Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?

13-10-2021 19:53 565 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.

Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.

Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.

Is kaarten lezen van anderen normaal?

Totaal aantal stemmen: 685

Nee natuurlijk niet (37%)
Ach kan geen kwaad (16%)
Ik doe dit ook altijd (10%)
Als je niet wil dat mensen ze gaan lezen, moet je ze niet ophangen/neerzetten (37%)
cleo schreef:
13-10-2021 20:48
Nou ja! Dat gaat helemaal ver, je zou denken dat daar nog een vorm van professionaliteit bij zou zitten.

Die professionaliteit liet op andere vlakken ook te wensen over. Na mijn klacht is zij op non-actief gezet.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
13-10-2021 20:46
De kraamverzorgster bij mijn oudste had de felicitatiekaarten al gelezen voordat ik ze gezien had. Zelfs die in dichtgevouwen enveloppen.

Mijn ouders laat ik trouwens zelf vaak wel bepaalde laten lezen.
Wow, das volstrekt belachelijk…heb je daar wat mee gedaan? (Niet dat je niet wat anders aan je hoofd hebt, als je net moeder werd, natuurlijk)
Alle reacties Link kopieren
BeauCis schreef:
13-10-2021 20:52
Wow, das volstrekt belachelijk…heb je daar wat mee gedaan? (Niet dat je niet wat anders aan je hoofd hebt, als je net moeder werd, natuurlijk)
Mosterd, zie ik…
BeauCis schreef:
13-10-2021 20:52
Wow, das volstrekt belachelijk…heb je daar wat mee gedaan? (Niet dat je niet wat anders aan je hoofd hebt, als je net moeder werd, natuurlijk)

Ja, zie redactie op de vorige pagina.
Alle reacties Link kopieren
DerryGirl schreef:
13-10-2021 20:09
Post is privé. De opmerking 'dan moet je 't maar weghalen' slaat nergens op. Ik vind 't erg onbeleefd. Het is niet jouw post. Bewonder de voorkant mar je gaat die boodschappen toch niet lezen?
dit, vind het vooral raar dat veel mensen in dit topic het normaal schijnen te vinden. Dat had ik echt niet verwacht.

Had vroeger ook een kennis die uitgebreid onze kalender stond te bestuderen terwijl we in de keuken stonden te kletsen. Ik vond dat altijd heel onbeleefd, niet dat er geheimen op staan ofzo, maar zijn gewoon je zaken niet.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje ik vind andermans gekregen kaarten echt zo niet interessant, heb nog nooit overwogen ze te lezen.

En vind het geen probleem als iemand mijn ontvangen kaarten leest, maar het is voor mij vanzelfsprekend dat ik iets met echt privé tekst niet in de kamer uitstal. Gewoon omdat ik er rekening mee houd dat dat snel gezien kan worden, of bv kind van vrienden dat beetje door de kamer rondscharrelt. Dus mocht iemand dat dan toch lezen dan vind ik dat eerder dom van mezelf dan onbeleefd van de ander.

Enveloppen openen enz vind ik echt totaal niet te vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook kaarten als ze zichtbaar uitgestald staan, meer uit interesse wie er allemaal aan hem/haar gedacht heeft.

Ik maak ook de post van man open zonder toestemming en wij gebruiken elkaars telefoon (oh de gruwel) 😱

Ik kom denk ik niet in de hemel…..
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik pak ze niet op om uitgebreid te lezen maar als er een kaartje openstaat of -hangt, dan lees ik wel wast erin staat.
Ik zie dat mensen bij mij ook doen. Ik heb vaak kaartjes uitgestald in de kast staan en ik zie daar ook weleens mensen in kijken. Ik vind dat zelf niet zo erg. Ze staan daar omdat ik het gezellig vind en als het echt privé is zou ik het opbergen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat dat voor anderen mensen ook geldt.

Bij mijn ouders ga ik trouwens wel altijd uitgebreid de kerst- en verjaardagskaarten lezen. Even kijken wie er nu weer wat gestuurd heeft.
Alle reacties Link kopieren
Quinnepin schreef:
13-10-2021 21:02
Ik lees ook kaarten als ze zichtbaar uitgestald staan, meer uit interesse wie er allemaal aan hem/haar gedacht heeft.

Ik maak ook de post van man open zonder toestemming en wij gebruiken elkaars telefoon (oh de gruwel) 😱

Ik kom denk ik niet in de hemel…..

+1
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
13-10-2021 20:16
Ik vind het niets te maken hebben met of er een intieme boodschap in staat of niet. Het staat voor mij gelijk met in andermans telefoon meelezen.
O persoonlijk vind ik dat van hele andere orde. Dat zou ik écht niet oke vinden, daar kunnen gevoelige dingen in staan.
Maar iemand die een kaartje leest waarin iemand gefeliciteerd schrijft vind ik echt prima. Iemand die mijn rekeningen van tafel plukt en leest vind ik niet oké. Maar gewone felicitatiekaarten? Geen probleem mee.

Ik open trouwens ook wel eens post van mijn man. En hij van mij. Zo spannend is de post die ik tegenwoordig ontvang niet.
Alle reacties Link kopieren
Oh, dit doet mij aan mijn schoonmoeder denken. Ik of andere kinderen moesten altijd de kaarten lezen want anders waren we niet belangstellend genoeg.... Kreeg je weer die stapel onder je neus. Misschien is het iets van vroeger?
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
13-10-2021 21:01
dit, vind het vooral raar dat veel mensen in dit topic het normaal schijnen te vinden. Dat had ik echt niet verwacht.

Had vroeger ook een kennis die uitgebreid onze kalender stond te bestuderen terwijl we in de keuken stonden te kletsen. Ik vond dat altijd heel onbeleefd, niet dat er geheimen op staan ofzo, maar zijn gewoon je zaken niet.


Oh ja daarom zet ik niet alles op onze kalender :-D Er staat te vaak wel iemand de kalender te bestuderen als ik sta te koken. Mijn schoonzus gaat zelfs door de keukenlades en stelt dan doodleuk de vraag ‘goh wie gebruikt hier van die zware pijnstillers?’
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zoiets bij anderen nog nooit gedaan en zal het ook nooit doen. Als iemand een kaart heeft ontvangen die hij-zij aan mij wil laten lezen, dan geven ze die kaart wel aan mij.
Ik vind het de wereld op zijn kop dat mensen die wél ongevraagd kaarten bij anderen gaan lezen, hier zeggen "dat ik die kaarten dan maar wég had moeten stoppen als het niet de bedoeling is dat anderen ze lezen....". Lekkere jij-bak.

In mijn eigen huis wil ik mij volkomen vrij voelen. maar er zijn inderdaad wel eens van die vrijpostige mensen die een open geslagen agenda gaan bestuderen, of die een la of kast open trekken waarvan je denkt ...hè?

Ik heb van huis uit een andere mentaliteit meegekregen wat dat betreft (prive is prive), dus het irriteert mij mateloos als mensen zoiets doen. Ik vind het hondsbrutaal.
Maar je ziet hier in dit topic hoe normaal sommigen het lijken/zeggen te vinden.
Dus ik ga er niet eens over in discussie; ik spreek ik gewoon niet meer bij mij thuis af met mensen die dat doen.
Alle reacties Link kopieren
Luchtig schreef:
13-10-2021 21:23
Oh ja daarom zet ik niet alles op onze kalender :-D Er staat te vaak wel iemand de kalender te bestuderen als ik sta te koken. Mijn schoonzus gaat zelfs door de keukenlades en stelt dan doodleuk de vraag ‘goh wie gebruikt hier van die zware pijnstillers?’
Had eens een kennis, die bij haar eerste bezoek aan mij zelf mijn koelkast in dook. Ze was twee tellen binnen, ik had niet eens de tijd haar wat te drinken aan te bieden…vind dat echt veel te vrijpostig. Heb je er wel eens wat van gezegd tegen je schoonzus?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een plankje waar kaartjes uitgestald staan. Ik zou er helemaal niet raar van staan te kijken als iemand er eentje pakt om te lezen. Zelf zou ik het niet zo gauw doen (want, niet interessant), maar prima als een ander wel wil blieken. Als het privé is, stal ik het niet uit.
Quinnepin schreef:
13-10-2021 21:02
Ik lees ook kaarten als ze zichtbaar uitgestald staan, meer uit interesse wie er allemaal aan hem/haar gedacht heeft.

Ik maak ook de post van man open zonder toestemming en wij gebruiken elkaars telefoon (oh de gruwel) 😱

Ik kom denk ik niet in de hemel…..
Dat wel, maar dat is mijn partner en ik weet dat hij het niet erg vindt.
Totaal wat anders dan bij anderen thuis ongevraagd de post te gaan lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat niet normaal en zou je op zijn minst moeten vragen, maar eigenlijk vind ik de vraag om mijn post te lezen al wat vrijpostig.

Iets anders wat me hier opvalt, krijgen jullie zoveel kaarten dan? Hier komen er 2 kaarten van de opa’s en oma’s als kleinkind jarig is en verder zo af en toe een verdwaalde kerst of geboortekaart?
Alle reacties Link kopieren
mila65 schreef:
13-10-2021 21:17
Oh, dit doet mij aan mijn schoonmoeder denken. Ik of andere kinderen moesten altijd de kaarten lezen want anders waren we niet belangstellend genoeg.... Kreeg je weer die stapel onder je neus. Misschien is het iets van vroeger?
Mijn oma zaliger las ook alle wens- en felicitatiekaarten die in ons gezin waren ontvangen. Maar dan ter inspectie, wie van de familieleden (haar schoonzussen met name) niet attent genoeg waren geweest naar pa en ma. Die gingen op de zwarte lijst van oma en die ontvingen dus geen kerstgroet meer :rofl:

Was echt wel een ding voor oma’s generatie. Haar schoonzussen (en zussen trouwens) waren net zo. Dat leerden we dan bij de vele koffietafels later.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik het een lastige vind, ga ik toch voor optie 4: Als je niet wil dat mensen ze gaan lezen, moet je ze niet ophangen/neerzetten.
Een voorbeeld wat hierop lijkt: mijn schoonmoeder, met wie ik niet echt een hele goeie band heb, heeft de gewoonte om alle (bibliotheek)boeken die in het zicht liggen bij ons thuis op te pakken en te bestuderen (niet uit een soort goedbedoelde interesse, er zit altijd een onuitgesproken oordeel aan vast). Dat vind ik vervelend en tegenwoordig berg ik ze dan ook op voordat zij komt.

Zelf zal ik niet zo snel een kaart oppakken en lezen, maar het gluren wat hier al eerder voorbij kwam is me niet vreemd. En als een kaart half open staat ofzo, ja, dan ga ik wel mijn best doen om 'm te onopvallend te lezen. Zo nieuwsgierig ben ik dan ook wel weer.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
13-10-2021 21:46
Ik vind dat niet normaal en zou je op zijn minst moeten vragen, maar eigenlijk vind ik de vraag om mijn post te lezen al wat vrijpostig.

Iets anders wat me hier opvalt, krijgen jullie zoveel kaarten dan? Hier komen er 2 kaarten van de opa’s en oma’s als kleinkind jarig is en verder zo af en toe een verdwaalde kerst of geboortekaart?
Ik weet niet of het veel is, zoon is vrijdag jarig. Er staan nu al vijf kaarten. Drie kaarten van tantes van mijzelf (oudtantes van zoon), al eentje van de overburen en eentje van een oud-klasgenootje die is verhuisd. Daar komen nog kaarten bij van mijn moeder, schoonouders, twee ooms, twee tantes en van de buren. Wat ikzelf nooit doe (kaartje meenemen naar de verjaardagsvisite, ik stuur alleen kaarten als ik er niet bij kan zijn/niet uitgenodigd ben voor het een of ander maar wel wil feliciteren/iets wensen/condoleren).
Nee heb je, ja kun je krijgen
FeeLucifer01 schreef:
13-10-2021 21:46
Dat wel, maar dat is mijn partner en ik weet dat hij het niet erg vindt.
Totaal wat anders dan bij anderen thuis ongevraagd de post te gaan lezen.
Precies.
Met toestemming blijft altijd een lastig begrip geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het normaal, juist bij verjaardags en geboortekaartjes en alleen van dichtbij mensen. In mijn geval valt schoonmoeder daaronder.
Je blijft uit iemands post/agenda/telefoon/what ever, ook al ligt/hangt het voor het grijpen. Bizar dat mensen dat normaal vinden en dus ook nog vinden dat je het maar weg moet ruimen als je niet wil dat het gelezen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Aan de mensen die niet willen dat de kaarten gelezen worden door derden: Stallen jullie ze wel uit?
Alle reacties Link kopieren
Je hangt ze op om aandacht te trekken; maar als ze aandacht krijgen ben je beledigd?
Make up your mind.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven