerde wat beledigd. En ik ken mijn schoonmoeder goed genoeg dat ze daar later op terugkomt met andere familieleden. Maar ik geef gewoon een grens aan en ik sta er nog steeds achter. Wat ik ophang of neerzet is voor mij. ik woon niet in een zorgvuldig uitgezochte tentoonstelling, daar heb ik niet de tijd voor.
Waar ik zelf over nadacht bij openen van dit topic, was dat voor mijzelf die grens heel duidelijk is. Maar voor anderen is deze grens er blijkbaar niet en sommigen kunnen zich ook niet voorstellen dat deze er is. En ik wilde checken hoe anderen daar over dachten. Ben ik de rare mensenvreemde persoon of juist mensen die kaarten lezen van anderen? Blijkbaar is het antwoord niet kristalhelder.
Enige wat ik dan kan doen is duidelijk aangeven wat ik wel en niet fijn vind. Of op alles wat ik ergens in huis laat slingeren censuur uitoefenen. Dat laatste gaat me vrij ver.

zondag 17 oktober 2021 om 22:29
Nou ja, in mijn geval zijn die principes niet van invloed. Ze zijn er namelijk door mijn eigen ouders ingestampt. Dus we staan er allemaal zo inPinaco schreef: ↑17-10-2021 22:12@ Cleo: Ik betwijfel of deze principe kwestie niet maakt dat je minder close bent met mensen. Ging me niet specifiek om jouw familie (context van dit topic was "bezoek"). Super om te lezen dat je close bent met je familie!

zondag 17 oktober 2021 om 22:37
Wat grappig, ik zou juist denken zet kaarten niet neer als je ze privé wil houden. Ik ruim wel alles wat privé is uit de weg als ik mensen over de vloer heb.schaduwdier schreef: ↑17-10-2021 22:22
Enige wat ik dan kan doen is duidelijk aangeven wat ik wel en niet fijn vind. Of op alles wat ik ergens in huis laat slingeren censuur uitoefenen. Dat laatste gaat me vrij ver.

zondag 17 oktober 2021 om 22:53
Ja, zo denkt een groot deel erover in dit topic. Maar tot dit topic wist ik überhaupt niet dat mensen zomaar andermans kaarten lezen. Dus ik wist niet eens dat je die in sommige kringen beter op kan bergen, in je eigen huis.
zondag 17 oktober 2021 om 23:09
Haha, dat kun je inmiddels wel stellen.schaduwdier schreef: ↑17-10-2021 22:22Waar ik zelf over nadacht bij openen van dit topic, was dat voor mijzelf die grens heel duidelijk is. Maar voor anderen is deze grens er blijkbaar niet en sommigen kunnen zich ook niet voorstellen dat deze er is. En ik wilde checken hoe anderen daar over dachten. Ben ik de rare mensenvreemde persoon of juist mensen die kaarten lezen van anderen? Blijkbaar is het antwoord niet kristalhelder.
Ik kan me zelfs indenken dat je SM beledigd was toen ze gecorrigeerd werd over iets dat in haar ogen echt geen probleem is.
En hier ga ik wel weer met je mee; iets dat per ongeluk nog op tafel ligt in een privésituatie is nog steeds privé;schaduwdier schreef: ↑17-10-2021 22:08post die op tafel ligt, daar mag je in kijken??? Echt, ik vind dat superonbeleefd.
Het is voor mij ook een boeiende dat dat voor sommige mensen precies hetzelfde is als iets dat nadrukkelijk is neergezet/opgehangen om naar te kijken

Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.