Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?
woensdag 13 oktober 2021 om 19:53
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.
zondag 17 oktober 2021 om 23:46
schaduwdier schreef: ↑17-10-2021 22:22Hoho, nu ga wat op de loop met hoe het verliep. Er is geen knallende ruzie ofzo.
Ik kreeg enorm de zenuwen/kriebels toen ik haar dat zag doen. Ik heb netjes gezegd dat ik het niet zo fijn vindt dat ze al die kaarten oppakte en ging lezen. Zij reageerde wat beledigd. [...]
Heel herkenbaar.
Haar gedrag 'dwingt' jou in feite er iets van te zeggen, ook al doe je dat liever niet en voel je je daar bijzonder ongemakkelijk bij.
En zeker omdat je in de OP al schreef dat je je meende te herinneren dat je je al eens eerder genoodzaakt zag een soortgelijke opmerking te moeten maken n.a.v. een soortgelijk voorval, kan ik mij goed voorstellen dat het je irriteerde.
Wat 'close' betreft: dat begrip staat voor mij niet gelijk aan "iedereen weet alles van iedereen" maar meer met een echte diepgaande connectie waarbij voor mij automatisch ook respect hoort voor (wederzijds) iemand's eigen ruimte/gedachten/kaarten/post.
Ik draai het liever om: als de ander iets met mij wil delen, komen zij er zelf wel mee.
maandag 18 oktober 2021 om 00:46
tja, zo georganiseerd ben ik niet. Ik heb een kaart gekegen, leuk, zet ik even ergens neer om er een paar weken langer naar te kijken. Als mijn schoonouders mijn kinderen ophalen of brengen en meeeten of wat drinken is dat geen "echt bezoek" waarbij ik het huis opruim en zaken echt even edit. Dat doe ik wel voor een afspraak van vrienden van ver die langskomen of een nieuwe kennis...
Dus in zekere mate zijn mijn schoonouders vertrouwd dat ik niet alles op moet ruimen om een goede indruk te maken maar dan nog moeten ze niet zomaar kaarten gaan lezen. Net zoals mijn moeder dat ook niet moet doen.
maandag 18 oktober 2021 om 08:59
Ik verwacht net dat je dat helemaal niet vraagt. Uiteraard mag je mijn kaartjes niet lezen, snap niet dat het zelfs in je opkomt om dat te vragen.
maandag 18 oktober 2021 om 09:03
Dit vind ik een goeide opmerking. Hier is dat gelukkig ook niet nodig.
maandag 18 oktober 2021 om 09:12
Hoe kom je dan als 2 personen met tegenovergestelde standpunten, zienswijzen en gewoonten bij elkaar?Attraverso schreef: ↑18-10-2021 08:59Ik verwacht net dat je dat helemaal niet vraagt. Uiteraard mag je mijn kaartjes niet lezen, snap niet dat het zelfs in je opkomt om dat te vragen.
maandag 18 oktober 2021 om 09:38
Sommige dingen zet ik inderdaad weg voor bepaald bezoek. Met name als er kinderen kwamen, dan haalde ik alles waar ik op gesteld was, weg. Want ze zaten overal aan en ik had geen zin om steeds te corrigeren, want dat deed moeders niet.
Verder ruim ik voor echte visite een beetje op, zodat we in ieder geval de salontafel kunnen gebruiken. Sowieso liggen er geen geheime dingen in de huiskamer, maar soms ligt er wel post. Dan verwacht ik dat bezoek dat niet gaat lezen, maar ook niet dat ze zomaar kasten of lades open gaan trekken.
Kaarten staan voor de sier, net als een beeldje of een schilderij. Daar kom je toch ook niet aan?
Enfin, iemand die zomaar in mijn kastjes zit, aan een beeldje zit of mijn kaarten/post gaat lezen, ja die fluit ik even terug. Misschien zijn ze het gewoon in hun eigen omgeving, ik vind het niet prettig.
Verder ruim ik voor echte visite een beetje op, zodat we in ieder geval de salontafel kunnen gebruiken. Sowieso liggen er geen geheime dingen in de huiskamer, maar soms ligt er wel post. Dan verwacht ik dat bezoek dat niet gaat lezen, maar ook niet dat ze zomaar kasten of lades open gaan trekken.
Kaarten staan voor de sier, net als een beeldje of een schilderij. Daar kom je toch ook niet aan?
Enfin, iemand die zomaar in mijn kastjes zit, aan een beeldje zit of mijn kaarten/post gaat lezen, ja die fluit ik even terug. Misschien zijn ze het gewoon in hun eigen omgeving, ik vind het niet prettig.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

maandag 18 oktober 2021 om 09:51
dianaf schreef: ↑18-10-2021 09:38Sommige dingen zet ik inderdaad weg voor bepaald bezoek. Met name als er kinderen kwamen, dan haalde ik alles waar ik op gesteld was, weg. Want ze zaten overal aan en ik had geen zin om steeds te corrigeren, want dat deed moeders niet.
Ik vind post lezen, lades en kastjes opentrekken, spullen oppakken etc, toch echt van een heel andere orde als het kijken in een verjaardagskaart.
Schoonmoeder wordt steeds meer neergezet als een hondsbrutale, nieuwsgierige Aag.
Maar schoonmoeder weet nu toch dat haar interesse naar wenskaarten niet op prijs wordt gesteld?
Daarmee is het dan klaar, toch?
maandag 18 oktober 2021 om 09:54
DitPindakaasjes schreef: ↑18-10-2021 09:51Ik vind post lezen, lades en kastjes opentrekken, spullen oppakken etc, toch echt van een heel andere orde als het kijken in een verjaardagskaart.
Schoonmoeder wordt steeds meer neergezet als een hondsbrutale, nieuwsgierige Aag.
Maar schoonmoeder weet nu toch dat haar interesse naar wenskaarten niet op prijs wordt gesteld?
Daarmee is het dan klaar, toch?
Ik heb 2 dagen de kat van de buren eten gegeven kreeg een kaart van de buurman bedankt voor de goede zorgen en aaitjes Mevr Poes.
Mag ik hem nu laten staan of moet ik hem in de la proppen?
maandag 18 oktober 2021 om 09:57
Maar je weet toch niet van tevoren wat iemand in die verjaardagskaart heeft geschreven?
Misschien staat er wel een verwijzing in naar iets waarvan de verzender wel weet heeft maar je nieuwsgierige bezoek niet?
Als er in alle kaarten alleen maar "tante Annie" zou staan, zou niemand ze oppakken. Dus ik ga ervanuit dat mensen die kaarten lezen wel iets meer hopen te vinden dan "Groetjes, Peter".
Misschien staat er wel een verwijzing in naar iets waarvan de verzender wel weet heeft maar je nieuwsgierige bezoek niet?
Als er in alle kaarten alleen maar "tante Annie" zou staan, zou niemand ze oppakken. Dus ik ga ervanuit dat mensen die kaarten lezen wel iets meer hopen te vinden dan "Groetjes, Peter".
maandag 18 oktober 2021 om 10:10
Ja, maar als iets gewoonte is, je het de normale gang van zaken vindt, weet je helemaal niet dat er in dat andere huis andere regels gelden. Dan doe je wat je gewoon bent. En dan die ene keer krijg je een tik op je vingers, ben je misschien een beetje beledigd (in je huh?? Wat heb ik nou weer verkeerd gedaan?) laat dat wat bezinken en de volgende keer doe je het niet meer. Of je vraagt het in al je naïviteit, en krijg je nee te horen. (Want daar ging je post over, dat vragen al een beetje gekkig is).
Net als schoenen aan/uit. Je loopt uit gewoonte door, doet automatisch je schoenen uit, of je vraagt: moet ik mijn schoenen uit? Al die varianten komen hier voor.

maandag 18 oktober 2021 om 10:14
Ik zou niet beledigd zijn als iemand me vertelde dat ze een schoenen-uit-huis hebben, ik zou het vervelend vinden dat ik zo naar binnen was gestampt en mijn excuses maken (en ik zou een mental note voor mezelf maken, want ik ga niet graag langs bij schoenen-uit-huizen).Mevrouw75 schreef: ↑18-10-2021 10:10Ja, maar als iets gewoonte is, je het de normale gang van zaken vindt, weet je helemaal niet dat er in dat andere huis andere regels gelden. Dan doe je wat je gewoon bent. En dan die ene keer krijg je een tik op je vingers, ben je misschien een beetje beledigd (in je huh?? Wat heb ik nou weer verkeerd gedaan?) laat dat wat bezinken en de volgende keer doe je het niet meer. Of je vraagt het in al je naïviteit, en krijg je nee te horen. (Want daar ging je post over, dat vragen al een beetje gekkig is).
Net als schoenen aan/uit. Je loopt uit gewoonte door, doet automatisch je schoenen uit, of je vraagt: moet ik mijn schoenen uit? Al die varianten komen hier voor.
maandag 18 oktober 2021 om 10:15
als een ander over jouw grenzen/regels gaat, dan zeg je daar wat van. Dan heurt alleen de ander, wel vriendelijk te reageren, Oh Sorry te zeggen. Het moet geen discussie worden.Mevrouw75 schreef: ↑18-10-2021 10:10Ja, maar als iets gewoonte is, je het de normale gang van zaken vindt, weet je helemaal niet dat er in dat andere huis andere regels gelden. Dan doe je wat je gewoon bent. En dan die ene keer krijg je een tik op je vingers, ben je misschien een beetje beledigd (in je huh?? Wat heb ik nou weer verkeerd gedaan?) laat dat wat bezinken en de volgende keer doe je het niet meer. Of je vraagt het in al je naïviteit, en krijg je nee te horen. (Want daar ging je post over, dat vragen al een beetje gekkig is).
Vragen is trouwens nooit Gekkig, vragen is altijd prima
maandag 18 oktober 2021 om 10:16
Oh, nou ja, dan heb ik jouw post waar ik op reageerde echt totaal verkeerd begrepen.
Oh sorry, jeetje, jij was het helemaal niet. Het was Attraverso die dat beweerde (Ik verwacht net dat je dat helemaal niet vraagt. Uiteraard mag je mijn kaartjes niet lezen, snap niet dat het zelfs in je opkomt om dat te vragen.)
maandag 18 oktober 2021 om 10:20
Ben je niet in de war omdat lilalinda op jouw vraag aan mij reageerde?

Ik vind dat je niet aan iemand moet vragen of je de kaartjes mag lezen. Maar ik heb dat tijdens de halve eeuw dat ik hier rondloop ook nog nooit meegemaakt dus dat zit in mijn omgeving wel goed.
Ah je had het zelf al gemerkt

maandag 18 oktober 2021 om 10:24
dat weet je niet, jij doet de aanname, dat iedereen het oke vindtAttraverso schreef: ↑18-10-2021 10:20Ben je niet in de war omdat lilalinda op jouw vraag aan mij reageerde?
Ik vind dat je niet aan iemand moet vragen of je de kaartjes mag lezen. Maar ik heb dat tijdens de halve eeuw dat ik hier rondloop ook nog nooit meegemaakt dus dat zit in mijn omgeving wel goed.
Ah je had het zelf al gemerkt![]()
grote kans, dat er in jouw omgeving nu mensen zijn, die als jij komt, even een rondje door het huis doen, waar jij niet aan mag zitten

maandag 18 oktober 2021 om 10:36
Ook wel weer waar inderdaad.
Verbolgen of gepikeerd reageren lijkt vaak makkelijker te zijn dan gewoon kort: "oh, sorry!"
maandag 18 oktober 2021 om 10:40
Euh... ik vind dat je niet aan iemand moet vragen of je de kaartjes mag lezen omdat je sowieso van andermans kaartjes moet afblijven. En dus ook geen toestemming moet vragen.
maandag 18 oktober 2021 om 11:11
Hier hangen gekregen kaarten op het toilet aan een leuk prikbord.
Iedereen kan ze dus lezen zonder dat ik dat in gaten heb
.
Ikzelf lees nooit kaarten bij een ander gewoon weg omdat het niet interessant is voor mij maar hier gaat iedereen z,n gang maar.
Iedereen kan ze dus lezen zonder dat ik dat in gaten heb

Ikzelf lees nooit kaarten bij een ander gewoon weg omdat het niet interessant is voor mij maar hier gaat iedereen z,n gang maar.
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
maandag 18 oktober 2021 om 12:44
Dat gebeurt ook gewoon soms. Ligt er ook een beetje aan hoe iets gezegd wordt.Pindakaasjes schreef: ↑18-10-2021 10:36Ook wel weer waar inderdaad.
Verbolgen of gepikeerd reageren lijkt vaak makkelijker te zijn dan gewoon kort: "oh, sorry!"
Vlak voor de deur: zou je je schoenen uit willen doen? Vs: in de huiskamer verontwaardigd en/of heftig geschokt (want je wéét niet eens dat het voor mensen de gewoonste zaak van de wereld is om met schoenen aan in huis te lopen) reageren (ook dat gebeurt redelijk spontaan). Dan kan je net zo verontwaardigd en/of heftig geschokt reageren. In de ideale situatie niet nee, maar het gebeurt gewoon en dan kom je later tot bezinning. Is helemaal niet erg.
maandag 18 oktober 2021 om 12:47
Maar wat doe jij dan als iemand dat in al haar naïviteit toevallig wel doet? Want in haar omgeving is het de normaalste zaak van de wereld om een kaartje dat uitgestald staat op de piano te bekijken, zien dat ie van tante Jo is en te vragen: goh, tante Jo, hoe gaat het nu met haar?Attraverso schreef: ↑18-10-2021 10:40Euh... ik vind dat je niet aan iemand moet vragen of je de kaartjes mag lezen omdat je sowieso van andermans kaartjes moet afblijven. En dus ook geen toestemming moet vragen.
maandag 18 oktober 2021 om 12:52
Geen idee eigenlijk... Mijn gezicht spreekt boekdelen en ik neem aan dat mijn wenkbrauwen meteen de hoogte in gaan. Denk dat ik het met een grapje zou omkeren en zeggen 'mag ik dan terwijl even door je bankapp struinen?'Mevrouw75 schreef: ↑18-10-2021 12:47Maar wat doe jij dan als iemand dat in al haar naïviteit toevallig wel doet? Want in haar omgeving is het de normaalste zaak van de wereld om een kaartje dat uitgestald staat op de piano te bekijken, zien dat ie van tante Jo is en te vragen: goh, tante Jo, hoe gaat het nu met haar?
maandag 18 oktober 2021 om 12:54
En dat is dan meteen het verschil: kaarten in de display op de piano of je bankapp achter een code. Jij ziet dat als 2 gelijke dingen, die ander niet.Attraverso schreef: ↑18-10-2021 12:52Geen idee eigenlijk... Mijn gezicht spreekt boekdelen en ik neem aan dat mijn wenkbrauwen meteen de hoogte in gaan. Denk dat ik het met een grapje zou omkeren en zeggen 'mag ik dan terwijl even door je bankapp struinen?'

maandag 18 oktober 2021 om 13:01
Zeggen dat ik wil dat ze uit mijn post blijft of het iig even moet vragen.Mevrouw75 schreef: ↑18-10-2021 12:47Maar wat doe jij dan als iemand dat in al haar naïviteit toevallig wel doet? Want in haar omgeving is het de normaalste zaak van de wereld om een kaartje dat uitgestald staat op de piano te bekijken, zien dat ie van tante Jo is en te vragen: goh, tante Jo, hoe gaat het nu met haar?