Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?

13-10-2021 19:53 565 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.

Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.

Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.

Is kaarten lezen van anderen normaal?

Totaal aantal stemmen: 685

Nee natuurlijk niet (37%)
Ach kan geen kwaad (16%)
Ik doe dit ook altijd (10%)
Als je niet wil dat mensen ze gaan lezen, moet je ze niet ophangen/neerzetten (37%)
Alle reacties Link kopieren
Hoezo moet je in je eigen huis alles opruimen waar een ander niet aan mag zitten of in mag kijken? Visite gaat toch ook niet post wat op de kast ligt inkijken? Of uitgebreid de familie planner/agenda gaan bestuderen om te zien wat er die week voor het gezin op de planning staat? Van dat soort dingen blijf je gewoon af. Tenzij het misschien ergens pontificaal uitgestald staat ofzo. Het zou niet eens in me opkomen om dat bij een ander gaan zitten lezen.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
13-10-2021 20:08
Ik ben thuis ook opgevoed dat je andermans post of kaarten, dus of dat nu van ouder, broer of zus is, niet leest. Mijn ouders hebben in 45 jaar huwelijk nooit elkaar post ongevraagd geopend.
Ik vind andermans post openen een totaal ander verhaal dan kaarten die voor de sier ergens zijn uitgestald. Ik kan me voorstellen dat je er dan naar kijkt, zoals je ook naar een foto aan de muur kijkt of een boek of folder die ergens ligt. Dat vind ik nog weer heel iets anders dan zelf magneetjes loshalen ofzo.
Ik vind het niets te maken hebben met of er een intieme boodschap in staat of niet. Het staat voor mij gelijk met in andermans telefoon meelezen.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
13-10-2021 20:13
Voor mij heel normaal.
Mag ik jouw kaartjes komen lezen?
Alle reacties Link kopieren
Ohhh, dat je dan iets heel raars op een kaart zet vol in het zicht van je schoonmoeder! Dat lijkt me dan echt heerlijk. “Schaduwdier, morgenavond 8 uur, tgfd. Breng P “. En je schoonmoeder dan maar denken ;-D
BeauCis schreef:
13-10-2021 20:09
Ik merk echt dat het me boos maakt te horen dat het voor mensen doodnormaal is. Zou me dat gebeuren zou ik er echt herrie om kunnen schoppen.
..

Doe effe normaal.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 13-10-2021 20:20
34.85% gewijzigd
ldp schreef:
13-10-2021 20:16
Ik vind andermans post openen een totaal ander verhaal dan kaarten die voor de sier ergens zijn uitgestald. Ik kan me voorstellen dat je er dan naar kijkt, zoals je ook naar een foto aan de muur kijkt of een boek of folder die ergens ligt. Dat vind ik nog weer heel iets anders dan zelf magneetjes loshalen ofzo.
Het is niet van hetzelfde niveau, inderdaad. Maar de grens ligt bij mij gewoon dat het bericht niet voor mij bedoeld is.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
13-10-2021 20:16
Ik vind het niets te maken hebben met of er een intieme boodschap in staat of niet. Het staat voor mij gelijk met in andermans telefoon meelezen.
Dus lees je dan juist wel of niet mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ze ook als ze er staan. Wat geeft dat nou?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
ippy schreef:
13-10-2021 20:16
Ohhh, dat je dan iets heel raars op een kaart zet vol in het zicht van je schoonmoeder! Dat lijkt me dan echt heerlijk. “Schaduwdier, morgenavond 8 uur, tgfd. Breng P “. En je schoonmoeder dan maar denken ;-D
Heerlijk. En dan steeds verder opbouwen natuurlijk. De volgende keer dat ze komt een nieuwe boodschap…
Alle reacties Link kopieren
Ik betrap mezelf daar weleens op. Dat ik ze lees en dacht: oh! Mag dit wel?
Dus ik snap jouw kant ook.
Stoutehond schreef:
13-10-2021 20:16
Mag ik jouw kaartjes komen lezen?
Zeker niet stouterd, haha!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het een soort automatisme is. Je komt in iemands woning, daar hangen/ staan tig kaarten op de muur/ op de schouw. Sommige staan al half open, dus je ogen trekken er vanzelf naartoe.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je verjaardag. Tante Annie.
Wat is daar zo erg aan?
Stoutehond schreef:
13-10-2021 20:17
Dus lees je dan juist wel of niet mee?
Niet. :)
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
13-10-2021 20:18
Zeker niet stouterd, haha!
Jammer zeg, ik word heel nieuwsgierig namelijk. Bij wie mag ik wel de kaartjes komen lezen?
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit een vorm van onbeschoftheid of ziekelijke nieuwsgierigheid in gezien als mensen kijken naar wenskaarten op een dressoir of prikbord in mijn huis. Mijn moeder doet het, mijn schoonmoeder doet het. Mijn zus, vriendinnen. Bij mijn zus en vriendinnen doe ik het ook. Niet bewust, ik kijk naar het plaatje en aangezien die dingen altijd op een kast staan of aan een lijn hangen heb je in één oogopslag ook het ‘proficiat nog vele jaren! Groetjes Ans en Nico’ al gelezen.

Ik haal zelf niets van een prikbord, lijn of kast af maar dat komt meer door desinteresse in eventuele afzenders dan uit een privacy-bewustzijn.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Hm nooit zo over nagedacht.

Bij mijn ouders lees ik ze ook. Maar mijn moeder vraagt dan ook: Heb je de kaart van tante Betje gezien?
Ik denk dat de mensen die het sturen, ook verschil maken tussen een kaart en een brief. Een kaart komt in de kamer te staan, een brief wordt opgeborgen op een plek waarvan 'de mensen' weten dat ze daar niet horen te kijken.

Bij anderen... ik weet het niet precies. Ik denk dat ik wel de 'bekendmakingen' bekijk bijv geboortekaartje van een kind, aankondiging van trouwen, etc. (Dus het kaartje wat de ouders sturen, niet de felicitatiekaarten).
En ik denk dat als het open hangt aan een slinger, dat ik wel kijk maar er niet aan ga zitten.

Ik vind kaarten pakken die op een hoge kast staan dan ook iets anders dan die op de piano staan, bijvoorbeeld. (of is dat een heel gek onderscheid?) Het één is duidelijk niet bedoeld om te pakken, het andere staat op ooghoogte.
Je kunt méér.
Kliko schreef:
13-10-2021 20:19
Gefeliciteerd met je verjaardag. Tante Annie.
Wat is daar zo erg aan?
Bij de meeste kaarten die ik krijg staat er echt wel wat meer dan dat. Zeker van mijn tante Annie, trouwens!

Maar voor mij is het volledig een principekwestie.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedacht net dat mijn kaartjes nog op de schouw staan (ik ben eind augustus jarig), en die zijn door meerdere mensen gelezen. Op de meeste staat gewoon een naam, maar mijn dochter heeft er een heel verhaal op geschreven (niets geheims, onderbouwing voor het cadeau).
Alle reacties Link kopieren
Stoutehond schreef:
13-10-2021 20:19
Jammer zeg, ik word heel nieuwsgierig namelijk. Bij wie mag ik wel de kaartjes komen lezen?
Ik heb nog 20 jaar kerstkaarten in een doos liggen mocht je behoefte hebben..
Alle reacties Link kopieren
En sommige kaarten zijn zo mooi, dat ze wel gezien moeten worden. Althans ik weet dat mijn oma en opa altijd prachtige kaarten kregen bij verjaardagen, feestdagen. Ik mocht dan altijd er later mee knutselen. Helaas is mijn oma nog niet zo lang geleden overleden :(
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Wanneer het gaat om je partner vind ik het een ander verhaal. Dan zou ik het juist raarder vinden wanneer hij niet mijn kaartjes mag lezen en ik de zijne. Maar een schoonmoeder staat verder weg. Die heeft er gewoon helemaal niets mee te maken wie me wat schrijft. Of wie me wel of niet een kaart gestuurd heeft. Daarbij, als ik kaartjes schrijf of krijg staat er altijd een persoonlijk verhaaltje op. Een verhaaltje wat slechts bestemd is voor de ontvanger (en evt partner of kinderen). En die zet ik vaak wél neer. Voor mezelf. Niet voor gluurders. Met het plaatje naar de voorkant en verder dicht geklapt. Wat er op mijn prikbord en op de koelkast hangt mogen mensen vanaf afstand bekijken, maar zouden ze het er af halen, tja zou me echt pissig maken.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn ouders bekijk ik alle kaarten trouwens uitvoerig, dat zou ik bij een ander nooit zo doen. Maar bij van die bewust uitgestalde kaarten doe ik ook niet actief mijn best om er om heen te kijken ofzo.
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
13-10-2021 20:16
Ik vind andermans post openen een totaal ander verhaal dan kaarten die voor de sier ergens zijn uitgestald. Ik kan me voorstellen dat je er dan naar kijkt, zoals je ook naar een foto aan de muur kijkt of een boek of folder die ergens ligt. Dat vind ik nog weer heel iets anders dan zelf magneetjes loshalen ofzo.
Ik ook. Als iemand foto’s aan de muur heeft hangen, of op een prikbord in de wc bekijk ik ze ook. Maar ik trek niet hun fotoalbums uit de kast om eens te gaan kijken. Dus als bv mijn ouders de eettafel bij een verjaardag vol kaarten hebben staan, dan lees ik wel eens wat er in staat. Maar ik maak geen enveloppen open, of haal kaarten van een prikbord af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven